Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Axu85 - 15.11.2011, 17:59:12

Otsikko: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: Axu85 - 15.11.2011, 17:59:12
Mites toi korkeudensäätömoottori lähtee sieltä etu-umpiosta irti?
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: hevonen - 15.11.2011, 18:24:17
Kierrä n. 30 astetta niin vapautuu, sitten vedät irti. Näin muistaakseni nuo pelittää.
Asteet ei ole varmat mutta periaate on. :)
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: mikan - 17.11.2011, 15:07:35
940:n umpiot juuri vaihtaneena, en uskaltanut vetää suoraan irti, vaan purin heijastimen irti. Voi olla, että se irtoaa pelkästään vetämällä.

Kun avasin umpion, sieltä sitten löytyi sellainen lukitusrengas, joka pitää sitä sen moottorin kynnet kasassa, ettei se ihan itsestään irtoaisi. Sen irrottamalla moottori irtosi kohtuullisella voimalla.

Ja niin, se moottorin kiertosuunta....   
Takaapäin katsottuna kuskin umpion moottoria käännetään myötäpäivään ja repsikan puolella tietenkin päinvastoin.
Tosin ei se toisinpäin mahtuisi kiertymäänkään!  :hello:
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: Kulmamies - 30.04.2013, 15:17:34
Jatketaanpa vanhaan aiheeseen, kun on vähän ongelmia korkeudesäätömoottoreiden kanssa. Kyseessä -92 mallinen 960, eli samat umpiot, mitä 940:ssä.

Eli toinen moottori ei toimi ollenkaan ja toinen alkaa surista, kun kääntää virrat päälle. Surisee aikansa ja sitten loppuu, mutta nupista säädettäessä toimii ihan normaalisti. Nyt on ollut pari päivää sellainen, että ei lopeta sitä surinaa ollenkaan ja lopulta alkaa hakkaamaan jostain yli ja kuuluu sellainen klok klok ääni.

Onko näissä yleensä vika siellä moottorissa, vai kenties siinä kojetaulun nupissa? Olisi kiva saada nämä toimimaan, vaikka ei niitä katsastuksessa vaaditakkaan näin vanhassa.
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: pikatraktori - 30.04.2013, 16:02:40
Arvelisin että vika on siellä moottorissa ja korjaantuu vaihtamalla uuteen. Tosin vaihdoin tuollaisen edelliseen Mondeoon, mutta ei tämäkään ole Volvon tekemä ;). Bosch, veikkaisin.
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: hevonen - 30.04.2013, 23:02:53
Jatketaanpa vanhaan aiheeseen, kun on vähän ongelmia korkeudesäätömoottoreiden kanssa. Kyseessä -92 mallinen 960, eli samat umpiot, mitä 940:ssä.

Eli toinen moottori ei toimi ollenkaan ja toinen alkaa surista, kun kääntää virrat päälle. Surisee aikansa ja sitten loppuu, mutta nupista säädettäessä toimii ihan normaalisti. Nyt on ollut pari päivää sellainen, että ei lopeta sitä surinaa ollenkaan ja lopulta alkaa hakkaamaan jostain yli ja kuuluu sellainen klok klok ääni.

Onko näissä yleensä vika siellä moottorissa, vai kenties siinä kojetaulun nupissa? Olisi kiva saada nämä toimimaan, vaikka ei niitä katsastuksessa vaaditakkaan näin vanhassa.
Mulla sama vika toisessa ja olen paikantanut vian moottorin sisään. Kun vähän kiertää tai taivuttaa sitä liitinkohtaa, käytös muuttuu, on siis siellä sisällä joku yhteys vähän huono. Korjauksesta en tiedä, helpoin ehkä hommata purkuosa. :P

Asiaa sivuten, mulla on -96 850 T-5 joka on uutena ostettu kaliforniaan. Sieltä tuotu parin vuoden päästä Belgiaan. 2006 tuotu suomeen.
Kysyin paikalliselta leimapäälliköltä pitääkö tuossa toimia korkeussäätö kun jenkkeihin sitä ei ole vaadittu eikä siinä vientiversiossa sitä ole ollut. Ovessa on tarra josta selviää että kys. auto täyttää kaikki usa normit.
Joku on ite pannut tuohon jälkikäteen valojen korkeussäädön, joka nyt siis vähän renaa, siksi kyselin katsurilta pitääkö olla...
Nooohh, tuli hyviä arvailuja. :D Hakivat auton tietoja ja toinen sälli sanoi että pitää olla. Vänkäsin että miksi, kun auto on noin viety jenkkeihin ja tuotu sitten sieltä.
Äijät mumisi aikansa ja tuli siihen tulokseen että jos auto on ns muuttoauto, säätöä ei tarvita, jos on muuten vaan tuotu suomeen, pitää olla... :-*

Sanoin jotta näytäppä nyt jotain pumagaa väitteesi tueksi niin sanoi että"no, kunhan jotain surinaa kuuluu kun tuot leimalle."
Ristusnotta, en paremmin sano.

Ite oon sitä mieltä jos auto on viety johonkin maahan sinne vaadituilla varusteilla, ei niitä täällä tarvii jälkikäteen väkästää.
Tosin muistuu mieleen takavuosien surkuhupaisa sivuvilkkujen asentaminen ehjiin lokareihin.. :facepalm:

Anteeksi avautuminen, liittyy vaan jotenkin asiaan, saa kommentoida jos on parempaa tietoa kuin paikallisilla insinööreillä.
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: Kulmamies - 01.05.2013, 09:24:05
Selvä, taitaa se moottori sitten olla viallinen. Siksi epäilin, kun vaihdoin sen toisen moottorin jo kerran ja se toimii edelleen vähän hassusti. Se toinen puoli on ihan mykkä, vaikka kokeilin siellä kahta eri moottoria.

Taitaa vähemmällä päästä, kun ottaa pois toiminnasta mokomat härvelit. Ei niitä kuitenkaan ikinä tule säädettyä.
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: sunnuntaikuvaaja - 14.09.2022, 09:51:35
Kiitos tämän langan, sain oman rikkinäisen säätömoottorin helposti irti. Sitten kysymykseeni: Olisiko neuvoja, millä näitä voi nykyään korvata? Pari tuntia vierähtänyt autopurkaamojen sivuilla sekä eBayssä, mutta en ole onnistunut löytämään samanlaista moottoria enää mistään.
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: bolinder - 15.09.2022, 08:27:55
Oletko kysyny täälltä markkinapaikalta
Otsikko: Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
Kirjoitti: sunnuntaikuvaaja - 05.10.2022, 09:06:02
Sain tämän ongelman ratkaistua ja ajattelin jakaa vinkkejä täällä.

Kiitos aikaisemman kirjoittajan, minäkin avasin "rikkinäisen" (eli kuskin puoleisen) korkeudensäätömoottorin varovasti. Kaikki rattaat ja akselit voitelin silikonirasvalla. Tämän jälkeen lähti toimimaan ihan normaalisti!

Kävi kuitenkin niin, että kun liikutin valoja ylös-alas kojelaudan rullasta, niin nyt toinen korkeudensäätömoottori tilttasi (eli matkustajan puoleinen). Ilmeisesti moottorit ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa ja haluavat olla "samalla korkeudella". Kun olin räpeltänyt kuskin puoleista moottoria käsin, niin sen paikka oli muuttunut alkuperäisestä.

Sain tämän kuntoon sillä tavalla, että otin sen matkustajan puoleisen moottorin irti, laitoin kiinni kuskin moottorin piuhaan jonka jälkeen se surisi hieman, sitten laitoin sen takaisin kuskin puolelle ja tietysti kuskin puoleisen piuhan takaisin kiinni omaan moottoriinsa. Nyt kaikki toimii normaalisti.

En tiedä oliko tässä kaikessa järkeä, mutta näin minun aistieni mukaan kaikki tapahtui!