Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: jambaxteri - 15.09.2013, 15:56:15

Otsikko: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: jambaxteri - 15.09.2013, 15:56:15
Joo elikkäs tarkotuksena olisi rakentaa jäärata-autoksi kaasariturbo volvo! Eli tarkotus olisi kasata mahdollisimman halvasti.Ensiksi tarvitsen neuvoa että onko painekotelo pakollinen ja riittää ruiskun tankki pumppu tuottamaan tarpeeksi pa-paineita 0,5 ahoilla? Kiitos jo vastauksista ja neuvoista etukäteen,kuvia tulen laittamaan jahka pääsemme alkuun!
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: lassii - 15.09.2013, 18:21:55
Pieni vinkki näin aluks, älä laita hyrrää tuon koneen kylkeen.

Siinä on vakiona puristukset jo tasan 10.Sulla pamahtaa kone atomeiks hyvin pian jos alat tota mosaa ahtaan ja sitten tulee itku kun ei pääse ajaan. Jos ei oo kokemusta jäällä ajamisesta niin unohtasin turbon kokonaan.

Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: Jussi.L - 15.09.2013, 19:18:24
riittää ruiskun tankki pumppu tuottamaan tarpeeksi pa-paineita 0,5 ahoilla?

Riittäähän se. Ilman paluulinjaa kun kaverilla oli k-jetin pumppu ja römppä, niin kaasari ulosti pensaa joka lävestä, koska vakio pumput ei pysähdy vaikka pensalinja on täynnä. Toisin kuin esimerkiks kaasarimoottoripyörissä olevat pumput. Ne naksuttaa ja hitaasti naksutuksen määrä ja tiheys laskee kun kohot alkaa oleen täynnä pensaa.
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: järviin - 15.09.2013, 19:24:39
Ei riitä tankkipumppu.
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: Jussi.L - 15.09.2013, 19:46:37
Ei riitä tankkipumppu.

Aivan, tulipahan mieleen että kaverilla oli se painepumppukin auton alla.
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: Xuppo - 15.09.2013, 19:50:44
Ruisku koneen bensapumppu vaan kiinni ja sille kaveriksi kaasuttimille tarkoitettu bensapaineensäädin.
Ilman säädintä ampuu aivan varmasti bensaa joka reijästä...

Toinen vaihtoehto on sitten tuon r-sport sarjan oma mekaaninen pumppu joka nostaa bensapainetta ahtopaineen mukaan.
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: jambaxteri - 15.09.2013, 20:49:23
Pieni vinkki näin aluks, älä laita hyrrää tuon koneen kylkeen.

Siinä on vakiona puristukset jo tasan 10.Sulla pamahtaa kone atomeiks hyvin pian jos alat tota mosaa ahtaan ja sitten tulee itku kun ei pääse ajaan. Jos ei oo kokemusta jäällä ajamisesta niin unohtasin turbon kokonaan.

Juttelin tuossa kaverin kanssa joka oli jutellut erään mekanikon kanssa joka on rakentanut monia näitä turbolla ja sano et kestää miedot ahot mut ei mitää kovia paineita.Tarkotuksena oli todellakin maks 0,5bar ja turbona toimii volkkari venton 1,9 tdi koneesta otettu turbo,merkkiä ja mallia en tiedä.jäärata ajosta on paljonkin kokemusta,mutta tällä hetkellä ei ole autoa ja aateltiin kaverin kanssa rakentaa yks turbo vekotin ku ei noi vakiona oikee jaksa mennä jäällä ja viel ku niit o pihassa ylimääräsenä  :D kiitoksia neuvoista!

Ruisku koneen bensapumppu vaan kiinni ja sille kaveriksi kaasuttimille tarkoitettu bensapaineensäädin.
Ilman säädintä ampuu aivan varmasti bensaa joka reijästä...

Toinen vaihtoehto on sitten tuon r-sport sarjan oma mekaaninen pumppu joka nostaa bensapainetta ahtopaineen mukaan.

joo tarkotuksena oli ensin rakentaa sähkösellä pumpulla ja malpass säätimellä mut sit iski budjettivaje,niin attelin jos olis joku halvempi keino esim muokkaamalla vakio osia.
ps. jos jollain on halvalla malpass  tyylistä bensapaineensäädintä tai r-sport omaa pumppu ni voi tarjota!
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: miikel - 15.09.2013, 21:10:16
Jos sielä on joku paska m nokka niin sekin kannattaa laittaa vaihto listalle!
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: Jussi.L - 15.09.2013, 21:18:28
Juttelin tuossa kaverin kanssa joka oli jutellut erään mekanikon kanssa joka on rakentanut monia näitä turbolla ja sano et kestää miedot ahot mut ei mitää kovia paineita.Tarkotuksena oli todellakin maks 0,5bar

En nyt mitenkä halua olla ilonpilaaja, mutta itellä oli r-sport sarja b230a koneessa, ja tuloksena oli kaks viikkoo ja kannentiiviste + kahdesta männästä männänrengas välit halki  :D Mutta jos laittas polttoaineeks re85?
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: jambaxteri - 15.09.2013, 21:24:31
En nyt mitenkä halua olla ilonpilaaja, mutta itellä oli r-sport sarja b230a koneessa, ja tuloksena oli kaks viikkoo ja kannentiiviste + kahdesta männästä männänrengas välit halki  :D Mutta jos laittas polttoaineeks re85?

joo siis koneellahan ei ole muuta arvoa kuin pihankoristeena niin ei se sinänsä haittaa vaikka pamahtaa,mut kyllähä pitää silti aina yrittää! :D ja kyllä se re85 oli mietinnässä jossain vaihees mutta riittääkö römpässä enää varat?
ja onko muuten b200f koneessa sama nokka kuin b200k?
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: miikel - 15.09.2013, 21:55:53
Nokka selviää kun katsoo nokan päädystä mikä kirjain sielä komeilee, ei muuten!.
Riittää kai siinä kun vaihtaa suutimia isommaksi(en ole kaasarimiehiä)
Oli arvoa tai ei niin eikai siinä mitää järkeä ole rakentaa jotain vain sen iloksi, että se laukoo rikki. Tuskin ahtoputket, pakosarja, turbo, öljylinjat jne jne kumminkaan ilmaiseksi tulee.
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: jambaxteri - 15.09.2013, 22:02:07
Nokka selviää kun katsoo nokan päädystä mikä kirjain sielä komeilee, ei muuten!.
Riittää kai siinä kun vaihtaa suutimia isommaksi(en ole kaasarimiehiä)
Oli arvoa tai ei niin eikai siinä mitää järkeä ole rakentaa jotain vain sen iloksi, että se laukoo rikki. Tuskin ahtoputket, pakosarja, turbo, öljylinjat jne jne kumminkaan ilmaiseksi tulee.

kiitos vastauksesta! Ja tarkoitus ei ole rikkoa tahallaan mutta siks just pitää kokeilla että oppii kantapään kautta! Ahtoputke ja sun muut on jo hommattu toista turbo rojektia varten joten niitä voi käyttää sen aikaa enneku sen saa alkuun :D
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: 240 - 15.09.2013, 22:25:15
ja onko muuten b200f koneessa sama nokka kuin b200k?

B200k Y/L
B200f M
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: sitkuura - 16.09.2013, 08:28:25
ja kattele suosiolla isompi turbo...vaikka se volvon oma t3, tuolla venton turbolla et saa kun pakopainetta aikaan...
Otsikko: Vs: Volvon b200k koneen turbotus strömbergillä
Kirjoitti: jambaxteri - 16.09.2013, 20:02:03
ja kattele suosiolla isompi turbo...vaikka se volvon oma t3, tuolla venton turbolla et saa kun pakopainetta aikaan...

nooh pitää silti yrittää aina!  :D mites muute onko kokemuksia kestääkö vakio r-sport bensapumppu re85? epäilisn et ei??