Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Aw3 - 10.12.2021, 19:26:48

Otsikko: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Aw3 - 10.12.2021, 19:26:48
Olisi viritys meneillään ja kohti 300 heposta ollaa menossa. Auto on s60 -02 2.4t awd b5244t3.

Tällä hetkellä autossa on bulkki softa, jolla saatu 240hp eFlexFuelin kanssa, joten suuttimissa loppuu pelivara. Riittääkö/mistä löytyy joku, joka saisi ohjelmoitua isommilla suuttimilla lisää tehoa sekä etanoli ohjelman ilman eFlexFuelia?

Tarkoituksena olisi laittaa 3" dp, 2.5" putki, isommat suuttimet ja ohjelma etanolin kanssa. Joo, turbon voisi vaihtaa, mutta tulee budjetti vastaan. Jos nyt ensin saisi nämä päivitykset jotenkin tehtyä ja vaikka penkissä käytettyä, niin katotaan sitten paljon jää vajaaksi 300hp rajasta.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: TomppaT4 - 11.12.2021, 14:32:02
Se vakioturbo ei tarjoile enää mitenkään niin paljoa lisää että nuo toimenpiteet olisi järkeviä ennen sen vaihtoa isompaan.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: evilracer - 11.12.2021, 23:42:43
Ja heti ahtimen vaihdon jälkeen aletaankin olemaan lohkon keston rajoilla aika nopeasti  ::)
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: volvotdi - 13.12.2021, 09:46:55
Ilman turbon vaihtoa ei 260hv ylemmäs pääse. Etanolin kanssa leikkiminen vielä rajoittaa kun suuttimet ei tuota riittävästi vaan päästää laihalle. Jos aikoo tuota virittää niin kannattaa unohtaa jos ei halua panostaa, koska hajoaa aivan varmasti muuten.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 13.12.2021, 14:31:19
Kyllä, samoilla linjoilla.
83mm poraus, sylinterit ei kestä.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: janne81 - 13.12.2021, 15:04:04
Kyllä, samoilla linjoilla.
83mm poraus, sylinterit ei kestä.
Missä kohdalla menee muuten se raja että ei kestä? Onhan V/S60R koneessakin 83mm poraus eikä nekään kaikki ole rikki.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: puliukk0 - 13.12.2021, 18:53:44
Missä kohdalla menee muuten se raja että ei kestä? Onhan V/S60R koneessakin 83mm poraus eikä nekään kaikki ole rikki.

Focuksia ulkomailla rakentavat 400hp molemminpuolin. Toiset kestävät toisia pidempään. Sama lohkohan niissäkin taitaa olla?
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Juzi - 13.12.2021, 19:14:26
Missä kohdalla menee muuten se raja että ei kestä? Onhan V/S60R koneessakin 83mm poraus eikä nekään kaikki ole rikki.
Tossa se raja kokolailla on, kun ärristäkin hajoo vakiona niitä 83mm putkia..
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Aw3 - 15.12.2021, 09:13:38
Ulkomailla saavat rakennettua kyllä mutta suomessa hajoaa heti ???  300hp asti pitäisi kyllä lohkon kestää, paperilla kun olisi se lähemmäs 300hp niin todellisuuden lukemilla se olisi vielä sietokyvyn alapuolella. 275hp on vielä mahdollinen, kunhan saisi jonkun tekemään ne softat kunnolla (se mitä tässä kyselinkin).

Pitäisi vaan tietää, että saako isommat suuttimet sopeutettua kuinka helposti, kun volvojen tietokoneet ei tykkää päälle kirjoittamisesta. Diesel vehkeisii tiedän kyllä suomen huipputekijät, mutta ketkähän bensa/etanoli vehkeitä osaisi ohjelmoida?
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Ribbe - 15.12.2021, 15:23:48
En tiedä onko tuo kone paljoa huonompi kuin alle 2000 vuoden malleissa ollut. Volvolandia aikana yhdellä tutulla oli 2.4T koneisessa V70 Volvossa muistaakseni 310hv. Ei kylläkään vakio ahtimella. Siihen oli muistaakseni laitettu 19T ahdin vakion tilalle. Nuo tehot muistaakseni Kokkolassa penkissä mitattiin.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 15.12.2021, 16:43:57
Olisko sillä jotain tekemistä asian kanssa että tuossa on puristussuhde 9:1 ja esim T-5 on se paksumpi sylinteri ja puristussuhde 8.5:1
Voihan se kestää tai sitten ei, ite en alkais kokeileen.
Nakunaku. :)
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Ribbe - 16.12.2021, 06:56:11
Olisko sillä jotain tekemistä asian kanssa että tuossa on puristussuhde 9:1 ja esim T-5 on se paksumpi sylinteri ja puristussuhde 8.5:1
Voihan se kestää tai sitten ei, ite en alkais kokeileen.
Nakunaku. :)
Tuossa minun mainitsemassa autossa oli siis korkeammalla purustuksella ja ohuemmilla sylinteriseinämillä oleva matalapaine turbo kone. Ja auto sai kenkää eli ei sitä säästelty.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 16.12.2021, 10:04:30
Noin iso turbo helpottaa vähän ja voihan se kestääkin niinkuis sanoin mutta itellä ei ole intoa tuollaiseen vaan vetelen enempi varmanpäälle.
Virityshän on onnistunut siihen asti kun jotain posahtaa. :facepalm:

T-5 on myynnissä alle 2 tonttua, siihen ohjelma niin on se 300 ja isompi turbo tulee kaupantekijäisinä.

Ps. Noissahan on vakiona 2.5" putki, ainakin mulla.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Ribbe - 16.12.2021, 10:59:36
Jos varman päälle haluaa Volvon tinavitosen rakentaa niin ekana otetaan D5 lohko ja siihen vielä jos kestävemmät putket.

Pakko sanoa että itsellä oli aikoinaan softattu S70 2.5T ja siitä seuraava omistaja paskoi 3 sylinterin putken ajamalla 95:lla. Tuossa ei ollut luin softa laitettu.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: volvotdi - 16.12.2021, 11:49:15
Ulkomailla saavat rakennettua kyllä mutta suomessa hajoaa heti ???  300hp asti pitäisi kyllä lohkon kestää, paperilla kun olisi se lähemmäs 300hp niin todellisuuden lukemilla se olisi vielä sietokyvyn alapuolella. 275hp on vielä mahdollinen, kunhan saisi jonkun tekemään ne softat kunnolla (se mitä tässä kyselinkin).

Pitäisi vaan tietää, että saako isommat suuttimet sopeutettua kuinka helposti, kun volvojen tietokoneet ei tykkää päälle kirjoittamisesta. Diesel vehkeisii tiedän kyllä suomen huipputekijät, mutta ketkähän bensa/etanoli vehkeitä osaisi ohjelmoida?

Ilman turbon vaihtoa 275hv ei ole mahdollista. Softat kyllä onnistuu ja löytyy penkki missä testailla, mutta rajat kannattaa tiedostaa. Minä en vakioturbolla ota enempää kuin 260hv kun sitten itketään kun oli paska softa ja moottori sulanut mötti…
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 16.12.2021, 15:35:58
Pakko sanoa että itsellä oli aikoinaan softattu S70 2.5T ja siitä seuraava omistaja paskoi 3 sylinterin putken ajamalla 95:lla. Tuossa ei ollut luin softa laitettu.
95 on halvempaa, siinä taas säästi.
95:ttä kuluu enempi kuin 98 eikä tule semmosia tehoja, hinta tullee samoihin kulutuseroista johtuen.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: puliukk0 - 16.12.2021, 15:59:17
95 on halvempaa, siinä taas säästi.
95:ttä kuluu enempi kuin 98 eikä tule semmosia tehoja, hinta tullee samoihin kulutuseroista johtuen.

Jos moottorista ei saa sillä 3 oktaanin kasvulla mitään hyötyä (kuten esim. vapareissa yleensä, tai monissa vakio autoissa) niin ei siitä ole mitään hyötyä maksaa extraa.  :)
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 16.12.2021, 16:12:57
No saahan siitä lisätehoa turbossakin, tai sitten Volvon oma käyttäjän käsikirja on väärässä. En tiiä sit.
Se oktaanilukuhan kuvaa puristuskestävyyttä, lue nakutusherkkyyttä, niin kai siitä jotain hyötyä on kutitellussakin koneessa?  :)
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: JuHaU - 16.12.2021, 16:42:45
Tuossa minun mainitsemassa autossa oli siis korkeammalla purustuksella ja ohuemmilla sylinteriseinämillä oleva matalapaine turbo kone. Ja auto sai kenkää eli ei sitä säästelty.

Se lohko oli silloin lähes tehtaalta tullut. Sen jälkeen ne 2000 luvun alun lohkot ovat nähneet reilu 15-20 talvea ja kesää ja käyneet mahdollisesti vähän lämpimänäkin. Ei se tinalohkokaan särkymätön ole. Itse en suosittelisi kenellekään ottaa 300 hv 83 mm sylintereillä olevasta +15 vuotta vanhasta 83 mm lohkosta.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: puliukk0 - 23.12.2021, 15:07:50
No saahan siitä lisätehoa turbossakin, tai sitten Volvon oma käyttäjän käsikirja on väärässä. En tiiä sit.
Se oktaanilukuhan kuvaa puristuskestävyyttä, lue nakutusherkkyyttä, niin kai siitä jotain hyötyä on kutitellussakin koneessa?  :)

Älä lue viestejä puoliksi  :D
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 23.12.2021, 18:16:45
Älä lue viestejä puoliksi  :D
No mikä on? :D kerro mullekin.
Katson kyllä turboautotkin vakioautoiksi jos niille ei ole tehty mitään,  moot.ohjaus ottaa kyllä oktaanit huomioon, vai mikä pointtis on?
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: TomppaT4 - 25.12.2021, 12:05:18
moot.ohjaus ottaa kyllä oktaanit huomioon
Ootko aivan varma tästä? Jos olet, kerro toki millä antureilla tätä huomiointia tapahtuu?
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 25.12.2021, 14:03:18
En ymmärrä näistä mitään enkä tiedä mitä varten siellä nakutusanturit on...

Jos autossa on aktiivinen moottorinohjaus se pystyy säätämään sytytyshetken ideaaliksi sekä säätämään ahtopainetta, jolloin saadaan turbomoottoriin enemmän ilmaa ja polttoainetta.
Tästä taas seuraa...mitähän??

Itse otsikon aiheeseen olen jo aikaisemmin mielipiteeni antanut.

Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Jasu80 - 25.12.2021, 14:34:30
En ymmärrä näistä mitään enkä tiedä mitä varten siellä nakutusanturit on...

Jos autossa on aktiivinen moottorinohjaus se pystyy säätämään sytytyshetken ideaaliksi sekä säätämään ahtopainetta, jolloin saadaan turbomoottoriin enemmän ilmaa ja polttoainetta.
Tästä taas seuraa...mitähän??

Itse otsikon aiheeseen olen jo aikaisemmin mielipiteeni antanut.
Aktiivinen moottorinohjaus mikä tekee mitä? Mistäs näitä saa?
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: laatikkovika - 25.12.2021, 15:14:43
No voi kehveli.
Aktiivinen, synonyymi toimelias. Osaa siis säätää tietyissä rajoissa moottorin toimintoja.
On siis nykyaikana ihan tavallinen ecu.
Lopettakaa nyt jo.
Minä ainakin lopetan tämän tähän. :crazy2:
KVG

Lainaus iltalehden artikkelista jossa joku asioista vähän enemmän tietävä kertoilee

Korkeaoktaanisen bensiinin tankkauksesta on tehohyötyä vain ahdetuille moottoreille, kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Aikaisemmin ahdettuja moottoreita oli vähemmän, mutta nykyään useimmat pienetkin bensamoottorit ovat turboahdettuja ja voivat siten hyödyntää tätä tankkauskikkaa.

– Ahdetuissa moottoreissa on yleisesti aktiivinen nakutustunnistus, jolla säädetään ahtopainetta ja sytytysennakkoa.

– Niissä korkeampi oktaaniluku voi vähän nostaa tehoa, jos valmistajan säätökartta sen sallii.

– Eli teho nousee, kun ahtopainetta voidaan vähän lisätä, jolloin moottoriin menee enemmän ilmaa ja polttoainetta.
Otsikko: Vs: S60 -02 300hp?
Kirjoitti: Pubi - 19.04.2022, 22:32:29
No voi kehveli.
Aktiivinen, synonyymi toimelias. Osaa siis säätää tietyissä rajoissa moottorin toimintoja.
On siis nykyaikana ihan tavallinen ecu.
Lopettakaa nyt jo.
Minä ainakin lopetan tämän tähän. :crazy2:
KVG

Lainaus iltalehden artikkelista jossa joku asioista vähän enemmän tietävä kertoilee

Korkeaoktaanisen bensiinin tankkauksesta on tehohyötyä vain ahdetuille moottoreille, kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Aikaisemmin ahdettuja moottoreita oli vähemmän, mutta nykyään useimmat pienetkin bensamoottorit ovat turboahdettuja ja voivat siten hyödyntää tätä tankkauskikkaa.

– Ahdetuissa moottoreissa on yleisesti aktiivinen nakutustunnistus, jolla säädetään ahtopainetta ja sytytysennakkoa.

– Niissä korkeampi oktaaniluku voi vähän nostaa tehoa, jos valmistajan säätökartta sen sallii.

– Eli teho nousee, kun ahtopainetta voidaan vähän lisätä, jolloin moottoriin menee enemmän ilmaa ja polttoainetta.

Mä olisin lopettanut juuri samaan aikaan kuin sinäkin.
Jokaikisellä foorumilla on niitä jotka aloittaa vastaavanlaisen paskaläpän,
silloin mitään asia linjaa on enää turha jatkaa... >:( >:(