Autodiagnoosi  Carcom Oy

245 GL -92 B230TSC(remmiturbo), den här bilen är såld

  • 67 Vastauksia
  • 35487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #45 : 16.11.2016, 19:55:01 »
Joku aika sitten alkoi konehuoneesta tulemaan heti käynnistyksen jälkeen selvää öljyn hajua. Pienimuotoista tutkailua alkuunsa, eikä sen perusteella huohotusta tai öljynhukkaa moottorissa. Tarkempi haistelu paljasti hajun tulevan dumpin läpi. Dumpithan ovat pienellä kaasulla koko ajan auki, ettei remmi ahda läppää vasten ja rasita itseään turhaa. Turbolta otin ahtoputken irti, siellä oli kevyt öljyhiki ja samankaltainen haju. Tuumasin että remmi työntää sen hajun pihalle. Valmistauduin tekemään turboon rempan, vaikka siinä ei ylimääräisiä välyksiä olekaan. Hajunlähdettä tutkaillessa vaihdoin myös vuotavan nokan stefan.

Mieltä jäi kaivelemaan josko remmi kuitenkin laskisi öljyä läpi. Tänään purin ahtoputkiston sekä remmin pois. Ahtimessa oli pientä vajetta öljyssä ja sillä perusteella jo arvasi että sieltähän se on tullut läpi. Purin paloiksi ja öljyn haju oli :buck2: Melkein kuin loppuunajetulla peräöljyllä, mutta vielä pahempi. Ei ihme jos tulee dumppien läpi haju ja ilman hanskoja tehdessä ois varmaan pitänyt raastaa päälimmäinen ihokerros pois, tms. :D Joka tapauksessa vaihtoehtoina ovat kunnostuksen yrittäminen tai toisen ahtimen hommaaminen. Huomenna varmaan koetan saada roottorit irti ja katsottua saako sinne vaihdettua mitään. Ja saako sitä vielä takaisin kasaan. Tarkkaa puuhaa osuttaa kaikki takaisin samoille paikoille, ettei tule roottorivaurioita käytössä. Minkäänlaisia kohdistuksia ei ole missään ja akselit täysin sileät.

Hetken kävi jo mielessä kunnostaa hyllyssä oleva Eaton M90 ja vaihtaa se tähän kiinni, mutta olkoot siellä toistaiseksi. Kiinnitettävistä osista puheenollen jossain vaiheessa olisi tarkoitus tehdä perusremppa koneeseen eli H-profiilit ja kanneksi 531. Ne pitäisivät olla hallussa tällä viikolla. Kanteen kevyt siistiminen, paremmat seetit ja kasaus nokkaa myöden valmiiksi asennusta varten, jotta vaihto käy nopeammin.

On se taas nuhapumppu ajella ilman remmiä :-\
« Viimeksi muokattu: 16.11.2016, 19:57:16 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #46 : 17.11.2016, 21:57:51 »
Menin ja tilasin eilen illalla ebaysta "uuden" samanlaisen remmin. Siitä huolimatta purin vanhan osiksi ja loppujen lopuksi lähti aika kivuttomasti. Käyttörattaat ulosvetäjällä, roottorit työntämällä pihalle ja laakerit vastaavasti samaan suuntaan kuin käyttörattaatkin eli eteenpäin. Roottorien laakerit ovat tavalliset millimittaiset avoimet ja ehjän oloiset. Akselitiivisteet puolestaan vissiin PTFE(?). Ainakin tuntuu ja näyttää sen oloiselta. Tasamillejä ei mitassakaan ole kuin ulkokehän paksuus. Laakerit ja stefat olivat kiinni jollain lukitteella.

Toinen stefa tuntui olevan pois paikaltaan ja lähti samalla kuin laakerikin irtosi. Eipä taida muuta vaatia. Molemmat tietysti mieluusti uusisi jos niitä löytyy jostain. Jäi mitatkin töihin niin ei voi tiirailla löytyykö moisia.

Huonoja kännykkäkuvia taas :I Etupuoli/öljytilan puoli:


Takapuoli:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #48 : 18.11.2016, 11:15:41 »
Illalla selailin ja tuoltakin niitä saa. On kahdelle tiivisteelle hintaakin, 79 taalaa plus kulut. Tosin sanovat paremmiksi kuin alkuperäisiä. Tuolle sivulle tuli eksyttyä niiden youtube-videon kautta, jossa oli tiivisteen asennuksesta. Samassa videossa selitti, että ahtimen lämmetessä reilummin lukite pehmenee ja ahtopaineen avustuksella tiiviste liikkuu pois paikaltaan, jonka jälkeen alkaa vuotamaan ulkoreunalta.

Ebayssa oli tarjolla jotain hieman halvemmalla, mutta olivat myös eri näköisiä. SKF:n tiivisteiksi niitä mainostivat, vielä en ole nähnyt missään osanumeroa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #49 : 18.11.2016, 18:48:46 »
Jäi sanomatta, että kansi ja veivit tulivat eilen. Äsken purin kannen ja silottelin kanavat normaaliin tapaan. Yksi tulppa oli niin tiukassa, ettei auttanut kuin avata pulttikoneella. Kierre on sentään ehjä kannessa senkin kohdalla. Ens viikolle sovittiin venttiilitöitä ja oikaisua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #50 : 23.11.2016, 20:13:55 »
Remmi tuli eilen, purin tänään töiden jälkeen ja kelvolliselta näyttää. Vaihdoin vanhasta nokan, koska hihnapyörä on vanhassa pienempi. Saa pidettyä ahdot ennallaan. Uutta öljyä sisään ja kamppeet paikalleen. Jälleen tuli autosta ajettava :)

Veiveihin riitti tarkastusmittaus ja tapin liikuttelu muutaman kerran eestaas helassa. Kannen jätin työstettäväksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #51 : 26.11.2016, 22:44:57 »
"Öljyjähän mä vaan aloin vaihtamaan." ???



Kasasin kannen eilen nokkaa ja välystensäätöä myöden valmiiksi jotta asennus sujuu joutuisammin. Tänään kävin töissä eli 12 aikaan alottelin kannen ja veivien vaihtoa tiputtamalla dp:n ja laatikon alas sekä ottamalla koneen pois. Purin vain pakolliset irti koneesta, eli kaikki kannessa kiinni oleva, öljypohjan sekä männät ja veivit tietysti. Männät ja renkaat näyttivät hyviltä, eikä pytyissäkään ihmeempiä. Huohotinpullossa oli pelkkää vettä, ei tippaakaan öljymönjää. Vähän pyyhkäisin hoonilla pyttyjä silti. Kuva männistä ja veiveistä yhdessä öljyttynä asennusta varten.

Huohotinpurkin välistä on vuotanut koko ajan öljyä ja nyt oli hyvä hetki ottaa se irti lohkosta. Vaihdoin uuden o-renkaan ja liimaa väliin. Josko lopettais sotkemasta ainakaan niin paljoa. Kannesta sisälle tuleva vesiletku oli halkeillut kahdesta kohtaa selvästi ja kovemmassa rasituksessa tullut vieno jäähdytysnesteenhaju on ollut sen vuotoa. Laitoin kamppeet kasaan, öljyt sisään ja aika tasan 20 aikaan oli jälleen käynnissä, työvaiheet vissiin liian tuttuja :P Annoin käydä lämpimäksi, vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä kasasin ahtoputkiston paikalleen. Sen jälkeen koeajo, vuotojen tarkastus, paikkojen järjestely ja takas kotiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #52 : 26.11.2016, 23:11:08 »
Meikä saa aikaseks just ja just renkaan vaihdon lauantaina ennen saunaa niin tää menee ja tekee uuden koneen sekä kerkee vielä kattoo telkkua ennen saunaa..
 :2funny: :2funny: :2funny:


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #53 : 26.11.2016, 23:33:26 »
Eihän käyttistä ole vara seisottaa kovin pitkään? :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #54 : 26.11.2016, 23:47:15 »
Missä se moottori on kaiken tuon tavaran keskellä? :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #55 : 27.11.2016, 18:07:07 »
Oisko lisäteho linsseihin mitä :juhau: :P

Tänään ei ollut ohjelmassa muuta kuin pesu ja kuivattelu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #56 : 13.12.2016, 23:02:34 »
Vaihdoinpa tuulilasin, eihän se ole listalla ollut kuin rekisteröintikatsastuksesta lähtien ::) Aiempi laittaja oli vetänyt liiman butyylin päälle ja lasi oli periaatteessa irti. Esim. yläreunasta liima irtosi helposti vetämällä. Sen verran liima oli sentään kiinni butyylissä, ettei vuotanut kuitenkaan kuin vähän oikeasta alakulmasta kovalla sateella. Jos ois nyt yhtään paremmin kiinni. Hankasin butyylit pois ja laitoin liimalla. Laitoin vanhanmallin lasin ja siirsin tiivisteenkiinnityslistan sekä tiivisteen vanhasta.

Toissaviikolla tein remmin ohitussysteemin kokonaan uusiksi, kunhan ensin testasin aiemmin tehtyä pneumatiikkasylinterin kanssa. Vanha oli pelkkä läppä/pohjaventtiili, jonka liikuttamiseen sain viimeinkin hankittua pienen pneumatiikkasylinterin. Sylinterille piti tietysti tehdä kiinnitys ahtoputken sisään ja vetää ohjauslinjat läpi putkesta. En ollut tyytyväinen toimintaan ja rakennelman huollettavuuskin tarvittaessa hieman huono. Tein koko putkiosan uusiksi 142:ssa olleella K-jetin läpällä, koska laippa oli jo valmiina. Laitoin pneumatiikkasylinterin ohjaamaan sitä ja otin ohjauspaineen turbon painepuolelta. Venttiili aukeaa kunhan turbon ahtopaine yltää haluttuun. Tämä tietysti aiheuttaa noin 0,1-0,2bar pudotuksen ahtopaineessa niin pitkäksi aikaa, kunnes turbo nostaa paineen siihen joka on hukkaportilla säädetty. Eron vedossa huomaa, mutta tehohävikki ei liene kovin suuri koska remmi pyörii siinä vaiheessa suht vastuksettomasti.

Alkutestailujen perusteella ratkaisu toimii. Läpän palautusjousi on hieman liian löysä isompaa painetta ajatellen eli ohjauslinja tarvitsee rajapaineventtiilin. Ensitestiksi laitoin lisäjousen ja sitä passailemalla sai muutoksia aikaan. Tiukimmillaan yhteispaine nousi noin 1,4bar asti ja siinä vaiheessa alkoi tulemaan voimansiirron suunnalta sen verran voimakasta jyrinää, että tiputin 0,1:llä. Tuntuu, että 531 antoi sentään jotain lisää puhkua, aiemmin ei tuolla paineella testatessa vielä voimansiirto jyristänyt. Yhteispaineen ollessa noin 1,4bar oli läpän auetessa turbon paine noin 1,3bar. Pikaisten testien perusteella säädin painetta hiljalleen ylöspäin ja noin 1,7bar meni vielä nätisti AFR 12. 1,8bar kokeilin, mutta taisi loppua suuttimista tuotto. Seos oli heti 13. Tuskin tehoa kovin kummoisesti on kuitenkaan(penkitysaikataulusta on ollut puhetta), onhan siinä halkosarjakin :D

Ihme, ettei kytkin vieläkään ole osoittanut luiston merkkejä. Joko tehoa ei ole tai sitten hieman tiukka shimmaus toimii. Asetelma on kuitenkin 8v turbo-Saabin 215mm ja sillä jousitettu (uutena)8,1mm paksu sintteri ilman asetelman shimmausta. Täysin samat jotka olivat jo 142:ssa. Mutta penkitys sen kertonee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
« Vastaus #57 : 17.12.2016, 19:42:15 »
Oikean sisemmän raidetangonpään sekä laatikon takastefan vaihdoin, mittasin päästöt ja kävin tänään katsastamassa. Kelpashan se, "kova peli" :D Takajarruissa oli pientä heittoa, rassattava niitä ens viikolla. Tulpat vaihdoin leiman jälkeen, sitähän ei toki voinut tehdä koneenavauksen yhteydessä. Kärkivälin säädin 0,55 milliin vaikka vanhoissa oli 0,7 ja kipinä riitti isommallakin paineelle.

Peruskartta on edelleen hieman laihallaan ja se taisi aiheuttaa sen, että ensiyrittämällä päästöt eivät olleet aivan kohdillaan. Mukautumien nollauksen jälkeen, eli boksilta virrat pois hetkeksi, arvot olivat sopivat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
« Vastaus #58 : 18.12.2016, 14:01:34 »
Viikon ajeluiden jäljiltä väri muistutti enemmän ruskeaa kuin valkoista, joten pesu ja kevyttä putsausta sisustaan.
Samalla kuvasaastetta ulkokuosista parin otoksen verran, koska ns. kunnollisia ei ole tullut vielä jostain syystä otettua. Maalipinta näyttää kuvissa matalta ja sitähän se onkin. Jotain matan ja puolikiiltävän välimaastosta, milloin lie viimeksi kukaan kiillottanut millään tavalla :P Eikä oikean kyljen rututkaan näy juuri lainkaan.







Ja kojelaudan näkymää:



Kunhan penkitys saadaan hoidettua, niin tämä saattaapi eksyä myyntiin...
« Viimeksi muokattu: 18.12.2016, 14:03:54 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
« Vastaus #59 : 18.12.2016, 14:22:06 »
Tulen ehdottamaan Lankulle Suomen Valkoisen Ruusun Suurristin mitalia.
On tämä sen arvoista toimintaa.

 

Ateho  Elekma