Proturbo  Autodiagnoosi

245 GL -92 B230TSC(remmiturbo), den här bilen är såld

  • 67 Vastauksia
  • 35465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Erotellaas tämä omaksi aiheekseen, alustavasti hölötelty tuolla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70506.msg1061014567#msg1061014567
Koostetaan nyt tähän silti mitä on tapahtunut parin viikon aikana.

Tekniikka on/oli B230F ja M47. AVK:lta ostin viime kuun lopulla, ehkä hieman turhan korkealla hinnalla :idiot2:, lievästi oikeaan takakupeeseen kopsaistuna. Rankan pinttymän jynssäyksen jälkeen katsottuna maalipinta muutenkin menettelee, mutta pohja on kuitenkin kohtuu hyvä. Bensapumppu ei halunnut lähteä uudestaan pyörimään hetken käynnissäolon ja sammutuksen jälkeen. Kuljetti kuitenkin Pirkkalasta ~280km. Työpaikan pihalla muutaman siirtelykerran jälkeen hyytyi sitten kerrasta ja vaihdoin uuden pumpun tilalle.

Muuta mukavaa ja muutoksia:
- 25mm etuvakaaja, 19mm takavakaaja, etutukivarret ja panhard uretaaniheloilla. Edessä sinisessä 242:ssa ja englantilaisessakin olleet lyhennetyt lesjöt lyhennettyjen vakioiskareiden kanssa. Takajousista pois sen verran, että lievä etukeno saavutettu.
- Toimiva ilmastointi poistettu muiden "lisävarusteiden" tieltä, sisäkenno vielä poistettava ja lämppärinmoottori vaihdettava.
- Kanteen teetetty seeti- ja venttiilityö sekä porttasin kevyesti. Nokaksi vaihdettu V.
- Imusarjan alle majoittui Madbullilla 244:ssä ollut Eaton M65. Tukijalkaa piti hieman viistää, että mahtuu jakajan kanssa paikoilleen. Tehostimenpumppu piti poistaa, laitettava tilalle erillisellä säiliöllä oleva.
- Pakopuolelle tuli halkosarja, johon tein sisälle pienen ohjurintapaisen, joka on pulttikiinnitteinen sarjan selkäpuolen läpi. Väliputken päässä on HX40 56/64 siivillä ja #17 pakopesällä. DP on 3,5" ja heti auton alla 3" loppuun asti. Laatikontukipalkin etupuolella jousto, sen jälkeen Magnaflown:n katti ja 2kpl Simonssin läpivirtaavia pömpeleitä. Häntäputki 2,5". 38mm kiinaportti lähtee väliputkesta taakse alaviistoon.
- Ahtoputket 2,5" ja 2kpl 50mm kiinadumppeja.
- 600x300 cooleri on jaettu kahtia eli turbo-cooleri-remmi-cooleri-kone. Tämä siksi, että remmillä ei vielä ole rinnalla ohitusventtiiliä, vaan kaikki ilma kulkee remmin läpi. Pyrkimys pitää imulämmöt siedettävissä lukemissa ja sen takia turbon lämmittämä ilma kulkee ensin coolerin läpi. Todennäköisesti linjaan tulee Penta-tyyppinen ohitusventtiili mutta hieman eri tavalla toimien. Eli kun turbo alkaa tuottamaan tarpeeksi painetta ahtoputkistoon, avaa paine ohitusventtiilin ja remmi jää pyörimään sinne "tyhjää". Venttiilin sijoittelu samalla tavalla kuin tässä, mutta ahtimet eripäin. Kokeilun nimissä kuitenkin ensin ilman ohitusventtiiliä.
- Moottorinohjauksen suhteen ensihätään 300cc T6 suuttimet ja Hautingilta lainatut turbon boksit. 142:ssa ollut Innovate MTX-L tulee kiinni myös. Kunhan saa asiat järjestykseen, niin 870cc suuttimet, muutoksia moottorinohjauspuolelle ja E85:ttä tankkiin. Tehoahan ei kovin paljoa voida odottaa halkosarjan kanssa :P

Ja kuvia:
Ulkoasu
Tekniikkapuoli

Jotain tulevasta:
Akku konttiin tasaamaan painoja ja lisäpenkin heivaaminen mäelle. Vauhtipyörästä koneistetaan reunuksesta ylimääräiset pois, jotta saa käymään littupyörälle tarkoitetun asetelman. Ja tietysti tärkein eli vp:n painoa keveämmäksi. Katsastuspenkitys toivottavasti ensi viikon loppupuolella ja katsastus jouluviikolla. Saa nähdä miten käy, rekisterikilvet on tilattu alkuperäisellä tunnuksella. M90 tulee M47 tilalle ajastaan. Paremmat iskarit taakse joskus ja muuta semmosta, lukkokin ois kiva.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2017, 20:23:21 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #1 : 13.12.2015, 23:46:43 »
Eipähän päässyt taas Lankku yllättämään sillä etteikö olisi mielenkiintoista projektia tulossa.

Onko ollut ajatuksena rakennella magneettiventtiiliä remmin hihnapyörälle ettei ahtimen turhaan pyörittelyyn mene voimaa siinä vaiheessa kun ilma menee pelkän turbon kautta?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #2 : 14.12.2015, 00:12:52 »
Turha rakennella erikseen magneettikytkintä, sama laittaa sellainen remmi sitten jossa on kytkin. Jos ja kun remmille laittaa ohitusventtiilin, niin silloin remmi pyörii tyhjää paineistetussa tilassa. Eli periaatteessa vie sen verran tehoa kuin menisi pyörittää irtaallaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #3 : 14.12.2015, 23:11:28 »
Pikkunysväämistä tänään ja niiden lisäksi peräöljyjen vaihto(pikkasen oli täyttöroppu jumissa) sekä ahtopainemittarin ja 142:n vanhan kierroslukumittarin asennus. Kiekkamittaria ei raaskinut laittaa ehjän kojelaudan päälle, joten ruuvasin sen mittariston eteen lipan alle kellon kohdalle. Laitoin turbon boksit ja suuttimet kiinni sekä katkaisin TPS:n täyskaasukärkien johdon, joka pitää turbon boksin kanssa tehdä.

Ensikäyttelyt tuli suoritettua remmin kanssa ja naukuu joutokäynnillä ja pienellä kaasuläpänavautumalla aikalailla reilusti enemmän kuin aiemmissa remmirakennelmissa. Johtunee siitä, että dumpit ovat ennen cooleria eikä jälkeen kuten muissa on ollut. Ei ole coolerin tekemää pientä äänenvaimennusta.

Vähän koeajelua työpaikan pihalla: https://youtu.be/XJAvRtS5v0A
~2000rpm on 0,4bar painetta.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2015, 23:13:27 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #4 : 15.12.2015, 00:37:37 »
Kestääkö tuota vinkuintiaania kauanki hermot kuunnella vai kuuluuko kovaaki koppii? :idiot2: :buck2:

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #5 : 15.12.2015, 18:54:55 »
Varsin asiallinen tekniikka taas kerran. Onko itse moottoriin tulossa muita muutoksia, vai paljonko tästä on tarkoitus ottaa tehoa?
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #6 : 15.12.2015, 21:52:57 »
Tuli todettua, että maantiellä 80-90km/h nopeudessa ääni sisälle on kohtuullinen. Kaupunkiajossa kuuluu selvemmin, muttei liian kovaa (kuin ehkä ulos?). Ihmeen hyvin alkuperäinen kytkin piti 0,5bar paineella lyhyissä kiihdytyksissä.

Ajelun syynä oli pyöränkulmien tarkastus ja säätö sekä päästöjen mittaus. Kulkukulma oli tasan nolla, ei kovin pieleen mennyt panhardin mitoitus :D Kokonaisauraus oli kohillaan, tarvitsi pientä hienosäätöä vaan että ratti tuli suorempaan. Camber oli vähemmän yllättäen tullut säädettyä isommaksi kuin koneen arvojen mukaan tarttis olla. Katti tuntuu pelaavan hyvin, pienet vuodot joissain liitoksissa meinas nostaa happea vähän turhan ylös ja samalla vetää lambdaa pieleen. Mutta sai nekin hetken kuumottamisen jälkeen kohilleen.

Tuolta selviämisen jälkeen vaihteisto pois ja vein vauhtipyörän odottamaan koneistusta. Laatikkoon uudet öljyt sisään, vanha oli ihan mustaa. Samalla sai todeta, että toinen roppu oli kiristetty niin tiukalle, että tiivistettä vasten tuleva reunus puuttui kokonaan. Kytkinakselin silmälaakerin ja kampiakselin takastefan vaihdoin uusiin sekä tiukkasin stefan laipan pultit. Ja muuta semmosta.

Ei koneelle tarvii mitään kummempaa tehdä näillä tavotteilla ja varsinkaan vakiolla pakosarjalla vaikka kuinka ois ohjurin tapainen nielussa yrittämässä kaasujen poiston parantamista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #7 : 16.12.2015, 10:29:06 »
Tuota "lancia s4 kytkentää" en olekkaan ennen näissä projekteissa nähnyt. Mihen kohtaan tuo penta venttiili on tarkoitus kytkeä? Remmin jälkeen ilmeisesti?
« Viimeksi muokattu: 16.12.2015, 10:30:56 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #8 : 18.12.2015, 00:55:44 »
Pentan venttiiliä ei ole tulossa tähän ainakaan ennen kuin muita vaihtoehtoja on kokeiltu. Ei ole erikoisen halpakaan, 162e. Tuossa näkyy aika hyvin venttiilin sijainti ja toimintaperiaatteenkin voi siitä päätellä: https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7745930-26-20699B.aspx
Turbolle ja remmille on molemmille omat imuaukot putsarikotelossa(19 on remmin imupuoli). Venttiili on remmin painepuolella sekä turbon imupuolella. Silloin kun turbon tarvitsema ilmamäärä ohittaa remmin antaman ilmamäärän, sulkee läppä remmin painepuolen ja turbo imee suoraan putsarilta. Ainakin näin olen ollut ymmärtävinäni.

Keskiviikkona ei mitään tapahtunutkaan, eilen sen sijaan jotain.
Vauhtipyörän sain takaisin ja laitoin vaihteiston paikoilleen. Samalla uusi kardaanintukilaakeri. Remmille 5mm pidempi hihna ei vielä ollut tarpeeksi pitkä antaakseen kunnolla säärövaraa kiristimelle ja helpottamaan hihnan asennusta. Siirryttävä 5-10mm pidempään. Dumpeille vaihdoin 4mm bensaletkun pissapojanletkun tilalle, asensin laajakaistan, tein hukkaportin poistoputken DP:hen, kiepasin lämpösuojanauhaa DP:n alkumutkaan, laitoin suojahupun pakopesään ja paikkasin kaksi ruostereikää. Toki piti poistaa ympäriltä vähän huonon oloista muutenkin. Niistä kuvat täällä.

Alkuillasta ois vissiin maantieajoa ja katsastuspenkitys.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #9 : 18.12.2015, 22:29:46 »
Menin ja tilasin Gazit taakse tähänkin keskiviikkona. Tänään tulivat ja laitoin paikoilleen. Vasemman iskarin ylämutteri oli vedetty sen verran tiukkaan joskus, että lähti mieluummin pyörimään koko pultti. Palkinkupeesta mutteri auki ja kaikkineen irti sitten. Olivat tehtaalla laittaneet liian pienellä reiällä olevan yläholkin, vaihdoin toisen valkean vanhoista iskareista tilalle. Tuossa vanhat ja uudet rinnan.

Penkkireissu ajeltu ja maantiellä remmin naukuminen on pidemmän päälle jonkin verran korvia rasittavaa. Vissiin muutettava dumpit coolerin jälkeiseen putkeen. Penkissä ei mitään ihmeitä, piti tietysti kokeilla mitä siitä ns. turvallisesti irtoaa. Hukkaportin säätö on 0,5bar paineessa eli turbo ei juurikaan vielä ota osaa toimintaan, mutta kai se jotain yläkierroksilla avittaa. Ahtopaine laskee kierroksien myötä hieman(näkyy teholapussakin), johtuisko ihan vaan remmin liian suuresta välityssuhteesta. Mutta ei se sinällänsä ole ongelma enää sen jälkeen kunhan turbon voi säätää antamaan lisää.
Kiekkamittari ei oikein tahdo enää nostaa viisaria kunnolla ja oli aika kuumana. Mikä lie tullut, onhan se ollut käytössä jo melkein 6000km ::)


Teholukema melkein näkyy hyvin, mutta tuloksena siis 223hp @ 5279rpm ja 375Nm @ 3773Nm. Huippuväännön kohdalla painetta 0,8-0,9bar ja huipputehon ~0,7bar. Oletettavasti vakiot 95-96 940 Turbon boksit.

Tapahtunut sisältä kuvattuna: https://youtu.be/V8b6Jy9vy5o
Aika tuhdilla käy tuossa välillä, oisko nakurikastus toiminnassa(?). Hyvin 8v turbosaabin 215mm asetelma ja massalevy pitelee, mutta eipä sen pidon rajoja ole vielä pystynyt kuivalla asfaltilla testaamaankaan :D Näillä hetki ja sen jälkeen päivitystä ohjauspuolelle ja voimansiirtoon.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2015, 20:39:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #10 : 19.12.2015, 18:14:34 »
Pikku testin perusteella antaa ns. todellisissa olosuhteissa 0,9-1bar painetta ja pitää niillämain myös. LH ei ainakaan vielä kakistellut yhtään vaan seos oli AFR 12 paikkeilla. Jotain apua turbo antaa vaikka hukkaportti on löysällä, koska Madbullin mukaan pelkän remmin kanssa sillä oli enintään noin 0,65bar ahtoja.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #11 : 20.12.2015, 20:47:02 »
Pitäis muistaa ottaa tallikoneelta logit. Toki eipä megan logi mikään absoluuttinen totuus ole, varmaan kuitenkin 0.1bar sisään.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #12 : 21.12.2015, 13:47:18 »
Pikku testin perusteella antaa ns. todellisissa olosuhteissa 0,9-1bar painetta ja pitää niillämain myös. LH ei ainakaan vielä kakistellut yhtään vaan seos oli AFR 12 paikkeilla. Jotain apua turbo antaa vaikka hukkaportti on löysällä, koska Madbullin mukaan pelkän remmin kanssa sillä oli enintään noin 0,65bar ahtoja.

Kurkkaappas onko boksissas lastu, fuelcut pitäs tulla vastaan 0,8bar. V-tyyli nokassa taitaa olla aika passeli 2- venttiiliseen antiikkimoottoriin?
« Viimeksi muokattu: 21.12.2015, 13:53:36 kirjoittanut NBM »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #13 : 21.12.2015, 18:08:18 »
Eikös siinä oo Hautingin boxit lainassa ja niissä lastut, vai muistanko väärin.
Mullakin oli turbovinokoneessa V-nokka muitten pikkuvirien lisänä ja kyllä pelas mukavasti.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #14 : 21.12.2015, 22:24:11 »
Vakioina ne oon lainannut, mutta täyttä varmuutta siitä ei tainnut olla :D Tuommonen ois ruiskuboksissa ja tuommosta sytkässä.

Muutakin tuli tänään tehtyä kuin kateltua purkkien sisään. Purin lisäpenkin pois ja se ois nyt jouten kaikkineen. "Uuden" pohjalevyn käyn hakemassa huomenna jos tutulta siisti ehjä löytyy. Aika paljon tuli reikiä tulpattavaksi :buck2: Akun virtajohdon vedin oikeasta varapyöräkotelosta eteen. Ilmastoinninkennoa aloin poistamaan lämppäristä ja sehän vaatii koko kotelon irrottamisen.
Siitä päästiin siis tähän pisteeseen:


Ja siitä puolestaan päästään eteenpäin sujuvasti siihen, että en laitakaan uutta lämppärinmoottoria samalla kuten meinasin(hanakin ois pitänyt vaihtaa pienen vuodon takia), vaan vaihdan vipulämppäriin. Vie paljon vähemmän tilaa, jne. Ilmaputket ja säädinvipupaneeli varmaan löytyy jostain nurkasta, mutta nopeampaa tässä vaiheessa käydä hakemassa toisaalta nekin.

Katsastusaika varattu keskiviikolle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi