Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ilmastointi huolto 740

  • 5 Vastauksia
  • 3386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karppineen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Ilmastointi huolto 740
« : 04.06.2017, 13:08:01 »
Elikkäs  oma seiska pitäisi käyttää ilmastointi huollossa ,    kylmä aineena r12? 
Onko joku onnistunut vielä tekemään ilmastointi huoltoja  autoihin missä on r12  litkut.
 Yhestä firmasta kävin kysymässä  , mutta  ei voi kuulema tehä
 
 

 
« Viimeksi muokattu: 04.06.2017, 14:58:36 kirjoittanut karppineen »
245 b230f, 245 b230fx, 240 b230f & 740 b230et

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Ilmastointi huolto 740
« Vastaus #1 : 04.06.2017, 14:00:38 »
Aloin oikee mielenkiinnosta tutkimaan asiaa, ja tuollasia juttuja tuli löydettyä Overdrivelta.
Lainaus
Mä oon kylmäkoneasentaja ja duunissa täyttelen noihin R12 vehkeisiin Isceon49:ää. Kyllä se käy sinne suoraan tilalle, ja jos joku väittää ettei käy vaan pitää uusia kaikki niin kyllä siinä vähän rahastuksen maku on.
 
Lainaus
    MP-39, ja esim. R-401 on kyllä korvaavia aineita R-12:lle, mutta ei sovellu autojen ilmastointiin, ne toimii kyllä mineraaliöljyjen kanssa mutta kumitiivisteet ei kestä. R-134 ei sovellu R-12 tilalle noiden öljyjenkään puolesta, vaan tarvii olla esteriöljyt.
 
Lainaus
jep, olen ollut nyt 9 vuotta tampereen autokylmässä toissä ja firma on ollut pystyssä 16 vuotta. Teemme pelkästään henkilöautojen ilmastoinnin korjauksia (kaikki automerkit) sekä jälkiasennuksia ja raskaan kaluston kylmäkoneita.
R134A:ta tyrkytetään sen takia melkein joka autoon koska se on edullisinta(firmalle) sekä suurimmalla osalla firmoista EI ole korvaavia aineita. Mutta se ei ole oikea vaihtoehto vanhalle(r-12) järjestelmälle.
Öljy on eri kuin r-12 :sta kans. joten ajan myötä letkut rupee suotaan läpi(vanhat letkut ei ole tarkoitettu r134a kylmäaineseokselle sekä sen öljylle). Joa vanhassa halutaan käyttää uusia aineita pitäisi tosiaan kaikki vanhat öljyt saada pois. Mutta pirunmoinen homma(millä poistat höyrystimen ,lauhduttimen ja kompuran öljyistä sekä vaihdat kuivaimen ,letkut ja syöttöventtiilin). Sitä paitsi myös r134a on lopetettavien aineiden listastalla. vuonna2010-2012? uudet autot pitää täyttää jollain muulla( ei vie selvillä millä) ja r134a:ta käytetään sitten "vanhoissa" laitteissa.
Isceon 49 sopii vanhan r_12:sta tilalle suoraan mutta kuivain olisi myös silloin vaihdettava koska se vanha on kyllästynyt sillä r-12:sta ja kun laitetaan kosvaava aine niin voi kuivain ottaa itseensä ja mennä tukkoon tai tukkia paisuntaventtiilin(orifive tube,expansion valve).Paitsi GM:n käyttämä järjestelmä jossa kuivain toimii imupuolella ja ei ole niin herkkä ottaan itseensä.
isceon 49 ei ole ihan niin tehokasta kuin r-12 mutta käypästä.
RS-24 on uudempi korvaava kylmäaine joka on myös otsoni kerrokselle huomattavasti "terveellisempi" vaihtoehto. RS-24 on suurin piirtein yhtä tehokas kuin r-12 mutta toimii noin 10% pienemmillä paineilla joten säästää vanhaa järjestelmää.
asennuksessa samanlainen kuin isceon 49.
Ja todennäköisesti tullaan käyttään pidempään kuin r134a:ta.
Yleensä meillä homma toimii niin että,jos vanha r-12 vehje niin korvaava aine sisälle (tietysti typpi,öljy kans) joko rs-24 tai jos on jo joskus korvattu isceon 49:llä niin se. ja jos euro vehe niin kuivaimen vaihto myös.
"uudet" täytetään r134a-lla.
ja homma tehdään oikein tai ei sitten ollenkaan.
Hinta meillä on aineilla suurinpiirtein sama,eli homma ei ole siitä kiinni, mutta kaikki ei ymmärrä sitä että vanhan järjestelmän täytösmäärät voivat olla paljon suurempia kuin uusien joten silloin voi maksaa vähän enemmän. ja myös jos sen kuivaimen joutuu vaihtamaan niin tulee väkisinkin vähän hintaa.
Ikävä kyllä liian moni pitää kalliina ja sortuu "vääriin "ratkaisuihin ja ikävä kyllä myös liian ,moni tulee sitten takaisin pettyneenä kun on rahat menny muualla hukkaan.
Tässä jotain asiasta ja nimeomaan autojen ilmastoinneista .

Ja foorumilta.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1884.0

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4064
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi huolto 740
« Vastaus #2 : 04.06.2017, 14:32:09 »
Aloin oikee mielenkiinnosta tutkimaan asiaa, ja tuollasia juttuja tuli löydettyä Overdrivelta.
Ja foorumilta.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1884.0

Hyvin tutkittu, tuohon mun 760 laitettiin Isceon 49 kylmäaineet ja ne toimi kyllä, toisin nyt on kennossa pieni vuoto ja vaatii täten operointia niin kuin auto muutenkin.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa karppineen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi huolto 740
« Vastaus #3 : 04.06.2017, 15:00:37 »
Löytyhän tuota tietoa ,kun osaisi hakea vielä oikeilla sanoilla ;D

 Pittääpä rueta kyselemään kainuun alueelta että missä firmassa olisi nuita korvaavia  aineita
245 b230f, 245 b230fx, 240 b230f & 740 b230et

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219

Poissa Sami_R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi huolto 740
« Vastaus #5 : 06.09.2017, 12:01:02 »
Nuovvain! Tuli 960 Kylmästöinti kuntoon kun lisättiin Isceon 49 aineet sisään.  ;)
Ennemmin ei tehnyt mitään. Edes kompura ei naksahtanut päälle. Ilmeisesti paine järjestelmässä oli liian alhainen. Selkeää vuotoa ei kuitenkaan ilmeisesti ollut, koska liittimestä tuli jonkunlainen tuhaus kytkettäessä, eli jonkun verran painetta oli. Mömmöt sisään ja ilmastointi lähti pelaamaan. On toiminut jo noin viikon. Seuraillaan tilannetta.  :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi