Samppasport  Futurez

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #120 : 18.06.2014, 09:30:19 »
Olisiko tuo latausjännite oikea ongelma? Nyt alla 200tkm mukana kulkenut ja ilmeisesti kesällä 2008 tehtaasta ulos pullahtanut orggis-akku ja toistaiseksi pelaa - tuskin kovin pitkään enää, mutta hivenen on nykyakkujen kestävyydessä eroa...

Tähtien mukaan ulkona pysäköity, webastoa käytetty ja pitkään pätkäajoakin saanut akku olisi jo pitkän aikaa sitten kypsynyt.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #121 : 18.06.2014, 11:04:02 »
Eipä toisaalta kuulu tänne, mutta tälläisen laitoin viikonloppuna asentaen kun meinasin loppua patterista puhti lataushäiriöiden takia. 8) Ikävää hommassa oli että oltiin porukalla tulossa reissusta niin olis voinut vituttaa kun olis kipinä loppunut kesken kaiken. Nyt tuollaisella näyttää 14.1V latausjännitteeksi valot ja radio päällä. Virta ja maa ryöstetty tupakinsytkän liittimien väliin työnnetyillä piuhojen päillä :D
No kun halvalla sai.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #122 : 18.06.2014, 11:14:02 »
Eipä toisaalta kuulu tänne, mutta tälläisen laitoin viikonloppuna asentaen kun meinasin loppua patterista puhti lataushäiriöiden takia. 8) Ikävää hommassa oli että oltiin porukalla tulossa reissusta niin olis voinut vituttaa kun olis kipinä loppunut kesken kaiken. Nyt tuollaisella näyttää 14.1V latausjännitteeksi valot ja radio päällä. Virta ja maa ryöstetty tupakinsytkän liittimien väliin työnnetyillä piuhojen päillä :D

Itellä 240:ssä lähes samanlainen. Suomessa hintaa n.25€! Ebaysta kaksi taisi maksaa 3euroa :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #123 : 18.06.2014, 11:52:11 »
Eipä toisaalta kuulu tänne, mutta tälläisen laitoin viikonloppuna asentaen kun meinasin loppua patterista puhti lataushäiriöiden takia. 8) Ikävää hommassa oli että oltiin porukalla tulossa reissusta niin olis voinut vituttaa kun olis kipinä loppunut kesken kaiken. Nyt tuollaisella näyttää 14.1V latausjännitteeksi valot ja radio päällä. Virta ja maa ryöstetty tupakinsytkän liittimien väliin työnnetyillä piuhojen päillä :D

Linkkinne oli loistava, tilasin tuon hintaan 0.97€ postikuluineen. Kattoo ny mihin sen sitten masentaa
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #124 : 18.06.2014, 11:58:37 »


Oma toteutus
No kun halvalla sai.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #125 : 18.06.2014, 12:10:57 »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #126 : 18.06.2014, 12:44:51 »
Eikö olisi parempi korjata se latausvika, kuin asentaa sille mittari? ;D

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #127 : 18.06.2014, 12:54:25 »
Eikö olisi parempi korjata se latausvika, kuin asentaa sille mittari? ;D
On jo korjattu, mutta nyt näkee sen vian ennenkun alkaa kipinä hiipumaan :D Kun ei kerran valookaan sytyttänyt mittaristossa ???
No kun halvalla sai.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #128 : 18.06.2014, 15:59:33 »
2,5 vuotta vanha Varta Blue 12V 72Ah E43 hajosi ja tilalle tuli Exide EA722.
Varta meni vuorokaudessa niin huonoksi ettei enää kone pyörähtänyt.
Akkumies ihmetteli V50:n korkeaa latausjännitettä ja suositteli tarkkailemaan tilannetta.
Ehkä hyödytön postaus mutta kertoo jotain nykyakkujen kestävydestä.

Noissa on ollu ongelmaa, että laturiin tulee vikaa siten, että alkaa lataamaan liian korkealla jännitteellä, joten jos jännite on huomattavan korkea, niin kannattaa vika korjata, hajoaa vielä jotain ohjausyksiköitäkin, kun saa liian kauan liian korkeaa jännitettä ja akku kiehuu.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #129 : 19.06.2014, 07:55:07 »
Noissa on ollu ongelmaa, että laturiin tulee vikaa siten, että alkaa lataamaan liian korkealla jännitteellä, joten jos jännite on huomattavan korkea, niin kannattaa vika korjata, hajoaa vielä jotain ohjausyksiköitäkin, kun saa liian kauan liian korkeaa jännitettä ja akku kiehuu.

Kiitos vinkistä. Eilen mittasin ja 14,6 näytti olevan tyhjäkäynnillä, tuo taitaa olla jo liikaa?
Voiko sitä laturin vikaa korjata vai onko taas odotettavissa 1000 euron remontti 1 euron osan takia?
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #130 : 19.06.2014, 13:38:45 »
Kiitos vinkistä. Eilen mittasin ja 14,6 näytti olevan tyhjäkäynnillä, tuo taitaa olla jo liikaa?
Voiko sitä laturin vikaa korjata vai onko taas odotettavissa 1000 euron remontti 1 euron osan takia?

Laturiin kannattaa vaihtaa säädin-hiilipaketti.  Muutamalla kympillä selviää, vaikka teettäisi merkkikorjaamolla.  Viivyttely voi tulla todella kalliiksi.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #131 : 19.06.2014, 13:52:13 »
Laturiin kannattaa vaihtaa säädin-hiilipaketti.  Muutamalla kympillä selviää, vaikka teettäisi merkkikorjaamolla.  Viivyttely voi tulla todella kalliiksi.

Ok. Olen jostain päässyt sellaiseen käsitykseen että näissä autoissa latauksen säädön hoitaa CEM eikä laturi
eli oletkos aivan varma että sieltä laturista vaihdettava säädin löytyy?

Tuo muutama kymppi ei ole paha hinta mutta Wetteri/SAH ei katsokkaan autoonpäin muutamalla kympillä.
Siellä ei alle 100 euron remppaa ole olemassakaan. Näissä autoissa on laturi tungettu senverran syvälle että
sitä ei saane sieltä edes omin konstein pois.

EDIT: Nettisurffailu kertoi että saa sitä säädinpakettiakin irrallaan ainakin v2007-> eteenpäin, mullahan on v.2005:
http://www.americanenginesco.com/volvo-c30-s40-v50-v70-s80-xc70-xc90-alternator-voltage-regulator-30667453-oe/

Ebaystä saa mutta maksaa melkein satasen:
http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-ALTERNATOR-VOLTAGE-REGULATOR-2004-2013-VOLVO-C30-C70-S40-V50-30659415-/360700612189

Uusi laturi maksaa Biliassa 439,76 €
« Viimeksi muokattu: 19.06.2014, 14:01:01 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #132 : 23.06.2014, 08:45:40 »
Ajelin eilen ja tänään yleismittari kännykkätelineessä ja seurasin  latausjännitettä,
siinä 14,3-14,6 välillä pyörii, enimmäkseen 14,4

Minä en nyt saa tuosta selvää että onko se lataussäädin oikeasti viallinen?
Netistä yritin etsiä virallista tietoa oikeasta latausjännitteestä mutta en vain löydä.
Parilla foorumilla on mainittu korkeampia latausjännitteitä:

<lainaus>
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=38264
Re: Optimal Battery Voltage
8<  8<
Voltage regulator simple test is watching voltage and seeing that no load voltage with engine
running is 13.7-14.4 on that year range. Starting with 2004.5 S40/V50 and every other Volvo
2005 and later will have a wider range with higher voltages when first started and when temps
are cold. These use externally controlled voltage regulators that have the target voltage
regulated to give more effective charging of battery. On this system in cold weather you will
see as high as 15.3 V for periods.

http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-151534.html
8<  8<  8<
The car voltage with new unit is 14.45V and car feels lot crisper and faster
</lainaus>

...ja noiden perusteella latausjännite oliskin ihan ok.
Mihin tässä nyt voi oikein luottaa...?
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #133 : 24.06.2014, 19:10:13 »
Laitetaan nyt vielä tämäkin tieto tänne eli havaintoja.
Aamusella kylmällä kelillä työmatkalla auto lataa 14,4-14,5
Iltapäivällä jos lämpötila on yli 16, auto lataakin 14,2-14,4
Eli jotenkin vaikuttaa lämpötilariippuvaiselta.

Annan tuon olla noin ja seurailen tilannetta aina välillä.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #134 : 25.06.2014, 01:08:31 »
Automerkin oma akku on hyvä valinta, koska sopivassa latausjännitteessä on seosmetallivalinnasta johtuvaa eroa.  Ainakin hopeaa ja kalsiumia käytetään, ja tod.näk. lukemattomia muita.  Hapon alkuväkevyys sovitetaan levymateriaalin mukaan, ja silläkin on vaikutus latausjännitesuositukseen.  Valmistaja laittaa autoon yhteensopivat akun ja laturin.  Nykyään käytetään korkeampaa latausjännitettä kuin 20 v sitten.  Siitä on sitten seuraus, että 20 v vanha laturi ei jaksa ladata akkua ihan täyteen.

20 v ei Volvolle ole ikä eikä mikään.

Sanovat lämmön lyhentävän akun ikää.  Sen takia monessa autossa on akku takapenkin alla tai muussa viileässä paikassa.  Raskaassa kalustossa akut on "aina" sijoitettu kauas moottorista ja pakoputkista.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Proturbo  Autodiagnoosi