Carcom Oy  Ateho

740 jytky

  • 183 Vastauksia
  • 57994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
740 jytky
« : 13.12.2010, 13:54:09 »
Noniin jatketaan tätä prokkista tänne uudelle foorumille. Pientä pohjustusta eli  rakentelutiimimme koostuu autotekniikan insinööriopiskelijoista. Opiskelu budjetilla viedään projektia eteenpäin ja lisärahaa kerätty purkuosien myynnillä:P

Elikkä ahtimena jonkun noin 35L laivadiiselin turboahtimen kompressoripuolta hyväksi käyttäen tehty mekaaninen ahdin. Ahtimen kaikki akselit ja liikkuvat osat on käyty tasapainottamassa ja laakerointi on keraaminen.





Tuollainen kori hommattiin aluksi mutta kesällä hitsatessa todettiin vehje niin mädäksi, että siitä tulee vain moottorin testi penkki. Moottori kun saadaan toimimaan lähtee kori vaihtoon.



Tekniikka: b200k johon hommattiin vahvemmat kanget. Puristukset laskettiin avartamalla palotiloja ja b200ET männillä.
Nykyinen puristussuhde kannenblaanauksen jälkeen 8.3



Venttiilit ja seetit hiottiin tahnan kanssa.

Pensansyöttö hoidetaan ensisijaisesti 2xDellorto dhla 40, jotka saapui saksanmaalta.

kaasuttimelle tehtiin itse painekannet koska kannet olis maksanu saman kerran kun kaasarit yhteensä:E





Kaksi kytkinasetelmaa purettiin (oli nurkissa pari vanhaa) ja tehtiin tuplajousi asetelma.



Ahdin kun on itse tehty ei siinä ole sisäistä vapaakytkintä niin sellainen jouduttiin koneistamaan voimanotto hihnapyörään ja akseliin sopivaksi. Eli kun moottori jarruttaa pääsee ahdin pyörimään vapaasti, joka pienentää ahtimelle rasitusta koska äkkinäiset voimat eivät pääse läpi.





sitten ratas tarvitsi vielä laakeroinnin.





Siinä konetta sitten jo vähän kasassa. A keppi hommattiin vanhan Y:n tilalle. Öljynpaluu öljypohjaan + uudet jakajan osat. Asetelmaa jouduttiin tuoda noin 8mm ulospäin vauhtipyörästä koska se on nyt paksumpi. Kytkinkoppaan pitäisi juuri ja juuri mahtua pyörimään, jos ei niin tarvii vähän muutoksia. Sen näkee huomenissa kun konetta aletaan sovittamaan keulalle.



Jakopää kasassa kera uuden vesipumpun, vanha oli hyvin epäluotettavan näköinen. Imusarja tuli hiipakalta ja siihen joutui vähän reikiä suurennella että meni paikalleen. Vanha pensapumpunpaikka tukittiin.

Öljy varastetaan ahtimelle ö-paineanturin paikasta ja tuollainen nippa hommattiin että saadaan kyseinen anturikin vielä toimimaan.



Lamdaa tulee mittaamaan atmegan pikku prossu ja lcd näyttö itsetehdyllä ohjelmalla, joka on vielä työn alla. Anturi on mitsupishi eclipsestä.

Projektipäiväkirja kokonaisuudessaa luettavissa tähän asti Volvolandiassa:
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=59641.0

Tästä lähin päiväkirja jatkuu täälä.

Paljon lisää kuvia: http://picasaweb.google.com/projekti.volvo








« Viimeksi muokattu: 20.05.2012, 18:52:13 kirjoittanut Moolok »
MSNS

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #1 : 17.12.2010, 10:14:50 »
Nyt sain kuvan tosta lamdan lukupiiristä.



Kone hyppäs paikoilleen tiistaina. Huom budjetti luokan moottorinosturi :p



Siinä se nyt harmillisen romussa korissa istuu. Tämä asia korjautuu sitten kun moottori on toiminnas ja voidaan rahavirta suunnata koriin :E

« Viimeksi muokattu: 09.01.2011, 21:53:19 kirjoittanut Moolok »
MSNS

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #2 : 17.12.2010, 11:53:58 »
mielenkiintoinen rojekti. tullaan reuraamaan innolla

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #3 : 17.12.2010, 14:34:30 »
Aika hurjan näkönen toi ahdin  :o pitää seurailla mitä tästä tulee.

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #4 : 01.01.2011, 23:09:45 »
Näin joululomalla oli aikaa käydä täälä kotikonnulla pohjanmaalla vähän venyttämässä penniä.

Veljen hallilta löytyi vanha kerääjä säiliö



Kaarre ajoon ;)

Turbo Saabin pensapumppu mallia uppo. Se löytyi kaverin isän tallista kahvikupposen hinnalla:P
Kaikki turhat hilppeet purettuna ja toiminta testattuna näyttänee tältä.



Siitä tehdään siirtopumppu jos saadaan se kikkailtua tankkiin niin että se toimii.
Muuten pitää ostaa jokin imevä pumppu.

Sitten itse pää pumppu Turbo Mitsusta.



Tuotosta ja paineesta ei mitään käsitystä mutta pitäisi kyllä riittää.

Näin opiskelija budjetilla :hello:
« Viimeksi muokattu: 09.01.2011, 21:54:23 kirjoittanut Moolok »
MSNS

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #5 : 04.01.2011, 16:19:45 »
Tuli nyt nähtyä tämäkin vekotin oikeen livenä  :) aika mielenkiintonen rakennelma. ja kiitos viellä takalasista!  :hello:
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #6 : 04.01.2011, 16:52:38 »
Hyvä homma ja löyty vielä läheltäkin:P ... tuuhan sitten kattelemaan uudestaa kun saadaan käyntiin:D
MSNS

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #7 : 06.01.2011, 12:17:10 »
Kuvablogi jälleen kaatunu, joten kuvat ei pelaa :/
MSNS

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #8 : 08.01.2011, 11:42:41 »
Heh tässä projektissa on kyllä sama asenne kun mullakin, seurataan  ;) Tai on seurailtu jo landian puolella mut jees, jatkakaa.  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #9 : 08.01.2011, 22:40:52 »
Ja tänäänhän jatkettiin:P Näpit syyhys siihen malliin että ajoin Pohjanmaalta Turkuun ja kerkesin kamat heittää kämpän eteisee ja syödä, sitten het volvolle ja matkalta kanisterillinen pensaa.

Testattiin pensalinjan toimintaa ja Saabin pumppu lopulta reistailikin kuten ymmärrettävää kun sai ilmaiseksi, hetkisen tutkittiin ja ja hiilethän siitä olivat kuluneet huonon mallisiksi. Pientä hiontaa, että hiilet tuli tasaiseksi ja jopas hyrräs:P

Samaten pensatakista avattiin se "korkki" jossa on lähdöt ja alustavasti mietittiin miten upotetaan tuo pumppu tankkiin. Kotimatkalla haettiin ahdin varastosta kaverilta ja otin sen tähän ruokapöydälle ja mittailin sen ja mallinnin sen pohjalta ahtimelle "kehdon" josta tulee sen kiinnitys.

Romukaupasta on lattaa jo valmiina haettuna ja huomenna on sitten hitsaus hommia. tarkoitus olis huomenna tehdä tuo pumpun upotus ja ahtimen kiinnitys.

Tankin sisällä oli ärsyttävän kokoinen loiskesuoja/koho en tiedä mikä, mutta koko tankin levyinen eikä sitä saa siitä reijästä ulos. pitää ilmeisesti käyttää jonkinlaista väkivaltaa.

Huomenissa voisin paiskia vähän kuvilla sitten.
MSNS

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #10 : 08.01.2011, 22:42:39 »
En muuten käsitä tota kuvablogia. aina osa noista kuvista lakkaa toimimasta tos tekstin mukana. sitten kun muokkaa ja laittaa uudestaa linkin niin taas toimaa hetken. rasittavaa hommaa.
MSNS

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1956
  • S60 T6 AWD -11
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #11 : 08.01.2011, 22:49:28 »
En muuten käsitä tota kuvablogia. aina osa noista kuvista lakkaa toimimasta tos tekstin mukana. sitten kun muokkaa ja laittaa uudestaa linkin niin taas toimaa hetken. rasittavaa hommaa.
Lueppas mitä kuvablogi sanoo suoraan linkittämisestä...
Pane photobuckettiin kuvat niin toimii, yleensä.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #12 : 08.01.2011, 22:51:50 »
Kappas:D sehän on kiellettyä:EE jospas sitten vaihtais paikkaa täs jokupäivä...
MSNS

Poissa HooÄr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #13 : 09.01.2011, 14:41:05 »
Suosittelen http://kuvat.fi/ palvelua.

Ja on kyllä mukava seurata tätäkin projektia.  ;)
340 -83 B19A+M47R

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #14 : 09.01.2011, 21:22:07 »
Nyt siirryin Kuvat.fi palvelimeen. Pitänee jaksaa vielä noi vanhatkin vaihtaa.. Kaikki kuvat nähtävissä tuola Picasassa johon linkki allekirjoituksessa..
MSNS

 

Elekma  Autoracing