Eipä ole tätäkään kuopattu. Viime aikoina työt aavistuksen vaan haitanneet harrastuksia, näin muotoillakseni.
Venttiilipönttö on kohta uusi ja uljaampi. Kuva tulee kun on tullakseen, mutta läppä on nyt laakeroitu vaakasuuntaisella akselilla molemmista päistään. Pöntön kylkiin hitsasin alumiiniset laakeripesät joiden kylkiin reiät ja jengat m5 pidätinruuveille. Kansi on kiinnitetty nyt 10 m6 pultilla. Läpän akseli tulee toiselta puolelta läpi noin 3 senttiä, ja tälle puolelle on nyt ajatuksissa tehdä joko yksinkertaisella vetojousella toteutettu läpän ''ohjaus'' tai sitten rc-maailmasta tutulla servomoottorilla. Servomoottorin ohjaus on vielä tosin hieman selvityksen alla. Mitään erillistä arduinoa jne. en oikein haluaisi alkaa soveltamaan.
Ohjaustehostinongelma on siinä tilassa mihin viimeksi jäikin. Luulen että hitsuuttelen amuliinista seuraavaksi uuden säiliön. Vielä kun vaan tietäisi mikä tuossa vanhassa mättää, olettaen että ongelma nyt ylipäätään on siinä. Oma logiikka sanoisi että neste pääsee jostakin mystisestä syystä liikkumaan nyt säiliössä niin että pumppu hörppii ajoittain ilmaa.
Auton nopeusmittarin signaalin toteutus on tässä myös mietityttänyt ja jokusia vaihtoehtoja tässä on tullut mieleen. BMW:n typ 210 -perässä on kahdeksan hammasta kehällä, 1065-perässä taas tutusti 48 hammasta.
- Joden 960 T5 oli toteutettu perän ja mittarin väliin asennetulla signaalimuuntimella. Laite ilmeisesti pelitti, mutta nopeusmittari heitti ajoittain ja ilmeisesti poltti myös abs:n valoa johtuen signaalin epätarkkuudesta. Käytännössä abs ei ilmeisesti toiminut kovin hyvin.
- Perän 48-hampainen kehä voidaan muuntaa kardaanin kehäksi jakamalla kehän hampaiden määrä perän välityksellä. Kardaani pyörii nopeammin kuin vetoakselit, joten saman signaalitaajuuden saamiseksi pitää hampaita olla vähemmän. 48/3,45 = 13,91 ~ 14. Pellistä leikeltyjä kehiä saa toki vaikka millaisia eikä asennuskaan luultavasti kovin haastava olisi. Mitähän mittari ja abs toteaisi tuosta laskennallisesta 0,09 hampaan heitosta? Muistaakseni boost oli johonkin autoonsa tehnyt tällä tavalla ja taisi sekin muistaakseni joskus absin valoa polttaa. Tosin en tiedä millaisilla välityksillä tämä oli.
- Jokerivaihtoehto: Volvon etunapojen abs-kehät ovat ilmeisesti nekin monessa mallissa 48-hampaisia. Nämä on jo tehtaalta ajateltu asennettavaksi vetonivelen päälle ahdistussovituksella. Jos tällaisen, tai sitten ihan 1065 alkuperäisen kehän saisi sovitettua jotenkin 760/multilink 1 vetoakselin sisäpään päälle, ei tarvitsisi (kai?) miettiä muuta kuin että millaisen telineen rakentaa anturille jotta ilmaväli pysyy jotenkin kurissa. Toki abs muuttuu silloin ''kolmipyöräabsiksi'' kun lukee raakasti vain toisen vetoakselin nopeutta eikä morkulan. Ajamisen kannalta en usko tämän juuri vaikuttavan mutta leimainsinöörin kommentit toki aina mietityttävät myös. Sitten vaan anturi kiinni piuhaan ja kovaa ajoa. Kahteen viimeiseen vaihtoehtoon liittyy oleellisesti anturin vaatima ilmaväli ja miten anturin telineen rakentaisi niin että mittari ei sekoile jollakin telineen resonanssialueella.
Ideoita?