Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: olli - 02.12.2011, 12:05:49
-
Kyseessä siis Volvo 360, B200K-kone ja onko tuo nyt sitten Solexin kaasutin.
Vaihdoin bensansuodattimen eilen talvihuollon yhteydessä ja silmiin osui tämä kaasuttimesta ilmansuodatinkoteloa päin törröttävä musta letku: http://olli1.1g.fi/kuvat/Volvo+360+GL/PC010027-1.JPG
Nyt letku ei johda mihinkään vaan roikkuu toisesta päästään vapaana. Korjausoppaasta en löytänyt kuvaa, josta olisi voinut tarkistaa.
Eli kuuluuko letkun tosiaan roikkua vapaana vai onko se vaan irronnut jostain? En löytänyt mitään nippaa, johon se voisi kuulua.
-
Voisiko se olla kampikammioon menevä huohotuksen korvausilmaletku. Johtaako letkun yläpää kaasuttimen päälle puhtaan ilman tilaan?
Kampikammiosta imetään huohotuskaasu PCV-venttiilin kautta imusarjaan, ja korvausilma otetaan kampikammioon puhtaana ilmanpuhdistimen ja kaasuttimen välisestä ilmatilasta. Jos koneessa on niin paljon ohipuhallusta, että kaikki ei mene imusarjaan, menee loppu em. ilmatilaan, ja imetään kaasuttimen läpi moottoriin. Letkun alapää voi kuulua lohkon kylkeen laipalla kiinnitettyyn osaan, jonka nimi on "crankcase ventilation oil separator", suomeksi ehkä "kampikammion tuuletuksen öljynerotin".
-
Tässä näkyy letkun yläpää hieman tarkemmin: http://i166.photobucket.com/albums/u95/ypcmarsal/DSCN2472.jpg
En ole tutkinut meneekö se puhtaan ilman tilaan, mutta niin luulisin.
Jostain päin nettiä luin äsken tuosta samasta letkulähdöstä ja siellä väitettiin, että siitä tulee puhdasta ilmaa tuonne johohkin kammioon ja sen kuuluu olla vapaana.
Voisiko se olla kampikammioon menevä huohotuksen korvausilmaletku. Johtaako letkun yläpää kaasuttimen päälle puhtaan ilman tilaan?
Kampikammiosta imetään huohotuskaasu PCV-venttiilin kautta imusarjaan, ja korvausilma otetaan kampikammioon puhtaana ilmanpuhdistimen ja kaasuttimen välisestä ilmatilasta. Jos koneessa on niin paljon ohipuhallusta, että kaikki ei mene imusarjaan, menee loppu em. ilmatilaan, ja imetään kaasuttimen läpi moottoriin. Letkun alapää voi kuulua lohkon kylkeen laipalla kiinnitettyyn osaan, jonka nimi on "crankcase ventilation oil separator", suomeksi ehkä "kampikammion tuuletuksen öljynerotin".
-
360 mallissa strömberin kaasarilla tuo vastaava löytyy ja on auki alapäästään sinne runkopalkin tienoille. On kaasarin "hengitysletku" ja vie mahd. bensahuurut pihalle.
Tästä en vanno mitään mutta oletus toiminnalle on sama.
-
360 mallissa strömberin kaasarilla tuo vastaava löytyy ja on auki alapäästään sinne runkopalkin tienoille. On kaasarin "hengitysletku" ja vie mahd. bensahuurut pihalle.
Tästä en vanno mitään mutta oletus toiminnalle on sama.
Tuonne runkopalkin tienoolle tämäkin letku meni ja roikkui siellä vapaana. Joku edellinen omistaja oli ilmeisesti kiristänyt sen johonkin kiinni nippusiteellä vähän liian innoissaan kun letku oli mennyt vähän lyttyyn.
Taidan ensi kerralla tallilla irroittaa tuon ja puhdistaa + tarvittaessa vaihtaa jos näyttää olevan liian lytyssä.
pitäisi muutenkin varmaan hankkia uusi tiiviste tuohon kaasuttimen ja imusarjan väliin kun tuntuu hieman vuotavan siitä.
-
360 mallissa strömberin kaasarilla tuo vastaava löytyy ja on auki alapäästään sinne runkopalkin tienoille. On kaasarin "hengitysletku" ja vie mahd. bensahuurut pihalle.
Tästä en vanno mitään mutta oletus toiminnalle on sama.
Saattaa todellakin olla kohokammion tuuletus- ja tulvimisletku.
Jos letku on ollut jossain kiinni, pitäisi siinä näkyä selvät jäljet pitkänkin irtiolon jälkeen.