Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S60, V70 vm.00-07, S80 <-06 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2113 Vastauksia
  • 704184 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Kokemuksia näistä takakierrejousien välirenkaista ?

Nostaako ns.lepokorkeuttakin vai estääkö vaan kuormattuna painumasta niin alas ?

Omassa V70:sessä jäi peppu vähän roikkumaan niin jelppaisko nää yhtään ?

http://www.ipdusa.com/products/9427/120730-rear-spring-adjuster-kit


Poissa jukkaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
Sama juttu oli täällä,jousien vaihdon jälkeen keula kaaresta navan keskelle 350mm,ja perä 15mm alempana.Tilasin ebaystä samanlaiset mustat kumi kiekot,modaten niitä hiukan,kun ei mahtuneet kunnolla jousen yläosaan asti.Vapaana keula nyt 350mm,perä 365mm.N.80 kg työkaluja perässä keula ja perä tasan.Aika löysän tuntuiset nuo takajouset varsinkin kuorma päällä.

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Tervetuloa kerhoon  >:(
Mä laitoin Bilteman kumit että pystyy ajamaan edes lapset kyydissä, kyseessä siis GTS-alustasarja ja V70.
Mitähän keksis? Laittaisko vakiojouset katkastuna vai jotain muuta, mitä?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Hurm0s laittoi pikkasen laikatut kuormajouset, olisko ollu laikattu 3/4 kierrosta. Kantavuus parani huomattavasti.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Kuulostaa kyllä oudolta. Kuormajousien kans pitäis olla vaaterissa ja kestää kuormaakin.
Laitappas kuvaa asennosta.
Tuossa vertailuksi ns "vakiojousila".
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mutta, jos siellä on jotkin halpis vaimentimet niin ne ei kyllä auta yhtään.

Mjoo, perä on samalla tasalla kuten kuvassa olevalla, mutta keula ylempänä. Oiskohan minulla vakiotakajouset, mutta motonetin iskarit ympäriinsä, jolloin tuo keula on ylempänä.

 Noh jos aloittaisi takajousten vaihdolla jäykempiin, mitkä on hinta-laatusuhteeltaan parhaat? Lesjöfors, kybit, biltema vai motonetin vieterit? Hinnoiltaan nuo on 50-100e per vieteri
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Motonetissa on ollu Lesjön jousia ja se mikä kokemus mulla on niistä niin ajaa asiansa.

Poissa Ipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Sama juttu oli täällä,jousien vaihdon jälkeen keula kaaresta navan keskelle 350mm,ja perä 15mm alempana.Tilasin ebaystä samanlaiset mustat kumi kiekot,modaten niitä hiukan,kun ei mahtuneet kunnolla jousen yläosaan asti.Vapaana keula nyt 350mm,perä 365mm.N.80 kg työkaluja perässä keula ja perä tasan.Aika löysän tuntuiset nuo takajouset varsinkin kuorma päällä.

Kiitti vastauksista,täytyy ensimmäisenä kokeilla noita välikumikiekkoja..eipä onneks iso investointi.
Muutenhan tuo auton alusta sekä ajettavuus on kyllä kohillaan ja mukavampi kuin vakiona.
Pitää laittaa raporttia kun saan laitettua..

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Jos kaarimitasta laskee niin n. 20mm saa olla takana vähemmän, auto kuitenkin vaaterissa. Näyttää roikkuvalta, ei silti ole alempana.

Poissa jukkaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
Mielestäni kyllä perä roikkuu,jos pyöränkaaren ja renkaan väli on pienempi takana kuin edessä.Jos mitta kaaresta navan keskelle sama edessä ja takana,myös renkaan ja kaaren väli sama,koska kaaret suhteessa samanlaiset edessä ja takana.En ole kyllä vatupassilla/laserilla vaateria tarkistellut,mutta voihan se olla,että silloin vasta vaaterissa kun perä pari senttiä alempana pyörän kaaresta mitattuna... ;D

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
No niin. En mä tiedä mutta on toi vaaterissa. Eikä voi sanoo että olis epätasasella alustalla.  :D


Jos mitta on sama niin perästä huomaa että on korkeemmalla ns. etunojassa.

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
olen kyllä jukkaksan kanssa samoilla linjoilla. tuli edellisen V70 2002 kanssa kokeiltua eri korkeuksia bc-racing alustalla ja omaan silmään parhaimmalta näyttää jos keulan kaarimitta n.5-10 milliä vähemmän kuin takana (makuasia).
20 mm vähemmän jos taakse säätää nin voi olla kyllä villi näky mutta suoruudesta en mene sanomaan.

Poissa jukkaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
Niin,tuossa "pomon" eka kuvassa on kaaren mitat napaan edessä ja takana varsin lähellä toisiaan ainakin silmämääräisesti minun mielestäni,siksi hyvältä näyttää.Mulla oli tosiaan jousien vaihdon jälkeen 15 mm perä alempana kaaresta napaan mitattuna,eikä näyttänyt hyvältä ollenkaan.Se pienempi rako takana siellä kaaren ja renkaan välissä korostaa sitä,että perä näyttäis roikkuvan ja paljon..Vaikka periaatteessa pitäis olla vaaterissa :D.Tämä on tietysti makuasia... :hello:

Poissa Ipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
No niin,optista näköharhaahan tuo perä roikkuminen on jos ihan tarkkoja ollaan..mittanauhalla tarkistettuna antaa ihan samat mitat.
"Roikkumisefekti"johtuu aika pitkälle varmaan tuosta kattolinjan laskeutumisesta perää kohti.
On vaan niin uskomattoman hyvä nyt ajella vakioon verrattuna että pysytään näissä,kaikenlainen huojuminen jäi pois ja vakion pehmeys säilyi :)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Sitähän se.
Mulla on nyt FK:n jousilla ja etuiskareilla, takana Bilstein B4. Tykkään kun on jämäkkä. Vanhat oli sellaset "mukavuuspainotteiset", eli mun makuun liian löysät.  :D

Poissa Ipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Nostaakohan nuo jouseen tulevat välikumit esim. IPD tai Grayston peräpään "lepokorkeutta" eli perää ilman kuormaa ?
Korko ihan suht kohillaan mutta kuormansietokykyä tarviais pikkusen lisää...

 

Ateho  Elekma