Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: wh - 04.08.2012, 23:36:47
-
VOLVO 142 b230turbo
Elikkäs siis tuollanen volvo tuli ostettua ja suunnitteilla nyt vaihtaa sinne vinokone ja laittaa mega ohjaamaan sytkää ja bensa puolta.
Ps. tästä projektista en selviä ilman teitä, tulee paljon kysymyksiä, sen lupaan!
Tuossa nyt vielä yksi kuva näin alkuun..
(http://i9.aijaa.com/b/00482/10649530.jpg) (http://aijaa.com/0048210649530)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT. AUTO MYYTY JA TYNKÄ PROJEKTI JOTEN VOI POISTAA.
-
KIVA!!! Taas saadaan yks pelastettua museoinnilta! Täytyykin seurata tätä rojektia. Kysele rohkeesti vaan ;D http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11540.msg212817#msg212817
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11573.0
-
Kannattasko miettiä ensin vaikka sitä tikku koneen ahtamista?. Kuitenkin potentiaalia on tikku koneessakin ja ei tulisi kerta muutoksia kuitenkaan niin valtavasti?. Jos ahtaisi paikallaan olevan koneen vaikka ensin niin saisi rakennettua toimivaksi ja sitten jos vielä siltä tuntuu ja aikaa on käytettävänä niin sitten vaihtaa vinokoneeseen?.
-
Kannattasko miettiä ensin vaikka sitä tikku koneen ahtamista?. Kuitenkin potentiaalia on tikku koneessakin ja ei tulisi kerta muutoksia kuitenkaan niin valtavasti?. Jos ahtaisi paikallaan olevan koneen vaikka ensin niin saisi rakennettua toimivaksi ja sitten jos vielä siltä tuntuu ja aikaa on käytettävänä niin sitten vaihtaa vinokoneeseen?.
Mutta kun vinokone... S*
ja niin asiaan, vinokoneeseen hommattu jo osia jonkin verran joten sen takia laitan sen vinokoneen.. siihen tulokseen kun tulin.. kansi valmis ja veivit ja männät.. tosiaan lohko porattu ym :P :pomo:
-
Mitenkäs, mitä kampiakselia suosittelette tehoille 350-500hp ?
Ja näyttää nyt kovasti siltä että autoon asennetaan vinokone pystyyn, mitäs laatikkoa voitte suositella noille tehoille ?
Mega nyt näillä näkymin tulee ohjaamaan sytkää ja bensa puolta, ellei jotain muuta valmista johtosarjaa+boxia löydy!
Auton rakentamisen aloitan nyt sitten kuitenkin korista, koska muuten sitä ei tule koskaan tehtyä.. Mistä saisi sähkökaavion tälle autolle ?
-
1. Mitenkäs, mitä kampiakselia suosittelette tehoille 350-500hp ?
2. Ja näyttää nyt kovasti siltä että autoon asennetaan vinokone pystyyn, mitäs laatikkoa voitte suositella noille tehoille ?
3. Mega nyt näillä näkymin tulee ohjaamaan sytkää ja bensa puolta, ellei jotain muuta valmista johtosarjaa+boxia löydy!
4. Auton rakentamisen aloitan nyt sitten kuitenkin korista, koska muuten sitä ei tule koskaan tehtyä.. Mistä saisi sähkökaavion tälle autolle ?
1. Se mikä siitä sun tulevasta vinokoneesta sattuu löytymään. Ei ole ihan ensimmäisten vaihdettavien osien listalla ;)
2. M90 on aika kustannustehokas ratkaisu. Toimii myös pystyssä, kunhan keppitelineen ja laatikon kannakkeen tekee uusiksi. Bemarien Getragit tai ZF:t on hyviä, mutta vaatii sovitustyötä aika paljon.
3. Mega jakaa mielipiteitä. Toiset tykkää, toiset ei. Lähinnä oma valinta, mulla ei ole ;)
4. Hyvä päätös tehdä kori ensin. Sähkökaaviot löytyy esim. Alfamerin korjauskirjoista. niitä löytyy varmaan vaikka kirjastoista. Joku viisas varmaan tietää jonkun nettilinkinkin.
-
1. Se mikä siitä sun tulevasta vinokoneesta sattuu löytymään. Ei ole ihan ensimmäisten vaihdettavien osien listalla ;)
2. M90 on aika kustannustehokas ratkaisu. Toimii myös pystyssä, kunhan keppitelineen ja laatikon kannakkeen tekee uusiksi. Bemarien Getragit tai ZF:t on hyviä, mutta vaatii sovitustyötä aika paljon.
3. Mega jakaa mielipiteitä. Toiset tykkää, toiset ei. Lähinnä oma valinta, mulla ei ole ;)
4. Hyvä päätös tehdä kori ensin. Sähkökaaviot löytyy esim. Alfamerin korjauskirjoista. niitä löytyy varmaan vaikka kirjastoista. Joku viisas varmaan tietää jonkun nettilinkinkin.
Mullahan on se 940 lohko ja sitten ostin toisen lohkon missä kampiakseli kanssa, kumpaahan tarkotat ? siinä minkä lohkon ostin niin siinä ei ainakaan ole öljysuihkuja, mutta se on porautettu.. eli kannattaisiko mun mielummin porauttaa tuo 940 lohko vaiko teetättää ne suihkut tuohon toiseen b230 lohkoon?
-
kumpaahan tarkotat ?
Ihan sama :) Ei sitä kampiakselia kuitenkaan tarvitse vaihtaa. Paitsi jos haluaa pitkäiskuisemman moottorin, mutta vakioiskulla touhutessa vaihtotavetta ei ole.
Jos sulla on porattu lohko, johon löytyy kampiakseli ja männät, niin ei niillä öljysuihkuilla niin suurta merkitystä ole, että kannattaisi alkaa näkemään hirmuista vaivaa niiden saamiseksi.
-
Ihan sama :) Ei sitä kampiakselia kuitenkaan tarvitse vaihtaa. Paitsi jos haluaa pitkäiskuisemman moottorin, mutta vakioiskulla touhutessa vaihtotavetta ei ole.
Jos sulla on porattu lohko, johon löytyy kampiakseli ja männät, niin ei niillä öljysuihkuilla niin suurta merkitystä ole, että kannattaisi alkaa näkemään hirmuista vaivaa niiden saamiseksi.
Eikös öljy suihkut ole kuitenkin aika tärkeät ?
minulla on lohko johon:
-eaglen veivit
-wiseco takomännät
-orkkis kampiakseli
- uudet laakerit
sitten mulla on teetetty 530 kansi niin isoilla rosteri venttiileillä kun siihen on järkevää laittaa ja tupla jousilla.
Osia joita puuttuu on sitten kaikki tuosta ympäriltä eli imusarjaa, pakosarja, turbo ja suuttimet ym hilppeet.. (saa siis tarjota jos jollain jotain sopivia osia tarjolla!
Onkos muuten järkevää nyt käyttää tuota pottapyörää tässä projektissa vai siirtää triggeri hihna pyörälle ?
-
Elikkäs siis onko nyt ne öljysuihut tärkeät 400-500hp tehotavotteilla ? miten isotpojat suhtautuu asiaan ym ?
Tuli tossa nyt katseltua kaikkea tulevaa, hitsaamista ei paljoa ole, oikeastaan todella vähän, mutta nuo sisällä olevat sähköt (lasinpyyhkiät, valokatkasiat ymym.) eivät kyllä toimi puoletkaan, johdot kaikkialla ovat mallia tee se itse, joten sisällekkin tulee nyt kaikki johdotukset uusiksi.
Projekti ei nyt ole vielä päässyt alulle koska tallipaikkaa EI OLE ,mutta toivon mukaan sekin nyt järjestyy ja toisekseen minulla on käyttöautoni (v70 d5 awd) kanssa pikku remppa menossa, vaihdan pakosarjan tiivistettä josta johtuen siihen menee aikani tällä hetkellä ja osien tulemisen odotteluun, samalla rakennan ahtoputket turbolle metallista.
Jotain annettavaa silti, vaikka ei erityisesti mitään!
(http://i8.aijaa.com/b/00708/10720800.jpg) (http://aijaa.com/0070810720800)
-
Onko koneen asennus edennyt?
-
Onko koneen asennus edennyt?
Meni tuolloin tallipaikka alta, osia olen keräillyt koneeseen. Nyt olisi tarkoitus huomenna mennä katsomaan yhtä tallia vuokralle ja jos kaikki menee niin kuin suunniteltu niin pääsen rakentamaan. Huono rahatilannekkin on hidastanut projektia, mutta juuri tänään tupsahti pakosarja postista..
-
Itellä on samanlainen projekti menossa, oli kone jo paikoillaan, mutta sitten selvis, että b230et lohkolla ei tarvii leimaa hakea. Vuoden verran sai auto seistä tallissa tämän jälkeen.. Nyt on uusi moottori tallissa ja tällä viikolla jos jaksas nostaa sen autoon kiinni.
-
Itellä on samanlainen projekti menossa, oli kone jo paikoillaan, mutta sitten selvis, että b230et lohkolla ei tarvii leimaa hakea. Vuoden verran sai auto seistä tallissa tämän jälkeen.. Nyt on uusi moottori tallissa ja tällä viikolla jos jaksas nostaa sen autoon kiinni.
Mistäpäin olet, todella kiinnostunut olisin jakamaan kokemuksia..
-
Kotisivuilla on paljon tavaraa tähän asiaan jos vinkkejä haluatte..
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/vaihe7/SDC10109.JPG)
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/vaihe7/SDC10141.JPG)
-
Kyllä Toni sun sivuja on tullu tutkittua aikas paljon. Oma ensimmäisen koneen asennus oli varmaan melkein samanlainen kun sulla. Ainut isompi ero on, että mä tein itse turbolle pakosarjan.
-
Juu, noita sivuja tutkinut ja paljon. Eniten mietityttää moottorin painikkeiden teko ja pysty vai vino asennus ja että minkä vaihteiston siihen laittaa ja sitä rataa..
-
Eli muutin tuossa otsikon ja sillai 8) 8) nyt sain sen tallipaikan ja hommat voivat alkaa, tuli tilattua pakosarja jo tuohon turbo projektiin, muuta sille ei ole tapahtunut.
Hankinta listalla siis:
-Kannentiiviste = Mitä suosittelette 300-500hp tehoille?
-laakeriliuskat = mistä ne halvalla ja hyvät ?
Talvi autooni hommasin uuden tappikoneen ja kun halvalla sain niin oli pakko ostaa. Kone on ajamaton juuri laakeroitu, hoonattu, männänrenkaat vaihdettu, tiivisteet ymym. koneen mukana tuli vakio tuplakaasarit.
Ongelma tässä on se että kansi on ruisku mallista, laitanko suuttimet paikalleen ja ne tukkivat sen reijän vai teenkö itse siihen tulpat ?
talviauton TO DO lista ennen leimaa:
-kaksi paikkaa hitsata pohjaan
-jarrut ilmata ==== tässä oli se kyseinen järjestys, mutta miksi ?
-vaihtaa tuo bolt on kone paikalleen ==== Lähteekö kone helpoiten pelkästään että jätän vaihdelaatikon paikalleen vai erikseen ?
Nyt siis sain työpaikan ja tallipaikan niin ehkäpä tämä homma alkaa tästä edistyä.. olisi hyvä jos muistaisi räpsiä kuviakin hommista, koitan alkaa ottamaan. :hello: :hello:
-
vakio kannentiiviste kestää aivan hyvin :)
-
vakio kannentiiviste kestää aivan hyvin :)
Liekkirenkaat ym ovat hifistelyä ? :o
Ps. päivitin tuon aloitusviestinkin niin lukekaahan kaikki sekin!
-
Liekkirenkaat ym ovat hifistelyä ? :o
Ps. päivitin tuon aloitusviestinkin niin lukekaahan kaikki sekin!
no voithan laittaa nekin tietty ja paree kannentiiviste mutta vakio riittää kyllä kanssa. vakiotiiviste toimii myös ns."sulakkeena". jos jottai tapahtuu menee eka tiiviste eikä männät sula tjtn
-
no voithan laittaa nekin tietty ja paree kannentiiviste mutta vakio riittää kyllä kanssa. vakiotiiviste toimii myös ns."sulakkeena". jos jottai tapahtuu menee eka tiiviste eikä männät sula tjtn
Okei, mistäs sais huokeimmalla hyvän tiivisteen ?
-
Morjesta!!
Tänään aloitin sitten tuon talviauton niputtamisen. Sain aikaan hitsattua vasenta takanurkkaa (varapyöräkoteloa ja pyörän edestä lokaria.). Tuli myös laitettua koneeseen apulaitteet paikalleen ja muita pikku juttuja.
Koneesta puuttuu vielä:
- uusi kytkinlevy
- termostaatti+tiiviste
- uudet sytytyspuolen osat
Korista:
- hitsaamista
-takajarrut läpikäydä (uudet levyt,palat.)
- moottorin+vaihteiston tukikumit
-sisätilan puhaltimen korjaus
- sähköjen fiksailua.
- tuulilasin uusi tiiviste.
Joitain kuvia tapahtumista.
Mikä tämä on ?
(http://kuvaton.com/k/Y4vy.jpg)
(http://kuvaton.com/k/Y4vl.jpg)
-
(https://www.dropbox.com/s/z45c491qk9ghnpo/2012-11-08%2018.07.48.jpg)
Mikä tämä on ?
(https://www.dropbox.com/s/d4ix5yhjgtulqir/2012-11-08%2018.05.39.jpg)
Paina noissa osotteissa mitkä linkitit, noita kuvia hiiren oikeella, kopioit kuvan url:n ja liität sen tohon img-tagien väliin :)
-
Paina noissa osotteissa mitkä linkitit, noita kuvia hiiren oikeella, kopioit kuvan url:n ja liität sen tohon img-tagien väliin :)
Ei suostunut näyttämään dropboxista noita, laitoin toiselle sivulle. :pomo:
-
Mikä tämä on ?
(http://kuvaton.com/k/Y4vy.jpg)
Tuohan on öljynpainemittarin ja varoitusvalon anturi.
-
Tuohan on öljynpainemittarin ja varoitusvalon anturi.
katsoin kanssa tuosta koneesta mikä käsissäni oli että öljykanava siinä on, mutta jotenkin oli oudon näköne anturiks, mut nooh kiva ku oppii uutta! :2funny:
-
Nyt alkais olemaan talvi 144 kunnossa ja jos sitä menisi leimalle ensiviikolla ?
Tuossa nyt linkin takana kuvia https://plus.google.com/photos/110634056912671201489/albums/5830004613580130785?authkey=COOE-Neio9Pw9wE
-
VOLVO 142 b230turbo
Elikkäs siis tuollanen volvo tuli ostettua ja suunnitteilla nyt vaihtaa sinne vinokone ja laittaa mega ohjaamaan sytkää ja bensa puolta.
Ps. tästä projektista en selviä ilman teitä, tulee paljon kysymyksiä, sen lupaan!
Tuossa nyt vielä yksi kuva näin alkuun..
(http://i9.aijaa.com/b/00482/10649530.jpg) (http://aijaa.com/0048210649530)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Talvi projuna siis tuollainen 144 vuoden 74. hitsaamista ja alustan osien vaihtoa+ moottorin vaihto ennen leimaa ja talvikelejä! (kuvaa kun keskiviikkona 7. pvä pääsen aloittamaan)
Tarkoitus olisi saada tuo talviajokki ensin valmiiksi ja sitten aloittaa tuo haastavempi homma.
Olen ajatellut laittaa tuohon otsikkoon että: "VRCF:n projekti", koska ensimmäisestä projektista kyse ja olen aika tietämätön näissä muutos jutuissa.
Morjensta wh ja muut lukijat. Päivitän tätä sen verran että, ko. 142 vaikuttaa nykyään mulla tiällä Savonmualla.
-
Morjensta wh ja muut lukijat. Päivitän tätä sen verran että, ko. 142 vaikuttaa nykyään mulla tiällä Savonmualla.
Jep, tallipaikkaa kun ei ole niin ei jätetä autoja mädäntymään, eli voin luovuttaa tämän projektipvkirjan sulle, jos viittit alkaa väkertämään ;) ;)