Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Dimexi78 - 05.09.2011, 20:11:42
-
Heipsis.
Elikkäs kyseessä olisi moisen laitteen asentelua, mutta edellinen omistaja on mukavasti jättänyt dokumentoimatta ko. laitteen johdotukset ym.
Aiemmalla foorumilla jollakulla oli sellanen 53 meganen pdf-paketti, jossa ilmeisesti on kaikki mitä ko. laitteesta kannattaa tietää (ja varmaan paljon sellaistakin jota ei kannata tietää)
Eli jos jollakulla ko. setti on, niin voisin sen haluta.
edit: haettu siniseltä alkuperäisen manuskan kopio. Löytyy siis minulta jos joku joskus tarvitsee.. Muokkailen sen pdf:ksi joskus kun ehdin ja jaksan.
-
Itsellä vähän vastaava tilanne eli ostetun auton mukana tuli Ardic 091-B lämmitin.
Tosin lämmitin ei toiminut. Myyjä sanoi että hehkussa on todennäköisesti vika.
Nyt laitteessa on uusi hehku, eikä se toimi vieläkään. :(
Käynnistettäessä puhallinmoottori pyörähtää nopeasti, mutta sitten ei mitään muuta tapahdukkaan.
Löytyykö tuosta manuskasta kytkentäkaavio ja vianetsintäosio?
-
Itsellä vähän vastaava tilanne eli ostetun auton mukana tuli Ardic 091-B lämmitin.
Tosin lämmitin ei toiminut. Myyjä sanoi että hehkussa on todennäköisesti vika.
Nyt laitteessa on uusi hehku, eikä se toimi vieläkään. :(
Käynnistettäessä puhallinmoottori pyörähtää nopeasti, mutta sitten ei mitään muuta tapahdukkaan.
Löytyykö tuosta manuskasta kytkentäkaavio ja vianetsintäosio?
Sekvenssi menee osapuilleen näin:
-Ylilämpösuojan ja bensapumpun(sarjassa) tarkistus -> Jos OK, puhallin pyörähtää muutaman kierroksen, jolla testataan että puhallin on hengissä, kiertovesipumppu pyörii.
-hehku päälle jonkun puolisen minuuttia, sitten aletaan syöttämään bensaa ja ilmaa, kunnes palovahti kertoo että syttynyt -> hehku loppuu ja puhaltimeen lisää kierroksia
PS: jos sulle jäi ehjä ylimääränen hehku, olen kinnostunut. Mistäpä hankit uuden ja mitä maksoi? Laittele vaikka YV tuosta hehkusta, muutenkin voin kyseisen kapineen kanssa neuvoa lisää (julkisesti, niin muillekin jää tieto).
-
Itsellä vähän vastaava tilanne eli ostetun auton mukana tuli Ardic 091-B lämmitin.
Tosin lämmitin ei toiminut. Myyjä sanoi että hehkussa on todennäköisesti vika.
Nyt laitteessa on uusi hehku, eikä se toimi vieläkään. :(
Käynnistettäessä puhallinmoottori pyörähtää nopeasti, mutta sitten ei mitään muuta tapahdukkaan.
Löytyykö tuosta manuskasta kytkentäkaavio ja vianetsintäosio?
kokeile
puhdistaa vanulla &tenulla liekkivahti, jos ei toimi vaihda se. Kolme vuotta sitten sinisellä 27,9 tarvike99e.
-
Sekvenssi menee osapuilleen näin:
-Ylilämpösuojan ja bensapumpun(sarjassa) tarkistus -> Jos OK, puhallin pyörähtää muutaman kierroksen, jolla testataan että puhallin on hengissä, kiertovesipumppu pyörii.
-hehku päälle jonkun puolisen minuuttia, sitten aletaan syöttämään bensaa ja ilmaa, kunnes palovahti kertoo että syttynyt -> hehku loppuu ja puhaltimeen lisää kierroksia
PS: jos sulle jäi ehjä ylimääränen hehku, olen kinnostunut. Mistäpä hankit uuden ja mitä maksoi? Laittele vaikka YV tuosta hehkusta, muutenkin voin kyseisen kapineen kanssa neuvoa lisää (julkisesti, niin muillekin jää tieto).
Asiaa tutkittu sen varran, että kiertovesipumppu on ilmeisesti rikki. Siitä oli vuotanut nestettä, ja kun laitoimme sillee suoraan sähköä, niin ei tapahtunut mitään.
Ilmeisesti Bosch:in varaosnumerolla 0392020034 löytyy halvin korvaava pumppu. Tosin siinä näyttää olevan erilainen sähköliitin kuin nykyisessä.
Täältä näkee eron:
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199
Tuossa 0392020034 on neliskanttinen liitin, kun pitäisi olla pyöreillä liittimlla kuten tuolla linkistä löytyvässä "Kiertovesipumppu 12V Volvo" pumpussa. Onko johtoon vaihdettu liittin pumpun vaihdon yhteydessä vai miten tuo sähköinen sovitus on tehty?
-
kokeile
puhdistaa vanulla &tenulla liekkivahti, jos ei toimi vaihda se. Kolme vuotta sitten sinisellä 27,9 tarvike99e.
Lähteekö se liekkivahti siitä ihan vetämällä pois? Kai sekin olisi jokus syytä puhdistaa...
Tosin jos vika olisi liekkivahdissa, niin lämmitin lähtisi kai normaalisti päälle, mutta kun liekkivahti ei tunnistaisi liekkiä, niin sitten lämmitin sammuisi.
-
Lähteekö se liekkivahti siitä ihan vetämällä pois? Kai sekin olisi jokus syytä puhdistaa...
Tosin jos vika olisi liekkivahdissa, niin lämmitin lähtisi kai normaalisti päälle, mutta kun liekkivahti ei tunnistaisi liekkiä, niin sitten lämmitin sammuisi.
Lähtee.
Juuri näin, se syttyisi, mutta ei pitäisi polttoa päällä kun ei boksi tiedä, että sytytys on onnistunut.
Asiaa tutkittu sen varran, että kiertovesipumppu on ilmeisesti rikki. Siitä oli vuotanut nestettä, ja kun laitoimme sillee suoraan sähköä, niin ei tapahtunut mitään.
Ilmeisesti Bosch:in varaosnumerolla 0392020034 löytyy halvin korvaava pumppu. Tosin siinä näyttää olevan erilainen sähköliitin kuin nykyisessä.
Täältä näkee eron:
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199
Tuossa 0392020034 on neliskanttinen liitin, kun pitäisi olla pyöreillä liittimlla kuten tuolla linkistä löytyvässä "Kiertovesipumppu 12V Volvo" pumpussa. Onko johtoon vaihdettu liittin pumpun vaihdon yhteydessä vai miten tuo sähköinen sovitus on tehty?
Kiertovesipumppu löytyi tarvikkeena juuri mainitsemastasi liikkeestä, liittimen tosiaan joutui vaihtamaan, muttei ole paha homma. Huomaa, että pumpun eliniän suhteen olisi erinomaisen tärkeää, että tuo itse moottoriosa olisi ylöspäin, jolloinka mahdollinen vuoto moottoriinpäin valuisi myös moottorista pois menemättä sen läpi. Itselläni on tuolta tuo bosch-mallinen tarvike, kun tuota 42e hintaista ei sillon vielä saanut. Parempi kuin alkuperäinen siltä kohdin, että tuota akselia näkyy pätkä suojakuoren välistä -> oletettu (vielä tosin ei-toteutunut) vuoto ei johdu moottorin sisään, ja täten hajota moottoria. Kahden talven kokemuksella uskaltaa todeta kelvolliseksi, tuottoa on ainakin ihan hyvin.
-
Lähtee.
Juuri näin, se syttyisi, mutta ei pitäisi polttoa päällä kun ei boksi tiedä, että sytytys on onnistunut.
Kiertovesipumppu löytyi tarvikkeena juuri mainitsemastasi liikkeestä, liittimen tosiaan joutui vaihtamaan, muttei ole paha homma. Huomaa, että pumpun eliniän suhteen olisi erinomaisen tärkeää, että tuo itse moottoriosa olisi ylöspäin, jolloinka mahdollinen vuoto moottoriinpäin valuisi myös moottorista pois menemättä sen läpi. Itselläni on tuolta tuo bosch-mallinen tarvike, kun tuota 42e hintaista ei sillon vielä saanut. Parempi kuin alkuperäinen siltä kohdin, että tuota akselia näkyy pätkä suojakuoren välistä -> oletettu (vielä tosin ei-toteutunut) vuoto ei johdu moottorin sisään, ja täten hajota moottoria. Kahden talven kokemuksella uskaltaa todeta kelvolliseksi, tuottoa on ainakin ihan hyvin.
Aloin epäilemään että tuo ylikuumenemistermostaatti voisi olla lauennut, kun kerran tuo vesipumppu on hirttänyt kiinni. Miten sen saa palautettua? Pitääkö se kumisuoja ottaa irti vai painaa sen kumisuojan päältä? Kuinka syvälle pitää painaa?
Löysin kuvan tuosta termostaatista: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2831360.jpg
-
Lainataan topiccia hiukan. Itsellä semmoinen ongelma että vilkuttaa heti vaan valoa siinä kellon paneelissa eikä pyöräytä puhallinta ollenkaan. Bensapumpulle tulee kokoaika vajaa 12volttia ja kun ardicin lyö päälle niin jännite hiukan nousee hetkellisesti. Pumppu pelaa hyvin sen testasin irtoakulla räpsimällä pumpun liittimeen virtaa ja poies. Vesipumppukin pyörii hienosti tällä tavalla. Ja tuo ylikuumenemissuoja on painettuna alas.
-
Aloin epäilemään että tuo ylikuumenemistermostaatti voisi olla lauennut, kun kerran tuo vesipumppu on hirttänyt kiinni. Miten sen saa palautettua? Pitääkö se kumisuoja ottaa irti vai painaa sen kumisuojan päältä? Kuinka syvälle pitää painaa?
Löysin kuvan tuosta termostaatista: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2831360.jpg
Löysin paremman kuvan termostaatista joka on kiinni laitteessa:
http://s710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/?action=view¤t=Kuva0096.jpg
Olin tähän saakka kuvitellut että termostaatti olisi ollut pystyssä, ja sitä pitäsi painaa sisäänpäin.
Pitääkö se kumitutti siis repiä pois jotta termostaatin pääsee resetoimaan?
-
ei revitä pois, jos tulppa pinnan tasalla ei se ole lauennut.
-
Löysin paremman kuvan termostaatista joka on kiinni laitteessa:
http://s710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/?action=view¤t=Kuva0096.jpg
Olin tähän saakka kuvitellut että termostaatti olisi ollut pystyssä, ja sitä pitäsi painaa sisäänpäin.
Pitääkö se kumitutti siis repiä pois jotta termostaatin pääsee resetoimaan?
Joo, se kuminappi poies siitä päältä ja painaa sitä pienenpientä tappia siinä anturin päällä, näin se on kuitattu. Kuitenkin sanoit että tuo pyöräyttää puhallinta kun virrat laittaa päälle, silloin tuo lämpösuoja ei ole lauennut, ainakaan mun oma ei tee yhtikäs mitään elonmerkkiä jos lämpösuoja on topannut polton.
Mittaapas, tuleeko hehkulle virtaa? Jos tulee, oletko odotellut sen 30-45sek "kun mitään ei tapahdu"?. Tässä vaiheessa pitäisi lähteä paloilmapuhaltimen ja bensapumpun tulille jos se hehkuttaa.
Näissä on tullut vastaan myös boksivikaisia yksilöitä, ah niin legendaarisia kylmäjuotoksia tai murtuneita juotoksia.
Lainataan topiccia hiukan. Itsellä semmoinen ongelma että vilkuttaa heti vaan valoa siinä kellon paneelissa eikä pyöräytä puhallinta ollenkaan. Bensapumpulle tulee kokoaika vajaa 12volttia ja kun ardicin lyö päälle niin jännite hiukan nousee hetkellisesti. Pumppu pelaa hyvin sen testasin irtoakulla räpsimällä pumpun liittimeen virtaa ja poies. Vesipumppukin pyörii hienosti tällä tavalla. Ja tuo ylikuumenemissuoja on painettuna alas.
Onko sulla 091B ardicci sitten? Ja niitäkin on vielä muuten kahta (tai useampaa?) versiota :P. Enivei, pumpulle tulee koko ajan 12, sitä ohjataan maadottamalla toista karvaa. Mittaapas boksin nastoista tuo bensapumpun piiri, veikkaan katkosta siellä, koska lämpösuoja on sarjassa pumpun kanssa, ja jos siellä on ääretön vastus, ei tuo laite tee yhtään mitään.
-
Kuitenkin sanoit että tuo pyöräyttää puhallinta kun virrat laittaa päälle, silloin tuo lämpösuoja ei ole lauennut, ainakaan mun oma ei tee yhtikäs mitään elonmerkkiä jos lämpösuoja on topannut polton.
Ehkä olen vain sen verran optimisti, että toivon että laitteessa ei ole muuta vikaa..
Kysyin edelliseltä omistajalta miten se oli hajonnut. Hänen mukaan se oli ensin polttanut sulakkeen, ja sulakkeen uusimisen jälkeen se ei vain toiminut. Koska vesipumppu oli jumissa, niin toivekkaana uskon että pumppu oli ensin polttanut sulakkeen ja samalla tai myöhemmin olisi myös tuo lämpösuoja lauennut.
Täällä vähähän vastaavanlainen tapahtuma jossa pumppu oli mennyt rikki. Tällä kaverilla oli myös paloilmapuhaallin kuitenkin pyörähtänyt:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51069.msg1136440#msg1136440
Lämpösuoja on sarjassa bensapumpun kanssa, ja minulla pumppukin on ihan mykkä.
Linkistä löytyvän vianhakuohjeen mukaan paloilmapuhallin pyörii myös pienen hetken, vaikka ylikuumenemistermostaatti on lauennut: http://personal.inet.fi/koti/manu.korhonen/roinaa/Vianhaku.jpg
Mikälainen ohjausboksi sinulla on? Itselläni on sellainen alumiinikuorinen, josta jo melkein kaikki tekstit ovat häipyneet.
Millähän tuon Dimexi78:n saisi houkuteltua tekemään siitä manuaalista pdf-tiedoston, niin ei tarvitsisi arvailla niin paljon...
-
Alumiinikuorisiahan nuo ovat kaikki, mutta vaihtelevalla logiikalla niissä on kahta tai kolmea liitintä. Tuo on äärettömän yksinkertainen laitos, ja suurin osa mittauksista on ihan yleismittarilla boksin liittimestä testattavia juttuja, täytyy vaan malttaa etsiä johdon toiset päät tai penkoa kytkäri.
Mulla itellä oli boksista juotokset pettäny, se aivan sattumanvaraisesti joko teki ihan mitä sattui, tai sitten oli tekemättä mitään.
-
PS: jos sulle jäi ehjä ylimääränen hehku, olen kinnostunut. Mistäpä hankit uuden ja mitä maksoi? Laittele vaikka YV tuosta hehkusta, muutenkin voin kyseisen kapineen kanssa neuvoa lisää (julkisesti, niin muillekin jää tieto).
Periatteessa jäi ylimääräinen hehku, mutta kun ne nyt kuitenkin ovat kulutustavaraa, niin jätän sen varaosaksi ( jos nyt sattuisi saamaan sen vehkeen kuntoon ).
Ostin tulpan Hämeen Autosähköstä (www.hasoy.com), hinta 40 euroa.
Tulppaa saattaa löytyä muistakin varaosa- ja autosähkölikkeistä kun osaa kysyä oikealla koodilla.
Tuon tulpan merkki ja koodi on Beru GH649.
Samasta liikkeestä Bosch:in kiertovesipumppu myös 40 euroa ja liitin siihen taisi oll pari euroa.
-
Alumiinikuorisiahan nuo ovat kaikki, mutta vaihtelevalla logiikalla niissä on kahta tai kolmea liitintä. Tuo on äärettömän yksinkertainen laitos, ja suurin osa mittauksista on ihan yleismittarilla boksin liittimestä testattavia juttuja, täytyy vaan malttaa etsiä johdon toiset päät tai penkoa kytkäri.
Mulla itellä oli boksista juotokset pettäny, se aivan sattumanvaraisesti joko teki ihan mitä sattui, tai sitten oli tekemättä mitään.
Milläs tuon boksin saa auki tarkastusta varten?
-
Milläs tuon boksin saa auki tarkastusta varten?
Vähän järkeilyä ja reippaasti väkivaltaa :D Eiku olikohan tuo ihan kotelo vaan vetämällä päältä.. Ny ei muista :-[
-
Milläs tuon boksin saa auki tarkastusta varten?
Siinä alumiinissa on ne "klommot" päädyssä siihen muovilevyyn, ne pitää varovasti porata auki niin pääty aukeaa.
-
Siinä alumiinissa on ne "klommot" päädyssä siihen muovilevyyn, ne pitää varovasti porata auki niin pääty aukeaa.
Toinen vaihtoehto lienee vääntää sieltä reunasta pienellä ruuvimeisselillä, mutta se reuna saa varmaan vähän vahinkoa samalla.
Milläs olet hoitanut lukituksen sen jälkeen kun olet porannut klommot pois?
Entä oletteko yrittäneet parantaa tiivistystä avauksen jälkeen.
-
Toinen vaihtoehto lienee vääntää sieltä reunasta pienellä ruuvimeisselillä, mutta se reuna saa varmaan vähän vahinkoa samalla.
Milläs olet hoitanut lukituksen sen jälkeen kun olet porannut klommot pois?
Entä oletteko yrittäneet parantaa tiivistystä avauksen jälkeen.
Mulla ainakin se alumiini menee "uraan" siinä muovissa, jotenka vääntäminen ei toimi.
Lukitukseen pistin punasta sikagaskettia, tuo hoitaa toistaseks sekä lukituksen että tiivistyksen. Periaatteessahan tuossa piisais johtoa vetää boksi sisätiloihinkin, jotta sinällään ei olisi niin kriittistä tuo tiivistely. Etuvetohilppeissä voikin tulla tenkkapoo tuon sisälle sijottelun kanssa...
-
Mulla ainakin se alumiini menee "uraan" siinä muovissa, jotenka vääntäminen ei toimi.
Niinhän se menee, joten ensin pitäsi tunkea se ruuvimeisseli sen pellin ja ulomman muovin väliin ja vääntää se muovi rikki. Sen jälkeen voisi yrittää tunkea se ruuvimeisseli pellin päädyn ja muovin välistä ja saada siitä väännettyä sitä alumiinia "klommojen" kohdalta ylös.
Täsä touhussa väkisinkin se muovinen reuna hajoaisi.
-
Niinhän se menee, joten ensin pitäsi tunkea se ruuvimeisseli sen pellin ja ulomman muovin väliin ja vääntää se muovi rikki. Sen jälkeen voisi yrittää tunkea se ruuvimeisseli pellin päädyn ja muovin välistä ja saada siitä väännettyä sitä alumiinia "klommojen" kohdalta ylös.
Täsä touhussa väkisinkin se muovinen reuna hajoaisi.
Jos saat jollakin "rajottimen" poranterään, ettei se mene kun jonkun millin-pari läpite, tulee paljon vähempi vahinkoa kun poraat vaan ne lukituspatit poies. Lähtee sen jälkeen lujasti kiskomalla ja nitkuttelemalla auki.
-
Joo, se kuminappi poies siitä päältä ja painaa sitä pienenpientä tappia siinä anturin päällä, näin se on kuitattu. Kuitenkin sanoit että tuo pyöräyttää puhallinta kun virrat laittaa päälle, silloin tuo lämpösuoja ei ole lauennut, ainakaan mun oma ei tee yhtikäs mitään elonmerkkiä jos lämpösuoja on topannut polton.
Mittasin litimestä pinnien 1 ja 4 väliltä ja sieltä löytyi 9.6 ohmia, joten ei se lämpörele ole (ainakaan enään) lauennut. Jos se olisi lauennut niin tuolta välillä ei pitäisi sähkö kulkea.
Pitänee mennä porailemaan boksi auki...
-
Boksi porattu auki ja paljastui ihan kuivaksi. Ainoastaan yksi juotos vaikutti epäilyttävältä mutta sekin saattaa olla vain releen kiinnityskohta. Mikään komponentti ei vaikuttanut palaneelta.
Kohta loppuu keinot kesken. Pitäisi jostain saada se manuaali jossa on ne vianhakuohjeet.
-
joko ots sait vesipumpun vaihdolla lämppärio pelaamaan ? Vieläkö puhaltimet pyörii n3 sek. Ja tulee hiljaisuus?
-
joko ots sait vesipumpun vaihdolla lämppärio pelaamaan ? Vieläkö puhaltimet pyörii n3 sek. Ja tulee hiljaisuus?
Ei auttanut vesipumpun vaihto. Puhallin pyörähtää, mutta ei se kyllä kolmea sekuntia kestä, melkein alle sekunnin.
-
liekkivahdin testaus 2 napainen t-pistoke irti, käynnistä lämmitin, v-mittari liittimiin 6+ ja 7- volttimittarin pitäisi olla 5v. Irrota vahti valaise lampulla jännite pitäisi tippua n1 volttiin. Pitäisi olla sininen ja valkoinen tarkista vahdin johdoista, mittaa boxin johdoista kumpi+ ja -
-
Ei auttanut vesipumpun vaihto. Puhallin pyörähtää, mutta ei se kyllä kolmea sekuntia kestä, melkein alle sekunnin.
Ja tämän jälkeen pysyvä hiljaisuus? Kauanko olet odotellut tuon hiljaisuuden aikana, se kestää nimittäin ainakin puoli minuuttia ennenkon mitään tapahtuu tuon jälkeen. Sensijaan tuossa vaiheessa hehkutulpalle kuuluu tulla virta, se kannattaa mitata, samaten boksille tuleva jatkuvan virran syöttö tässä vaiheessa, itselläni oli syöttöpuolella "joustoa" aika lailla ja poltin tuppasi syttymään huonosti kun oli nippanappa 10V boksin nastoilla jännitettä, vaikka akkujännite oli 11.9 hehkutuksen aikana :P
-
Sekvenssi menee osapuilleen näin:
-Ylilämpösuojan ja bensapumpun(sarjassa) tarkistus -> Jos OK, puhallin pyörähtää muutaman kierroksen, jolla testataan että puhallin on hengissä, kiertovesipumppu pyörii.
-hehku päälle jonkun puolisen minuuttia, sitten aletaan syöttämään bensaa ja ilmaa, kunnes palovahti kertoo että syttynyt -> hehku loppuu ja puhaltimeen lisää kierroksia
PS: jos sulle jäi ehjä ylimääränen hehku, olen kinnostunut. Mistäpä hankit uuden ja mitä maksoi? Laittele vaikka YV tuosta hehkusta, muutenkin voin kyseisen kapineen kanssa neuvoa lisää (julkisesti, niin muillekin jää tieto).
Onko sulla TVS jotain dokumenttia siitä miten volvolla ovat asentaneet ardicin V90 (960 95-jne..) volvoon? Olen löytänyt vain että kello tulee tupakansytkärin viereen.
Mihin itse poltin kannattaa laittaa, mistä kohtaa bensaletku poikki, mihin kohtaan vesiletkut jne..?
Kaikki tiedot/kokemukset tervetulleita.
-
Onko sulla TVS jotain dokumenttia siitä miten volvolla ovat asentaneet ardicin V90 (960 95-jne..) volvoon? Olen löytänyt vain että kello tulee tupakansytkärin viereen.
Mihin itse poltin kannattaa laittaa, mistä kohtaa bensaletku poikki, mihin kohtaan vesiletkut jne..?
Kaikki tiedot/kokemukset tervetulleita.
Ei oo kyllä dokumenttia, mutta bensapumppu tuossa tarvii napata välisäiliöllä paluulinjasta, koska painepumppu on tankissa ja ardicin bensapumppu ei saa olla korkeapainelinjassa, muuten ne bensat päätyy ardicin sisään sen omasta pumpusta riippumatta. Alunperin vesiletkut on kytketty sillain, että lämmityslaitteelle menevään letkuun on laitettu haarakappaleet, joissa on yksisuuntaventtiili siten, että vesi voi kiertää lämmityslaitteelle menemättä ardicin läpi, mutta ardicin pumppu ei voi kierrättää sitä lenkkiä "hullunkiertona", vaan ykssuuntaventtiili pakottaa veden kiertämään moottori ja lämppärin läpi.
-
Sen verran aihetta viistoten, että oma ardicci lähti pelittään ku kävin käyttöautossa vikakoodit nollaamassa. Vikana oli "Too many start attempts". Eli oli ns. lukko tilassa. Tuo operaatio maksoi 74€. Kettu mitä rahastusta >:(
-
Ei oo kyllä dokumenttia, mutta bensapumppu tuossa tarvii napata välisäiliöllä paluulinjasta, koska painepumppu on tankissa ja ardicin bensapumppu ei saa olla korkeapainelinjassa, muuten ne bensat päätyy ardicin sisään sen omasta pumpusta riippumatta. Alunperin vesiletkut on kytketty sillain, että lämmityslaitteelle menevään letkuun on laitettu haarakappaleet, joissa on yksisuuntaventtiili siten, että vesi voi kiertää lämmityslaitteelle menemättä ardicin läpi, mutta ardicin pumppu ei voi kierrättää sitä lenkkiä "hullunkiertona", vaan ykssuuntaventtiili pakottaa veden kiertämään moottori ja lämppärin läpi.
Saas nähä onko setissä jonka tilasin tota välisäiliötä, jos ei niin riittäkö joku >0,5l pytty?
Eli vaati haarakappeleet ja yksisuuntaventtilin vaikka saisin ardicin kykettyä "oikein" ohjaamon lämmönsäätimen jonka pitäisi mm. avata lämppärin hana.
Tarvii ny kattoo ku alkaa noita osia tulemaan et mitä löytyy ja mihin niitä sit laittamaan.
-
Saas nähä onko setissä jonka tilasin tota välisäiliötä, jos ei niin riittäkö joku >0,5l pytty?
Eli vaati haarakappeleet ja yksisuuntaventtilin vaikka saisin ardicin kykettyä "oikein" ohjaamon lämmönsäätimen jonka pitäisi mm. avata lämppärin hana.
Tarvii ny kattoo ku alkaa noita osia tulemaan et mitä löytyy ja mihin niitä sit laittamaan.
Puoli litraa piisaa hienosti, sen verran se vie tunnissa. Ei ole pakollisia nuo ykssuuntaventtiilin jutut, mutta jos ardicin kytkee suoraan vaan lämmityslaitteen letkuihin eli lämppärin kanssa sarjaan, huononee lämppärin vesikierto, ja on sitten taas vesipumpun tehokkuudesta kiinni mitenkä hyvin lämpö mökissä piisaa.
-
Heipsis.
Elikkäs kyseessä olisi moisen laitteen asentelua, mutta edellinen omistaja on mukavasti jättänyt dokumentoimatta ko. laitteen johdotukset ym.
Aiemmalla foorumilla jollakulla oli sellanen 53 meganen pdf-paketti, jossa ilmeisesti on kaikki mitä ko. laitteesta kannattaa tietää (ja varmaan paljon sellaistakin jota ei kannata tietää)
Eli jos jollakulla ko. setti on, niin voisin sen haluta.
edit: haettu siniseltä alkuperäisen manuskan kopio. Löytyy siis minulta jos joku joskus tarvitsee.. Muokkailen sen pdf:ksi joskus kun ehdin ja jaksan.
Oliko sulla pdf tiedostoa ardicista?
-
No niin, ardic paikallaan ja lämmintä tekee moottorille.
Enpä sit uskonu et vaati oman säiliön tästä seurauksena et käy n.15 min. sit tulee ilma kuplaa (laitetaan se säiliö tai sit vedetään oma putki tankilta)
En löytänyt mistään sellaista puhaltimen liitintä että vain puhallin pyörisi n. ykkös nopeudella. (täytyy vielä tutkia)
Mutta muuten hauska laite. :)
Niin auto johon ardicin laitoin on V90
Edit:
Osaako joku "suomentaa" seuraavat kuvat?
(http://inlinethumb63.webshots.com/50622/2315917180103229453S425x425Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2315917180103229453xRstHH)
(http://inlinethumb52.webshots.com/50291/2811534550103229453S425x425Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2811534550103229453ksapkC)
-
täällä myös kiinnostusta tuohon manuaaliin
-
Hei,
Vanha on aihe, mutta kun tuota omaa 091:stä pitkästä aikaa rukkasin ja kaivoin manuskan esiin, niin tunsin piston sydämessä.
Huomenna pyöräytän tuon työpaikan kopiokoneella sähköiseen muotoon ja muokkailen siitä pdf:n. Se, toimiiko siinä searchi, en pysty takaamaan, mutta joka sivun otan talteen.
Mihinkä sitä kannattaisi sitten latailla? Onko foorumilla joku sticky-palsta/ohjeet osio, josta porukka tuota osaisi sitten etsiä?
Kyseessä on siis Volvon Huoltokäsikirja osa 8 (87)
Sisältää pysäköintilämmittimen 091-B ja 091-D Vianetsintä, korjaus ja huolto osiot.
-Dimexi78-
-
Hei,
Vanha on aihe, mutta kun tuota omaa 091:stä pitkästä aikaa rukkasin ja kaivoin manuskan esiin, niin tunsin piston sydämessä.
Huomenna pyöräytän tuon työpaikan kopiokoneella sähköiseen muotoon ja muokkailen siitä pdf:n. Se, toimiiko siinä searchi, en pysty takaamaan, mutta joka sivun otan talteen.
Mihinkä sitä kannattaisi sitten latailla? Onko foorumilla joku sticky-palsta/ohjeet osio, josta porukka tuota osaisi sitten etsiä?
Kyseessä on siis Volvon Huoltokäsikirja osa 8 (87)
Sisältää pysäköintilämmittimen 091-B ja 091-D Vianetsintä, korjaus ja huolto osiot.
-Dimexi78-
Tuoltahan löytyy yksi ohje: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36692.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36692.0)
Mutta jos ohjeet eri malliin niin ei muuta kun tuohon osioon jatkoksi vaan..
-
Heips.
Laitetaan tännekin linkki, tämä tuntuu löytyvän kuuklella aikas helposti.
https://www.dropbox.com/s/ho41q7y7q7rakle/Ardic%20091_Viat%2BHuolto.pdf?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/ho41q7y7q7rakle/Ardic%20091_Viat%2BHuolto.pdf?dl=0)
-Dimexi78-
-
Käyttöohjetta kaipuu olisi, type 3 ajastimelle, enipadi?