Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jhalon - 13.11.2011, 18:39:09
-
Mitkä ovat hyväksi koetut arvot caster,camber ja aurauskulmalle? Kohde on Amazon -66 2d.Tv:Juha
ps.säätöpäivä on huomenna.
-
Ohjearvoista viis :)
Auraus 0-2mm, camber 0 ja casteria niin paljon, kun mahdollista. Amazonissa on alunperin etupalkin etumaisten kiinnityspisteiden välissä säätölevyjä. Ne pois ja mahdollisuuksen mukaan taaempien kiinnityspisteiden väliin levyjä noin 6-8mm. Näillä säädöillä kulkee kuin juna, vaikka olisi vähän leveämmätkin renkaat.
-
Kiitos vinkeistä.Vielä tarkentava kysymys.Jos auraus ja camber on säädetty ja sen jälkeen alan tekemään casterilla kokeiluja vaikuttaako se jo säädettyihin auraus ja camber arvoihin?
-
Mielenkiintoista :) Pitää muistaa kulmamiehen ohjeet ja kokeilla.
Eilen irroitin talven puunailua varten etupalkin ja sen etukiinnikkeissä oli kaiken kuran alla ohuet säätölevyt. Eli ne siis pois ja takaosaan latasta paksummat tilalle.
-
Kiitos vinkeistä.Vielä tarkentava kysymys.Jos auraus ja camber on säädetty ja sen jälkeen alan tekemään casterilla kokeiluja vaikuttaako se jo säädettyihin auraus ja camber arvoihin?
Jos säädät casteria tuollalailla koko etupalkkia kääntämällä, niin muiden arvojen ei pitäisi luonnollisestikaan muuttua.
-
Asia selvä.Kiitos!
-
Päteekö Kulmamiehen vinkki myös satasarjalaiseen?
-
Herätellään tätäkin keskustelua vähän !
Asia koskee siis amazonin pyöränkulmia. Alunperinkään ei ole ollu kulmat kohdallaan liian hyvin (kesällä kun vaihdoin uudet nakit alle jotka olivat profiililtaan matalammat, ajeltiin lappiin etelästä lomailemaan, unohtui kokonaan että kulmat saattaisi muuttua tuossa, en kyllä uskonut että noin radikaalisti :o niin, aurasi mukavasti uudet etupyörät (firestonet) täysin sileiksi, räteille asti osittain.) niin lapissa sitten käytin hätäratkaisuksi tutun kautta korjaamolla aurauksen säädättämässä. (Heitin sliksit taakse ja takanta hyvät kumit eteen niin päästiin kotiakin vielä ihme kyllä). Ajettavuus parani kyllä huomattavasti ja kuluminen loppui lähestulkoon, korjaaja sanoi myös jotta keskiraidetangon oikea nivel on romuna.
Ja asiaan. Tuossa vaihdoin nyt uudet nivelet molemmin puolin (tietysti unohdin ottaa mitan renkaista/vanteista) ja autosta tuli aivan holtiton ajaa, seilaa ja puoltaa vasempaan. Alunperinkin rattia ei saa booreilleen ollenkaan että olisi suorassa, sattuu boorit juuri väärin. (auto kaartaa vasempaan ratti suorassa)
Miten tuon saisi korjattua silleen että ratti jäisi suoraksi ja että pyöränkulmatkin olisi kondiksessa vielä. Kun olen koittanut hypyttää rattia booreilla eri asentoon ja ei jää suoraan. Ja kun tuo vasen etupyörä on kiinteästi simpukassa niin ei voi hienosäätää sieltä kauttakaan että ratti ja vasen etupyörä olisi hyvin synkassa. Voiko simpukasta jotekin tuota passata ?
Ja tämän lörpöttelyn jälkeen lopultakin siihen alkuperäiseen kysymykseen :P Onko mitään konstia tietää että etupyörät ovat suorassa ja tuohon aurauskulman säätöön. Olen sitä säädellyt vaihdellut pienillä korjauksilla paljon muttei vaan löydy hyvää kulmaa ?! Säädettäväksi pitäisi kai viedä mutta ei viitsisi kun alla on sen verran hurja rengastus tällä hetkellä. Tai vaikuttaako tuo auton etu/takakenon muuttuminen kuinka radikaalisti kulmiin ?
-
Ohjearvoista viis :)
Auraus 0-2mm, camber 0 ja casteria niin paljon, kun mahdollista. Amazonissa on alunperin etupalkin etumaisten kiinnityspisteiden välissä säätölevyjä. Ne pois ja mahdollisuuksen mukaan taaempien kiinnityspisteiden väliin levyjä noin 6-8mm. Näillä säädöillä kulkee kuin juna, vaikka olisi vähän leveämmätkin renkaat.
Laitoin amaan etuakselin paikoilleen ja jätin edestä pois säätölevyt, taakse lisäsin 8mm verran levyjä. tuli sen verran hurjan näköinen viritys että mielessä kävi pysyykö koko akseli kiinni :)
-
Laitoin amaan etuakselin paikoilleen ja jätin edestä pois säätölevyt, taakse lisäsin 8mm verran levyjä. tuli sen verran hurjan näköinen viritys että mielessä kävi pysyykö koko akseli kiinni :)
Hipomies tekee paksusta latasta yhtenäisen palikan, jonka jyrsii sopivaan kulmaan ;)
-
Hipomies tekee paksusta latasta yhtenäisen palikan, jonka jyrsii sopivaan kulmaan ;)
Tarttis ekaks tehdä se jyrsin jolla saa sen kulman ajettua ;D Mikäs taika tuossa jutussa muuten on? se vissiin muuttaa jotain kulmaa sen verran että autosta tulee paremmin ajettava? Ammattikoulusta sen verran aikaa ettei ihan kaikkea muista :)
-
Tarttis ekaks tehdä se jyrsin jolla saa sen kulman ajettua ;D Mikäs taika tuossa jutussa muuten on? se vissiin muuttaa jotain kulmaa sen verran että autosta tulee paremmin ajettava? Ammattikoulusta sen verran aikaa ettei ihan kaikkea muista :)
Caster-kulma suurenee, jolloin suuntavakavuus paranee ja ratin palautuminen keskiasentoon tehostuu. Haittapuolena on, että ohjauksesta tulee hieman raskaampi.
-
Caster-kulma suurenee, jolloin suuntavakavuus paranee ja ratin palautuminen keskiasentoon tehostuu. Haittapuolena on, että ohjauksesta tulee hieman raskaampi.
Ei se ohjaus taida muutenkaan niin kauhean kevyt olla noissa veteraaneissa :)
-
Onko mitään kätevää ratkaisua tuohon pyöränkulmien säätöön olemassa. Olen koittanut metrimitan kanssa esim. aurausta säätää niin eihän siitä mitään tule. Renkaat kuluu ulkoreunoista kovaa vauhtia. Eikö tuo sillon auraa nimenomaan ? Camberit on miten sattuu, toinen suorassa, toinen sisäänpäin kallellaan. Casteria oon säätänyt kanssa tuolleen että taakse palikkaa väliin ja edestä kaikki pois.
-
Ei löydy mitään oikoteitä, niinkuin kulmamies sanoi että välit paikoilleen :)Suosittelisin tässä tapauksessa että ottaisit yhteyttä joko ilariin tai kulmamieheen ne tietää nää.
-
Lähinnä haluaisin tietää onko mitään käteviä konsteja saada vaikka nuo camberit nolliin ja aurauskulmat kohdalleen.
Kun jos renkaat ei ole täysin suorassa niin eihän niitä voi mitata sillon, tai kun niitä kääntää niin nehän kääntyy ihan eritavalla toisiinsa nähden, ja jos ei ole suorassa niin sittenhän se menee ihan mettään eikä auto kulje sitä vähääkään suoraan :idiot2:
Pitääkö aurauksessa jotenkin saada vasen pyörä suoraan linjaan ensin, ja siitä sitten säätää keskitangosta oikea pyörä samaan linjaan ? Kun ne on tosiaan nyt kaikki ihan pielessä niin ei ole mitään hyvää lähtökohtaa. Varmaan olisi viisainta viedä vaan säädätettäväksi, tulisi ainakin kerralla kuntoon kun niillä ihme koneilla ne laittaisi
-
Camberit saa mitattua suht hyvin ihan tavallisella vatupassilla. Sitten vaan säätää ylätukivrren U-prikoilla passin kuplan keskelle.
Sen jälkeen voi säätää aurauksen vaikka perinteisellä keppisysteemillä. Sillä ei mielestäni ole suurta merkitystä aurauksen suuruuteen, että onko renkaat 100% suorassa, vaan laittaa niin suoraan, mitä silmällä erottaa. Jos haluaa herkutella, niin käy ajamassa pienen lenkin ja laittaa muistiin missä asennossa ratti on, kun auto kulkee suoraa. Sitten säätää aurauksen vaan ratin ollessa siinä samassa asennossa.
-
Eikös casterin pysty säätää niillä U-simmilevyillä toista lisääämällä ja tai toista poistamalla camberin kanssa pitää olla vaan tarkkana?
-
Olen tehnyt 2"x2" pattingista ja kahdesta pellinpalasta "trammelin". Aika hyvin kotinikkari säätää sillä aurauksen.
-
Camberit kannattaa säätää vähän miinukselle. Ainakin 142 on hyvä ajaa kun Camber on -1,5 astetta. Kyllä nuo joutuu itse säätämään jos hyvän haluaa. Tuskin monessakaan korjaamossa alkavat hieromaan noita aurausta lukuun ottamatta.
Saako amazonissa rullamittaa eturenkaiden takapuolelle auton puolelta toiselle? Jos onnistuu niin laittaa nuppineulat molempien eturenkaiden kulutuspintaan. Sitten työntää auton niin että neulat sojottaa taaksepäin ja mittaa neulojen etäisyyden (jos mitta mahdollista vetää auton puolelta toiselle). Sitten työntää autoa eteenpäin niin että renkaat pyörähtää puoli kierosta ja neulat sojottaa eteenpäin. Taas mittaus. Noiden mittauksien ero on auraus.
-
Kyllä sinne hieman renkaan puolenvälin alapuolelle saa.
Itse olen tehnyt renkaaseen tussilla merkin, kulutuspinnan urasta mitta toisen renkaan uraan, sitten työntää autoa eteenpäin ja merkin kohdalla myös renkaan takareunasta samasta kulutuspinnan urasta mittaus.
n.2mm muistaakseni säädin viimekesänä aurausta ja camberin vatupassilla suunnilleen nollaan.
Jossain välissä kun sais aikaiseksi, olisi meininki kokeilumielessä akselin takimmaisten pulttien alle tehdä 8mm latasta caster-säätöpalat.
Vanteissa melko pieni offset ja edessä pienemmät ja kapeammat renkaat kuin takana, täten keula on hieman alempana ja caster on varmaan turhan pystyssä, kun hakee aika ikävästi urissa ::)
-
Omassa oli simmilevyt vain etupultin alla. Tuleeko ongelmaa jos ottaa kaikki levyt vaan pois?