Race.fi  Puotilan autokorjaamo

740 d24 "Naidee"

  • 20 Vastauksia
  • 12191 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
740 d24 "Naidee"
« : 09.10.2014, 18:33:36 »
Tälläinen 740 -90 turbo diesel tuli hankittua joskus 2011 syksyllä ensi volvokseni. Pikainen katsaus autoon:

Entinen käyttöauto alkoi olla ja tiensä päässä ja jotain takavetoista piti saada tilalle. Ja kun diiseleiden kanssa oon ikäni rassautunut niin sen piti olla diiseli. Autohan tuli ihan harraste/työmatka käyttöön ilman mitään suurempia suunitelmia. Vuosien saatossa on jotain kuitenkin tuli tehtyä. Roiskeläpät taakse, Finni kilvistä en tykännyt joten hommasin alkuperäiset kilvet tilalle. Nai- alkuset O0 .Lisävalot tulee talveksi aina laitettua keulille. Siistinä koitettu pitää, säänölliset vahaukset ja pesut tehty sisältä ja ulkoa. Konepellin alle tuli ihan tehtyä perus näppäilyt syötöt/ahot tappiin ja kara poikki. ja kun mopo lähti käsistä paikkansa löysi myös kiinancooleri, kiinan turbo, kiinan 12mm nestepää 3/2,5 tuuman itse tehty putkisto. Muutoskatsastus tuli tehtyä jotta ei tarteisi hirveetä jumppaa pitää katsastuksen lähestyessä.




Mutta halvalla ei hyvää saanut ja jotain tapahtui


Syystä että kovan vedätyksen tuloksena syöttöpumpun nestepäästä katkesi akseli, pumppu jumiin ja jakopää jumiin kovilta kierroksilta ja vähän sekotetaan soppaa niin saadaan entinen kone. No väljähän se olikin. Huohotti aika kivasti ;D


No virhestä opitiin ja laitoin sitten koneremontin alulle eri lohkolle. Tarkotuksen olisi saada ihan suht ripeä kulkine ja vielä luotettava kestävyydeltään
Saatii talveksi autotallin tekemistä





Kokoonpano:
200tkm ajettu lohko (Mittarin mukaan) Poraus 1.ylikokoon/uudetmännät renkaineen.
Kansi käyty läpi. ventiilit hiottu,uudet ohjurit ja kumit, ventiilit säädetty, pakokanavat kohdistettu, kanavia muuten siistitty, tasopinta suoristettu
pp-dieselin tekemä 12mm pumppu
H-profiilin kanget
Joku scanian ja valmetin turbo switzereitä molemmat katsotaan mitä näillä saadaan aikaan. Maybe tupla turbo? ::). Toistaseksi kiinalaisella ahtimella
getragin 260 laatikko
Kaikki tiivisteet ja laakerit
Sorvattu vauhtipyörä.
SRE-765 astelma 240mm kytkinlevy


« Viimeksi muokattu: 01.03.2015, 17:56:14 kirjoittanut SoSSe92 »

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #1 : 24.11.2014, 15:00:48 »
Mitäs tälle kuuluu?

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #2 : 24.11.2014, 20:32:40 »
Tutun näköinen peli, jossain tien päällä tullut bongattua  :)

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #3 : 13.12.2014, 20:47:42 »
Hitaasti etenee...

Moottori ollut jo kohta pari kuukautta koneistamolla, ilmeisesti kiirettä pitänyt. Tarkotus olisi ollut saada ennen joulua jo takaisin mutta taitaa mennä ens vuoteen.

Suoritettavat toimen piteet:
kaikki tasopinnat lohkosta ja kannesta tasottaa, koko moottorin tasapainotus, vauhtipyörän teko/ jos saisi D5252T moottorin kaksoismassa pyörän hitsattua kiinteeksi fiksusti kun kerta getragin mukana tuli, kannen paineistus ja jos saisi vähän isompaa ventiiliä istutettua, tarkotus oli vanhoilla männillä niputtaa kone mutta pytyt oli soikeita niin joudutaan poraamaan pytyt. Ensimäisen ylikoon mäntiä sitten ei oikein sopivia tahtonut löytyä. Toiveena olisi ollut jotku takomännät saada sisään. Mutta jouduttiin tilaamaan tehtaalta ihan alkuperäiset Mahlen valumännät aika suolaseen hintaan. Tulee onneksi männärenkaitten kanssa. Ja uskosin että valumännätkin menestyy iha sinne 300hv asti dieselissä ja eikä ole sitten kiinalaiset männät ::).

Kaveri lupasi hiekkapuhltaa ja maalta ruiskulla moottorin. Maalia tuli hommattua litran pönttö catepillarin keltaista nii saadaan työkonemainen tunnelma konehuoneeseen ja pikku osia sitten mustalla kilkali pullolla maalailla.
Pakosarjan tekohilppeet tuli touhuttua tuossa. voisi tässä joulun alla alkaa vähän jo hitsailemaan jonnilaista muotoo.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #4 : 13.12.2014, 21:23:48 »
Miksi ei vain d24 omaa vauhtipyörää  ???
SRE asetelmalla kestää kyllä sen tehon mitä tuosta moottorista saa irti...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #5 : 13.12.2014, 21:53:23 »
Miksi ei vain d24 omaa vauhtipyörää  ???
SRE asetelmalla kestää kyllä sen tehon mitä tuosta moottorista saa irti...

Kuulu vaihelaatikko kaupaan myös tuo SRE-765 asetelma ja siihen kytkinlevy. Kokoa en muista mutta levy ei ainakaan mahtunut deekun vakiopyörän sisään ja asetelma tulee muutenkin kauas tai ainakin näytti siltä. Tarkotettu tuon kaksoismasssapyörän kanssa olevaksi .Vaihtoehto olisi toki hommata uusi kytkinpaketti.

edit: 240mm taisi olla se levy
« Viimeksi muokattu: 13.12.2014, 22:11:38 kirjoittanut SoSSe92 »

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #6 : 22.02.2015, 12:28:34 »
Koneistuksessa vierähti jokunen tovi (3 kuukautta) joten vähän hitaasti edennyt tämä projekti

Lohko porattiin seuraavaan ylikokoon koska pytyt olivata soikeaksi kuluneet ja tasopinta plaanatiin. Männiksi valikoitui mahlen tehdasmännät. Tarvike mäntiä en kehdannut laittaa niiden laatu vaihteluiden vuoksi. Kampiakselin laakeripinnat kiilotettu. kiertokangen mitat vielä tarkistettiin ja koko paketti sitten tasapainotettiin. öljypumpun ja paineventiilin käytin auki ja tarkistin kunnon, ehyeltä näytti.


Kannehan ostin yksityiseltä koska lohkossa ei ollut kantta. Kanteen jouduttiin tekemään aikalailla kaikki. Ventiilit vuoti ja ohjurit olivat sököt. Myyjän mukaan kansi piti olla vasta kunnostettu ja menin maksamaan kannesta vielä ehyen hinnan :(. Samalla kerta vetiilit pois käytettiin niin kanavia vähän siistittiin ja ventiilit säädetiin. Pakosarjan tekoa vähän jo aloittelinkin. Laipan hommasin nettivaraosan kautta mutta eihän se passanut alkuukaan josta olikin jo myyjän kanssa puhetta, vähän väärillä mitoilla tehty, halvalla sainkin sen sitten. Romu kantta vasten sitä olikin helppo muokata sopivaksi. Pakokanavat kohdistin laipaan sopivaksi. Suuttimiin tuli uudet boschilaiset kärjet. Hurjat 200barin paineet olivat kannen mukana tulleissa suutimissa ja shimmasin ne uudestaan 160 baariin


Vauhtipyörä tehtiin ihan uusiksi jotta saatiin kytkinpaketti sopimaan paikoileen ja kohdalleen. Painoeroa entiseen pyörään ei juuri tullut mutta eihän tämä kierroskone olekkaan. Mitat otettiin getragin mukaan ja siitä tuli aikalailla saman mittainen kuin seuraavan sukupolven 5 pyttyisen kaksoismassa pyörästä. Deekun omasta pyörästä olisi tullut liian matala jos siitän olisi reunat sorvannut pois. Silmälaakerin paikka sorvatiin vauhtipyörään kuulalaakerille sopivaksi koska jos olisi halunut kykinakselin yltämään kampiakselinpäähän olis joutunut jatkopalan tekemään. hammaskehä otettiin vanhasta pyörästä. Ajoitus merkin joutuu vielä tekemään pyörään kuhan moottoria on vähän kasaan saatu.

« Viimeksi muokattu: 01.03.2015, 17:54:45 kirjoittanut SoSSe92 »

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #7 : 13.03.2015, 16:17:33 »
Joo nytpä se ois maalissaan. Moottori kasattiin pikaseen ilman sisälmyksiä maaluu kuntoon. Kaveri veti ruiskulla maalin ja itse hoidin pohjatyöt. Itse ainakin olen tyytyväinen värivalintaan :)  Lopussaan pääsee niputtamaan kasaan päin. Katsotaan mitä viikonloppuna saadaan aikaseksi. Aika paljon puhistus hommaa tiedossa pinnan hionnan vuoksi, saapi kanavat käydä tarkoin läpi.


« Viimeksi muokattu: 13.03.2015, 16:55:19 kirjoittanut SoSSe92 »

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #8 : 13.03.2015, 17:19:28 »
No onpas räikeän värinen mylly  :D

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #9 : 13.03.2015, 17:26:31 »
No onpas räikeän värinen mylly  :D

Eikait sen tartte aina olla punanen tai musta  ::)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #10 : 13.03.2015, 21:30:31 »
Paljonko tehotavoite deekustasi? :3
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #11 : 14.03.2015, 01:40:40 »
Eikait sen tartte aina olla punanen tai musta  ::)
Ei ollenkaan pahalla, jotain erilaista kuin yleensä  ;) Otahan deekusta irti kaikki mikä lähtee :hello:

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #12 : 14.03.2015, 07:55:29 »
Olisit nyt ees vaihtelunvuoksi jollain CAT:in keltaisella maalannu tuon  :D

Poissa SoSSe92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #13 : 14.03.2015, 20:53:22 »
Catin väri kartasta tuo maali on otettukin. Noh Katsotaan nyt mitä tehoa sieltä tulee. Kaikki koitetaan ulos kuitenkin saada.

Sen verran tuli kasailtua että laitoin öljyruiskut, kampiakselin, männät kankiin ja paikoileen sylinteriin. Sen veran saatiin tuhoakin aikaan viimestä mäntää olin laittamassa paikoileen keskimmäinen männän rengas katkesi  :'(. Jännästi öljyrengas meni sisään mutta keskinmäisen kohdalla alkoi ahistaa nii rupesin mänänrengaspuristinta kiristämään ja kuulu vain naps. Toivottavasti saapi yhteen mäntään rengas sarjan. Kiertokankia joutu vähän kylestä viilaamaan kun meinannu sylinterin läpi mahtua.


Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 d24 "Naidee"
« Vastaus #14 : 14.03.2015, 23:58:29 »
No katos perhana niinpäs onkin  O0

Puhelimella selasin niin näytti enemmän valkoiselle tuo väri. Hemmetin samsung  >:(

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy