Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: oh6dd - 11.03.2019, 13:04:37
-
Mulla oli kesällä kolme päivää sijaisautona Skoda Octavia. Yhdellä sepelitiellä meni kivi kolme kertaa jarrulevyjen väliin. Volvoilla olen ajanut yli 400tkm eikä näin ole käynyt. Sorateitäkin tulee ajeltua säännöllisesti, sepeliteitä vähemmän. Onko eri automerkeillä/malleilla merkittävää eroa jarrulevyjen rakenteessa vai onko se puhtaasti tuurista kiinni, jos näin käy?
-
Mulla oli kesällä kolme päivää sijaisautona Skoda Octavia. Yhdellä sepelitiellä meni kivi kolme kertaa jarrulevyjen väliin. Volvoilla olen ajanut yli 400tkm eikä näin ole käynyt. Sorateitäkin tulee ajeltua säännöllisesti, sepeliteitä vähemmän. Onko eri automerkeillä/malleilla merkittävää eroa jarrulevyjen rakenteessa vai onko se puhtaasti tuurista kiinni, jos näin käy?
Mulla taas oli tuossa V60 hybridin etulevyjen välissä enemmän kuin muutaman kerran kivi jarrulevyn ja kilven välissä. Yleensä peruuttamalla lähti, mutta kerran oli niin sitkeä sepelinpalanen, että jouduin kilpeä taivuttamaan että sain kiven putoamaan välistä pois.
-
Kyllä miellän huonoksi tuuriksi sen, että menee sepeli kilven ja levyn väliin. On ollu Volvossa, Bmwssä, Pösössä, Nissanissa yms. Ei se vaan merkistä oo kii. :)
-
>:( alkanut tosissaan ketuttaa tämä ominaisuus omassa S60 T6:ssa. millään muulla autollani ei kivet kilven ja levyn välissä juurikaan mikään ongelma ole ollut, mutta tämä on joku ihmeen stemumagneetti. työpaikan pihaa sepelöidään ku viimeistä päivää syyskuusta lähtien ja joka toinen päivä siellä jää joku sepeli vinkumaan. tilannetta ei tietenkään helpottanut yhtään kesällä vaihdetut EBC:n blackdashit, kahta pahempi.
yrittänyt kilpiä taivutella taaemmas, mutteihan ne juurikaan pääse taipumaan. 3 kertaa jo etupyörän irrottanu tän takia tänä syksynä.
olisiko kellään mitään vinkkiä mikä vois auttaa, muu kuin työpaikan vaihto?
-
S40 -00 ainakin pyörii jatkuvasti kiviä sekä etu- että jiskus myös takakillpien välissä. Työajoa on jatkuvasti kyllä hiekka- ja sepeliteillä.
B-vetcra samassa työajossa keräsi myös eteen joskus harvemmin kiviä kuten 626 ja 323 mazdat sekä og900 + tonnari saabitkin.
-
S40 -00 ainakin pyörii jatkuvasti kiviä sekä etu- että jiskus myös takakillpien välissä. Työajoa on jatkuvasti kyllä hiekka- ja sepeliteillä.
B-vetcra samassa työajossa keräsi myös eteen joskus harvemmin kiviä kuten 626 ja 323 mazdat sekä og900 + tonnari saabitkin.
onkohan näissä volvoissa pienempi tuo levyn ja kilven rako kuin muilla merkeillä koska samaa ongelmaa on, mutta pienemmässä määrin talouden toisessa autossa joka on V40 CC ja edellisessä V70 T5.
tässä 15v aikana firman pihaan ajellu monen merkkisillä autoilla ja volvoilla ainoastaan tämä harmi. no, volvo se on seuraavakin auto...
-
30:ssä kiviä oli joka talvi vähintään kerran. Joskus lähti peruuttamalla, yleensä ei muuta kuin ronkkimalla pois.
-
Normimeiningiltä kuulostaa. Pakittamalla muutaman metrin on aina lähteneet saman tien pois.
-
Normimeiningiltä kuulostaa. Pakittamalla muutaman metrin on aina lähteneet saman tien pois.
täs omassa pakittaminen auttaa aniharvoin, on tullu tänä syksynä peruuteltua ihan riittävästi.
ilmeisesti noi uritetut levyt kaapii niitä kiviä vielä tehokkaammin mukaan.
-
C30 "jatkuvasti" kivi jossain kilvessä välissä. Ei vissiin sovellu hiekkatiellä ajoon.
-
XC90:ssä tuppaa meneen sattumia jarrupalan ja levyn väliin. Hiertää kunnon urat keskelle levyn ulkopintaa, vaikka levyn olis tarkoitus olla ihan uraton. Eipä nuo katsastuksessa kuitenkaan haitanneet.
-
Näin kävi meilläkin muutaman hiekkatie reissun jälkeen. On kun sorvissa olisi vedetty urat keskelle levyä, molemmin puolin edessä :o Ilmeisesti pienet kivet pääsevät kiilautumaan levyn ja palan väliin :( Autona V90 T8.
-
C30 "jatkuvasti" kivi jossain kilvessä välissä. Ei vissiin sovellu hiekkatiellä ajoon.
Ne ei nyt ihan jatkuvasti, mutta muutaman kerran talvessa. En juuri ajellut sorateillä, mutta ilmeisesti talvirenkaat pompottelee kiviä lokareitten sisällä ja eksyvät jarrukilven ja levyn väliin turhan usein.
Huomenna haen uuden S60 T5:n ja toivon ettei sen kanssa ole samaa kivaa kun 2004 mallin vanteisiin kertyvän lumen ja jään kanssa, sekin oli ...tumaista kun piti vanteen pinnojen välistä muistaa aina ronkkia sohjot ja lumet pois ennen jäätymistä.