Ateho  Elekma

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 137481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #30 : 14.03.2011, 22:12:53 »
B230FT:n väliakselissa ei näköjään ole hammastusta virranjakajalle, joten B230A saa luovuttaa vielä väliakselin ennen kuin se jää eläkkeelle.
Jos meinaat 2,3L 16v turboa rakentaa, niin virranjakaja ei ole se oikea keino, jakajasytkä pätkäsee homman viimeistään 400hv teholla, ja sitä ilmeisesti haet, kun sulla on 16v kansi ja getrag laatikkona?

Löytyy useita esimerkkejä tuosta, 400hv on toki mahdollista ylittää jakajasytkällä turbovinokoneessa, mutta se ei ole fiksua.

16v kannen kanssa oikea tapa on COP suorasytytys, 8v kannella 2x2 hukkakipinäpuola.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #31 : 14.03.2011, 22:48:49 »
Jos meinaat 2,3L 16v turboa rakentaa, niin virranjakaja ei ole se oikea keino, jakajasytkä pätkäsee homman viimeistään 400hv teholla, ja sitä ilmeisesti haet, kun sulla on 16v kansi ja getrag laatikkona?

Löytyy useita esimerkkejä tuosta, 400hv on toki mahdollista ylittää jakajasytkällä turbovinokoneessa, mutta se ei ole fiksua.

16v kannen kanssa oikea tapa on COP suorasytytys, 8v kannella 2x2 hukkakipinäpuola.

Tehotavoitteena tällä moottorilla on tuo 400hv, mutta ensisijainen tavoite on saada auto kesäksi liikkeelle ja muutoskatsastettua turbolle.
Suorasytkä on ollut mielessä, mutta tuskin sitä tulee vielä tälle kesälle koska rahatilanne on tiukka, koitan siis pärjäillä jakajasytkällä ja luistan tarvittaessa tehotavoitteesta. Myöhemmin tulee sitten kehittyneempää moottorinohjausta ja tottakai kunnon sytkä...  :)

Mutta kun otit asian puheeksi, niin saako suorasytkän helposti toimimaan LH-jet 2.4:n kanssa?
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #32 : 14.03.2011, 23:08:03 »
Mutta kun otit asian puheeksi, niin saako suorasytkän helposti toimimaan LH-jet 2.4:n kanssa?
Täytyy melkeen olla erillinen purkki ohjaamassa sytytystä silloin, EZK sytytystä tuskin saa ihan tuostavaan ohjaamaan suorasytytystä, ellei siellä ole sitten varalla yhtä lisä sytytyslähtöä... mutta tuskinpa on, ja vaikka olisi, ni tuskin on ohjelmoitu toimimaan...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #33 : 15.03.2011, 04:24:30 »
Täytyy melkeen olla erillinen purkki ohjaamassa sytytystä silloin, EZK sytytystä tuskin saa ihan tuostavaan ohjaamaan suorasytytystä, ellei siellä ole sitten varalla yhtä lisä sytytyslähtöä... mutta tuskinpa on, ja vaikka olisi, ni tuskin on ohjelmoitu toimimaan...

Joo niin epäilinkin, palaan sitten ensi talvena suorasytytykseen ajan ja rahan(?) kanssa.  ::)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

EVO8

  • Vieras
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #34 : 15.03.2011, 08:50:40 »
Tehotavoitteena tällä moottorilla on tuo 400hv, mutta ensisijainen tavoite on saada auto kesäksi liikkeelle ja muutoskatsastettua turbolle.
Suorasytkä on ollut mielessä, mutta tuskin sitä tulee vielä tälle kesälle koska rahatilanne on tiukka, koitan siis pärjäillä jakajasytkällä ja luistan tarvittaessa tehotavoitteesta. Myöhemmin tulee sitten kehittyneempää moottorinohjausta ja tottakai kunnon sytkä...  :)

Mutta kun otit asian puheeksi, niin saako suorasytkän helposti toimimaan LH-jet 2.4:n kanssa?


Suorasytkää tai edes hukkakipinä ei onnistu EZK sytkällä .Mutta esim tällä riittävä kipinä paljon isommillekin tahotavotteille: http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/1100257


Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #35 : 15.03.2011, 16:08:19 »

Suorasytkää tai edes hukkakipinä ei onnistu EZK sytkällä .Mutta esim tällä riittävä kipinä paljon isommillekin tahotavotteille: http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/1100257

No eipä oo hinnalla pilattu...
Ymmärsinkö oikein, siis LH-jet 2.4 säätää sytkää itsekkin, niin onko tuon MSD:n tarkoitus vain vahvistaa kipinää mutta säilyttää kuitenkin alkuperäinen LH-jetin sytytyksen ohjaus?

EDIT: Itse itselleni vastaten, jos laitan tuon MSD:n niin sitten alkuperäinen moottorinohjaus ei puutu sytytykseen enää mitenkään. Joo, saisin helposti kojelaudasta säädettyä sytytysennakkoa, mutta miksi vaivautua kun LH-jet tekee sen mun puolesta?  ;)
« Viimeksi muokattu: 15.03.2011, 21:30:47 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

EVO8

  • Vieras
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #36 : 15.03.2011, 21:26:05 »
Joo tuo toimii ihan LH/Ezk:n jatkeena. Helppo ja nopea kytkeä.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #37 : 19.03.2011, 20:05:46 »
Joo tuo toimii ihan LH/Ezk:n jatkeena. Helppo ja nopea kytkeä.

Joo, palataan sytkäkeskusteluun sitten joskus, täksi kesäksi tulee vain perus jakajasytkä...
Vanhasta lohkosta piti tosiaan ottaa väliakseli jossa on virranjakajalle hammastus, tuossapa ne molemmat akselit vierekkäin vertailun vuoksi:



Sitten kysymyksiin, turbohan saa öljyn siitä lohkon kyljessä ykköspytyn kohdalla olevasta reiästä? Mutta FT-lohkossa siinä oli tuommonen anturi, kuvassa oikealla. B230A-lohkossa sillä paikalla oli tuo vasemmanpuolimmainen. Onko tuo turbon öljylle oikea reikä vai voiko se saada öljyn jostain muualta? Ihmettelin vaan että miks tuo anturi on siinä vaikka lohko on ollut turbokäytössä, vai olikohan se vaan ruuvattu siihen tulpaksi?  :idiot2:



Tuohon pahville kirjoittelin isoimman helposti mahtuvan coolerin mittoja, mutta kannattaako olla noin iso? Esim KL-racingistä löytyis tuon mittaisia:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/tjocklek-4-bakatanslutn/index.html
Tämän aattelin tilata: 77cm bred (600x350x102) 3' bakanslutn.
Miksi ihmeessä melkein kaikilla foorumilaisilla on 240:ssä sivuille lähdöt, kun tuolla myydään takalähdöillä olevia lähes samaan hintaan?  ::)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #38 : 19.03.2011, 20:07:36 »
Miksi ihmeessä melkein kaikilla foorumilaisilla on 240:ssä sivuille lähdöt, kun tuolla myydään takalähdöillä olevia lähes samaan hintaan?  ::)
Kun se sivulähtönen kiinalainen maksaa sen 120e kotiovella  ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #39 : 19.03.2011, 20:41:58 »
Kun se sivulähtönen kiinalainen maksaa sen 120e kotiovella  ;)

No sitte, ja taitaa nuo KL-racingin tuotteet olla kiinalaisia kans. :P
Enpä laittanutkaan vielä tilausta menemään, pitää ottaa mitat jos päädynkin käyttämään R-sport öljynlauhdutinta alkuperäisellä paikallaan. Silloin ei taida löytyä tarpeeksi leveää cooleria takalähdöillä...

Öljynlauhduttimia mulla on kaks erilaista, ois vesijäähdytteinen siirtojalalla ja originelli R-sportti jonka kenno tulee syylärin viereen. Mieluiten käyttäisin jälkimmäistä mutta katotaan miten öljynsuodatin mahtuu tulevan pakosarjan alle.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #40 : 19.03.2011, 21:22:15 »
Oikeassa tehtaan turbolohkossa öljylähtö on suodattimen takapuolella, pääöljykanavan kupeessa.
Tuossa mainitsemassasi 1.sylinterin kohdalla olevassa reiässä(samassa kanavassa) on öljynpaineanturi.

Olen omassani ottanut vaparilohkosta öljyn siitä öljykanavan päästä, vesipumpun vierestä jossa on tulppa tehtaan jäljiltä. Jenga siinä tulpatussa reiässä on 1/4" NPT.

« Viimeksi muokattu: 19.03.2011, 21:30:55 kirjoittanut janne81 »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #41 : 19.03.2011, 21:51:27 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuo isompi reikä tuolla alhaalla kolmosen ja nelosen välillä juuri öljypohjan päällä sitten öljyn paluu vai mikä?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #42 : 19.03.2011, 21:54:25 »
Tuo isompi reikä tuolla alhaalla kolmosen ja nelosen välillä juuri öljypohjan päällä sitten öljyn paluu vai mikä?
Jepulis.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #43 : 20.03.2011, 14:09:32 »
Oho, tuolla on tuommonenkin! Enhän oo mie huomannu tuota oikeaa turbon öljylähtöä ollenkaan kun vesijäädytteinen suodattimen siirtojalka on ollu siinä eessä...  ;D
Hyvät neuvot on tarpeen, minun aikaisemmat turbokoneet on ollu dieseleitä.  ::)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #44 : 21.03.2011, 23:06:11 »
Tein just tilauksen KL-racingiin, sieltä pitäisi tulla kampiakselin ja väliakselin hihnapyörät, 12.9-kansipultit sekä cooleri. Puntaroin pitkään coolerin koon kanssa ja päädyin 550x350x76-kennoiseen 3" tuuman takalähdöillä olevaan malliin. Se on just niin leveä että syyläri mahtuu takalähtöjen väliin, öljynjäähdytin pitää toki siirtää syylärin vierestä muualle, luultavasti coolerin alle. Oishan siellä ollu isompiakin coolereita mutta tämän pitäisi mahtua suht siististi keulalle. 8)

Kävin tänään katsastamassa 940:n ja samalla kyselin projektiauton tulevasta muutoskatsastuksesta turbotekniikalle. Katsastusinssin mukaan maahantuojan lupalappu on laiton joten tehoa saa olla vain 20% enemmän kuin tehokkaimmassa mallissa. Tehomittauksessa ahtopaineen pitää olla vähintään 0,5 bar ja ahtopaineelle pitäisi löytyä oma käyrä dynolapusta.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 23:08:04 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy