Futurez  Kulkukoira

Käyttiskertomuksia

  • 168 Vastauksia
  • 50705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin parantelua osa 3½
« Vastaus #30 : 03.02.2017, 01:30:10 »
Millaista kärryä tällä saisi vetää? 450kg?

Jarruitta 500kg ja jarruin 750kg. Eli jarruton 1 akselinen kärry ilman kuomua on varmaan jonkun 150kg niin jäisi 350kg kuormalle, joka on itselle ihan riittävä. Kerran on tarvinnut viedä 500kg ja sääliksi kävi kärryä :D

edit: Jos oikeasti pitää saada tavaraa siirtymään niin kyllä tuolla saisi laillisesti vietyä tavaraa 850kg jos kärryyn tunkee 350kg ja autoon max. kantavuuden verran joka on 500kg. Aika harvoin toki tulee kuskattua tuollaista kuormaa mihinkään :D
« Viimeksi muokattu: 03.02.2017, 01:39:02 kirjoittanut razori »

Poissa SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3257
  • Nonnih!
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin parantelua osa 3½
« Vastaus #31 : 03.02.2017, 14:44:05 »
Kannattaa tutkia tarkkaan paljonko kärry painaa, meinaan aikalailla suurin osa normikokosista 1-akselisista painaa enempi ku tuon 150kg. Keveimmät ei paljon yli mutta silti. Nopealla vilkasulla muulin pikkikärry oli 163kg :D

Ei varmaan isoja heittoja ole, mutta kannattaa silti kattoa vedettävän kärryn paino :D Ite en oo koskaan kiinnittäny huomiota, en ees ole nähny ton käytössä olevan kärryn rekisteriotetta koskaan ku se on appiukon.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin parantelua osa 3½
« Vastaus #32 : 03.02.2017, 16:43:35 »
Kannattaa tutkia tarkkaan paljonko kärry painaa, meinaan aikalailla suurin osa normikokosista 1-akselisista painaa enempi ku tuon 150kg. Keveimmät ei paljon yli mutta silti. Nopealla vilkasulla muulin pikkikärry oli 163kg :D

Ei kauas heittänyt arvio :D käyttökärrynä on juuri tuo muulin pienin eli 1250xl kärry joka painaa tuon 163kg.

Ebaysta saisi satasen pintaan koukkusarjan johtoineen ::) mutta tiedä sitten millainen on asentaa tai meneekö patentoimiseksi. Ja kun katastusinspehtööri on noita vetolaitteisiin liittyviä patentteja aika nihkeä hyväksymään..

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin parantelua
« Vastaus #33 : 05.02.2017, 16:55:13 »
Sainpas aikaiseksi tehtyä jo kuukauden ajan roikkuneen toimenpiteen. Nimittäin autokameran johdon laittaminen piiloon :D




Kaiken ensiksi hanskalokero irti niin saa hieman lisätilaa. Jonka jälkeen aloin tutkimaan vaihtoehtoja mitä kaikkea pitää purkaa sopivan virtalähteen etsimiseksi.

Tuosta tuo potkupaneeli irti






Kun aloin kopeloimaan johtoja, tuli vastaan kaksi tällaista johtoa irtonaisina joihin tuli elämää kun avain oli käännettynä tuliasentoon. Mitähän johtoja lienevät, ei ainakaan mitään minun tekemiäni  :idiot2: Noh, hälläväliä, ajavat asiansa täydellisesti :D





Piuhoihin hieman jatkoa ja päälle hiukan liian iso kutistesukka






Toiseen päähän lattaliittimet ja lisää kutistesukkaa, etteivät vahingossakaan ota kiinni mihinkään saati toisiinsa





Koeponnistus






Ja sehän elää *taavih->





Sitten tunkemaan piuhaa siistimmin verhoilun sisään. Peilin ympärille jätin tuollaisen lenkin, jos kamera sattuu lasilta putoamaan niin ei kamera ihan maahan asti tule.





Ja piuha samaa reittiä alas, kuin jalkatilavelojenkin.





Koko komeus sitten kiilaten johonkin helppoon väliin, josta sen voi tarpeen tullen löytää kohtuu pienellä purkamisella. Eli hanskalokeron taakse.





Ja yleisilme kun ei ole ylimääräisiä piuhoja roikkumassa ja häiritsemässä ajoa






Samalla tuli tehtyä autolle sisä- ja ulkoputsaus. Edellisestä kerrasta oli jo hiukan aikaa :D


« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 19:12:30 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin parantelua
« Vastaus #34 : 06.02.2017, 20:48:15 »
Tuli tuossa päivällä mieleen, kun tulee joskus silloin tällöin täällä foorumilla puhuttua tuosta TT-Thermon letkulämppärin tehokkuudesta ja että olisi hyvä napata siitä kuva. No tänään muistin :D

n.2h (hieman alle) lämmitysaika, -6*C pakkasta, kuva otettu heti auton käynnistämisen jälkeen




Aina kun tulee lämpötilaa katsottua käynnistyksen yhteydessä niin aina tuolla 2h lämmitysajalla koneen lämpö on +40*C oli ulkolämpötila mikä tahansa. Liekkö letkulämppärin sisäinen termostaatti sitten joka rajoittaa lämpimillä keleillä kun ei korkeammalle nouse. Ennätys on ollut 47*C letkulämmittimen varassa  :) voisi kikkailla tuon säteilylämmittimen tuolta koneen kyljestä vaikkapa öljypohjaan ja ihmetellä johtosarjaan kiinni niin lämpiäisi öljytkin  ::)
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 19:13:08 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin parantelua
« Vastaus #35 : 13.02.2017, 18:12:49 »
Toijalan miitissä tuli käytyä ja hyvästi oli porukkaa paikalla :) Ilman minkäänlaisia käytöstapoja auto ronskisti eturiviin aiheuttamaan pahennusta :D






Saksasta tuli viime viikolla tilattua tähän INA:n moniurahihnasarja kiristimineen ja ohjainrullineen vielä vesipumpulla höystettynä. Samaan syssyyn otin vielä SKF:n jakoketjupaketin. Ai miksi? ??? Jostakin kumman syystä tuli nyt vasta pällisteltyä huolto-ohjelmaa, jossa oli aika selkeästi kuvailtu että 150tkm kohdilla moniuraremmi ja sen kiristin vaihtoon. No nyt mittarissa 162tkm :facepalm:

Ja kerran kun näkee sen purkamisen vaivan, että edes pääsee moniuraremmin luo (vasen etupyörä, vähän muoveja, ilmanputsari ja moottorinkannake), niin samassa sitä tarkastaa jakoketjun kiristimen kunnon ja kerran kun jakoketjuun asti puretaan niin samalla sinne lyö kokonaan uuden ketjun, kiristimen ja ohjainlevyt. 80e jakoketjusta ja ainakin pari vuotta kestävästä mielenrauhasta on halpa hinta maksaa :D Tänään vain tuli viesti, jotta ei olekkaan varastossa tuota INA:n sarjaa, vaihdetaan toiseen johon vastasin ettekä vaihda, mieluummin odotan että on taas varastossa. INA kun valmistaa näihin autoihin alkuperäisosat niin mitään GATESia en huoli ::)
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 19:13:30 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin parantelua
« Vastaus #36 : 03.03.2017, 14:00:09 »
No nyt mittarissa 162tkm :facepalm:

165tkm *taavih->

No lopulta se uskallus sitten petti. Romujen vaihto hieman venyi kun ketjusarjasta jäi uupumaan nokka- ja kampiakselin pultit joten ne piti tilata erikseen ja ne saapuivat vasta tämän viikon keskiviikkona. Ennen tuota kerkesi hyvin heittämään pakollisen Kouvola -reissun :)


Eli vaihtamisen kohteena olivat seuraavat osat; moniurahihna ja sen kiristin, vesipumppu, laturin vapaakytkin, jakoketju, sen rattaat, laahaimet, kampiakselin stefa, ketjun öljyruisku ja nokka- sekä kampiakselin pultit. Pääsyynä siis moniurahihnan kiristimen helinä, mutta verrattain pienellä purkamisella pääsee ketjulle asti niin samassa senkin vaihtaa. Kun pääsi tarkemmin tutkimaan hihnaa niin oli aika paljon halkeamia, sekä hihnan selkä oli paikoin kulunut ristikudoksille kiristimen takia.


Moniuraan liittyvät kilkkeet tuli INA:lta (alkup. valmistaja) ja jakoketjuun liittyvät tuli SKF:ltä




Suutintukki, sekä johtosarja irti, sillä noiden kyseisten komponenttien alla sijaitsee kuusiokolopultilla tukitut reiät, joihin kuvassa näkyvät lukitustyökalut ruuvataan kiinni. Imu- ja pakonokalle kummallekkin oma lukitustyökalu. Kampiakseli lukitaan myös altapäin 6mm tapilla. Eli tätä työtä ei ajoituksen pieleen menon takia voi sotkea, koska paketti on lukittu paikoilleen 3:sta eri paikkaa :D





Jotta saa jakopään kopan pois, niin tietenkin remmi kiristimineen, vesipumppu ym ym pois, sekä lisäksi pakoputki ja öljypohja.






Sitten piti tehdä tuollainen työkalu kampiakselin holkkia varten, sillä pulttia ei missään nimessä saa avata lukitustyökalua käyttäen, koska pultti on väännetty kevyeen 230Nm:ään niin riski työkalun vääntymiseen on suuri ja tällöin jako voi mennä muutaman asteen pieleen.





Kuva holkista. Lähti loppujen lopuksi aika helposti kun metrisellä varrella väänsi :D nokka-akselin pultti oli hieman vaikeampi saada irti kun vääntösuunta oli eri niin ei saanut niin paljoa voimaa käytetyksi.






Sitten moottorinostimella hieman kannattelee ja moottorin tukikumi irti, jotta pääsee kopalle asti





Nyt alkaisi olla tilaa touhuta;





Koko ketju komeudessaan;







Vanhat romut vanhalla kiristimellä, joka on täysin ulostautunut. Ja kaikki väittävät, että ei ketjulla käyvän auton jakopäähän tarvitse koskea, kyllä se kestää. Paskanmarjat sanon minä :D






Uudet kilkkeet uudella kiristimellä, joka on ulostautuneena ehkä 1mm verran? Ei mennyt vaihto hukkaan ::)




Sitten osasia kasaan päin. Nokka-akselin pultin kireyden ohjearvo on 150Nm laitoin hieman omaa lisää ja väänsin 160Nm:ään. Kampiakselin pultin ohjearvo on 50Nm + 90 ast. Väänsin 50Nm + 95 ast. Luulisi olevan kiinni :)


Lopuksi tietysti uudet öljyt ja uusi suodatin.






Jäähytysnesteet meni myös vaihtoon ja laitoin autoon GM:n omaa tavaraa Motonetin halpisnesteen sijaan. Hetki meni järjestelmää ilmatessa, mutta luulisi nyt olevan ilmattu. Sellaisen huomion tein, että auton lämmöt nousevat huomattavasti nopeammin GM:n nesteillä, kuin motonetin nesteillä :o liekkö sitten jossakin vielä joku ilmakupla, mutta tuo aika epätodennäköistä sillä autoa käytetty tyhjänä pari tuntia ilmaamisen aikana sekä ajettu jo parikymmentä kilometriä maantietä.

Mutta se lopputulos?

Mitään ei vuoda mistään, KAIKKI kilinät, helinät ja sirinät on poissa. Jäljellä on enää se tavallinen dieselin rallatus. Kyllä kannatti S* Nyt voi taas tekniikan puolesta ajella taas sen 165tkm :D
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 19:16:01 kirjoittanut razori »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #37 : 03.03.2017, 16:58:48 »
Aina kiinnittää huomiota kiristysmomenttien ylitys "varmuuden vuoksi", vai mikä mahtoi olla tässä tapauksessa ideana? Jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin asteilla ilmoitetut arvot meinaavat käytännössä venyvää pulttia. Ja niissä kun materiaalin rajat tulee vastaan niin ylikiristys aiheuttaakin haluttua pienemmän tiukkuuden, ja lopulta tietty katkeamisen...  Ei ehkä pienet ylitykset meinaa mitään, mutta kuitenkin...

Onpa muuten aika kamala auto korjata tuommoinen pieni etuvetoinen. Vaikka eipä välttämättä isommatkaan aina ole kaikilta osin sen parempia. Just määrittelin rouvalle, että auton korjaaminen tarkoittaa sitä, että työnnetään molemmat kädet sellaiseen paikkaan, mihin ei mahdu edes yhtä kättä...  :D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #38 : 03.03.2017, 17:10:55 »
Aina kiinnittää huomiota kiristysmomenttien ylitys "varmuuden vuoksi", vai mikä mahtoi olla tässä tapauksessa ideana?

Juurikin tuo varmuuden vuoksi :) tässä nimittäin pysyy jakopään rattaat paikallaan vaan ja ainoastaan kitkan avulla. Ei mitään kiiloja tai holkkeja, pelkästään pulttien kiristyksestä johtuva raaka kitka. Siksi hieman tuota omaa "hermoilulisää" :D

Kyllä tuo hieman ahdas väli oli tehdä, käsissä ainakin on jälkiä että on ahtaassa paikassa touhuttu :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #39 : 03.03.2017, 23:00:27 »
Mersuissakin taitaa olla jakoketjun vaihtoväli 160-180tkm. Että se siitä "ikuisesta" jakopäästä, jota monet kehuvat.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #40 : 03.03.2017, 23:17:03 »
Mersuissakin taitaa olla jakoketjun vaihtoväli 160-180tkm. Että se siitä "ikuisesta" jakopäästä, jota monet kehuvat.

Tämä.

Tai no kyllähän ne auton eliniän kestää. ::) Jos ketju paukahtaa 200tkm kohdilla niin 90% autoilijoista laittaa auton purkuun/paaliin kohtuuttomien korjauskulujen takia, niin silloin auton elinkaari on päättynyt, jolloinhan ketju kesti koko auton eliniän? :D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #41 : 03.03.2017, 23:24:39 »
Nykypäivän romuistahan vaihdetaan ketju, öljyt ja tulpat samassa huollossa, ja sitten paremman väen vermeistä pari huoltoa myöhemmin vaihdetaan jakohihna kun ketjukoneeseen laitetaan jo toista kertaa ketjua uusiks  :idiot2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #42 : 03.03.2017, 23:58:20 »
Niin mutta kun mersumiehet luulevat että ketju kestää ajaa sillä varmalla W124 200D dieselillä sen miljoonan, eikä tarvitse vaihtaa ollenkaan. Kyllähän se varmaan saattaa kestääkin, mutta miten paljon se on sitten venynyt ja raklattaa varmaan aika kivasti.

Kuuleman mukaan bemareistakin on jakoketjuja katkennut.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #43 : 04.03.2017, 02:29:08 »
Kuuleman mukaan bemareistakin on jakoketjuja katkennut.
Jep katkennut tai venynyt varsinkin niistä joissa se jakoketju on siellä takapuolella, että mukavasti saa tiputella koneen ja laatikon pois, kun rupeaa vaihtamaan. :D Omassa nissanissa välillä raklattaa jakoketju, mutta on jo 367xxx km mittarissa niin saa raklattaakkin :D 

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiskertomuksia, Karvalakin huoltoa, jakoketju + moniura
« Vastaus #44 : 04.03.2017, 03:50:05 »
Siinä voi olla jo nokkakin mukavasti myöhässä. ;D
Isäukolla oli aikoinaan +400tkm petro-saappi ajossa, kovasti kehu orggis ketjun varmuutta, mitä nyt kiihtyvyys mittaukseen ois riittäny totella Wanha kello pelkällä tuntiviisarilla.
Loppuunsa tuommoinen parin sadan euron jakoremppa reilun viiden vuoden välein johonkin deevitoseen ei ole ollenkaan paha.  :)

 

Futurez  Kulkukoira