Kulkukoira  Proturbo

740 käyttis goes turbo

  • 30 Vastauksia
  • 10659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
740 käyttis goes turbo
« : 17.08.2016, 15:12:53 »
Morjensta vaan kaikille!
Eli otsikon mukaisesti kirjoittelen tässä projektistani. Pitkään olen lukenut foorumeilta eri proektipäiväkirjoja ja sun muuta mukavaa ja ajattelin itsekkin ryhtyä kirjoittelemaan.

Kaikki lähti siitä kun ostin auton huhtikuussa 2015. alkuun ajattelin että ajelu olisi leppoista luisuttelua talvella ja kesällä rentoa ajoa. Noo tuommosessa korissa pikku vapari 2.3 litranen on turhan rauhallinen meikäläisen makuun. Turbotus oli oikeastaan jo auton ostovaiheessa mielessä mutta vasta joulukuussa ajattelin että kai se on pakko ahtaa ja siitähän se sitten lähti. Autoista en paljoa tiedä ja ravintolakokin koulutus ei paljoa hyödytä ;D
Tarkoitus on oppia samalla auton tekniikasta joten apua tarvitaan foorumin asiantuntijoilta ;) Pienestä tehon lisäyksestä on siis kyse ja täytyy yrittää pitää mielessä että kyseessä on kumminkin käyttis 8)

Eli sitten autosta:
Volvo 740 B230f vm90
Autoon laitettu jo:
-Pakosarja mallia sweden exhaust
-T3/t4 ahdin kiinteällä hukkaportilla
-lh 2.4 tonin lastuilla
-ahtoputkisto
-3" putkisto katilla sekä yhdellä vaimentajalla
-siemend dekat 468cc


ja kyllä konetila oli kuvia räpsiessä paskanen  ::)
Sitten muutamat kysymykset:
1.Mistä kohtaa lamda-anturin johtojen liittimet löytyy ja onko iso homma purkaa liittimet esiin? :idiot2:
sekä toimiiko perus boschin anturi downpipessä?

2.paljonko ahtoja kestää vaparinmännät? ahtimen hukkaportin tehdas asetus n. 0.7-0.8 baaria

Laittelen lisää kuvia ja päivittelen kirjaa kun kerkiän  :)


« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 19:40:57 kirjoittanut sanntero »

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #1 : 19.08.2016, 14:15:42 »
Noniin tänään tuli hieman näperreltyä öljyntuloa ahtimelle ja oli kyllä melkoinen työmaa tuo öljynpaineanturin haaroitus muutamalla liittimellä selvittiin


mikäs rele se tämä on? :idiot2: sijaitsee paisarin kyljessä



s73

  • Vieras
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #2 : 19.08.2016, 14:27:19 »
Kuvassa suutinrele ja lambdan liittimet oikealla,  konepellin saranan vieressä.
Seuraa johtoja.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2016, 14:55:27 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #3 : 19.08.2016, 20:42:02 »
2.paljonko ahtoja kestää vaparinmännät? ahtimen hukkaportin tehdas asetus n. 0.7-0.8 baaria

Männän varmaankin kestään enemmän kuin 13mm veivit

Tosta hukkiksesta. Itellä on kanssa 3/4 ahdin kiinteällä portilla joka on porattu miltei läpän kokoiseksi
0,5bar kellolla ahtaa läpi alueen sen 0,5. Laatikko ei hajoa ekassa vedossa
Ruuvaamalla hukkiksen tankoa lyhemmäksi saa ahdon nuosemaa 4000rpm jälkeen
Nyky asetuksella paine "karkaa" 4000 -> 6000rpm 0,5 ->1,2bar.

Sun vakiokokoinen hukkis ja 0,7-08 kello voivat aiheuttaa ahdon karkaamista = porttaa hukkis ja laita löysempi kello
Vihreät suuttimet loppuvat ihan kärkeen ja aivan huomaamatta. Kone voi hajota sekunneissa
-Paljonko tähnä mennessä on mennyt rahaa?
-Laajakaista lambda maksaa 200-250e. Tällä säästää ainakin yhden koneen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #4 : 19.08.2016, 21:58:43 »
Vihreät suuttimet loppuvat ihan kärkeen ja aivan huomaamatta. Kone voi hajota sekunneissa

Hyvin mahdollista/erittäin todennäköistä kun käytössä tämä lastu

-lh 2.4 viikinkilastu jolla pitäisi saada ahdot sinne 1-1.1 baarin kohdalle

Männistä sen verran, että vaparimännän laki on vahvuudeltaan n.6mm patin kohdilta. Turbon mäntä sen verran enempi, että kestää sinne 500hp tontille. Se taas, että kuinka paljon enempi? En tiedä, en ole mitannut :D

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #5 : 22.08.2016, 10:47:15 »
-Paljonko tähnä mennessä on mennyt rahaa?
-Laajakaista lambda maksaa 200-250e. Tällä säästää ainakin yhden koneen

Rahaa on menny arviolta joku 1500e en ole tarkkaa summaa uskaltanu laskea  ;D
 Tilaukseen lähti PLX DM-6 Gen 4 laajakaista jossa ilmeisesti myös kapeakaista lähtö moottorinohjaukselle.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #6 : 22.08.2016, 12:00:59 »
Rahaa on menny arviolta joku 1500e en ole tarkkaa summaa uskaltanu laskea  ;D
 Tilaukseen lähti PLX DM-6 Gen 4 laajakaista jossa ilmeisesti myös kapeakaista lähtö moottorinohjaukselle.
Jos LH niin ei toimi

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #7 : 25.08.2016, 22:04:28 »
Jos LH niin ei toimi

Syystä että? Anturi liian hidas reagoimaan?  ???

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #8 : 26.08.2016, 10:30:19 »
Syystä että? Anturi liian hidas reagoimaan?  ???

Tuossa hieman tutkiskelin ja lukaisin että aika moni saanut toimimaan lh:n kanssa. Joillakin käynyt suoraan ja toiminut ongelmitta ja jotkut sanovat että tieto tulee eculle liian nopeasti mutta tätä viivettä voi ilmeisesti säätää? Katellaan ja ihmetellään kun saan mittarin asennettua  ;)

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #9 : 26.08.2016, 11:35:05 »
Innovaten ilmeisesti saa toimimaan säätämällä, PLX ei. Ei ainakaan tähän mennessä pahemmin ole säätöjä löytynyt..

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #10 : 29.08.2016, 15:44:15 »
Noniin nyt ois viimeiset osaset laitettu paikoilleen ja auto olisi käynnistämistä vaille valmis. Noh avainta kääntäessä moottori pyörittää, kipinää löytyy, kierroslukumittari liikkuu hieman mutta ei käynnisty. Mistähän sitä lähtis vikaa etsimään?  :idiot2:

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #11 : 29.08.2016, 16:37:18 »
Jos tulee bensaa ja kipinää, ajotukset on kunnossa ja on puristuksia niin nelitahtimoottorin pitäis käydä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #12 : 30.08.2016, 17:37:36 »
Elikkäs auton kanssa pähkäilty ja todettu että suuttimet eivät aukea. Bensaa tulee kiskolle asti mutta siihen se sitten jääkin. Suutin rele kokeiltu ja toimivaksi todettu. YKK-anturi vaihdettu. Suuttimien etuvastus on kytketty suutinreleestä lähtevään johtoon joka menee suuttimille. (vihreä johto)

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #13 : 30.08.2016, 20:32:59 »
Vika paikannettu!
Suuttimien etuvastus oli joko väärässä  paikassa tai vääränlainen. Kumminkin tämä esti suuttimien aukeamisen. Auto käynnistyi vaparin korkeaohmisilla suuttimilla kun etuvastus oli ohitettu. Ajattelin muutenkin tilata siemensin dekat (468cc). Onko kokemusta noista suuttimista?  8)

Poissa sanntero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyttis goes turbo
« Vastaus #14 : 14.10.2016, 17:47:11 »
Noniin Tässä on ollut kaikenlaista säätöä auton kanssa ja tänään oli volvo ensimmäistä kertaa liikkeessä ominavuin. Tyhjäkäynti tasasta ja lambda arvot kohdillaan. Kovia vetoja ei tullut otettua mutta kyllähän eteenpäin päästiin joutuisammin  ;D
Semmoinen vika siihen saatiin että kun vedon jälkeen painaa kytkimen pohjaan, auto sammuu. Mittari näyttää afr 10-11.

 

Autoracing  KL-varaosat