KL-varaosat  Race.fi

Dieselpolttoaineen vaikutus dieselmoottoriin? (Pro diesel ja D24)

  • 9 Vastauksia
  • 4116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Joo, mie en oo ikinä uskonut mihinkään noihin taikaliemiin mitä polttoaineen sekaan kaadetaan, mutta jotakin sensuuntaista tässä tuli tajuamatta tehtyä. Tankkasin hiljattain nesteen pro dieseliä (eka kertaa tähän autoon) sillai että tankissa oli tsöbaut 4 litraa soppaa jälellä ja pro diesel sattui olemaan samanhintaista kun viereisen aseman "tavallinen" dö. No, nyt on ajeltu 300km pääasiassa aika reilulla vedolla, ja olen lähes säikähtänyt: koneen ääni pintakaasulla yli 1500rpm on muuttunut siitä metallisesta ronksotuksesta hyvin paljon korkeataajuisempaan rapinaan, ero on siis lähinnä kuin joku olisi vaihtanut autooni eri moottorin. Silti sama tuttu TDic siellä möllöttää ja tyhjäkäynnillä kuuluu tutun julma työkoneen ryskytys. Kuitenkin ero on niin raju, että heräsikin ihmetys: voiko tuo oikesti auttaa noita huonoiksi tiedettyjä suuttimia (kärkiä) niin paljon että käyntiääni muuttuu tyystin toisenlaiseksi, taajuudeltaan erottuvammaksi mutta paljon symmetrisemmäksi rapinaksi, vai onko mulla nyt lopulta 708tkm rajapyykin kohdalla tullut tuolle koneelle tunnin täyteen? Ihan pienestä äänestä en ole D24:sen kanssa tavannut hätkähtää, enkä nyt vieläkään ihan pidätä hengitystäni josko se nyt hajosi, mutta olisi ihan kiva kokemuksia tai tietoa kuunnella tästä aiheesta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Nesteen sivuilta poimittua

Lainaus
• Polttoainesuuttimet pysyvät puhtaampina tehokkaan lisäaineistuksen ansiosta

• Ei aiheuta karstaa eikä kulumista ruiskutusjärjestelmässä

• Hyvä voitelevuus suojaa korkepainepumppua kulumiselta

Eli kyllä sinne jotakin puhdistavaa mäskiä on sekaan laitettu. Ja kyllä nuo lisäaineet jotakin auttaa.. Bensakotterooni kaadoin joskus tankkiin pari kertaa STp Fuel System Cleaneria ja auto kävi tasaisemmin..

Kumminkin nykyisen kotteron kanssa en sen kummemmin ole sekaantunut pro dieseliin. Tankillinen tullut tankattua sitä ja sekin oli vähän pakon takia, kun muita asemia ei ollut mailla halmeilla.

[ei mainos]Mutta, erääseen asiaan olen kiinnittänyt huomiota -tai pikemminkin isäni on. Hän kun tykkää testailla kaikenmaailman autoiluun liittyviä juttuja mm. polttoaineita niin hän teki havainnon, että erään polttoaineketjun aineet ovat parempia autolle kuin muiden ketjun aineet (diesel varsinkin). Ja havaintoa ei tehty parin tankillisen perusteella vaan useita satasia per polttoainelaatu on satsattu tuohon "tutkimukseen"

Vähän epäröiden kokeilin hänen neuvomaansa polttoainetta, vaikka onkin hitusen kalliimpaa mitä olin tähän asti tankannut. Ei puhunut ukko höpöjä.  :idiot2: Polttoaineissa on oikeasti eroja, nyt auto käy tasaisemmin/parempi käyntiääni, vääntää persedynossa paremmin ja vie n.5dl vähemmän ainetta/100km!!  :o

Eli ainoa muutos mitä tehtiin oli, että hakeuduttiin muiden asemien sijasta Nesteen asemalle[/ei mainos]

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kuulin käyttökokemuksia ihan punaisen pistoolin aineesta verrattuna saman firman normaaliin diiseliin ja tankillisen mittauksella kulutus oli laskenut n. puoli litraa. Kyseessä siis uudempi n. 10v vanha auto. Miksi näin?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Kuulin käyttökokemuksia ihan punaisen pistoolin aineesta verrattuna saman firman normaaliin diiseliin ja tankillisen mittauksella kulutus oli laskenut n. puoli litraa. Kyseessä siis uudempi n. 10v vanha auto. Miksi näin?

Mun mielestä yks tankki on liian pieni matka vetää johtopäätöksiä. Loppujen lopuksi se ei suurta eroa olosuhteissa/autossa vaadi että sitä ainetta palaa vähän enemmän.

Valkkaan yleensä ohiajaessa halvimman aseman, ja kun esim. kylän st1 myy vaan sitä "parempaa" niin jokunen tonni on tuollakin aineella tullut ajettua huomaamatta mitään eroa.

Mä muistelen että meillä on mökillä n. mun ikänen tuulilasi, jossa testaavat eri asemien aineet (bensaa koskeva tutkimus). Neste oli vähiten karstoittava, korkeaoktaanisin ja sitä kului vähiten.  :)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Tiedä sitten miten tuo eri ketjujen aineiden ero korostuu uudemman ja vanhan auton välillä.. Meidän vm.2009 kulkineessa ero oli aika selkeä :)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Mun mielestä yks tankki on liian pieni matka vetää johtopäätöksiä. Loppujen lopuksi se ei suurta eroa olosuhteissa/autossa vaadi että sitä ainetta palaa vähän enemmän.
Näinhän se on. Tosin jos ajaa samalla rutiinilla viikosta toiseen ja kulutukset pomppii siellä desin parin sisään samoissa, niin kyllä siitä jotain voi päätellä jos puolisen litraa tippuu yhtäkkiä. 
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jukkaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
Vastaavaa smart diesel(abc myy),olen käyttänyt d5 moottorissa.Kyllä eron huomaa "normi" naftaan verrattuna.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Halvinta ostetaan :D
Mitään merkitystä ei asialla ole ollut, paitsi säästö halvemmasta polttoaineesta, autolla(autoilla) lykätään kuitenkin 400-500tkm kahteen vuoteen :)

Joskus on tuota "pro" tavaraa ollut vain tarjolla, mutta mitään merkitystä ei sillä ole ollut tankillisella(1000+km). Ei talous kaadu muutamaan kalliimpaan tankkaukseen, 400-500 tankkauksen joukossa :)

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Aika foliohattu ( tai propellihattu ) saa päässä ajella, jos oikeasti saa kulutuseroja nykydieseleissä naftojen välillä. Itse en ole huomannut kulutuksissa ( tai ylipäätään missään ) mitään eroja vaikka tankkaan aina missä sattuu jakaja olemaan kun täytettä tankkiin tarvitaan.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
On tullut tb dieseliä vuosi  ainakin tankattua varmaan 90% tankkauskerroista. Litrat ja kilometrit muistikirjassa. Ajattelin muutaman tankkauksen kokeilla prodieseliä, kun tuli uusi asema työmatkan varrelle. Hinta siinä on kyllä kovempi, mutta kokeilen niin ei tarvi olla huhujen tai mainosten varassa :D Raporttia jossakin vaiheessa.

Liittyen asiaan suodatin kerkesi olla myös vuoden käytössä ja nasahti nyt jäähän eka pakkasilla kuukausi sitten. Ei siitä varmaan pelkkää polttoainetta voi syyttää, mutta jostakin sitä vettä sinne kertyy.
V70 D5

 

Elekma  Autoracing