Autoracing  KL-varaosat

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602316 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1200 : 25.04.2020, 09:00:39 »
En ole esijännitykseen koskenut vielä. Kokeiltava ensin kuinka käyttäytyy.ja tiukattava sen jälkeen. Iskariin käänsin alkuunsa 11 naksua ja vaimennus tuntui hyvältä. Sitäkin kokeiltava jäykemmälle.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2020, 09:02:33 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1201 : 25.04.2020, 12:00:21 »
Okei. Mulla oli aiemmin 9mm esijännitystä ja oli todella kova.

Nyt on 3mm ja parani huomattavasti. Iskarit on vielä löysimmällä. Täytyy vielä kokeilla esijännitystä vähentää ja vaimennusta lisätä.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1202 : 25.04.2020, 14:42:41 »
Okei. Mulla oli aiemmin 9mm esijännitystä ja oli todella kova.

Nyt on 3mm ja parani huomattavasti.kii Iskarit on vielä löysimmällä. Täytyy vielä kokeilla esijännitystä vähentää ja vaimennusta lisätä.

Pari milliä esijännitys suositus näissä. Helppo toki kokeilla itse säätelemällä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1203 : 25.04.2020, 22:35:45 »
En ole valkeassa, enkä noissa V90:ssä olleissa tolpissakaan säätänyt esijännitystä ollenkaan. Ns. tehdasasetus on ollut kohdallaan. Ja ainakin kadulle englantilaiseen pätee sama homma. Laskin keulaa lisää ja nyt on samassa kuin vanhoilla. Kiristin etuiskareita yhden naksun, kävin ajamassa lenkkiä, eikä keula ole ollut noin hyvä aiemmin. Aivan eri laite ajaa.  Ulosjousto jää aika olemattomaksi jousien jäykkyyden takia, radalla sen tietää nosteleeko sisänurkkaa. Jos keliä on, ensi perjantaina käytävä molemmilla ottamassa tuntumaa Motoparkissa ja tehtävä lisää säätöjä sen perusteella.

Tehostimenvuoto oli kuitenkin vain painelinjan välistä vaikka se oli tiukassa. Kiristin lisää ja vuoto loppui.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1204 : 27.04.2020, 02:21:01 »
Pari milliä esijännitys suositus näissä. Helppo toki kokeilla itse säätelemällä.
Juu säätöavaimen paksuus on suositeltu esijännitys. helppo sillä kokeillakkin..

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1205 : 27.04.2020, 09:53:21 »
Tää esijännitys asia onkin hauska...onko moni kokeillut että tulisko sillä muka jotain vaikutusta ajettavuuteen...näinhän se käsityksien mukaan on mutta ei sillä siihen jousen jäykkyyteen ole mitään vaikutusta, aika monet coili myyjät ja tietäjät höpöttää asiasta vaikka totuus on aivan jotain muuta ainakin näissä yleisimmissä tolpissa.

Nähtäväksi jää pysyykö se nyt tämä englantilainen pyörillään jos se keula on parempi ja saadaan taas lisää vauhtia radalla  8)
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1206 : 27.04.2020, 11:17:28 »
Saa sillä älyttömällä esijännityksellä kauheen kivireen ainakin tehtyä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1207 : 27.04.2020, 22:12:22 »
Nähtäväksi jää pysyykö se nyt tämä englantilainen pyörillään jos se keula on parempi ja saadaan taas lisää vauhtia radalla  8)
Ei tiedä ennen kuin kokeilee ::) Sama juttu esijännityksen kanssa. Jos vaikka tarvitsee laittaa jäykempi jousi. Ja jos radalla etukulma meinaa nousta, niin lisää ulosjoustoa saa vain apujousten ja pidempien iskarien kanssa. Ja silloin menee taas kaikki uusiksi :D

Viikonlopulla megan sulakerasian johtoja tarkastellessa huomasin toisen bensapumpunjohdon olevan lämmin ajon jälkeen. Pumpuille on alusta asti tullut päävirta isommalla johdolla releeltä ja siitä on haaroitus toisen pumpun sulakkeelle. AEM:n asennuksen yhteydessä en sen enempää katsellut kumman sulakkeen taakse se tulee ja osui juuri haaroituksen taakse. Vaihdoin johdot ristiin tilanne on sillä korjattu. Näköjään 2,5 neliön johto kuristaa vaikka sitä on vain noin 2cm. Tämän seurauksena onkin päässyt tekemään bensakartan kokonaan uusiksi kun pumppu saa kunnolla virtaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1208 : 27.04.2020, 23:21:07 »
Saa sillä älyttömällä esijännityksellä kauheen kivireen ainakin tehtyä.

Niin saa ja on kokeiltu tulee vaikutusta ajettavuuteen. Pomppii vaan tienpinnassa jos esijännitystä ruuvattu melkeen 5x enemmän kuin (sen coilin) suositus.

Se säätöavain (paksuus) on aika hyvä kikka lähtee kokeilemaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1209 : 30.04.2020, 23:08:22 »
Ostin valkeaan Magnaflown 200cel kisakatin, laitoin sen eilen paikalleen ja tein vähän tarkastelua rata-ajoa varten. Camber on muutoskatsastusmittauksen jäljiltä ja käänsin sen verran lisää mitä korin puoli antaa myöden. Säädettävä tolpastakin vielä lisää jossain välissä. Odotetusti eron koneen luonteessa huomaa kun katti hengittää paremmin.

Tänään kävin englantilaisen kanssa ensimmäisen kerran pyöränsuuntauksessa, jotta näkee vähän missä numerot pyörii. Negatiivista camberia sai yhden asteen kun sääti tolpat aivan sisälaitaan ja käänsi koristakin vähän vaille täydet. Joutuisi varmaan katselemaan tukivarren kiinnityksistä ja muualta ns. tyhjät pois jos haluaisi vaikka 1,5 astetta. Mutta eiköhän tuo riitä, aiemmin olen laittanut aika maltillisesti. Kulmien tarkastuksen jälkeen heti perään päästöt ja kurvasin katsastuskonttorille. Sielläkään ei tarvitse enää käydä ennen ensi kevättä. Ei näyttänyt katsastusvälillä tulleen kuin noin 7300km. Tuli ajeltua niin paljon muilla, esim. F350:llä.

Pihassa on hetken seissyt jatkokäsittelyä odottamassa yksi rullaava koppa, jossa oli ohjaustehostimella 13-rivinen öljynjäähdytin. Otin letkuineen ja laitoin englantilaiseen. Ainoa ns. järkevä paikka sille löytyi auton alta vaihteiston vasemmalta puolelta makuuasenossa. Taivuttelin sille tehtyjä kiinnitysjalkoja vähän uusiin asentoihin ja pulttasin pitkittäispalkin pohjaan. Toiselle reunalle tehtävä tuet myös, jottei värinä hajota nurkkia. Siitä kuvaa kunhan saan lisätuet tehtyä, jonkinlainen jäykkä suojaverkkokin olisi hyvä. Huuhtaisin irtoliat pois päältä, ei viitsinyt sen enempää jynssäillä koska huomisen jälkeen joutuu kuitenkin pesemään taas. Aamulla vielä kamppeet kyytiin, semisliksit alle ja Motoparkkiin katselemaan montako kierrosta kalusto kestää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1210 : 30.04.2020, 23:30:20 »
kyselitkö onko minkä verran porukkaa ajamassa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1211 : 30.04.2020, 23:51:07 »
Kyllä siellä jokunen auto pitäisi olla, tarkasta määrästä en tiedä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1212 : 01.05.2020, 21:55:26 »
Ihan ok meni ajelut, molemmat tuli takas kotiinkin ainakin näennäisesti ehjänä :D

Molemmissa on niin paljon eroa alustan käytöksessä aiempaan ja toisiinsa, että meni aikansa ennen kuin pääsi kunnolla jyvälle missä mennään. Ja siihen kun lisätään noin 1,5 vuotta edellisestä kerrasta tuolla. Valkeassa on tarkempi vaihteensiirto ja sen takia englantilaisessa tuppasi tulemaan jonkin verran huteja kolmosen ja nelosen kanssa. Tai ainakin sen piikkiin on hyvä laittaa ::) Vaihdevälinlyhennin on ollut jo hetken mielessä englantilaiseen, nyt viimeistään se ois tehtävä ja katsottava vivustoa muutenkin.

Ihan ongelmittakaan ei tietysti mennyt, mutta nytpä tietää vähän missä on kehitettävää ja muutostarpeita. Laitoin valkeassa öljyn ylärajaan ja ensimmäisellä ajokerralla puski huohottimesta aika paljon pihalle. Sen jälkeen ei minkäänlaista tippaa huohotinpurkissa eli noin tikun puolivälissä oltava radalla. Muutaman kierroksen jälkeen vetää todella rikkaalle ja aluksi ajattelin vikaa laajakaistassa, mutta kyllä se vaan menee rikkaalle. Tuli jälkikäteen mieleen olisiko mapin letkussa tai mapissa kondenssivettä joka aiheuttaisi tuollaisen. Antaa seistä hetken ja toimii taas kuten pitää. Eipä tullut käytettyä läppäriä kiinni kun vika oli päällä. Kadulla ihan turha yrittää saada esiin. Lisää tehoa kaipaa, muuten on kiva ajaa. Pysähtyy ja kääntyilee sen minkä tarvitsee, renkaat toimii hyvin ja alustan säädöt vaikuttaa olevan kohdallaan. Kovempaakin voi ajaa mutkissa ens kerralla.

Englantilaisessa oli jo tiedossa että jarrulevyt ravistaa kunnolla lämpimänä ja ne on uusittava ennen seuraavaa ratailukertaa. Tehostimensäiliön paluulinjaan sain näköjään eilen aikaiseksi halkeaman ja sieltä työnsi öljyä pihalle. Vedin nippusiteellä rätin ympärille ja se riitti. Tason pysyessä alhaalla ei rättiinkään tullut juuri mitään. Muuten nesteet pysyikin omilla paikoillaan. Uutena ongelmana tuli satunnaisesti laihalle meneminen vasureissa samaan tyyliin kuin hörppisi tankista tyhjää. Ja välillä ei ollut mitään, vaikka tankki oli kuitenkin vajaampi kuin edellisellä ajokerralla. Viimeisellä kerralla logia ottaessa ei tietenkään ollut mitään oireita. Käytävä johdotukset läpi. Kuitenkin ennen välisäiliön laittoa sai ajella lähelle puolta tankkia ja nyt tulee jo täydelläkin ja lähtö välisäiliöltä on oikeassa takanurkassa. Renkaissakin oli ehkä hieman liian matala paine, tuntuivat turhan rennoilta ja kuvion kuluneisuuden perusteella taisivat ollakin. Silti pitoa oli kohtuullisesti.

Paremmalla puolella(negatiiviset nyt ei kovin isoja asioita sinällänsä ole) alusta on nyt oikein hyvän tuntuinen. Keulan kanssa ei tarvitse enää taistella kuten ennen. Odoteltava seuraavaa rata-ajoa ennen kuin tekee enempiä säätöjä. Kuskinpenkissä pysyy mukavasti syvemmän kupin ansiosta ja istumakorkeus tuntuu sopivalta. Valkeassa istuessa tulee ensimmäisenä mieleen penkin laskeminen alaspäin. Sen enempää aikoja ei tullut ajateltua, mutta englantilaisen päivän viimeinen nopea oli jo ihan ok(videolla) vaikka siinäkin oli muutama hidastava tekijä kuten valkean nopeimmallakin. Lisää ajoa vaatisi taas vaan.

Racechronon mukaan englantilaisen nopeus ennen takasuoran jarrua 226km/h ja valkean 184km/h. Paremmat jarrut englantilaiseen niin sillä kehtaa näilläkin vähäisillä tehoilla(1,7bar) vetää lähemmäs oikeaa jarrupistettä :P Koko ajan molemmilla autoilla kierrokset parani ja tuntui helpommalta.

Video tuolla: https://youtu.be/zuAGKaCB-IE



Alkuvuodesta hallussa käynyt Tarmo_L:n vanha 945 selviytyi myös muutamasta ratakierroksesta NBM:n ohjastamana.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2020, 22:00:25 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1213 : 01.05.2020, 22:14:13 »
kumpiko oli chronon mukaan nopeampi ja mihin aikoihin sait menemään?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1214 : 01.05.2020, 23:02:24 »
Kyllähän englantilainen oli selvästi nopeampi, hieman yli 6 sekuntia. Ero suoranopeuksissa on niin iso, ettei valkean pienestä edusta mutkissa ole suurta iloa. Ei ainakaan ennen kuin sillä saa mutkanopeudet kohdalleen ja siinäkin oli kyytiläinen joka kerran antamassa koneelle lisää tekemistä. Videoltakin saa laskettua karkeasti ajat ;) Ehkä niitä voi kirjailla tarkemmin sitten kunhan pääsee englantilaisella vanhan parhaan kierroksen ohi. Siitä on vielä vähän jäljessä.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2020, 23:03:56 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing