Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: kako - 07.04.2012, 00:18:28

Otsikko: 244DL 3L 24v, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: kako - 07.04.2012, 00:18:28
Tässä tarinaa entisestä, alhaalta löytää uudet jutut.
Lainaus
Kapteenin loki, tähtipäivämäärä 2007 viimeinen neljännes.

Olemme saattaneet alkuun intergalaktisen taistelulaiva S/S Mörkö:n jälleenrakennustyöt.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/kuva023es0.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/Kuva026.jpg)


Useiden taisteluiden ja avaruusmädän seurauksena S/S Mörkö on kärsinyt mittavia vaurioita komentosillan runkorakenteisiin.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/kuva028hc8.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/27102007026fv1.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/271020070162wf3.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/27102007015nd3.jpg)


Tuuppausmoottori vetelee viimeisiään ja pysäyttimet ovat täysin jumiutuneet.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/Kuva343.jpg)


Kapteenin loki, tähtipäivämäärä 2009 kolmas neljännes.

Olemme viimein saaneet päätökseen mittavat korjaustyöt. Aluksen runko on entistä vahvempi ja paremmin suojattu.
Tuuppausmoottori vaihtui vähemmän huonoon B200K malliseen.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/09032008110.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/kuva3271fj7.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/hpim0759ff0.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/13012008076yy7.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/13012008072em0%20%E2%80%93%20Kopio.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/02032008103.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/mrk003.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/03062009516%20%E2%80%93%20Kopio.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/IMG_0476.JPG)


Kapteenin loki, tähtipäivämäärä 2010 toinen neljännes

Yrityksemme lisätä tuuppausmoottorin tehoa on päättynyt katastrofaaliseen epäonnistumiseen.
Puskiessamme konetta ylikieroutumisajoon, reaktorin alempi lauhdevesiputki irtosi liitoksestaan
aiheuttaen reaktorin kannen vääntymisen. Palaamme tukikohtaan korjaamaan vahingot.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/30102009010.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/IMG_0499.JPG)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/volvo244021.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/IMG_0503%20%E2%80%93%20Kopio.JPG)


Saimme vahingon korjattua, jouduimme vaihtamaan tuuppausmoottorin vastaavaan vakiomalliin.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/02072010348%20%E2%80%93%20Kopio.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/09072010364.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/02012009403%20%E2%80%93%20Kopio.jpg)


Komentosillalle asennettiin uusi aluksen ohjattavuutta parantava laite.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/IMG_0518%20%E2%80%93%20Kopio.JPG)


Kapteenin loki, tähtipäivämäärä 2011 toinen neljännes

Alukseen asennettiin uusi häivepinnoite. Tuuppausmoottorin tehoa saatiin lisättyä asentamalla D -mallinen venttiili aktivaattori.

(http://koti.pox.fi/~mualjtaul/kaerryt/moerkoe/moerkoe2906.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/14072011210.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/18072011734.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/18072011733.jpg)
(http://koti.pox.fi/~mualjtaul/kaerryt/moerkoe/07082011754.jpg)


Tämä kaikkien ihailema ja Jurvassa asti palkittu rakennelma on siis edelleen olemassa. Nyt tästä tehdäänkin oikeen tosi stealthi malli asentamalla volvoissa kovin harvinaiset varusteet eli turbo ja ruisku. Moottorin ohjauksista vastaa siis megasquirt ms1+v3.0, ohjailee bensiiniä ja sytytystä. Turbokoneeseen vaihdettiin lh2.4:n anturireijällinen vauhtipyörä. Koneaihio on B200ET kotoisin tälläisesta:

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/09072011196.jpg)

jonka toveri 240-gl a.k.a. pera:n kaveri ajoi tälläiseksi:

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/11072011202.jpg)


Edellinen B200K nypättiin viikko takaperin pois sijoiltaan:

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/31032012924.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/volvokuvia/31032012927.jpg)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja jättiläisruiskun voimaa
Kirjoitti: 240-gl - 07.04.2012, 16:58:58
Mietittiin että mikä nokka laitetaan B200et.n nykyisen T-nokan tilalle, tallista löytyy M, Y, A, V, D,  Ideoita otetaan vastaan.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja jättiläisruiskun voimaa
Kirjoitti: hempp2_ - 07.04.2012, 17:15:15
Ootteko jo koittaneet megan voimin käyttää konetta?

Millä anturilla aiotte ottaa kierrostiedon? Volvon oma vr anturi?
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja jättiläisruiskun voimaa
Kirjoitti: 240-gl - 07.04.2012, 19:29:39
Ootteko jo koittaneet megan voimin käyttää konetta?

Millä anturilla aiotte ottaa kierrostiedon? Volvon oma vr anturi?
ei olla vielä käytetty megalla, konekkin on irrallaan kun piti sille volvon omalle vr anturille tehdä teline, vauhtipyörä on jostain 940.sta, ja motronikin vauhtipyörässä anturikehä on eri kohdassa. Kytkinkoppaan tehtiin reikä anturille puukkosahalla, kun M45.n kopassa ei ollut mitään koloa valmiina  ;)

Kuva anturista paikoillaan. Saas nähdä pysyykö noiden pinnapulttien varassa, ei sitä ainakaan käsin siitä mihinkään vääntäny. Rakoa jätettiin 1,5mm anturin ja vauhtipyörän väliin, pitäisi sillä vielä toimia
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/2012-04-07-050.jpg)

http://s53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/?action=view&current=2012-04-07-049.jpg

Ja siinä hyvin suunniteltu ja toteutettu anturin kolo  :idiot2:
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/2012-04-07-052.jpg)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: kako - 08.04.2012, 20:12:15
Jotain osia tähän vois listailla, jos vaikka jotain kiinnostaa.  ???

Megaruutta on siis ms1 v3.0 levyllä.
Sytkäksi olis tulossa megan ohjastamana Volkkarin 032 905 106b hukkakipuna, joka sisältää sytytyspäätteen.
Bosch 280 130 085 ilmanlämpöanturi
Joku GM vedenlämpöanturi, kierteiden puolesta ei varmaa sovi koneeseen suoraan, mihin kannattaa sijoittaa?
kopio Bosch 280 122 001 kaasuläpän asentoanturi
Volvon oma vr, lienee syytä laskea anturin välys 1mm:iin?
Innovate lc-1 laajakaistaohjain + Bosch 258 007 057

Volvon välijäähy


Varmaan tästä jotain unohdin.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja jättiläisruiskun voimaa
Kirjoitti: Ari E - 08.04.2012, 20:29:00
ei olla vielä käytetty megalla, konekkin on irrallaan kun piti sille volvon omalle vr anturille tehdä teline, vauhtipyörä on jostain 940.sta, ja motronikin vauhtipyörässä anturikehä on eri kohdassa. Kytkinkoppaan tehtiin reikä anturille puukkosahalla, kun M45.n kopassa ei ollut mitään koloa valmiina  ;)

Kuva anturista paikoillaan. Saas nähdä pysyykö noiden pinnapulttien varassa, ei sitä ainakaan käsin siitä mihinkään vääntäny. Rakoa jätettiin 1,5mm anturin ja vauhtipyörän väliin, pitäisi sillä vielä toimia
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/2012-04-07-050.jpg)

http://s53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/?action=view&current=2012-04-07-049.jpg

Ja siinä hyvin suunniteltu ja toteutettu anturin kolo  :idiot2:
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/2012-04-07-052.jpg)
1 mm rako todettu toimivaksi,
olis muuten päässy vähemmällä ja saanu varmasti tukevan, kun olis käyny vohkimassa telineen suoraan jostain b2xxF vehkeestä
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja jättiläisruiskun voimaa
Kirjoitti: 240-gl - 08.04.2012, 23:20:47
1 mm rako todettu toimivaksi,
olis muuten päässy vähemmällä ja saanu varmasti tukevan, kun olis käyny vohkimassa telineen suoraan jostain b2xxF vehkeestä
Niin olisi pitänyt, ei vaan kerennyt laittamaan ostoilmoitusta osasta ja meinattiin että kestäis noinkin. En tiedä sitten kestääkö.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja jättiläisruiskun voimaa
Kirjoitti: räkänokka - 09.04.2012, 00:35:47
ja motronikin vauhtipyörässä anturikehä on eri kohdassa.

Motronicissa ei myöskään ole noita reikiä vauhtipyörässä vaan sellanen nasta mitä se anturi lukee.. + tuo startti kehä.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja jättiläisruiskun voimaa
Kirjoitti: 240-gl - 09.04.2012, 00:57:17
Motronicissa ei myöskään ole noita reikiä vauhtipyörässä vaan sellanen nasta mitä se anturi lukee.. + tuo startti kehä.
Joo niin saattoi olla, siksi juuri vaihdettiin lh2,4 ruiskun vauhtipyörä mutta vauhtipyörän mukana ei tullut tuota anturitelinettä niin tehtiin itse huonompi tilalle  :)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: räkänokka - 09.04.2012, 02:00:47
Ite ku tekee ni saa just sellasen ku sattuu tulemaan  ;D
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: kako - 10.04.2012, 21:21:19
Moottori löysi tiensä konehuoneeseen.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/2012-04-09-055.jpg)

Viikonloppuna jos saisi sen kunnolla kiinni vielä, niin pääsee ehkä kohta selvittämään sähköt ja polttoainelinjat ja muuta jänskää.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: 240-gl - 15.04.2012, 19:34:43
Taas meni viikonloppu ja auto on vieläkin täysin kesken :(
Moottorin kumityynyt tuli laitettua paikalleen.
Laturi laitettiin tuonne pakosarjan puolelle jotta saadaan hihnat kulkemaan myös vesipumpun kautta, kun tässä moottorissa oli alunperin laturi imusarjan puolella.
Auton johtosarja jossa kulkee startin/laturin/ öp-anturin ym johdot tuli korjattua ja asennettua.
Ahtoputkia ja välijäähdytintä ym tuli soviteltua paikoilleen mutta lyhyeksi ne jäi kun ovat 740.sta lähtöisin, laitettiin saabin bypassi ja vielä pitäisi löytää paikka öljynjäähdyttimelle ja ostaa sähköflekti.

Huomattiin ettei downpipekään sovi muokkaamatta paikoilleen kun sekin on otettu 740.sta ja lambdalle pitää tehdä paikka.

Megaruutan johtosarjaan lisättiin johtoja ja  tuotiin hytistä konehuoneen puolelle mutta asennus on vielä kesken ja jotain suojakuorta pitäisi hommata johtojen päälle. Ahtoputkeen asennettiin imuilman lämpöanturi.

Jatkuu taas ensiviikonloppuna kun pitäisi tehdä kaasuläpän asentoanturille joku teline, sähköt loppuun, bensalinjat...

Kuvia:
http://s53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/?action=view&current=2012-04-15-059.jpg
http://s53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/?action=view&current=2012-04-15-058.jpg
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: JAMH - 15.04.2012, 21:40:44
Eikös toi välijäähdytin kannattais laittaa 240 volvon alkuperäiselle paikalle eli siihen kohdalle missä
jäähdytin normaalisti on? Mulla ainakin on niin ja 740 ahtoputket sopii juuri kohdalleen.
Paitsi että mulla on 200-sarjan välijäähdytin. Jos niissä on eroa...
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: TopiK - 15.04.2012, 21:54:43
Eikös toi välijäähdytin kannattais laittaa 240 volvon alkuperäiselle paikalle eli siihen kohdalle missä
jäähdytin normaalisti on? Mulla ainakin on niin ja 740 ahtoputket sopii juuri kohdalleen.
Paitsi että mulla on 200-sarjan välijäähdytin. Jos niissä on eroa...
Juu, kun välärin laittaa alkuperäiselle paikalle, niin  700/900 putket/letkut riittää, ja myös saman mallisarjan väläri sopii kyseiselle paikalle.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: 240-gl - 15.04.2012, 22:34:44
Juu, kun välärin laittaa alkuperäiselle paikalle, niin  700/900 putket/letkut riittää, ja myös saman mallisarjan väläri sopii kyseiselle paikalle.
Pitääkin tehdä sitten noin, syyläriä voikin ottaa lähemmäs konetta kun laitetaan sähköflekti, niin tulee hyvin tilaa lisää.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+ms eli tekohengitystä ja megaruiskun voimaa
Kirjoitti: 240-gl - 16.06.2012, 15:47:43
kävi ekan kerran megan voimin tossa puoli tuntia sitte
http://s53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/?action=view&current=kynnistely.mp4
Koneen etummainen pakkastulppa vuotaa, millä sen sais irti et vois tökätä uuden tilalle?
Edit. Irti on
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, nyt se käy
Kirjoitti: kako - 18.06.2012, 18:56:36
Lauantai meni vähän hukkaan turhaa starttaillessa ja säädellessä, kun joku vatipää oli asentanut bensan tulo- ja paluulinjat ristiin, puski regua päin ainetta ihan turhaan. Oli siellä tulpan johotkin 180 astetta pielessä, mutta se selvis aika nopeasti.

Sunnuntai meni aika paljon paremmin käynnistyksen osalta, letkut oikein päin, pari starttausta, lisää rikastuksia, pari starttia lisää ja sehän hörähti käymään perkele. Siitä lisäilemään äkkiä nesteet koneeseen (miksei aikaisemmin? en tiedä) ja vedethän valui samointein maahan. Pumpulta lähtevä lämppärinputki on murjoontunut jossain vaiheessa ja horristaa pumpun päässä. Putkea paremmin paikoilleen ja lisää nesteitä, tällä kertaa nesteet juokseekin etummaisesta pakkastulpasta pihalle. Vloppuna jatkunee harjoitukset. :idiot2:


Pari kuvaa, ettei mee ihan tekstiseikkailuksi:

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/260520121006.jpg)

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/260520121008.jpg)
Tein itse ja melkeen säästin
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/260520121009.jpg)

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/160620121013.jpg)

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/160620121015.jpg)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+megaruutta, nyt se käy
Kirjoitti: 240-gl - 23.06.2012, 03:39:40
Nyt on ensimmäiset testilenkit ajettu ja sytkäennakoita muokattu  :)
Kyllä sen jo huomaa että voimaa on ihan eritavalla kuin vanhassa koneessa, vaikkei vielä toimikkaan ihan niinkuin pitäisi.
Huomenna jos kerkiäisi juhannuksen vietolta vähän säätämään ruiskua. Jos vaikka lähiaikoina pääsisi muutoskatsastukseen ihmettelemään että millä todistaa siellä olevan turbon jarrut ja vaativatko teholappua kun kone on kuitenkin vakio B200et ruiskua lukuunottamatta.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+megaruutta, nyt se käy
Kirjoitti: 240-gl - 29.06.2012, 18:34:13
Olisko jollain papereita millä tämmösen 244.sen saa katsastettua B200et koneelle.
Koneen tehot kyllä kelpaa mutta, katsuri haluais nähä jotain virallisia papereita että mitkä jarrut, iskarit, jouset, taka-akseli, vaihdelaatikko, vakaajat, 240.n B19et koneisessa on jota käytetään vertailumallina.
Jäähdytetyt jarrut ja jäykemmät/matalemmat Jouset ja iskarit on vaihdettu, tehoja on sen 165hv

Mutta keskusautohallissa ei ainakaan osanneet auttaa ja konttorille ei kuulemma kannata tulla ennenkuin on joku osien vastaavuustodistus, ja jonkun esim korjaamon lausunnot vaihdetuista osista, jos osat on sellaisia mitä ei päälleppäin katsuri tunnista.

Olisko jollain suositella jotain tiettyä konttoria turku- helsinki välillä jossa olis jo valmiina paperit volvon katsastukselle
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+megaruutta, miten tälläseen saadaan leima?
Kirjoitti: kako - 30.06.2012, 11:10:48
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14715.msg282818#msg282818

Onko se voimansiirron muuttaminen tehokkainta vastaavaks tosiaa ihan pakollista, vai onko kukaan sitä kiertänyt jotenkin?
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+megaruutta, miten tälläseen saadaan leima?
Kirjoitti: JAMH - 30.06.2012, 17:17:22
Noita juttuja kun on lueskellut niin aika vaihtelevilla papereilla on leimoja tullut.

Itselläni oli reilu kuukausi sitten muutoskatsastuksessa (240 -84) maahantuojan todistus mukana.
Alle 110kw tehoilla ei olis tarvinnut tehdä mitään. Itsellä oli 115kw, joten piti olla tietynlaiset jarrut, iskarit ja renkaat.
Käyttöautosta hain varaosaluettelosta kopiot joiden mukaan B19a(auton alkuperäinen kone) ja B21et jarrut on samat kyseisessä vuosimallissa.
Iskarit mulla on Koni sport, joita ei myydä kuin yhtä mallia kaikkiin 200-sarjalaisiin. Konin sivuilta tulostin tämän tiedon.
Renkaat oli h-nopeusluokkaa.

Onneksi Tampereen Käyttöautossa oli mukava ja asiantunteva varaosamyyjä, jonka kanssa jarruhommia tutkittiin.
Muuten olis mullakin mennyt homma vaikeammaksi ja olis volvokorjaamon? tarvinnut todeta mitä palikkaa autosta löytyy...

Voimansiirtoon mulla ei siis ole koskettu. Tosin luulen, että mulla on 1031-perä(en ole ehtinyt sitä vielä avata), joka maahantuojan todistuksessa mainitaan.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö tbo+megaruutta, miten tälläseen saadaan leima?
Kirjoitti: Jakelfin - 09.07.2012, 19:32:44
Nii joo tarttee varmaan sen osalistan, mullaki on tommonen rojekti, vanhalta foorumilta voi löytyä 244 "brown" nimellä haeskelemalla, jos se enää toimii. Mulla on vain tankki vielä vaihtamatta kun tuo entinen otti osumaa ja vuotaa. Eli itekki tartten jonkulaisen todisteen siitä että mitä osia autossa on. Mutta kukaan ei oo kertonu että missä semmoset voi käyä todentamassa, koska helpointahan on lätkässä 244 dl:n varaosaluettelo nokan eteen johon on kirjotettu että 244 turbo eli kaikki osat vastaa turbomallia, jos katsurikaan ei kerran osaa niitä mistään katsoa.. ;D
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: kako - 06.01.2013, 15:12:35
Aikamoisen hiljasta ollut tämän romun osalta, mut päätin silti rakentaa lisää tüninkia.  :idiot2:

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/050120131166.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/21476241/050120131162.jpg)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: Miuzo - 06.01.2013, 15:14:02
no jo oot ruorin tekassu  :D no ei tuu samanmoista heti vastaan  :)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: Fileman - 06.01.2013, 15:16:21
ite myin kesällä yhden toyotan pois ja siinä oli just tuollainen ratti.. oli muuten perseestä kun ei ohjaustehostintakaan ollut :D kerran jäi pikkurilli tuonne väliin jumii kun käänsin :D
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: Juzi - 06.01.2013, 16:02:01
no jo oot ruorin tekassu  :D no ei tuu samanmoista heti vastaan  :)
Löytyy hyllystä.  Poliisit joskus raapassu sakonkin tollasen ratin takia..
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: Mackie - 06.01.2013, 16:22:33
Löytyy hyllystä.  Poliisit joskus raapassu sakonkin tollasen ratin takia..
Mie selvisin siitä kun ne nauro partaasa että "ei perkele ei näin"  ;D
mutta kyllä sai ratti lähteä vikkelään kun yläpuoliskon hitsaukset eivät sitten olleetkaan niin hyvä ja puolet ratista lopsahti  mutkassa horisontaaliseen asentoon, oli nimittäin jossain määrin jännäkakka jo hyvää matkaa housuun tulossa.

on muuten hieno projekti tää, pakko sanoa :D
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: kako - 06.04.2013, 20:54:24
No nyt kaveri perkele vielä asensi takavanteet jotenki väärinpäin.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/2013-04-06-0059.jpg)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: dumppi - 07.04.2013, 13:52:58
No nyt kaveri perkele vielä asensi takavanteet jotenki väärinpäin.

(http://dl.dropbox.com/u/21476241/2013-04-06-0059.jpg)
onko lujuuslaskelmaa vanteista :juhau: . komiat :)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: kauppine - 07.04.2013, 14:06:00
Miten toi perä on tollee kääntyny sisää päin viistosti? Vai hämääkö toi kuva vaan?  :idiot2:


Mut siistit vanteet ja hyvää linttalookkia.  8)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: 240-gl - 07.04.2013, 14:07:09
onko lujuuslaskelmaa vanteista :juhau: . komiat :)
vanteet ovat mallia, tein itse ja säästin.
Hitsattu 5 pitkällä saumalla nippuun ja hitsausten välillä jäähdytelty.
Tuli jopa suorat vaikka epäilijöitä riitti kun näkivät valmiit vanteet  :D
Työkaluina oli rälläkkä ja leka, ja työntömitalla kattelin suoraksi
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: 240-gl - 07.04.2013, 14:11:03
Miten toi perä on tollee kääntyny sisää päin viistosti? Vai hämääkö toi kuva vaan?  :idiot2:


Mut siistit vanteet ja hyvää linttalookkia.  8)
no ku. Koko takapelti takaluukun pohja ja takakyljet tehtiin suorasta pellistä uusiksi ruosteen takia, ja liika tarkkuus on teknistä osaamattomuutta.
Kyllä sitä on itekki tullut ihmeteltyä et miksi se tuon näköiseksi tuli  :)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: Kalamies - 07.04.2013, 14:22:43
Kaikessa karuudessaan tyylikäs laitos. Hämmennyksen aiheuttaminen liikenteessä on varmaan taattua. Ainakin uudella tekniikalla.  :P
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: 240-gl - 08.04.2013, 00:31:21
Kaikessa karuudessaan tyylikäs laitos. Hämmennyksen aiheuttaminen liikenteessä on varmaan taattua. Ainakin uudella tekniikalla.  :P
Varsinkin kun pakoputki tulee hanttarinpuolelta ulos ja siinä on vain yksi läpivirtaava vaimennin  :)
Pitäis laittaa saabin bypassin tilalle greddy rs dumppi kiinni suhisemaan kun hyllystä löyty sellanen,  kuulostais vielä härskimmältä
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: 240-gl - 30.04.2013, 06:33:31
Tämäkin tuli katsastettua lauantaina, töötti ei toiminut ja öljyä vuotaa vissiin päätyjakajan tilalle tulleen laipan välistä, muuten ei ollut sanomista. 
Vielä kun joku säätäisi tuon megan toimimaan vähän paremmin niin olis kiva ajella, ja sitten jos se tuntuu toimivan niin vois laittaa myös tuohon omaan 740.aan megaruutan ja heivata kjetin pois  :)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/740/DSC_0938_zps298d352e.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/740/DSC_0938_zps298d352e.jpg.html)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: 240-gl - 15.02.2015, 09:31:17
Tässä on pari kesää mennyt 740.aa rakennellessa niin jäänyt liian vähälle huomiolle tämä 244, mutta on tämäkin laite vielä hengissä.
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut niin ei oo tullu päivitettyä tätä. kunnon kuviakaan ei tunnu löytyvän mutta kokeillaan jotain laittaa.  :)

D-nokka vaihdettiin viime kesänä, tyhjäkäynnistä tuli paljon reteempi, mitään merkittävää eroa ei tuntunut olevan kiihtyvyydessä. Varmaan liian jyrkkä nokka turbokoneeseen, tai puhaltaa ahtopaineet suoraan koneesta läpi pakoputkeen  ::)

Nykyään on megaruutassa bluetooth niin pääsee  puhelimella tai tabletilla ja msdroid,lla säätämään ja näkee vähän ajon aikanakin että mitä tapahtuu 
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/740/20141101_155032_zpsfrwlyllv.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/740/20141101_155032_zpsfrwlyllv.jpg.html)

Spartan räikkälukko asennettiin tuomaan pitoa, ja ennenkaikkea mukavaa kolinaa kaupunkiajoon, kun yrittää jossain parkkipaikoilla ajaa normaalisti.
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/20140621_164813_zpskmynwd3u.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/20140621_164813_zpskmynwd3u.jpg.html)

2014 kesällä tuli käännettyä etuvedon 15" peltivanteet johon ostettiin ihan uudet 195/55 westlake kesärenkaat. Ajettavuus parani kertaheitolla kun oli nypityt nastat aiemmin  :idiot2:

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/20140731_164810_zpsqcba2pii.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/20140731_164810_zpsqcba2pii.jpg.html)

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/20140731_220422_zpspseyqlq8.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/20140731_220422_zpspseyqlq8.jpg.html)

Kuskin kylki on ajan kanssa kaunistunut entisestään...
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/20150208_123556_zpsqhkiwh9e.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/20150208_123556_zpsqhkiwh9e.jpg.html)

kuva lainattu talvimiitti topicista
https://www.dropbox.com/sh/t0afpsuv0q0e38n/AAAUAsV57px0tXvv_oHfoDuva#lh:null-20150214-volvomiitti_toijala%20119.jpg (https://www.dropbox.com/sh/t0afpsuv0q0e38n/AAAUAsV57px0tXvv_oHfoDuva#lh:null-20150214-volvomiitti_toijala%20119.jpg)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
Kirjoitti: 240-gl - 28.06.2015, 22:42:14
Kesämiitti lähestyy niin on tätäkin autoa alettu laittamaan "kuntoon"  :idiot2:

Syksyllä volvo alkoi pätkimään kiihdytyksissä ja vika jatkui vielä talvella kun käytiin toijalan reissu heittämässä, volkkarin puolapakettia epäiltiin mutta nyt vikakin löytyi jumittavasti rajapaineventtiilistä ja oli ahtopaineet vähän karkaillu. Ei nyi enää.

sukset heivattiin katolta kun hiihtokelitkin loppu ja asennettiin aurinkolippa.

Etuvaloista oli heijastimet ruostunut ja muutenkin aika surkeat oli niin tänään laitettiin kakon kansa hellan H4 pyöreät lisävalot keulaan kiinni ja sehän alkoi muistuttaa liikaa orkkis nappisilmää, niin tehtiin uusi maski  ;)

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0428_zpsz4fnjrfl.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0428_zpsz4fnjrfl.jpg.html)



(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0433_zpsjxe6stry.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0433_zpsjxe6stry.jpg.html)


Tällä viikolla pitää vielä vaihtaa moottoriöljyt ja peräöljyt, et jos vaikka räikkälukko vähän rauhottuis paukkumasta. Kerää katseita parkkipaikalla kun kääntyilee ja välillä kajahtelee niin et koko auto heilahtaa.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö, 2016: lankkujen epäpyhä liitto, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: kako - 23.08.2016, 00:34:36
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.

Näyttää siltä, että tätä linttaa pitää yrittää aina muutaman vuoden välein päivittää, suuntaan tai toiseen.
Koska tässä korissa on käynyt jo neljä eri vinokonetta, niin piti välillä koittaa jotaan muuta.

Lyhyesti: 1980 Volvo 244 kori + Mercedes 3l M104 kone ja 717.450 zf dogleg manulaarivaihteisto.

Eräänä yönä keväällä 2016 AVK:n huutokauppaa selatessani, silmiini osui jotain mielenkiintoista; Vm 1991 w124 farmari mersu,
jo auton uljas muotoilu kutsui minut tutkimaan asiaa lähemmin. Tietenkin mielenkiintoa lisäsi tekniikaksi mainittu 3-litrainen
bensiinimoottori, joka lähemmällä tarkastelulla paljastui myös 24-venttiiliseksi. Moottorin jatkoksi oli osunut 5-vaihteinen sporttimanuaali.
Täydellistä tekniikkaa siis, ja valmiiksi 400tkm sisäänajettuna.

Sairaassa mielessäni alkoivat pyöriä erilaiset ajatukset, kunnes muistin upean mattamustan Volvon olemassaolon.
Mietin mielessäni, että komea ulkokuori on kaivannut jo pidemmän aikaa arvoistansa voimanlähdettä ja tässähän sitä olisi tarjolla.
Enää piti ylipuhua mukaan kaveri, joka ei oikein ymmärrä Mercedeksen täydellisyyttä.
Vain muutaman viestin ja parin murretun peukalon jälkeen toverikin ymmärsi käsillä olevan tilaisuuden.
Muutama päivä ja ylihintainen tarjous myöhemmin Mercedes vaihtoi omistajaa.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/w124/IMG-20160224-WA0012_zpsfwllbrwd.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/w124/IMG-20160224-WA0012_zpsfwllbrwd.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/w124/DSC_0553_zpsc9wrjsri.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/w124/DSC_0553_zpsc9wrjsri.jpg.html)

Mercedes noudettiin ja seuraavana päivänä sielu irtaantui ruumiista.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/w124/DSC_0572_zpsab3m2ppt.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/w124/DSC_0572_zpsab3m2ppt.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/w124/DSC_0587_zpszsuuryjx.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/w124/DSC_0587_zpszsuuryjx.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/w124/DSC_0590_zps7pwsau85.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/w124/DSC_0590_zps7pwsau85.jpg.html)

Tämän jälkeen olikin muutaman kuukauden hiljainen hetki ja mitään ei tapahtunut.
Kunnes kesälomista sattui pari viikkoa osumaan päällekkäin ja päästiin aloittamaan viikko takaperin.

Ensimmäisenä peräytettiin ajokuntoinen auto talliin.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0620_zpsk0xrmpjl.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0620_zpsk0xrmpjl.jpg.html)

Ja pilattiin se.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0624_zpsqrgwytcr.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0624_zpsqrgwytcr.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0626_zpscgyaoldd.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0626_zpscgyaoldd.jpg.html)

Seuraavaksi sovittelemaan uutta tilalle.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0630_zpszhj4tics.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0630_zpszhj4tics.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0632_zps14ttwgwn.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0632_zps14ttwgwn.jpg.html)


Vähän ahistaa.

(http://i38.photobucket.com/albums/e112/mualj_von_taulu/kaerry/IMG_20160815_195340_zpsqao7ceur.jpg) (http://s38.photobucket.com/user/mualj_von_taulu/media/kaerry/IMG_20160815_195340_zpsqao7ceur.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0637_zpsved2jug1.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0637_zpsved2jug1.jpg.html)

Kone tulee istumaan hieman turhan edessä, kun ei kykene lyhentämään öljypohjan pattia. Kallistuksenvakaaja irroitettiin,
keksitään sille myöhemmin paikka.

Moottorin kannakkeiden askartelua paskartelua.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0641_zpsdcztp6zh.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0641_zpsdcztp6zh.jpg.html)
(http://i38.photobucket.com/albums/e112/mualj_von_taulu/kaerry/IMG_20160816_192612_zpsliazebns.jpg) (http://s38.photobucket.com/user/mualj_von_taulu/media/kaerry/IMG_20160816_192612_zpsliazebns.jpg.html)

Ja vihoviimeisteltynä

(http://i38.photobucket.com/albums/e112/mualj_von_taulu/kaerry/IMG_20160821_131535_zpsqtohupb9.jpg) (http://s38.photobucket.com/user/mualj_von_taulu/media/kaerry/IMG_20160821_131535_zpsqtohupb9.jpg.html)

Ylös pukeille, että mahtuu läski alle.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0648_zpsn08rvdrt.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0648_zpsn08rvdrt.jpg.html)
(http://i38.photobucket.com/albums/e112/mualj_von_taulu/kaerry/IMG_20160817_184712_zpsowkdkgeo.jpg) (http://s38.photobucket.com/user/mualj_von_taulu/media/kaerry/IMG_20160817_184712_zpsowkdkgeo.jpg.html)

Vaihteiston palkkissa elävät tarvittavat palat ruotsalaista- ja saksalaista rautaa täydellisessä harmoniassa.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0688_zpsxjbt8gu9.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0688_zpsxjbt8gu9.jpg.html)

Kytkinpoljin sylintereineen naitettuna autoon.

(http://i38.photobucket.com/albums/e112/mualj_von_taulu/kaerry/IMG_20160822_170129_zpse9rbsad8.jpg) (http://s38.photobucket.com/user/mualj_von_taulu/media/kaerry/IMG_20160822_170129_zpse9rbsad8.jpg.html)

Turbobanditin triggeripyörä liitettynä M103 koneen hihnapyörään, itse kauniisti askarreltu anturiteline.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0690_zpsczpqbo24.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0690_zpsczpqbo24.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0697_zps7jgn6mkm.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0697_zps7jgn6mkm.jpg.html)


Koitetaan saada lisää kuvia joskus, ehkä.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö, 2016: lankkujen epäpyhä liitto, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: oh850 - 23.08.2016, 07:04:08
No nyt meni mielenkiintoiseksi  :D onkohan vähän keulapainoinen tuolla myllyllä? Meinaatko leimalle viedä?
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö, 2016: lankkujen epäpyhä liitto, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: 240-gl - 23.08.2016, 08:51:27
No nyt meni mielenkiintoiseksi  :D onkohan vähän keulapainoinen tuolla myllyllä? Meinaatko leimalle viedä?
  Tulee sinne keulaan vähän painoa lisää mutta siirretään kaikki mikä mahdollista takaluukkuun, sähköt nyt ainakin.

Kyllä se ois tarkoitus viimeistään ens keväänä viedä paikalliselle K1 asemalle näytille, että päästään kesällä ajamaan. Vaparin katsastus tuskin on mikään ongelma mutta siinä saakin selvittää kun tuo kone turbotetaan, kun tehorajat paukkuu ylitte jo vaparina ::)
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö, 2016: lankkujen epäpyhä liitto, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: 240-gl - 26.08.2016, 09:57:58
Taas ollu niin paljon kaikkia muita autoja laitettavana ettei ole keretty kun välijäähyä ja syyläriä vähän sovittamaan keulaan. Välijäähdytintä nyt ei vielä tarvitse laittaa mutta tekee sille nyt samalla vaivalla paikan tonne keulaan ni pääsee myöhemmin helpommalla.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0729_zpsoyfg5gys.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0729_zpsoyfg5gys.jpg.html)

saas nähdä mahtuuko tonne flekti johonkin vai pääseekö jatkamaan keulaa  ::)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0730_zps5gyz2cc9.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0730_zps5gyz2cc9.jpg.html)

Mites kun tuo mersun kampiakselin hihnapyörän pultti pitäs kiristää 400nm mut riittääkö vähän vähempi jos keskikovalla lukitteella laittaa? loppuu momenttiavaimesta asteikko  muuten :(
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö, 2016: lankkujen epäpyhä liitto, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: Keme - 26.08.2016, 10:15:56

Turbobanditin triggeripyörä liitettynä M103 koneen hihnapyörään, itse kauniisti askarreltu anturiteline.

(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Kamala%20244/DSC_0697_zps7jgn6mkm.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Kamala%20244/DSC_0697_zps7jgn6mkm.jpg.html)
Kannattaa vahvistaa tuota triggeritelinettä. Näyttää sen verran huteralta, että alkaa varmaan värisemään kierrosten myötä.
Otsikko: Vs: 244DL Mörkö, 2016: lankkujen epäpyhä liitto, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: 240-gl - 26.08.2016, 10:27:11
Kannattaa vahvistaa tuota triggeritelinettä. Näyttää sen verran huteralta, että alkaa varmaan värisemään kierrosten myötä.
Näyttää kuvassa aika huteralta, muutaman millin paksua kulmarautaa se on ja aika tukevan olonen mutta eipä se vahvistus pahitteeksi koskaan ole.
Tosta moottorin ja anturin välistä menee vielä yksi rauta moniurahihnan kiristimelle niin pitää se kasata ensin ja katsoa mihin suuntaan on tilaa vahvistaa anturitelinettä
Otsikko: Vs: 244DL 3L 24v 2016: lankkujen epäpyhä liitto, saattaa sisältää Mersua
Kirjoitti: 240-gl - 10.07.2017, 11:00:07
Pidettiin taas luova 11kk pituinen tauko kun tässä on ollut kaikenlaista, molemmat omistajat on tainnu erehtyä omakotitalon ostoon ja remontteihin tahoillaan yms harrastuksia häiritsevää.

Nyt ois muutama päivä kesälomaa ja Botnian ratapäiville olis tarkotus lähteä, pitää yrittää niputtaa tuo mersun voimansiirto volvon alle, ja jotain pientä kuten ruisku tehdä  ???
(https://thumb.ibb.co/fhauAF/IMG_20170709_155436_zps6cmfurco.jpg) (https://ibb.co/fhauAF)