Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: D5GT - 07.01.2011, 15:00:29

Otsikko: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 07.01.2011, 15:00:29
D5:n yhteydessä on pa-lämmitin, eli periaatteessa pitäisi sen avulla lähteä niin kauaan kuin nafta virtaa.. Mut jos lämmitin on poissa pelistä, niin mitä sitten?

Ensimmäisenä kiinnostaa onko useammasta hehkutus-kerrasta iloa? Tollanen video sattui silmiin, jossa hehkutetaan Smarttia useasti että paikat lämpenee ja akku herää? http://www.youtube.com/watch?v=DcJnD5rdVoQ (http://www.youtube.com/watch?v=DcJnD5rdVoQ)

Ainut oma käynnistysongelmista kärsinyt dieseli oli 740 td silloin aikoinaan, se veivattiin usein väkisin käyntiin. (-hehkut oli heikko paikka..)

Kumpi parempi taktiikkaa -kerta hehku & käynnistystä vai useampi hehkutus ja sitten käynnistysyritys?

Mitä kikkoja on, jos noi ei auta. Olettaen ettei lohkoon saa lämpöä töpselistä, eikä Ardicista.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: K-Mikko - 08.01.2011, 15:26:07
Aika mielenkiintonen kysymys. En tiedä kuinka extreme-olosuhteita tarkoitat, mutta jos oletetaan ettei sähköä ole lainkaan saatavilla auton viereen, niin metsäkoneiden kanssa on toimittu mm. seuraavasti: pressu moottoritilan päältä mahdollisimman tiiviiksi maahan asti ja iso toho tai masteri puhaltamaan pressun alle.
Toinen vaihtoehto on tylysti vaan laskea jäähdytinnesteet koneesta ulos ja kaataa kuumennetut nesteet tilalle. Tämän kanssa kannattaa olla alumiinimoottoreiden  kanssa himpun varuillaan kun tulee äkkiä lämpötilaeroksi yli 100 astetta. Voipi alkaa pahimmillaan paikat halkeamaan.

edit. minulle on jääny käsitys että nykyisten pikahehkujen aikaan ei tuolla tuplahehkutuksella ole mitään virkaa, jos ei kyllä haittaakaan.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Taavi.H - 08.01.2011, 16:49:26
Hieman vanhempaa tekniikkaa olevassa tdi-koneessa tuplahehkutuksesta on selvää hyötyä. Useamman kerran juuri näin olen sahannut omani käyntiin mm työreissuilla kun lämpöapuja ei ole ollut saatavilla.

Nykyään kontissa kulkee kovemmilla pakkasilla myös täyteen ladattu vara-akku ja kaapelit. Tuon akun vielä jos saa yöksi lämpimään niin kyllä tuon käyntiin saa.

Toki D5 on common rail -kone ja niksit varmaan osin erilaiset. Mutta ton tuplahehkun vaikutuksen varmaan voi iihan testata?
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: juse D5 - 08.01.2011, 17:18:22
Omaani tein tuon kaksoishehkutuksen kerran kun pakkasta oli -20 ja olin huoltoaseman pihasta lähdössä reissulta palattaessa aamuyöllä.En tiedä oliko siitä apua mutta hyvin lähti ja mulla ei ole kuin säteilijä tuossa D5:ssa.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: TVS - 08.01.2011, 23:39:15
0W-öljyt ja hyvä akku. Tuplahehkua voi kokeilla, riippuu moottorinohjauksen fiksuudesta, hehkuttaako toiseen kertaan. Sen jälkeen avaimesta kiinni päättäväisellä ilmeellä ja kaikki tehtävissä oleva on tehty, tuommoselle kun ei parane pilottiakaan antaa. Ei kai siinä muuta, kun että starttia ei saa lopettaa kesken kun kone "käy", vaan vasta kun se on saavuttanut tyhjäkäyntikierrosluvun.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 09.01.2011, 12:05:50

Toinen vaihtoehto on tylysti vaan laskea jäähdytinnesteet koneesta ulos ja kaataa kuumennetut nesteet tilalle. Tämän kanssa kannattaa olla alumiinimoottoreiden  kanssa himpun varuillaan kun tulee äkkiä lämpötilaeroksi yli 100 astetta. Voipi alkaa pahimmillaan paikat halkeamaan.

Toihan on loistava ja yksinkertainen tapa, jos mikään muu ei auta.

Mikä muuten estää eeterin käytön -mitä antureita näistä hajoaa?


Millainen paluukierto näissä muuten on -pa-suodattimessa on lämmitin (ainakin -05 malli V70 D5, .08 XC:stä en ole vielä katsonut). Lämpeääkö suodatin, kun virrat on päällä/ kiertääkö löpö kun konen ei ole käynnissä? En kyllä ymmärrä miksi  kiertäisi..

Jos ollaan pa:n suodatettavuuden rajoilla, kannattaako jättää paikoilleen "löpöä" lämmittämään, ennen kuin lähtee liikkeelle?
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: K-Mikko - 09.01.2011, 12:35:57
Kyllä starttipilottiakin voi käyttää jos on oikea hätä. Annostelun kanssa pitää vaan ennemmin nuukailla kuin lähteä läträämislinjalle. Pikkusuhaus ilmanputsarille ja sitte vaan starttaamaan. Liika pilotti vetää seokset tosi laihalle ja sit onkin kohta männässä reikä.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: tomimikael - 14.01.2011, 17:39:13
Toihan on loistava ja yksinkertainen tapa, jos mikään muu ei auta.




Jo toisessa maailmansodassa kalustosta laskettiin nesteet kannuihin ja nuotiolle yöksi.
Aikanaan ihmettelin että miten ne tankit sun muut saatiin liikkeelle kun pakkasta oli 40 ja löpöstä pulaa ettei voinut käynnissäkään pitää.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.01.2011, 17:42:06
Saksalaiset kehittivät suomessa tavan laittaa lentokoneen moottoreihin bensaa öljyn sekaan, jotta oli kevyempi käynnistää ja voitelu toimi alusta asti. Kun öljy lämpeni bensa haihtui pois.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 16.01.2011, 18:39:26

Jo toisessa maailmansodassa kalustosta laskettiin nesteet kannuihin ja nuotiolle yöksi.
Aikanaan ihmettelin että miten ne tankit sun muut saatiin liikkeelle kun pakkasta oli 40 ja löpöstä pulaa ettei voinut käynnissäkään pitää.

Itseltä jäi noi ajat väliin. On noita muitakin "mukavuus" juttuja tullut, eikä enää ole käväissyt mielessäkään -näiden mukavuuksien keskellä- laskea liemiä ulos ja lämmittää niitä ;D

Nuotiollakin voi varmaan lämmittää, jos lämmön saa siirtymään jotakin putkea pitkin koneen/tankin alle. Mutta kenellä olis sopiva putki jossain kairassa/eräkämpällä.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: EMX - 21.01.2011, 22:04:06
Mitäs erikoista tässä D5 talvikäynnistyksessä on verrattuna muihin dieseleihin? Tuo Ford/PSA pannukin lähti viime talvena käyntiin 4 päivän ulkoseisonnasta -25 pakkasessa ilman esilämmityksiä. Kamalaa kalinaa ja kalkutusta kesti minuutin verran mutta käyntiin lähti. Ja kaikki siksi ettei eberi suostunut käynnistymään koska ajotietokone valitti että "akun jännite alhainen".
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 22.01.2011, 02:00:12
No -25 käynnistys ei vielä täytä millään muotoa "extreme" -määritelmää, ellei tankissa ole kesänaftaa..
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: EMX - 22.01.2011, 14:20:58
Talvinaftan ominaisuudet loppuvat jossain -33 tienoolla, joten sen jälkeen itellä ainakin jää dieseli odottamaan ilmojen lauhtumista.

Nykyvehkeille ei oikein ulkoisia lämmityksiä saa tehtyä. Ehkä 20 litraa sisälämmintä naftaa tankissa auttaa? Eli pari jerryä eteiseen odottamaan talvea.. Eikös legenda kerro että lapinmiehillä hiacet käyvät läpi koko talven juuri näistä "extreme" olosuhteista johtuen.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Wolvis - 22.01.2011, 14:56:37
Eikös tuon talvilaadun jälkeen jos ominaisuudet loppuu kesken ole vielä arktista laatua joka kestääkin jo jopa kunnon pakkasia?
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 26.01.2011, 14:33:47
Tollaseen taulukkoon törmäsin.

Dieselpolttoaineet jaetaan suodatettavuuden mukaan "perinteisesti" alla olevan taulukon mukaan. Eri öljy-yhtiöt käyttävät myös muita nimikkeitä. Kaikkia laatuja ei aina ole saatavilla.
   
Polttoainelaatu:    Suodatettavuus n.:
Kesälaatu                    -16°C
Talvilaatu                    -32°C
Erikoistalvilaatu      -36°C
Arktinen talvilaatu    -48°C

Huomattavaa on että mitä enemmän kestää pakkasta, sen vähemmän sisältää energiaa ts. kulutus nousee.

Tärkeämpi on huomata että kun lisäät esim. -16 kestävään vaikka arktista niin pelkkä sekoitus ei auta- Ne ei sekoitu kunnolla ennen kuin lämpötila on noussut "huonomman" suodatettavuus asteisiin.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Nortti - 26.01.2011, 16:32:47
No -25 käynnistys ei vielä täytä millään muotoa "extreme" -määritelmää, ellei tankissa ole kesänaftaa..

Kyllä D5 -25 asteesta käyntiin lähtee ilman mitään lämmittimiä, mikäli akku, suuttimet, hehkut ym. ovat kunnossa. Edes 10minuutin ennakointi ardicilla lämmittää jo mukavasti moottoria.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Jule - 26.01.2011, 17:28:11
Mun käsittääkseni nykydieseleiden käynnistymistä rajoittaa lähinnä se että korkeapainepumppu ei kykene kehittämään tarpeeksi suurta painetta kun on paikat niin kohmeessa. Kone pyörii startin avulla, mutta suuttimesta ei tule naftaa.

Lämmin akku lienee se tehokkain tapa saada koneet tulille jos lämmitys keinot ovat rajalliset. Sitä en sitten osaa sanoa mitä sähköaivot tykkää jos tempaiseee akun yöksi sisään.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 26.01.2011, 18:00:55
Lyhyemmästä irrotuksesta ei näkyvästi kärsi kuin kello.

Tapahtuuko jotain, jos  akku on irti 24h /viikon / pidempään?
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Nortti - 26.01.2011, 21:02:57
Mun käsittääkseni nykydieseleiden käynnistymistä rajoittaa lähinnä se että korkeapainepumppu ei kykene kehittämään tarpeeksi suurta painetta kun on paikat niin kohmeessa. Kone pyörii startin avulla, mutta suuttimesta ei tule naftaa.

Siinähän se on nokka-akselin päässä ja reserviä riittävästi vaikka startti pyörittäisi vähän hitaammin. Kun toivottavasti ei mikään paikka vuoda, niin kai se paine melko nopeasti tulee.  Luultavasti alle kierroksella. Sähköinen paineensäätökin siinä on. Mikäli siihen ei riitä virtaa, ei riitä muuallekaan. Mutta jos olisi tilanne vajaasta ruiskutuspaineesta, niin vajaapaineisena ruiskutetun dieselin syttyvyys on huonompi.

Sellainen automatiikka kyllä olisi toivottavaa, että valot, puhallin ja kymmenet muut laitteet aktivoituisivat vasta kun moottori on käynnistynyt. Pakkasella akun kuin akun varaus on huono. Kuitenkin iso ja laadukas akku lienee paras varmistus että yleensä starttaa isommalla pakkasella.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 27.01.2011, 10:55:19
Yksi lisäkysymys; noiden laitteiden "irtikytkeminen" ei olisi temppu eikä mikään, nykyvehkeissä. Olisko hyöty liian pieni tai peräti haitaksi. Herättääkö noi akkua?

Ullkolla kylmässä on varashälytin, joka pakkasella lauettessaan kerää selvästi voimia muutaman sekunnin. Jonka jälkeen huutaa kylmilläkin pattereilla kuin kesäaikaan.

Itse sammutan valot kun pakkasella starttaa -poikkeuksena toi uudempi "nappistartillinen". Onko sammutuksesta hyötyä, tiedä sitten. Niin isä opetti, silloin kun akut ja dieselit ei vielä olleet näin hienoja.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Lasseter - 31.01.2011, 15:34:35
Hieman vanhempaa tekniikkaa olevassa tdi-koneessa tuplahehkutuksesta on selvää hyötyä. Useamman kerran juuri näin olen sahannut omani käyntiin mm työreissuilla kun lämpöapuja ei ole ollut saatavilla.

Nykyään kontissa kulkee kovemmilla pakkasilla myös täyteen ladattu vara-akku ja kaapelit. Tuon akun vielä jos saa yöksi lämpimään niin kyllä tuon käyntiin saa.

Toki D5 on common rail -kone ja niksit varmaan osin erilaiset. Mutta ton tuplahehkun vaikutuksen varmaan voi iihan testata?

Monessa "vanhempaa tekniikkaa olevassa" koneessa ne hehkut on pikatyyppiä. Jos tuplahehkutus testaajan mielestä vaikuttaa asiaan, niin veikkaanpa, että osa hehkuista on silloin rikki tai vaihtokunnossa. Kokeileppa vaihtaa hehkut ja yllätyt.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Lasseter - 31.01.2011, 15:38:05
Lyhyemmästä irrotuksesta ei näkyvästi kärsi kuin kello. Tapahtuuko jotain, jos  akku on irti 24h /viikon / pidempään?

Tapahtuu. Periaatteessa moottorinohjausyksikön muisti perustuu yleensä kondensaattoriin tms ja kun siitä loppuu "höty", niin ECM ajaa itsensä tehdastilaan. Ei siitä sen kummempaa seurausta ole kuin että aivan ensimmäiset kilometrit ECM hakee säätöjä uudestaan.

Akulle pitkä seisotus taas ei tiedä hyvää. Nämä nykyakut ovat pikku hiljaa itsepurkavia, eli vaikka ne olisivat irtikin, ne tyhjenevät. Lisäksi ne sulfatoituvat pikkuhiljaa eli vähintään 6 kk:n välein ne pitäisi ladata desulfatoivalla laturilla (esim. CTEK).

Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Nortti - 14.02.2011, 14:18:39
Tänäaamuna sitten oli vissiin extreme olosuhteet täälläkin ;): Mittarissa -29°C. Piti lähteä äkkiä liikkeelle ja kokeilin käynnistystä pelkällä hehkuttamisella. Kumpikaan pihalla olleista d5:sta ei lähtenyt käyntiin. Akun varaus tuntui molemmissa varsin olemattomalta ja starttaus oli senkuuloista vaikerrusta, ettei kauan kannattanut edes yrittää. 10 minuuttia lämmitystä ardicilla auttoi. Samalla pidin 25A pikalaturia saman ajan.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 15.02.2011, 11:22:31
Ilman lähellä olevaa virtaa akku irti lämpimään ja sitten ardicin lämmityksen jälkeen käyntiin? Siis jos laturia ei olisi ollut.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: J-A - 19.02.2011, 12:13:56
Vanhemmilta karpaaseilta kuultua, että jos polttoaine on jo jähmettynyt niin sinoli auttaa. Entinen 740td laitettiin kerran sinolin kera käyntiin kun nafta oli jo vähän kankeaa. Tämähän ei tietenkään ole ehkä viisain vaihtoehto, mutta joskus ainut. Mitähän nuo uudemmat ruiskutuslaitteet tykkää tuosta sinolista?
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: sheiggi - 19.02.2011, 12:31:55
Sitten välikommenttina semmoinen että jos sattuu näitä kunnon pakkasia alkutalvelle niin noissa polttoainetoimttajien toimintatavoissa on eroja. Nesteellä kun tuntuu olevan tapana alkutalvesta välilaatu ja talvilaatu kilvet mittareihin mutta kesälaatua siellä on, firmassakin oli ekoilla pakkasilla taas pari tapausta että aineet jääti vaikka oli tankattu talvilaatua jo kuukausen verran. Tankit ajetaan aina melkein tyhjiksi eli pelkkää talvilaatua tankissa piti olla mutta kyllä sieltä FH:n tankin imuputkesta Semmonen "kynttilä" löyty. Tää tuntuu olevan ongelma ainakin nesteellä, isä-ukko on raskaaseen kalustoon liittyvässä firmassa töissä ja melkein kaikki alkutalven jäätämiset oli yllättäen tulosta nesteen polttoaineiden käytöstä. En sitten tiedä että onko toimintatapa eroja nesteellä pien asemien ja D-pisteitten kesken.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 19.02.2011, 16:31:50
Kait sinoliakin voisi vähän lorauttaa, jos sitä johonkin saisi -muuta kuin tankkiin. Kait se aiemmin mainittu pieni eetterisuihkaus pelittää hätätapauksessa.

Polttoaine asia. Mitä enemmän nafta kestää pakkasta,sen kalliimpaa se on tehdä ja sitä vähemmän se sisältää energiaa = kulutus kasvaa. Sen takia arktista ei huvikseen laiteta pyttyihin, varsinkaan raskaalle kalustolle.

Eikä auta vaikka kesädieselin sekaan lorauttaa arktista, jos lämpö on kesädieselin samepisteen alapuolella. Ei sekoitu kunnolla ja suodattimen tukkoon meneminen on vain ajan kysymys.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Jule - 19.02.2011, 17:08:22
Polttoaine asia. Mitä enemmän nafta kestää pakkasta,sen kalliimpaa se on tehdä ja sitä vähemmän se sisältää energiaa = kulutus kasvaa. Sen takia arktista ei huvikseen laiteta pyttyihin, varsinkaan raskaalle kalustolle.

Joskus ynnäiltiin tuota että montako tuntia kannattaa antaa auton olla käynnissä kesälaadulla ennemmin kuin tankata talvilaatua ja sammuttaa yöksi. Muistaakseni tultiin siihen tulokseen että jos autolla ajetaan 2 vuorossa, niin vaaka on ihan selkeästi käyntiinjättämisen puolella. Luonnollisesti myös päivittäinen ajosuorite vaikuttaa tuohon.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: nmmake - 20.02.2011, 10:42:11
Mitenkäs tuollaista uusikorista D5-Volvoa pystyy hehkuttamaan? Joskus taksihommissa sitä pähkäilin ja tulin tulokseen, että se hehkuttaa automaattisesti, mutta alkaako se jo ovenavaamisesta vai siitä, kun pulikka työnnetään kitusiin?

 ::)
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: (Miksu) - 22.02.2011, 06:55:21
Mitenkäs tuollaista uusikorista D5-Volvoa pystyy hehkuttamaan? Joskus taksihommissa sitä pähkäilin ja tulin tulokseen, että se hehkuttaa automaattisesti, mutta alkaako se jo ovenavaamisesta vai siitä, kun pulikka työnnetään kitusiin?

 ::)

Jos haluat ennen starttausta hehkuttaa useammin kuin kerran, työnnä palikka sisään, paina start-nappia pitkään koskematta polkimiin, sytytysvirta kytketyy, samoin hehkutus.  Kun hehkun valo sammuu, paina start nappia lyhyesti, edelleen koskematta polkimiin, nyt on virta pois ja sitten virta uudelleen päälle, taas hehkuttaa, sitten vaat normaalisti käynnistät.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 28.02.2011, 08:39:12
Allaoleva on hyvä huomioida, kun kelit kylmenee.

27.2.2011 Hesarin jutussa:

Tavallisessa akussa 74 amppeerituntia, esimerkkitapauksessa:
Nollassa latausvirrat 14,8ah =30min lataamiseen
-18 asteessa akku ottaa vastaan 3,7ah =2h lataamiseen
-25 asteessa akkut ottaa vastaan 2,3ah =5h lataamiseen

Vielä muistutus virrankuluttajien määrän vaikutuksesta lataukseen.

Eli se wanha keino, kantaa akku sisään kovimmilla pakkasilla on tässäkin mielessä toimiva. Kait se ainakin jonkin aikaa varaa lämpöä ja ottaa virtaa paremmin vastaan.

Toi uudempi -08> napilla käynnistettävä hehkuttaa automaattisesti. Luulen että hehkuttaa vasta napin painalluksesta. Jos ovet ovat olleet auki tms. lähtee käyntiin yhtä nopeasti kuin muulloin.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: -jadi- - 28.02.2011, 09:25:56
Toi uudempi -08> napilla käynnistettävä hehkuttaa automaattisesti. Luulen että hehkuttaa vasta napin painalluksesta. Jos ovet ovat olleet auki tms. lähtee käyntiin yhtä nopeasti kuin muulloin.
Nappia kun ei tarvitse koko aikaa painaa, jää molemmat kädet vapaaksi hehkutuksen ja startin ajaksi, niin otsikon mukaisesti vinkkinä voi vielä tosi kylmissä oloissa ristiä kätösensä ja pyytää apuja korkeammilta voimilta.  :P
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Lasseter - 15.07.2012, 11:42:28
Ehkei Sinolia kuitenkaan ruiskukoneille?
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: D5GT - 16.07.2012, 21:19:56
En usko että RE85 sopii dieseleiden kylmäkäynnistykseen normi bensaa paremmin - eli oikein mitenkään.
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Lasseter - 16.07.2012, 21:26:14
tupla
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Catalust - 16.07.2012, 22:43:05
itse olen käynnistäny omani kerran -27c pakkasesta 1hehku pimeenä... (ardic tällöin ei toiminut) ...mut ei ollu lasten kuultavaa... 3-5hehkutusta ja eikun lämätiskiin startin ajaks ja eikun avaimesta kääntämään... en suosittele...  :-[ ...mut jos kaikki suuttimet varmasti tikissä, akku mallia AGM ja hehkut kunnossa ja koneessa KUNNON öljyt niin kyllä -30c no problem... Mut ei käyntiin lähtöä voi edes verrata pumppusuutin koneeseen... Mutta elkää hyvät ihmiset menkö pilottia ainakaan näihin common-raileihin työntämään, ellette tietty hävitä autoa heti seuraava kesänä... ...menee niin laihalle käynnistäessä ja pakkasela vielä, et nopiaan entinen mylly...
Otsikko: Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
Kirjoitti: Jule - 20.07.2012, 12:32:20
Mutta elkää hyvät ihmiset menkö pilottia ainakaan näihin common-raileihin työntämään, ellette tietty hävitä autoa heti seuraava kesänä... ...menee niin laihalle käynnistäessä ja pakkasela vielä, et nopiaan entinen mylly...

Pilotti ei tee hyvää millekään koneelle.

"Laihalle" meneminen ei ole diesel koneessa kuitenkaan mikään ongelma. Koko kaasuläppä on siellä vain pakokaasupäästöjen hallintaa varten, ja yhtään vanhemmissa dieseleissä ei ole koko läppää.