Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: 110497-0 - 28.01.2022, 17:47:42
-
Ei käynnisty ilman "pilottia".
Olen vaihtanut kylmäkäynnistys suuttimen, ei apua.
Nyt etsin lämpöaikakytkintä, mutta mistä sellaisen löytäisi, edes lainaksi jotta voisi kokeilla.
Vai onko Teillä asiantuntijoilla keinoa saada se ohitetuksi.
Auto seisonut 10 vuotta käyttämättä.
-
200, 300 vai 900 tai 700 mallin Volvo.
Vuosimalli?
-
Kai sen la kytkimen voi laittaa napilla toimiin?
Joissakin versioissa maa oli harmaa johto, se napin kautta maihin. Käsiryyppy...
Ei ole kyllä f- mallista kokemusta, lähinnä et.
Otto varmaan kertoo kun paljastat auton mallin. :)
-
Anteeksi maalaisuuteni kun en osannut keertoa auton mallia eli kone kuuluu 745 -90.
Muuten tunkista puheenollen -89 740 sedan,joka museokilvissä kaipaisi ehjää tunkkia.
-
Eli LH 2.4. ruisku. Siinä ei ole lämpöaikakytkintä. Suutinta ohjataan boksilla.
Suuttimelle tulee jatkuva +12V ja boksi maadoittaa sen sitten tarvittaessa.
Se ruokkii vasta reippaalla pakkasella.
-
Siis kyseessä on B200F kone. Imusarjan alla 4 sylinterin tienoilla kannessa on anturi, mikä se on?
-
Moottorinohjauksen lämpöanturi. Etummainen on lämpömittarin anturi.
-
https://carmanualsclub.com/volvo-repair-manuals-free-download/
Tuolta löytyy manuska. 240 on sama ruisku kuin 740, mutta johtojen värit ehkä ei.
-
Ja 240:stä ei löydy suutinrelettä.
Eihän muuten ole bendix regina ruisku? Onko puola perinteinen putkilo vai kantikas hässäkkä?
-
Ja 240:stä ei löydy suutinrelettä.
Eihän muuten ole bendix regina ruisku? Onko puola perinteinen putkilo vai kantikas hässäkkä?
Eikö bendixiä ole vain 230f koneissa?
Pyöriikö se moottori nyt ollenkaan? Vaihda uudet bensat tankkiin ja bensasuodatin.
Vanha paperitollo bensaputkessa voi ahdistaa.
-
Suattoipa se olla nuinkin ::). 90-92 740:ihin tuon yhdistän.
Itsekkin tutkisin enemmän seisomisen aiheuttamia tukoksia ja hapettumia ennemmin kuin hajonneita komponentteja. Tosin onko seisomiselle syytä?
-
Tulikos noihin se muutos että kk suutin hävis kokonaan 940 malliin öbäut 92-93 paikkeilla?
Ollut noita ysisatkujakin ja en nyt muista kunnolla mutta jossain 95-96 ei tainnut enää sitä olla, rikastus hoidettiin normisuuttimien kautta ecun toimesta..
Juu, uudet pensat ainakin eikä se suodatinkaan huono idea ole.
Tuossa ajassa bensa on lähinnä tärpätin hajuista määrittelemätöntä lientä. :))
-
Aikoinaan sammahteli ja kävi huonosti erityisesti helteellä, syy mielestäni oli tankissa oleva siirtopumppu. Nyt uusittu ko pumppu letkut suodatin korkepainepumppu ja kk-suutin tulpat johdot ja putsailtu liittimiä mahdollisuuksien mukaan. Välillä lähti käyntiin normaalisti, sain käytyä katsastuksessa ja hyväksytysti läpi. Lähti käyntiin 20 pakkasesta ja nollakelistä. nyt taas ei ilman pilottia. Jalkatilassa olevan boksi liittimet vielä tutkimatta.
Voiko lämpöaikaanturi tehdä sen, että välillä antaa käskyjä kk-suuttimelle ja sitten taas ei? Senhän ei pitäis vaikuttaa kun kone on käyntilämpöinen.
Liekö olen ymmärtänyt niiden toiminnan oikein.
-
Nyt lähti käyntiin, vaihdettiin ecu-boksi toisesta museoautosta ja toimii.
Nyt kysymys onko kellään myyntävänä Bosch
0 280 000 590.
-
Boksin vaihdon jälkeen toimii hyvin. jonkin päivän jälkeen hävisi kipinä ja vaihdettiin paisuntasäiliön kueessa oleva rel ja taas mennään. Ko rel kuuluu kuitenkin -89 mallin 740 sedaniin, joka museoauto. Nyt pitäisi löytää siihen kesäksi ko rele. Olisko kellään ja hennoisiko luopua ehjästä. Tilasin Ranskasta, mutta tuntuuvat olevan hakusessa.
-
Jos ei löydy alkuperäisen mallista relettä, niin sen voinee korvata ihan tavallisella yleismallin releellä. Ainakin minulla oli -90 740 B200F, jossa oli tehty niin.
(http://www.240turbo.com/relay1323592diagram.jpg)
https://volvoforums.com/forum/volvo-240-740-940-12/1991-740-turbo-raido-suppression-relay-96257/
-
Volvolta tai skandixilta, syksyllä ei saanut tarvikkeena.
-
Kiitos, näyttää olevan saatavilla kun osaa oikein etsiä.