Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Satulan liukutappien vastakappaleissa välystä, ideoita korjaukseen?

  • 5 Vastauksia
  • 5034 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Laakeriremonttia tehdessä 360:een täytyy tässä samalla jarrut huoltaa, mukavasti oli kuskin puolella yksi liukutappi hitsannut täysin kiinni ja toisessa lähes milli sivuttaisvälystä...  ::) Välys ei tunnu kuitenkaan olevan ilmeisesti itse tapissa, vaan noissa satulan korvakkeessa olevissa vastakappaleissa, sillä samalla tapilla välys tuntuu vain toisessa vastakappaleessa.

Nämä kuvissa olevat ympyröidyt kohteet siis kyseessä. (Ei kannata välittää katkaistuista kiinnityspulteista, joku aikaisempi asentaja oli tuhonnut pultin kannat sen verran laadukkaasti, ettei jatkovarrella vääntäessä saanut mitään pitoa ja IKH:n 3/8" vääntimestä loppui potku kesken pikkukompuralla pulttien ollessa "kohtalaisen" tiukassa... Onneksi rälläkkä on toimiva yleisavain pulttiin kuin pulttiin. ;D)



Noissa holkeissa on siis toisessa ilmeisesti turhan suuri välys, koska tappi heiluu ainakin millin sivuttaissuunnassa. Eri tavaralta nuo näyttää valettuun korvakkeeseen nähden, mutta edes VADIS ei erottele noita erillisiksi osiksi, eli osia tuskin saa valmiina, kun ei 300-sarjaan saa edes jarrupaloja tai levyjä enää Tiskiltä..  ::) Tai sitten tuo on vaan joku prässätty ulkoreunus suojakumille.

Satulaan saa kyllä liukujen korjaussarjaa tarvikkeena, mutta siinäkin tulee ainoastaan tapit, pultit ja suojakumit mukana.

Eli mitähän tuossa voisi tehdä, onko järkeä viedä koneistamolle jos saisivat holkit vaihdettua, vai täytyykö alkaa metsästämään ehjemmillä vastaholkeilla varustettua korvaketta purkuautoista.

Satuloita saa kyllä tarvikeliikkeistä vaihto-osana, mutta tulevat ilmeisesti ilman tuota korvaketta vai? Täytyy vielä varoiksi kysyä perjantaina tiskiltä tuon korvakkeen saatavuutta.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2011, 01:07:21 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Käsittääkseni se kannake on ihan yhtä valua eli tuo reunus on vain suojakumille.
Yksi vaihtoehto olis ettiä paksummat tapit ja kairata reiät niille sopiviksi( epäilen että ainevahvuus+ mitat ei sovellu holkittamiselle.

Mutta... miksi niitten pitäis olla "tiukat"? Tietty h-vetin väljät alkaa jo kolisemaan montuissa mutta kohtuullinen välys ei vielä vaikuta jarrujen toimivuuteen/kestoikään ??

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Tyyppivika, ihmettelin omassani mikä helkitti kolisee montuissa, luulin jo että alustan juuri vaihdetut nivelet oli romuna, mutta jarrusatulahan siellä kolisi.

Itse käänsin omasta vaan tapit jotain 90astetta eri asentoon ni mekkala väheni, ja H*LVETIN paksu vaseliini väliin, jotain grafittirasvaa taisin tunkea, oli jäykkää kun P*ska se vaseliini muuten! :D

Tappejahan saa uusia motonetistä, ostat uudet tapit ja kunnon jöötimönjät väliin ni luulis mekkalan loppuvan.

Mulla läjä noita kiinnitysrautoja ja tappeja kotona, ja kaikissa aivan mahtava välys. :o
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa 360_GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Herätelläämpä vähän vanhaa aihetta.

Tuli tuossa mieleeni, et liukutappien Ø voisi kasvattaa jollain metallipinnoituksella.
Itsellä on kovakromauksesta aika laajalti tietotaitoa.

Voisin omaan 3-satkuun kovakromata nuo liukutapit ja vaikka kirjotella aiheesta tänne lisää kuvien kera.

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Tai sitten kuten Toyotan kohdalla. Sorvaten tai rälläkällä kapea ura liukutappiin ja siihen O-rengas. Tivistää sopivasti tapin eikä kolinoita kuulu. ::)
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa 360_GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Varmasti toimiva ratkaisu myös. : )

Itse ajattelin kokeilla tuota kovakromausta. Eipä pääse likutapitkaan enää ruostumaan. Tulee ikuiset, heh.  : D

 

Futurez  Kulkukoira