Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mikksu - 03.06.2015, 13:13:45

Otsikko: Laturin diodisilta rikki?
Kirjoitti: Mikksu - 03.06.2015, 13:13:45
Elikkä 240 akkuvalon palamisesta kirjoitin varmaan jo vuosi sitten tänne ja tähän asti laturi on toiminut, vaikka akkuvalo palanut aina ajaessa. Nyt kuitenkin yhtenä päivänä ajoin normaalisti ja käynnistyi hyvin, mutta seuraavana päivänä akku oli täysin tyhjä. Nyt siis akkuvalo palaa myös kun virrat on poissa päältä, eli onko diodisilta rikki kun ainakin vuosi sitten joku täällä sanoi, että jos akkuvalo palaa kun virrat on pois niin vika diodisillassa. Purkautuuko akun varaus laturille päin, jos nyt diodisilta on rikki ja akku sen takia tyhjä? Onko helpoin ratkaisu vaihtaa koko laturi?
Otsikko: Vs: Laturin diodisilta rikki?
Kirjoitti: Pyssy - 03.06.2015, 14:43:16
Latureita on monenlaisia.  Helpoimmissa diodisillan vaihto onnituu perustyökaluilla työpaikan pihassa ruokatunnilla, ja kerkiää syödäkin.  Pahimmassa tapauksessa laturi pitää ottaa pöydälle, ja vaihtaa diodit yksitellen juottimen ja yleismittarin kanssa.  Joku foorumilainen osaa valokuvan perusteella varmasti sanoa, kuinka vaikea homma on kyseessä.
Otsikko: Vs: Laturin diodisilta rikki?
Kirjoitti: Mikksu - 03.06.2015, 16:00:31
melko ahtaasti näyttää olevan että tuskin saa korjattua irrottamatta. Uus laturikaan ei kyllä paljoa maksa. Tossa vielä kuvat laturista. Vuosimalli on tosiaan -83.

(http://i1269.photobucket.com/albums/jj585/mikael105/IMG_20150603_1551531_zpswgpw3z7g.jpg)

(http://i1269.photobucket.com/albums/jj585/mikael105/IMG_20150603_1552011_zpsfmuyff1n.jpg)
Otsikko: Vs: Laturin diodisilta rikki?
Kirjoitti: estate - 03.06.2015, 17:30:31
Tuohon Boschilaiseen itse diodisillan vaihto on helppo, laturi vaan pitää purkaa kokonaan. Eli laturi pöydälle, lataussäädin/hiilisilta pois, hihnapyörä irti, kasassa pitävät pitkä ruuvit auki, etupääty irti ja vedetään ankkuri ulos. Sitten latausliittimestä mutteri irti, sisäpuolelta toinen diodisillan kiinnitysruuvi auki ja nostetaan diodisilta pihalle etukautta. Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä. Samalla vaivalla kannattaisi vaihtaa laakerit ja liukurenkaat, maksavat jonkun kympin, työtä tulee lisää ja varsinkin liukurenkaiden vaihto on tarkkuutta vaativaa, joten tässä vaiheessa kannattaa harkita vaihtolaturia. Tuli itse joskus vaihdettua tuommoiseen diodisilta, menihän se jonkun 20 tkm ja sitten rupesi laakeri koputtamaan -> laturikauppaan.
Otsikko: Vs: Laturin diodisilta rikki?
Kirjoitti: lassii - 03.06.2015, 20:29:40
Noita latureita löytyy varmaan markkinapaikalta ihan asevelihintaan. Itellä lojuu noita muutama kappale hyllyssä ilman takuuta tietenkin mutta toimivana otettu irti kuitenkin.