Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: puppet - 23.02.2014, 10:37:58
-
Pari juttua pistänyt silmään puolen vuoden auton omistussuhteen aikana, Volvo V40 2.0T Classic automaatti ilmastointi.
1. Moottorin käydessä, eli virrat II-asennossa puhallinta ei saa hiljaiseksi missään asennossa, normaalia? Puhallus siis jatkuu ''1-4''- asennoiden välillä samalla teholla, 5:lla puhaltaa lujempaa, mutta missään kytkin asento yhdistelmässä puhallin ei sammu.
2.Puhallus teho siis sama asentojen 1-4- välillä. Automaatti asennossa pukkaa normaalisti kovemmalla teholla, jos koppia pitää viilentää tai kuumentaa.
3.Puhaltimen nopeus kytkimen ollessa AUT- asennossa, ilmastoinnin ON/OFF- nappiin syttyy oranssi valo, kuten 0-asento valittunakin. Heti, kun kytkimen kääntää esim. ''0,5''- asentoon tai ykköselle, valo on vihreä.
Kesällä vihreä valo paloi koko ajan normaalisti automaatti asennolla, muihin listaamiini ominaisuuksiin en kiinnittänyt silloin huomiota.
Ilmastoinnin säätöpaneeli? Voiko ilmastoinnin vikakoodeja lukea, vai onko vaan vaihdettava jotain? ???
-
Voi lukea ton ikäsestä ton paneelin vikakoodeja. Luultavasti paneeli tai etuvastus menny
-
Voi lukea ton ikäsestä ton paneelin vikakoodeja. Luultavasti paneeli tai etuvastus menny
Kävin tiistaina katsastuksessa, jossa luettiin tietysti koodit, 5 järjestelmää, nolla koodia. Liekkö lukevat kaikki, vai pelkästään moottorin koodit? ??? Äsken sain ON/OFF kytkimen vihreäksi renkkaamalla AUT-1 asentojen väliä, jossain vaiheessa kuitenkin katkaisee itsestään ilmastoinnin. Puhallinkin pärisee kylmänä, varmaan sekin vaihdettava ;D
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=196.0
siellä on liitokset huonoina siinä panelissa avaa ja korjaa ne...
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=196.0
siellä on liitokset huonoina siinä panelissa avaa ja korjaa ne...
Kiitos! Tarkastan liitoskset, jospa se sillä.
-
Helle tuli, myös autoon! Kerkesin just kaverille kehuskella miten mukava mennä autoon kun työntää kylmää joka tuutista... Eipä työnnä enää. Puhallin ei nimittäin pyöri enää vert. Ennen aina täysillä
Revin tuon paneelin irti, putsasin kontakti kliinerillä ja mittasin. Ei vikaa havaittavissa mittausten ja suurennuslasin avulla tekemieni tutkimusten mukaan. Oisko sitten puhallin moottori pimee? Sulakkeet ok. Onko puhaltimelle jotain relettä/tms. Vai ohjaako toi paneeli sen mitä puhallin tekee?
-
mittaa yleismittarilla tuleeko moottorille virtaa
-
Helle tuli, myös autoon! Kerkesin just kaverille kehuskella miten mukava mennä autoon kun työntää kylmää joka tuutista... Eipä työnnä enää. Puhallin ei nimittäin pyöri enää vert. Ennen aina täysillä
Revin tuon paneelin irti, putsasin kontakti kliinerillä ja mittasin. Ei vikaa havaittavissa mittausten ja suurennuslasin avulla tekemieni tutkimusten mukaan. Oisko sitten puhallin moottori pimee? Sulakkeet ok. Onko puhaltimelle jotain relettä/tms. Vai ohjaako toi paneeli sen mitä puhallin tekee?
Ns. etuvastus joka ohjaa tuota puhallinta. V40:ssä puhaltimen moottorin yhteydessä vänkärin jalkatilassa.
-
mittaa yleismittarilla tuleeko moottorille virtaa
Tuli. Toiseen johtoon, maa pisteenä ovenrajoitin pultti 12V, toiseen, maattopisteen ollessa sama 9.5V! :buck2:
Ns. etuvastus joka ohjaa tuota puhallinta. V40:ssä puhaltimen moottorin yhteydessä vänkärin jalkatilassa.
Onkohan se se missä lukee ''Omron'' vai toinen se pieni palikka?
X40.fin lainattua:
Selailin aikasempia juttuja ja siellä oli juttuja että puhaltimen transistori voisi aiheuttaa puhalluksen "jumittamista" yhteen asentoon kuten
minulla siellä oli että moottorin kyljessä olisi joku "mötikkä" joka on se transistori minulla ei ole siinä moottorin kyljessä mitään mutta kauemmaksi on vedetty yhdellä ruuvilla kiinni oleva mötikkä missä lukee omron 12v 20a raitisilmasuodattimen vieressä toinen "mötikkä
kahdella ruuvilla kiinni oleva "mötikkä" kumpi näistä on transistori auto vm.02/03 manuaali ilmastoinnilla.
Kiitos vastauksista :hello:
-
Etuvastus on kahdella ruuvilla kiinni, ruuvit jää aavistuksen verran hansikaslokeron alareunan taakse, mutta on sen verran esillä, että ne sieltä saa ruuvattua irti.
Josko tuosta tunnistat oikean osan.
Tuo puhaltimen jännitteenmittaushan kertoi, että se saa 2,5V jännitteensyötön, eli pitäisi pyöriä aika hiljaisella vauhdilla, puhallusnopeutta kasvatettaessa säätönupista, pitäisi sen 9,5 voltin laskea alaspäin.
Ton näköinen mokkula sielä pitäisi olla, josta liitin-puoli näkyy vain ulospäin, loput siitä on ilmakanavassa jäähtymässä.
(http://www.carid.com/images/wp/genuine/w01331661171oes.jpg)
-
Transistori vaihdettu jo alkoi toimimaan! Liekkö aiemminkin käytetty auki kun oli vaan yhellä ruuvilla kiinni.