Autodiagnoosi  Carcom Oy

Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?

  • 12 Vastauksia
  • 13203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Terveppä terve,

Kierteet meni alumiinisesta moottoripyörän moottorinlohkosta jossa on patruunamallisen öljynsuodattimen kansi kiinni kolmella M5 kuusiokololla. Mitäs raati sanoo, saako tehtyä uuden kierteen alumiiniin, vai onko viisainta tehdä irtokierre Helicoililla, jos se vaan mahtuu siihen? Vai sitten esim. uusi kierre M6 kokoisena ja istuttaa sinne pysyvänä kierretanko, ja sitten avata tämä jatkossa mutterilla jonka siihen laittaa? Tuota kuitenkin joutuu kerran vuoteen vähintään avaamaan enkä tiedä, kestääkö alumiini sellaista kun on niin heikkoa materiaalia verrattuna vaikka kunnon patarautaan.

Heittäkääs kommentta!
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #1 : 05.08.2016, 20:54:04 »
Näkemättä vaikea sanoa, mutta alumiiniin (ilmeisesti valua?) tekee helposti kierteet jenkatapilla. Ihan biltema laatuisella sarjalla olen onnistuneet kierteet tehnyt moneen paikkaan. Kierrät hieman, ja hieman takaisen, jotta lastu lähtee pois jne eteenpäin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #2 : 05.08.2016, 21:00:06 »
Minä ottaisin m6 kierretapin ja vääntäisin uuden kierteen poraamatta pilalle menneeseen kierteeseen.

Jatkossa vähemmän rannemomenttia kiristykseen. :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #3 : 05.08.2016, 21:04:24 »
Hyvin saa kierteet alumiiniin tehtyä. Sellaisen asian kun muistaa, että mitään leikkuuöljyä tai ruosteenirroittimia ei pidä sinne kierteen tekoon käyttää alumiinissa. Jarrukliineri on paras kierteitä tehdessä köykämiiniin.

Hankala sanoa mikä olisi paras vaihtoehto näkemättä osaa, mutta jos sitä pitää yhtenään avata niin laittaisin varmaankin itse sen pinnapultin. Ei kärsi alumiiniosa, vaan pinnapultti ja mutteri ottaa suurimmat rasitukset vastaan. Nämä on myös paljon helpompi uusia jos tarve vaatii.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #4 : 06.08.2016, 07:54:04 »
Hyvin saa kierteet alumiiniin tehtyä. Sellaisen asian kun muistaa, että mitään leikkuuöljyä tai ruosteenirroittimia ei pidä sinne kierteen tekoon käyttää alumiinissa. Jarrukliineri on paras kierteitä tehdessä köykämiiniin.

Hankala sanoa mikä olisi paras vaihtoehto näkemättä osaa, mutta jos sitä pitää yhtenään avata niin laittaisin varmaankin itse sen pinnapultin. Ei kärsi alumiiniosa, vaan pinnapultti ja mutteri ottaa suurimmat rasitukset vastaan. Nämä on myös paljon helpompi uusia jos tarve vaatii.




Tuollaisesta kyse, alin pultti noista kolmesta.
Ajattelin myös sitä irtokierrettä, mutta mitä enempi sitä pohtii sen paremmalta pinnapultti-idea tuntuu. Irtokierre vaatisi myös enempi työstöä tuolta lohkolta, enkä tiedä kuinka paksu tai ohut tuo seinämä on, ettei mennäkin vahingossa tekemään uutta reikää öljytilaan..

Ja onkos se niin, että kun tämä vakiopultti on 5mm, niin se kierre täytyy tehdä milliä isommalle koolle, eli kuusi milliseksi?



« Viimeksi muokattu: 06.08.2016, 08:01:17 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #5 : 06.08.2016, 08:11:30 »
niinkuin aiemmin kirjoitettiin niin nyt korkanneeseen reikään suoraan M6 tapilla kierre. M6 nousu on 1mm eli vaatii 5mm reiän johon tapilla kierretään kierre.

yhteneväisyyden vuoksi laittasin M6 pinnapultit kaikkiin kolmeen reikään, tippa ruuvilukitetta niin pultti ei kierry mukana niin helposti ja kierre väljisty. sitten nätit rst-kupukantamutterit ja se on siinä.

tässä yksi kierretaulukko josta periaatteet selviää:

http://www.vaakkutech.net/kierretaulukko.html

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #6 : 06.08.2016, 08:41:26 »
niinkuin aiemmin kirjoitettiin niin nyt korkanneeseen reikään suoraan M6 tapilla kierre. M6 nousu on 1mm eli vaatii 5mm reiän johon tapilla kierretään kierre.

yhteneväisyyden vuoksi laittasin M6 pinnapultit kaikkiin kolmeen reikään, tippa ruuvilukitetta niin pultti ei kierry mukana niin helposti ja kierre väljisty. sitten nätit rst-kupukantamutterit ja se on siinä.

tässä yksi kierretaulukko josta periaatteet selviää:

http://www.vaakkutech.net/kierretaulukko.html

Kiitos kiitos, näinpäs teen.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #7 : 06.08.2016, 11:12:55 »
Ja alumiini on siitä hyvää että kierretappi menee jopa hieman liian pieneen reikään :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #8 : 07.08.2016, 10:49:47 »
Ja leikkuunesteeksi tenua.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #9 : 08.08.2016, 18:34:42 »
Sinnehän se uusi kierre tuli ja pinnapultti paikallaan. Lukitteeksi ja lujittamaan laitoin vielä Locktiteä. Kumma kyllä vuotaa vieläkin, ja nimenomaan niin että öljy tulee tuolta kierteestä vaikka eihän pultin reiässä pitäisi mitään öljykanavaa olla. Ronklasin rautalangalla ja umpireikä se on. Kummallista. Ja vanhassa pultissa ei myöskään ole mitään kanavaa vaan se on normaali M6 kuusiokolopultti osakierteellä.

Laitoin tuohon metalliprikan kummallekin puolen sellaisen ruskean tiivistealuslevyn, mika löytyi paikalliselta pienkonekorjaamolta. Antaa Locktiten kovettua sielä vielä yksi yö ja sitten vaihdan kupariprikat tiivisteeksi noiden sijaan, niin tuntuisi että se tiivistää tehokkaammin. Jos ei silläkään pidä niin sitten se Helicoil. Miten yksinkertaisesta asiasta voi tulla näin monimutkainen  >:(


« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 18:38:18 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #10 : 08.08.2016, 19:39:16 »
....näyttäis olevan kierre vinossa??vai
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #11 : 08.08.2016, 21:33:45 »
....näyttäis olevan kierre vinossa??vai

Ei se oo kun vertaa pulttia reikään. Tuo näyttää siltä kun prikka ei ole aivan keskittynyt tuohon. Huomenna kuparitiivistettä noiden nykyisten sijaan, niin onhan se ihme jos ei ala pitää. Sen minkä huollan, sen myös korjaan..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Uuden kierteen tekeminen alumiiniin, mikä viisain tapa?
« Vastaus #12 : 09.08.2016, 18:45:01 »
Ei se oo kun vertaa pulttia reikään. Tuo näyttää siltä kun prikka ei ole aivan keskittynyt tuohon. Huomenna kuparitiivistettä noiden nykyisten sijaan, niin onhan se ihme jos ei ala pitää. Sen minkä huollan, sen myös korjaan..

Kuparitiiviste vaihdettu noiden kuvassa näkyvien tilalle. Koppa vielä kertaalleen auki ja tällä kertaa tarpeeksi kova kiristys kun tuon pinnapultin lukkoliima oli jämähtänyt. Eipä vuoda enää.

Kiitos keskusteluun osallistuneille. On meillä hyvä, aktiivinen ja asiallinen foorumi.
-Volvo XC90 Executive -07

 

KL-varaosat  Race.fi