Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: MarDe - 05.03.2015, 17:55:05

Otsikko: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: MarDe - 05.03.2015, 17:55:05
Tuli hankittua tuollainen pieni projekti, kun sattui sopivasti kohdalle parin vuoden haaveilun jälkeen.
Suunnitelmana tehdä matala ja rivakka liikkeinen kesäajokki ellei jopa ympärivuotinen menokki. :)


Tekniikka puolen muutos tuli, elikkä vinokonetta auto ei tule näkemään vaan konehuoneeseen istahtaa Saabin B234E Trionic 5 ohjauksella ja kevyesti piristettynä. Vaihteistona toimii ooppelista lainattu getrag 240 näin aluksi. :idiot2:

Kuvat kertookin jo enemmin  :hello:

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/IMG_0038_zps230a102b.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/IMG_0038_zps230a102b.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/IMG_0028_zpsab216ed2.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/IMG_0028_zpsab216ed2.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/IMG_0030_zps7ff6d48d.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/IMG_0030_zps7ff6d48d.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/IMG_0033_zpse67d211a.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/IMG_0033_zpse67d211a.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/IMG_0051_zps4911be66.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/IMG_0051_zps4911be66.jpg.html)

Kerkesin aloitella jo satkun siivoamisella johon vierähtikin mukavasti 5 tuntia, jonkun verran oli siivottavaa kun hiiri perhe oli parikymmentä vuotta siellä asustanut. Tällä hetkellä sisustakin purettu pois ja pohja todettu ikäänsä nähden suht terve peltiseksi  ;D
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/IMG_0068_zpsc48f9dd5.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/IMG_0068_zpsc48f9dd5.jpg.html)

Tekniikka puoleen tulossa muutoksia jonkin verran.
 Tarkoitus olisi ottaa satkun tieltä väistyneestä seiska projektista tekniikka. Moottoria tulee luultavasti ohjaamaan mega ja pikkumitsu saa väistää isomman tieltä. Niistä sitten lisää kun auto on saatu hitsattua ja kaikki tarvittavat osat hankittu hyllyyn.
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/IMG_0041_zps03b8df26.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/IMG_0041_zps03b8df26.jpg.html)


Katsotaan miten tämä kirjoittelu rupee sujumaan ja kuvia koitan mahdollisimman paljon jaella kun varmaankin selkeämpiä kuin kirjoittamani teksti  :2funny:
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.03.2015, 17:58:21
Mielenkiintoinen projekti taas seurattavaksi, kuinkas voimansiirto
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö
Kirjoitti: kalkkis - 05.03.2015, 22:44:53
Tuli hankittua tuollainen pieni projekti, kun sattui sopivasti kohdalle parin vuoden haaveilun jälkeen. Tarkoituksena olisi saada kesäksi vielä kilpien väliin, jonka jälkeen ruvetaan jatkojalostamaan tekniikan merkeissä. Suunnitelmana tehdä matala ja rivakka liikkeinen kesäajokki ellei jopa ympärivuotinen menokki. :)

Elämässä on hyvä että asettaa tavoitteita. Itsellä ei olisi ihan noin paljon rohkeutta yrittää ensi kesäksi, kun tuota pellin polttamistakin näyttäisi löytyvän. Mulla on paljon helpompi projekti ja ajattelin että jos neljässä vuodessa sais kuntoon. Tosin tällaisella vanhalla, patalaiskalla äijällä hoppu on vähäisempää, kun ei tuu nopeasti vaikka miten nylkyttäisi. Paljon lykkyä projektille! :tykkää:
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö
Kirjoitti: MarDe - 06.03.2015, 19:46:28
Vielä ei kummempaa ole tapahtunut tallilla. Kanttikonetta rakentelen, että saisi itse väänneltyä peltejä tuohon. Takakaaret odottelee firman hyllyllä ja alkuviikosta pitää käydä hakemassa sähkösinkittyy peltiä.
Vaihdelaatikoksi tulee jäämään tuo m40, koska en haluaisi luopua pitkästäkepistä (ellei jostain sopuhintaan löydy m90). Perään tulee räikkä tai torsen. Kytkintä en ole vielä päättänyt, ehdotuksia otetaan vastaan  ::)
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö
Kirjoitti: MarDe - 17.03.2015, 21:54:11
Nyt kun taloremontti rupeaa olemaan jo paremman puolella, niin kerkesi tallillakin hetken pyörimään. Takakaaret ja parineliöö peltiä tuli haettua.  8)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150313_183716_zpsgkxkdyga.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150313_183716_zpsgkxkdyga.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150313_183709_zpsk0cyt4yr.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150313_183709_zpsk0cyt4yr.jpg.html)

Ruosteita tutkiessa tulikin todettua että eipä tässä nyt ihan tuhotonta hommaa ole, mutta kyllä tuota peltiä saa silti turata. Aloittelinkin ihan ensimmäisenä kanttailemaan lattia kouruja. Hyvinhän tuo pelti tuntui kanttikoneellakin taipuvan, vaikka nuukana itse laitteet rakentelin. Ainut ruoste vaurioista joka aiheutti kevyesti harmaita hiuksia oli etupyörien tuennat ja apurunko joka oli hyvin päässyt ruostumaan. Tulipahan siinä soiteltua pari puhelua ja löytyikin tarvittavat osat kunhan vain joutaa ne hakemaan.  ;)

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150308_183505_zpsy96qfklr.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150308_183505_zpsy96qfklr.jpg.html)
ei se mikään ruusu ole, mut kukkii se perunakin  :2funny:

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150311_183658_zpskcudkowz.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150311_183658_zpskcudkowz.jpg.html)

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150314_224912_zpshngosntp.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150314_224912_zpshngosntp.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150315_171815_zpszb0oo2am.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150315_171815_zpszb0oo2am.jpg.html)
Kovinkaan kummoiset tilat ei minulla ole, mutta kyllähän tuolla touhuamaan mahtuu.
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150314_201108_zps1kbtv3mm.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150314_201108_zps1kbtv3mm.jpg.html)
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö
Kirjoitti: jaskajokunen - 17.03.2015, 22:18:29
Olihan sulla sammutin lähellä, jottei käy  *taavih-> köpelösti, ahdas talli ei ole turvallisin paikka tehdä tulitöitä  ??? 
Eihän tuo ole vielä pahastikkaan oksidoitunut harraste, tsemppiä :tykkää:
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö
Kirjoitti: MarDe - 11.07.2015, 14:33:13
Tallilla on tapahtunut jonkin verran taas, mutta kirjoittelu on  jäänyt vähemmälle.. elikkä tuli purettua tuo keula palasiksi ja huomattua että sieltä löytykin kunnon ruoste pesäke. Hitsaamisen makuun päästyäni loppui sitten kaasu eli maanantaina hakemaan uusi pullo.
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150707_142912_zpsdsro6rgg.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150707_142912_zpsdsro6rgg.jpg.html)
Pientä ruosteen alkua tuli naamapellistä poistettua ja vähän sutastu pohjamaalia. Pitäisi väritikasta käydä sävyttämässä maalia niin pääsisi jossain vaiheessa ruiskuttelemaan uuden värin pintaan.

Etusiivet pitäisi jostakin hankkia kun ei minun taidoillani tuo pelti oikein tunnu taipuvan tarpeeksi kuperaksi. Jos joltain siivet löytyy niin voisin olla kiinnostunut ostamaan  :hello:

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150707_142739_zpsfols2wow.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150707_142739_zpsfols2wow.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150707_142814_zpserdlpvmo.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150707_142814_zpserdlpvmo.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150710_213045_zpsffakyhqb.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150710_213045_zpsffakyhqb.jpg.html)

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150710_213151_zpsvrqathoi.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150710_213151_zpsvrqathoi.jpg.html)
Pelkääjän puoli rupee olemaan jo melkein valmis.. piti pohjamaalit heittää että ei lähde heti ruostumaan kun pihalla seisoo.. konepellin saranat oli ruostunut irti korista, on muuten todella mukava tehdä korjaus paloja  :idiot2:
Kyllä se siintä rupesi istumaan kun hetken taputteli ja vähän oikaisi peltien muotoja. Eihän tästä kuitekaan museopeliä leivota  ;D ;D
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/Mobile%20Uploads/20150710_213225_zpsng6ecwdw.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/Mobile%20Uploads/20150710_213225_zpsng6ecwdw.jpg.html)
Toiselle puolelle vielä sama savotta niin voisi kääntää auton ympäri ja ruveta hitsailemaan takakaaria kasaan kun vihdoin sain hankittua sisäpellitkin kaariin.

Jatketaan harjoituksia kun saa taas kaasua lisää, nyt voi välillä näperrellä tukivarsia sun muita alustan osia uuteen uskoon :D
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: MarDe - 20.12.2016, 23:19:59
Noniin.. päräytetäämpäs tännekkin jotain kun tapahtunutkin on mutta ei oo tullu kirjoteltua. Hiljaiseloakin on ollut, mutta nyt taas on löytynyt intoa lisää.

Nyt siis tekniikan luovuttajaksi hommattu Saab 9000, joka tällä hetkellä toimii päivittäisessä ajossa. Auto puretaan keväällä lumien häviämisen jälkeen ja istutetaan moottori tuohon satkun keulalle. idea tästä lähti vain yhtenä iltana kun kaverin kanssa tallilla naureskeltiin että se voisi olla villi moottori tähän satasen keulalle  :idiot2:

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161007_180339_zpsyr4so8ht.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161007_180339_zpsyr4so8ht.jpg.html)

Saabin moottorihan tuntui testilohkon kanssa istuvan hyvin konehuoneeseen. Ainoaksi ongelma kohdaksi tulee vesipumpun sijoitus joka sattuu ohjaussimpukan kohdalle ja hammastanko ohjausta en ole laittamassa. Luultavasti vesipumpuksi tulee Futurezin kautta sähköinen pumppu.
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161017_185118_zpsj4pbul1p.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161017_185118_zpsj4pbul1p.jpg.html)

Etuakselisto on muokattu saabin konetta ajatellen ja samalla maalailtu puhalletut akseliston osat.

(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20160922_155903_zpsw8p6tben.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20160922_155903_zpsw8p6tben.jpg.html)
Apurunko kaipasi mätäkorjausta ja samalla sitten tehtiin vähän lisätilaa öljypohjalle.
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161030_152206_zpstchcbwxu.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161030_152206_zpstchcbwxu.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161030_160645_zpsdwr6b9yu.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161030_160645_zpsdwr6b9yu.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161122_222503_zpszvg8sedb.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161122_222503_zpszvg8sedb.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161210_163656_zpszjrpubd7.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161210_163656_zpszjrpubd7.jpg.html)
Konehuone kaipasi hieman uutta peltiä ja sai lopulta pensselin avulla päällensä hammerin mustan maalin, eihän sinne oikein muut katsele kuin minä. Samalla kun vanha akseliston irtosi niin sieltä alta löytyi ruostepesäkkeen jotka paikkasin 2mm pellillä suht huomaamattomaksi. Konehuonehan rupee olemaan kasailua vaille valmis, ja onhan sinne jo jarru osia laiteltukin.
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161122_220608_zpsvi4vzxbq.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161122_220608_zpsvi4vzxbq.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161122_220523_zpslcto6bh9.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161122_220523_zpslcto6bh9.jpg.html)
(http://i1326.photobucket.com/albums/u646/Lanktoni/145%20Rotanloukku/20161122_220528_zpswczyoiej.jpg) (http://s1326.photobucket.com/user/Lanktoni/media/145%20Rotanloukku/20161122_220528_zpswczyoiej.jpg.html)


Seuraavaksi ruvetaakin paikkaamaan kesken jääneitä jalkatiloja ja samalla leikataan alkuperäinen vaihteisto tunneli pois ja sovitetaan 240 isompi tunneli paikoilleen. Opelin getrag tulee vielä jossain vaiheessa vaihtumaan bemarin zf laatikkoon.

Jatketaan tästä taaas myöhemmin tällä viikolla  ::)


Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Keme - 21.12.2016, 08:20:32
Tuleeko Opelin 240 Getrag tuon koneen jatkoksi välilaipalla vai onko sulla kynsissäsi ääriharvinainen OHC Getrag? Kannattaa kyllä hankkia BMW ZF, jos homma meinaa mennä kytkinkopanhitsailuksi. Saa kerralla kestävän askin.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Jambo - 21.12.2016, 11:05:58
Eiks tohon saabbilaiseen sovi Omegasta tuttu R25 suoraan? Näin ainakin meillä pari opelistia toteuttanu Saabin koneen Asconaan. Kytkin ja vauhtipyöräkään ei tainnu aiheuttaa onkelmia...

Toki se R25 ei taida paljoa kestää? Rajat taitaa tulla jo ennen 300hv, liekkö R28 yhtään sen kestävempi?
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Keme - 21.12.2016, 13:14:57
Eiks tohon saabbilaiseen sovi Omegasta tuttu R25 suoraan? Näin ainakin meillä pari opelistia toteuttanu Saabin koneen Asconaan. Kytkin ja vauhtipyöräkään ei tainnu aiheuttaa onkelmia...

Kaikkien OHC/16v/V6 Omegojen askithan tohon natsaa ihan suoraan. Kytkimeksi kelpaa Saabin orggis ja askiin tarvii vaan painelaakerin alle viritellä jotain korotusta. Omegan vauhtipyörä on noin 40mm paksu limppu ja ng900/9-3 Saabissa se on siellä 15mm tietämillä. 9-5 Saabissa on noin 40mm paksu vauhtipyörä eli sitä käyttämällä ei ehkä välttämättä tarvitse pistää spaceria painelaakerin alle.

(http://keimo.kuvat.fi/kuvat/Saabel%20Omega%20B/Gearbox%20throw%20out%20bearing%20spacer/WP_20140922_001.jpg?img=smaller)
NG900 vauhtipyörä, Saabin orggis kytkin, B Omegan aski vaatii painelaakerin alle noin 18-16mm spacerin.

Toki se R25 ei taida paljoa kestää? Rajat taitaa tulla jo ennen 300hv, liekkö R28 yhtään sen kestävempi?
Kai ne hydraulikytkinaskit (eli R25-R28 ja R28) sen 300hp kestää suht kivuttomasti. A Omegan vaijerikytkimellinen R25 ei ehkä ole ihan niin kestävä, mutta kai sekin sen 300hp nielee. Kokolailla samat sisushiluthan noissa kaikissa taitaa olla.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Eikka - 21.12.2016, 13:46:40
Lahdessa on Opel Kadett C coupe Saabin turbomotilla ihan katukäytössä. 650 heppaa löytyy. Tämä tehohan on toki vain suljetulla radalla käytössä..
Khöm.. Niin ja siis 2.0 koneella..
Sitten Lahdesta löytyy Opel Kadett B coupe 16 v Volvon turbo vinokoneella ja kyllä 2.0 konehan sekin on luonnollisesti..
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Keme - 21.12.2016, 14:56:18
Lahdessa on Opel Kadett C coupe Saabin turbomotilla ihan katukäytössä. 650 heppaa löytyy. Tämä tehohan on toki vain suljetulla radalla käytössä..
Khöm.. Niin ja siis 2.0 koneella..
Toi Kadett ainakin oli juurikin Opelin OHC 240 Getragilla vielä silloin, kun siinä oli se ~420hp/550Nm. Aski hajosi -> uudet sisushilut tilalle -> koeajolle. Ensin aski oli ihan ok ja hiljainen. Parin täyskaasuvedon jälkeen siitä alkoi kuulua tasainen vollotus eli kyseinen vaihteisto ei ole ihan älyttömän pitkäikäinen kovilla tehoilla. :) Tosin liekkö se ihme, kun se on spekattu tehtaalta parhaimmillaan 115hp/188Nm koneen rutistukseen.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Eikka - 21.12.2016, 16:15:34
Mulla on tuolla tallissa Opelin Senatorin vuosimallin 1983 Getrag 265 ylivaihteellinen aski jossa kardaanin liuku itse laatikossa ja luonnollisesti Opelin isolla irtokytkinkopalla keppitelineineen päivineen. 120 tkm ajettu. Yli 10 vuoteen ei ole ollut käytössä. SSF-Pyörän läpikäymä jonka jälkeen ei siis ajettu. Täysin kunnossa. Kakkos -ja kolmosvaihteissa terässynkat ja ajamattomalla PO-Metallin 4-lapaisella sintterilevyllä.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Eikka - 21.12.2016, 22:35:43
Oisko Toyotan Tacomassa vuosimalleissa 2005-2015 oleva 2WD aski joka on R155 tyypiltään kestävä? Googlettakaa.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Eikka - 22.12.2016, 06:27:17
Mikäs se tämä olisi?
https://archives.media.gm.com/us/powertrain/en/product_services/2010/gmna/Photo%20Library/Transmissions/Manuals/2010%20Aisin%20M6-AY6%20MV5%20TFL%20LoR.jpg
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Keme - 22.12.2016, 08:08:42
Oisko Toyotan Tacomassa vuosimalleissa 2005-2015 oleva 2WD aski joka on R155 tyypiltään kestävä? Googlettakaa.
Voi olla, mutta saatavuus Suomessa on huono, aski lienee kalliihko ja siihen pitää hitsata sopiva kytkinkoppa. 1+1+1= Se ei ole oikein kustannustehokas aski, koska BMW ZF on halvempi ja kestävä.

Mikäs se tämä olisi?
https://archives.media.gm.com/us/powertrain/en/product_services/2010/gmna/Photo%20Library/Transmissions/Manuals/2010%20Aisin%20M6-AY6%20MV5%20TFL%20LoR.jpg

Kiva arvuutteluleikki. Onko toi joku V6 Cadillacin aski? Bolt-on Opelin ja Saabin koneen jatkoksi, mutta saatavuus Suomessa on olematon. Joskus vuosia sitten noita sai jenkeistä uutena ~500e hintaan. Tosin sen päälle sitten rahdit ja verot, niin hinta ponnistaa jo jonkinmoisiin lukemiin. Joku tovi takaperin tommosta tuli puolivitsillä etsittyä, mutta ei osunut haaviin.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Eikka - 22.12.2016, 08:22:55
Voi olla, mutta saatavuus Suomessa on huono, aski lienee kalliihko ja siihen pitää hitsata sopiva kytkinkoppa. 1+1+1= Se ei ole oikein kustannustehokas aski, koska BMW ZF on halvempi ja kestävä.

Kiva arvuutteluleikki. Onko toi joku V6 Cadillacin aski? Bolt-on Opelin ja Saabin koneen jatkoksi, mutta saatavuus Suomessa on olematon. Joskus vuosia sitten noita sai jenkeistä uutena ~500e hintaan. Tosin sen päälle sitten rahdit ja verot, niin hinta ponnistaa jo jonkinmoisiin lukemiin. Joku tovi takaperin tommosta tuli puolivitsillä etsittyä, mutta ei osunut haaviin.

Niin tarkoitat ZF:n askeilla niitä vanhoja pronssikauden 5-vaihteisia 310 ja 320 askeja. Parhaan kuusivaihteisen saa bensa BMW 135i, 335i ja oliko 535i mallistakin.
860 euroa maksoi kaikkineen eli rahteineen päivineen bensa BMW:n ZF 6-lovinen aski Saksasta toimitettuna kotiovelle keppitelineineen päivineen. Laatikko toimitettiin vieläpä lauantaina perille. Joo ei ollut Suomen Posti asialla. Koska olivat haravoimassa, lumitöissä tai lähihoitajien töitä tekemässä.
31 tkm ajettu aski BMW 135i Bemarista vuodelta 2007. Aika ok hinta mielestäni.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Keme - 22.12.2016, 08:38:59
Niin tarkoitat ZF:n askeilla niitä vanhoja pronssikauden 5-vaihteisia 310 ja 320 askeja. Parhaan kuusivaihteisen saa bensa BMW 135i, 335i ja oliko 535i mallistakin.
Jep ja myös pienempiä gs6-37dz 6v askeja. Pidemmällä peräruuvilla saa kompensoitua tiuhaa ykkösen välitystä, jos se häiritsee.
Parhaita askeja on varmasti maailma täynnä, mutta usein harrastusbudjetin puitteissa on tehtävä kompromisseja.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: boost - 22.12.2016, 08:53:03
Pyörää joo voi yrittää keksiä uudelleen mutta kustannustehokkain ja paras vaihteisto on ZF 5. tai 6. lovinen.

Manuaalilaatikoiden kehitys sarjatuotantoautoissa on melko varmasti aika lailla pysähtynyt, kun nykyisin kaikki haluaa uuteen autoon automaatin, eli uusien todella hyvien vaihteistojen löytäminen on hankalaa.

Koko historian ajan kun on tehty tehokkaampia sarjatuotanto autoja BMW on aina osannut ottaa rivistä parhaan vaihteistomallin.

Ja lopuksi noita on niin paljon käytössä että kaikki sovituksiin liittyvät asiat on jo täysin selvää, kytkimet, keppisysteemit, kardaanit yms. oheis jutut.   

Ja Eikka se BMW:n oma keppisysteemi on melko huono.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Eikka - 22.12.2016, 09:05:41
   
Ja Eikka se BMW:n oma keppisysteemi on melko huono.


Mikäs siinä niin huonoa on?
Bensakoneesta laatikko tietysti koska diesel laatikoissa ykkönen on liian lyhyt.
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: boost - 22.12.2016, 10:11:37
Pääsääntöisesti jo 100tkm ajetuissa laatikoissa kaikki vivuston kumi / muovihelat on väljiä ja vaihteiston tuntuma menee todella huonoksi/kumimaiseksi/joustavaksi.

Itse vaihdoin omaan käyttöautoon BMW kepiakselin tilalle Volvon systeemit niin tuntuma parani aivan älyttömästi.

Eipä sen bensakoneen ykkönen kovin pitkä ole... Siitä en itse ainakaan halua maksaa extraa. Kun perää tehtäessä välityksen saa kohdilleen. Esim. Varttimailia ajatellen 3.7 perävälitys (26 tuumaa korkea rengas) ja liikkeelle lähtö 2. vaihteella osuu juuri nappiin.
Lisäksi liikkeelle lähtö kaupunkiliikenteessä on hyvin miellyttävää kun on lyhkänen 1. vaihde. 
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: Eikka - 23.12.2016, 21:44:46

Lisäksi liikkeelle lähtö kaupunkiliikenteessä on hyvin miellyttävää kun on lyhkänen 1. vaihde.
 

No ei kai sen ykkösvaihteen tarvii sentään olla mikään ryömintävaihde normaalikäytössä? ;-D
Otsikko: Vs: 145 -71 navettalöytö (Saabvolovo)
Kirjoitti: JoonasH - 23.12.2016, 22:25:45
Laatikkovääntö toisen projektipäiväkirjassa päättyy tähän.