Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Lankku - 02.06.2022, 21:07:44

Otsikko: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 02.06.2022, 21:07:44
Viimeisimmän 965:n (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=129918.msg1061602206#msg1061602206) lähdettyä pihasta sen ostajan kanssa oli puhetta, että 965:n syrjäyttämä 170hv 850 olisi joutilaana ja pienen harkinnan jälkeen kävin hakemassa se pois. Tähän tilanteeseen päädyin ihan vaan ImportTuningin takia ajatuksesta käydä kiertämässä radalla pääpiirteittäin vakiolla kalustolla(jonka ostohinta on rajattu). Ja koska ImportTuningilla on tarkoitukseen Primera GT, niin mikäpä sen parempi vastine kuin aikansa kilpakumppani BTCC:ssä :2funny:

Ihan niin suoraviivaisella linjalla ei kuitenkaan päästä tähän pisteeseen, vaan syksyllä ostin ensin -92 170hv sedanin jota meinasin käyttää. Elvyttelin toimintaan eikä katsastukseen kovin kummoisia tarvitse, mutta kuitenkin enemmän teki mieli farkkua. Ja kovempaa käyttöä varten kone olisi ehkä syytä avata, koska männänrenkaat tuntuu jämähtäneen jossain määrin 10 vuoden seisonnan aikana :buck2: Nelipulttiset navatkaan ei helpota vanteiden valintaa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/850%20-92/1_2.jpg?img=medium)

Seuraavaksi alkukeväästä kyselin cc57:lta vieläkö 170hv farkunraato seisoo pihalla ja seisoihan se. "Suoraan ajosta." Käynnistellessä asukit kurkkivat konepellinäänieristeen välistä mitä tapahtuu :P
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-94%20D5%20AWD/1.jpg?img=medium)
Alle 300tkm ajettu -94, lähes uusi kytkin, uusia pyöränlaakereita, jne., seissyt pari vuotta, ei penkkejä ja muutamaa muutakaan osaa. Sinällänsä hyvänoloinen aihio satunnaiseen hupiratailuun. Ruuvasin valot kiinni, teippasin nurkissa pyörineen takaluukun paikalleen, -92:sta kuskinpenkki kiinni ja tarroilla ajamalla kotiin. Hyvin toimi, mutta kannentiivisteviasta oli vähän viitteitä joten hetken mietinnän jälkeen sai jäädä reserviin uudemman oston myötä.

Lopullinen kohde eli -96 on pyörinyt paikkakunnalla vuosia kahdessa perheessä eri käyttäjillä ja sinällänsä ollut aika hyvällä pidolla. Maalipinta luonnollisesti haalistunut ja muuta ajan tuomaa perusjälkeä ympäriinsä. Helmat näyttäisivät olevan vielä ehjät, mutta takasisälokasuojissa oli ihan kunnon reiät. Tuore akku(jonka vaihdoin jo pienempään), laturi ja etupyöränlaakerit sekä ensi vuoden alkuun voimassa oleva katsastus.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/1.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/4.jpg?img=medium)

Varustelista on aika kattava, mutta ilmastointia tai kattoluukkua ei ole nähty tarpeelliseksi. Nahkasisusta(myyty) mukitelineellisellä kyynärnojalla ja lämmitettävällä takapenkillä, etuovien ilmanohjaimet, keskuslukko kaukosäädöllä ja hälyllä, ajotietokone, vakkari, sähkölasit ja -peilit, etusumarit sekä irrotettava vetokoukku. En muista oliko takaspoileri ollut alunperin vai lisätty myöhemmin.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/6.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/11.jpg?img=medium)

Heti oston jälkeen otin nosturille ja kävin paikkoja läpi. Auton liikkuessa kuulunut naputus johtui käsijarruvaijerin väärästä linjauksesta eli otti kiinni pyörään ja lyöntipainoon. Katsastuksessa oli tullut huomautus etulinnunluusta. Sen lisäksi molemmat alapallot sekä oikean etutukivarren helat oli väljiä, molemmissa etuiskareissa oli vuotoa ja molemmista etujarruletkuista parin sentin matkalta hieraantunut kudokset näkyviin tolpan kohdalta. Epäilisin ettei kaikki ole ehtinyt tulla katsastuksen jälkeen ::)

Toissa viikolla aloittelin ehostusoperaatiota purkamalla -94:stä kotipihassa etutolpat ja tukivarret pois. Vaihdoin tolppiin uudet madallusjouset, paremmat yläjousituet B-osana ja pihalla siirsin ne -96:een. Madalsin yläjousituen keskiholkkia jotta iskarin yläpää ei anna niin paljoa turhaa joustoa. Paikkojen ollessa auki vaihdoin ylemmät tolpan kiinnityspultit jotta sai camberit maksimiin. Tulipa esiin, että vanha yläjousituki oli myös lievästi räjähtänyt. Olisi ehkä voinut katsastaja huomata senkin. Samalla sai hieman parempikuntoiset etujarrulevyt ja palat. Taakse en laittanutkaan madallusjousia vaan nipsasin paksummalla langalla olevasta vakiosta kaksi kierrosta. Takajarrulevyt ja palat vaihdan vielä, nykyiset on aika urilla.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/1.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/3.jpg?img=medium)

Koska "luokan sääntöajatelmaan" kuuluu tekniikan pitäminen mekaanisilta osiltaan ja moottorinohjaukseltaan vakiona sekä vaparina, täytyy muuttaa sieltä mistä pystyy. Sisustan kevennys alkoi takapenkin, kontinpohjan verhoilujen ja takalasinpyyhkijänmoottorin poistolla. Jatkoa seurasi takalasinnostimien ja takaovenjohtosarjojen poistumisen myötä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/6.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/9.jpg?img=medium)

Alle eksyi pitkään joutavana olleet Galaxyt suht loppuunajetuilla 205/50 Hankookeilla ja ne meni aika pienellä vaivalla. Edessä riitti kaaren vetely ulospäin käsin(siitä iso rako oveen) ja takana kanttien naputtelu. Sopii aika kivasti ulkonäköön. Siinä ja tässä onko helmalinja suorassa vai hieman takakenossa, mutta perästä lähtee vielä painoa pois muutenkin kuin varapyörä ja työkalut.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/7.jpg?img=medium)

Muunsin myös E85:lle ja se sujui suoraviivaisesti laittamalla 2.5T/T6 suuttimet. Moottoriöljyt vaihdoin ja kippasin tilalle 5W-50 Valvoline VR1. Ei ole juurikaan kuluttanut näillä ajoilla. Radalle 99-> öljypohja voisi olla ihan hyvä vaihtoehto lämmönvaihtimen takia. Ei tarvitse vaihtaa syyläriä tai laittaa öljyletkuja.

Vähän mietin takaosaston lasien vaihtoa polykarbonaattiin, mutta tässä vaiheessa taidan tyytyä vain helppoon vaihtoehtoon ja takaovenlasien korvaamiseen. Purin -92:sta etuovien veivimekanismit ja eilen vaihdoin ne ovipahveineen sähkölasien tilalle. Harmi ettei tullut punnittua veivimekanismia ennen vaihtoa, hyvin selvä painoero niissä. Jos haluaisi oikeasti kaiken ylimääräinen painon pois, pitäisi purkaa kaikki ylimääräiset johdotkin koska sarjoihin jää kaikenlaista turhaa. Mutta tyydytään tällaiseen vähän puolivillaiseen ratkaisuun :D

Meinasin tunkea apurungonhelojen väliin kakkoskoppasessa olleet insertit, mutta kokonaisena ei mennyt kuin yhteen. Sen verran tainnut jo keskiholkin päälle muodostunut ruoste kutistaa ilmarakoa. Päädyinpä sitten halkaisemaan yhden insertin kahtia, jolloin sen sai jaettua kahdelle helalle kampeamalla ja tunkemalla vain toiselle puolelle helaa siten, että apurunko tulisi mahdollisimman eteen casterin lisäämiseksi. Kokeilen myös etutukivarrenhelojen siirtoa casterin lisäämiseksi kunhan jossain välissä saa aikaiseksi.

Eilen tuli työstettyä yläpoikkituki konehuoneeseen. Se onkin melkein alkuperäisosista. Vanhaa vesijohtoputkea, pohjaksi 2kpl takavetokutosen apulaitteiden tukijalkoja pikkaisen jyrkemmäksi muotoiltuna ja lattapalat LH:n moottorinohjainlaitteen "suojaraudasta" leikattuna.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/11.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/12.jpg?img=medium)

Yllättävän hyvä oli ajella jo ennen poikkituen laittoakin ja auttoihan tuki vielä lisää. Eteen säädin pikkaisen aurausta kadulle ja takapään nollaan. Noin muutenkin paljon mieluummin tällä on ajellut nyt kohta kaksi viikkoa kuin kakkoskoppasella. Viime viikonloppunakin tuli noin 660km :sundaydriver: Sisustasta lähtee loputkin ekstrapaino kunhan puran verhoilut ja lainaan kupit valkeasta 245:stä tai Englantilaisesta. Sen lisäksi semisliksit alle jonka jälkeen tietää taittuuko se mihinkään. Ei ole kuitenkaan koskaan tullut edes huvikseen yritettyä ajaa etuvedolla kovempaa.

Jos oikeasti haluaisi yrittää, niin kaipaisi myös tiheämpiä välityksiä jolloin B5204S laatikko 4.45 perällä olisi helppo päivitys. Penkitystä olen koettanut sovitella, ensi viikolla voisi olla toiveita kokeilla miten paljon tehoista on karannut. Imusarjan pituuden muutos(VVIS) sentään tuntuisi toimivan ja imuilman esilämmityksen läpän ruuvasin jo jumiin putsarikotelosta.

Ja nyt näitä kamppeita on yhden sijaan kolme. Miten meni noin niin kuin omasta mielestä ???
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: TJA - 03.06.2022, 00:33:47
Hieno projekti, seurataan.

Mukiteline nahkapäällisellä voisi muuttaa tuohon meidän (juizzuboin ensiauto) projektiin, jos sen halvalla saisi?
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: V850 - 03.06.2022, 07:31:45
Mielenkiintoinen projekti. Itsekkin taltioin jemmaan  -93 10v 850 sedanin. Siitä olis hauska jalostaa päällisin puolin BTCC tyylistä juttua. Tai viimeisin innostus olis T5 prototyyppi. Värikin osuis jo aika lähelle.
(https://saabblog.net/wp-content/uploads/2020/04/850_2.jpg)

https://en.saabblog.net/2020/05/04/volvo-850-t5-racing-rarity-with-pre-series-body-1992/

https://youtu.be/dEW_MS72Dao
Videolla BTCC kisailusta selitetty miten Volvon 2.0l ei irronnut tarpeeksi hevosia ja moottori saatiin kisakuntoon muokkaamalla sylinterikantta melko radikaalisti mm. kallistamalla koko kantta, jotta venttiilit saatiin edullisempaan asentoon.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: aprilli - 03.06.2022, 10:07:14
Hauska projekti vaikka huipputehot ja -nopeudet jää vähän tavanomaisimpiin lukemiin tällä kertaa.
Mielenkiintonen tuo caster-säätö apurunkoa "shimmaamalla", ei olisi ihan heti tullut itsellä mieleen tuo temppu.
Galaxyt sopii myös yllättävän hyvin tämän alle.

Seuraillaan mitä tälle tapahtuu, plussaa helposti luettavasta tekstistä jälleen kerran  O0
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: laatikkovika - 03.06.2022, 10:23:18
Mulla kävi huonommin noitten konehuoneen asukkien kanssa.
Talven jälkeen 850 käyntiin niin kamala haju alko tuleen konehuoneesta, sitten harmaa savu.

Poltin asukkien pesän pakosarjan päältä, en tiiä menikö poikasia mukana.
Mutta ettäs jaksatkin vääntää noita! Kasipätkä on kyllä parempi kuin 70 mark1.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 03.06.2022, 11:28:11
Hauska projekti vaikka huipputehot ja -nopeudet jää vähän tavanomaisimpiin lukemiin tällä kertaa.
Mielenkiintonen tuo caster-säätö apurunkoa "shimmaamalla", ei olisi ihan heti tullut itsellä mieleen tuo temppu.
Galaxyt sopii myös yllättävän hyvin tämän alle.
Täytyy vaan yrittää pitää senkin edestä vauhtia yllä mutkissa ;)
Apurungon asennossa on jo tehtaalta pelivaraa ja pientä muutosta saa ihan vain ottamalla tyhjät pois.

Hieno projekti, seurataan.

Mukiteline nahkapäällisellä voisi muuttaa tuohon meidän (juizzuboin ensiauto) projektiin, jos sen halvalla saisi?
Koko sisustasta on pyrkimys päästä kerralla eroon :)

Jotain pientä toki unohtui kirjoitella. Molemmat peilinlasit roikkuivat viimeisillään kiinni ja liimasin ne takaisin kiinni. Vetokoukun poistin ja se siirtyi suoraan romulavalle ruosteisuutensa takia. Sisällä oli pientä nesteenhajua ja kuskinlattialla kosteutta jäähdytysnesteestä. Maanantaina vaihdoin uuden lämppärinkennon, vanha vaikutti vielä alkuperäiseltä eikä vuoto ollut kovin suuri. Ihmeen hyvin kestänyt. Keulasta puuttui pohjamuovi ja sen sain -94:stä.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 04.06.2022, 23:59:14
Purin eilen illalla sisustasta ylimääräisiä pois ja penkit lähtivät uuden omistajan matkaan. Jatkoin tyhjennystä päivällä ja jäljelle jäi kojelauta, etuovipaneelit, johtosarjat, bitumimatot sekä B-pilarien muovit peittämään turvavyönmekanismit. Lämppärinkotelo saa jäädä paikalleen joten leikkasin äänieristematon sen reunaa mukaillen. Poistin myös vakkarin osat. Ruuvasin -92:n kuskinpenkin toistaiseksi kiinni jotta voi ajella.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/14.jpg?img=medium)

Joku aika sitten ostin valkeaa 245:ttä varten alumiiniset penkinkiinnikkeet poistohintaan ja taidanpa käyttää ne tähän. Valkeassa ei ole niin pienestä painosta kiinni jaksaako se liikkua vai ei :D
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 05.06.2022, 20:22:19
Piikkasin bitumimatot pois lattioista ja sisälokasuojista sekä laikkasin pois takapenkin sekä kontinpohjalevyn kiinnikkeitä. Takasivukoteloiden pohjalta en poistanut mattoa ja pistehitsatut osat jäivät odottamaan pistehitsiporaa. Poistettu matto painoi 4kg ja kiinnikkeet kilon. Oli kait se vaivan arvoista :P Apparin etulattiasta löytyi pehmeä kohta joka meni korjauslistalle.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/16.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/18.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Viizkasi - 06.06.2022, 18:38:15
Tälle iso peukku! Alkaa melkein harmittaa ettei oma ole farkku. Se kun on ikonisin noista Volvon Super Touring autoista.

Vaparista pointsit  S*

Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 08.06.2022, 00:07:48
Pitäähän se olla farkku :D Ei ainakaan nopeudet kasva liikaa vaparikoneisella :P

Tein eteen lisähuulen 240 80-luvun alun matalasta spoilerista. Kavensin hinauslenkin kohdalla olevasta kolosta ja tein siihen tilalle palan alumiinilevystä jonka liimasin ja ruuvasin paikalleen. Sai kivasti ruuvattua puskurinreunaan kiinni. Ulkonäöllisesti ei ole ihan täysin omaan silmään sopiva, vaikka onhan se aika huomaamaton. Voi olla, että kokeilen miltä näyttää kun laittaa spoilerin yläreunan puskurin alapuolelle ja tulee paremmin linjaan puskurin ulkopinnan kanssa. Tuollaisenaankin vähän keveämmin kulkee maantiellä.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/20.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 17.06.2022, 00:54:50
Halusin tietää miten paljon tehoa puuttuu ja iltapäivällä sen sai selville Leppävirralla L&L Dynon napadynossa.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/21.jpg?img=medium)

Onhan se ollut yläkierroksilla vähän laiskan oloinen 960 2,5l manuaaliin verrattuna. Muuten koneen luonne on oikein hyvin kohdillaan. Pari vetoa otettiin ja käppyröiden perusteella näytti kovasti siltä ettei imusarjan läpät toimi. 23hv hävikki 170hv koneessa on aika iso. Mekanismi toimii joten siitä ei ole kiinni. Alakierroksilla täyskaasulla alipainekello kääntää vivuston ja jossain 4000rpm paikkeilla palautuu "nolla-asentoon". Lukemat oli täysin samat vaikka vivusto lukittiin eli ihan kuin läpät ei kääntyisi akselin mukana. Imuäänikään ei muuttunut kun vipua liikutti veto päällä noin 3500rpm paikkeilla ja putsarilta oli imuputki irti.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/22.jpg?img=medium)
Tehdas lupaa vääntöhuipuksi 220Nm@3300rpm ja se osui hyvin, huipputeho vaan jää puuttumaan.

Jaon tarkastin ja se on kohdallaan. Myös nokkapyörien asennot nokissa on ns. tehtaan jäljiltä. Ei kait auta kuin ottaa imusarja irti ja katsoa liikkuuko läpät. Jos liikkuu niin sitten selvitettävä mikä paikka ahdistaa.

Ihan normaalilta se kuulostaa. Vähän jäi toinen video lyhkäseksi: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855+-96/Laitot+2022/23.avi
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: laatikkovika - 17.06.2022, 08:44:42
Eikös noi läpät ollu vaan joissakin noissa vanhemmissa, ei enää -97.
Uudempi imusarja sinne?
-95 mallissa mulla oli toimivat läpät mutta ei se mikään raketti siltikään ollut.

Liittyiskö nuo teholukemat sen ajan volvon tyyliin ilmoittaa tehot reilusti yläkanttiin, turboissa huomas hyvin kun vasta lastulla ja kovemmilla paineilla päästiin just siihen mitä tehdas ilmoitti vakioksi.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Juho_ - 17.06.2022, 14:15:30
Ootko Lankku B6254 tai B6304 vakio eculla + koneella kaikinpuolin penkittäny?

Toi kyllä omankin käsityksen mukaan on paikkansa pitävää että aika yläkanttiin Volvojen ilmoitetut tehot olleet noihin aikoihin ainakin.

Toki tehokäppärystä voidaan päätellä tässä tapauksessa et jotai häikkää siellä on mikäli piikkitehon pitäisi olla n. 6000rpm.

Hieno projekti!
Seuraan ehdottomasti suurella mielenkiinnolla edistystä.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 17.06.2022, 14:55:56
Oisko imusarjan läpät poistuneet vasta V70:n myötä -97? Ei ole ollut aiemmin niin paljoa mielenkiintoa katsella läppien olemassaoloa. Ja jos läpät toimii, niin tuskinpa imusarjan vaihdolla tilanne paranee tehon suhteen.

En ole koskaan penkittänyt vakiota tinakutosta. Perstuntumalta paremmin 170hv manuaali 960 kulkee ohituksissa kuin tämä, mutta välitykset tekee ison osan. Dynon laskurin mukaan nelosella ajettuna peränvälitys olisi 3.57 mikäli nelonen olisi suora. Mutta se ei ole, vaan paljon harvempi ja taisi dynon sekä auton nopeus näyttää noin 220km/h kun veti nelosella rajottimeen. Noin harva kokonaisvälitys väistämättä heikentää kiihtyvyyttä näillä tehoilla vaikka paino on tippunut.

Huipputehoa lukuunottamatta käppyrät seuraa tehtaan ilmoitusta niin kuin kuuluukin. Jonkun 10hv eron ilmoitetuissa lukemissa voisikin vielä uskoa, mutta noin iso on jo mun mielestä liikaa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/24.jpg?img=medium)

Kisakatin hommasin jo alkuviikosta ja se ois asennusta vaille. Josko samalla muuttaisi putkiston alkupään pykälää isommaksi, mutta jätän vakion äänenvaimentimen toistaiseksi paikalleen. Ei kait tästä ole suunta kuin ylöspäin :P
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: laatikkovika - 17.06.2022, 17:41:28
Tuolla on joku häslänny tuon VVIS:n kanssa.
https://www.matthewsvolvosite.com/na-tuning-20v-vvis-something-diffirent/
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 17.06.2022, 20:29:54
Tuo modijuttu on tullut lueskeltua läpi jo aiemmin. Sen tarkoitus on parantaa toimintaa osakaasulla, vakionahan on käytössä vain yli 80% läpänavautumalla.

Tuli mieleen sellainenkin pikkujuttu, että tuskinpa äänenvaimennin on alkuperäinen. Jos vaikka onkin vakiota kuristavampi niin voi vaikuttaa riittävästi. Ehkäpä tarkastan läppien toiminnan ja sen jälkeen vaan putkisto uusiksi.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: laatikkovika - 17.06.2022, 20:49:35
Tuohon on paska tehdä samaa reittiä se pakoputki kuin alkuperäinenkin,sivuputki taas suorastaan helppo.
Vaimennin vaan poikittain ja putki pihalle.

Joo tuo modi, sillä kai käytös voi vähän muuttua mutta eipä sillä mitään lisätehoja saa.
Vvis oli mulla tosiaan vielä 95 mallissa mutta ei 96 tai kai se oli jo viimestä mallia eli 97 kun oli tehty loppuvuonna 96.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 17.06.2022, 20:57:09
Ei ole mitenkään vaikeimmasta päästä vetää putkea akselin yli alkuperäistä reittiä, sen verran reilusti siinä on tilaa. 240:ssäkin mahtuu 3,5" putki alkuperäistä reittiä akselin yli ja tankin ympäri ilman korin muutoksia. Sivuputki ei ole edes vaihtoehto mulle.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: laatikkovika - 17.06.2022, 21:06:12
Varmaan on helpompaa juu jos tekee putkiston, kerran kokeilin sovitella alkup. vaimentimelta uutta putkea taakse mutta pitäis olla kunnon vehkeet millä taivutella kun salkku on melko lähellä akselia.
Nakkasin koko paskan meneen ja ostin uuden.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 11.07.2022, 16:03:07
Tämä jäi odottelemaan sitä kunnes on aikaa tehdä jotain. Viime viikolla tuli mieleen, että nurkissahan pitäisi olla USB-porttiin kytkettävä tähystyskamera. Äsken otin bensakiskon pois ja kulmapeilin kanssa suuttimenrei'istä näki hyvin jokaisen läpän liikkeen. Eli siinä ei ole syy tehonpuutteeseen. Sen sijaan mietin jo aiemmin että vetääköhän vaan liian rikkaalle ylhäällä. T6 suuttimet on kuitenkin 50% isommat kuin vakiot(jonka lambdasäätö saa ajossa passattua), mutta liekö täyskaasulla lambdakorjauskaan käytössä. Seosmittari kiinni siis, mutta sen taidan laittaa vasta katinvaihdon yhteydessä. Jos menee liian rikkaalla, niin vakiosuuttimet takaisin ja bensaa tankkiin.

Varmaan on helpompaa juu jos tekee putkiston, kerran kokeilin sovitella alkup. vaimentimelta uutta putkea taakse mutta pitäis olla kunnon vehkeet millä taivutella kun salkku on melko lähellä akselia.
Eihän se ole kuin yleismallin tavarasta pätkii sopivasti. Yleismallin läpivirtaavat pöntöt on muodoltaan vähän huonoja, eikä siihen kovi iso mahtuiskaan eli ihan liikaa melua. Mielessä on ollut tehdä itse jämärosterista kuten Englantilaiseenkin. Alkuperäismallinen, mutta läpivirtaava.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: razori - 11.07.2022, 23:44:39
Sen sijaan mietin jo aiemmin että vetääköhän vaan liian rikkaalle ylhäällä. T6 suuttimet on kuitenkin 50% isommat kuin vakiot(jonka lambdasäätö saa ajossa passattua), mutta liekö täyskaasulla lambdakorjauskaan käytössä.

Sanoisin että liian isot suuttimet.

Motronicissa on ecun oma korjauskerroin (+-25%) jonka se pystyy hoitamaan ongelmitta, suurempi heitto alkaa tuomaan tiettyjä haasteita.

Tyhjäkäynnin auto oppii varsin nopeasti vaikka olisi 200% suuremmat suuttimet, mutta osa- ja täyskuormilla alkaa vaikeudet kun muuttujia on liikaa.

Ja mitä tule lambdasäätöön niin se on aktiivisena vaikka rajoittajalle asti jos tietyt ehdot täyttyvät, sama koskee ahtoja. Lambdasäätö voi olla mukana jopa +0.5bar asti.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 12.07.2022, 10:25:10
Muutenhan tilanne on kohillaan, vikakoodeja ei ole ja kulutuskin on ollut omasta mielestä hyvä. Mutta seosmittari kertoo missä mennään.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 04.08.2022, 00:18:55
Otinpa tämän liikenteeseen ja alottelin valmistelun josko kesämiittissä kokeilisi miten etuveto kulkee radalla.

Vaihdoin kisakatin ja tein 2,5" putken alkukäyrältä äänenvaimentimelle asti. Pakoäänet koventui jonkin verran mikä ei sinällänsä haittaa, mutta 1600-1900rpm välimaastoon tuli aika ikävä resonanssi.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/26.jpg?img=medium)

Tyrkkäsin laajakaistan paikalleen ja koeajelun perusteella täyskaasulla 2500rpm kohdalla on AFR 12.5 josta menee rikkaan suuntaan hiljalleen. 4000rpm paikkeilta eteenpäin menee 11.3-11.2 seoksella. Ei nyt ihan törkyrikkaalla, mutta vois olla laihemmallakin. Siitähän ei ole mitään tietoa millä seoksella menee bensalla vakiosuuttimilla. Osansa tehohävikkiin saattoi kyllä tehdä sekin, että tarvikepöntössä pakoputken mutka ennen pönttöä on supistettu vain 41-milliseksi.

Etupaloiksi vaihdoin Ferodo DS3000 ja jo kylmiltään ne puree paremmin kuin paikallaan olleet tarvikkeet joiden merkistä ei ole tietoa.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 04.08.2022, 22:48:21
Asentelin kuppipenkit ja kuskin 4-pistevyöt. Toistaiseksi olkavyöt kiinnittyy takavöiden lattiapaikkoihin. Lannevöille tein lattiaan paikat. Tunnelin vieressä kohdan sai tuplapeltiin, helman puolella penkin takakiinnityspisteen viereen. Hitsailis vastakappaleet lattiaan kunnolla, vaikkei niitä muistaakseni tarttiskaan.

Penkit sai edestä suoraan vakiopaikkoihin. Helman puolen takakiinnityspisteen sain käyttöön tekemällä T-mallisen välikiinnikkeen. Tunnelin puolella pultti menee alunperin takaviistosta kotelossa olevaan vastamutteriin. Kotelossa on penkin kohdalla tuplapelti, porasin siihen reiän, ujutin pultin alakautta ja sain kiskon suoraan kiinni.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/27.jpg?img=medium)

Eilen otin myös kojelaudan päälipinnan pois, kevennystä sekin ;)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 05.08.2022, 22:19:39
Kiinnitin apparin vyöt ja asensin ohjaustehostimelle jäähyn. Kennoksi nurkista S80 T6 laatikkoöljyjäähy. Kiinnitystä varten ei tarvinnut kuin taivutella vakiokannakkeet. Moottoriöljyjäähyn laitto jäi myöhempään.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/30.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/28.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 06.08.2022, 23:37:03
Päätin kokeilla mikä seos on vakiosuuttimilla ja bensalla. Pumppasin tankin tyhjäksi, kaadoin bensaa sisään ja vaihdoin suuttimet. Menee täyskaasulla 12.8-13.2 paikkeilla eli paljon parempi tehon kannalta. Antaa olla bensaa tankissa ja käyn tällaisenaan dynossa kunhan ehtii jotta näkee puuttuuko tehoa.

Pesaisin irtoliat päältä ja lainasin valkeasta 245:stä Cometit semislikseillä. Ei jää ainakaan renkaista kiinni taittuuko :D

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/16.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: kebakko - 07.08.2022, 20:39:56
Hyvin se näytti taittuvan se etuvetoinenkin ahvenistolla, kun on oikea mies ratissa ;)
Mielenkiinnosta pakko kysyä, että satuitko katsomaan/tallentamaan kierrosaikoja?
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: anssi68 - 07.08.2022, 20:56:02
Hienosti oli kulkua Volvossa..
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 07.08.2022, 21:39:45
Olihan se hauskaa puuhaa, vaikka ajolinjat nyt oli taas mitä oli. Lopussa eräs kokeneempi radankiertäjä kävi kyydissä istumassa useamman ja koetti opastaa linjoja. Kyllä ne lopulta alkoi tuntumaan toimivilta kun sain auton oikealle linjalle, kunnollinen testaaminen vaan jäi tekemättä kun päivä loppui kesken ja sadekin tuli vielä päälle. Vaikka oletin ettei jää taittuminen renkaista kiinni, niin silti ois saanut olla leveämmät. Eilen testasin eteen valkeata varten hommaamiani 245 semisliksejä 8" vanteella, mutta ois vaatinut spacerit ettei ota tolppaan kiinni.

Äänenvaimennin taisi luovuttaa parhaan vaimennustehonsa radalle, kotimatkalla vedättäessä ääni oli selvästi kovempi :P

1.42 puolelle näytti menevän paras kierros Juizzuboin istuessa kyydissä. Ettei mitenkään rakettimaista nopeutta. Ennen pääsuoran jarrua nopeus oli 150-155km/h paikkeilla.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Juizzuboi - 07.08.2022, 22:06:53
Kiitoksia kyydistä. Hyvin huomasi, että ei tarvitse olla paljoa tehoa kunhan on ajolinjat ja jarrutuspaikat kunnossa :P
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 08.08.2022, 22:38:39
Kiitoksia kyydistä. Hyvin huomasi, että ei tarvitse olla paljoa tehoa kunhan on ajolinjat ja jarrutuspaikat kunnossa :P
Hyvä vaan että kyyti kelpas :)

Vaihdoin Galaxyt alle ja katselin että mun ajotyylillä eturenkaat kului radalla aika selvästi. Vaikka auto tuntuikin olevan yllättävän hyvin tasapainossa, tuli laskettua eehkä pikkaisen aggressiivisesti :D Etupalat oli edelleen uudenveroiset. Sen verran tuli pihassa nytkyteltyä, että oikeasta alapallosta löytyi välys. Muuten ei mitään sanottavaa. Tosin koneessa on jotain pahasti vialla, koska ei kuluttanut kuin 2-3dl öljyä reilu 590km matkalla ja siihen päälle parisenkymmentä kierrosta radalla :idiot2: Kuitenkin himpun vajaa, tai noin, 400tkm ajettu.

Mjt:n kuvaamana lyhyt pätkä ulkoa: https://www.youtube.com/watch?v=voCrnsAOZ28 (https://www.youtube.com/watch?v=voCrnsAOZ28)
Kuulostaahan se ihan hyvältä vakioksi vapariksi.

Kovasti tekis kyllä mieli käydä tänä vuonna uudestaankin kokeilemassa Ahvenistolla saisko kulkemaan vähän paremmin, muttei taida aika vaan riittää :( Josko edes Motoparkissa ehtis.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 13.08.2022, 20:24:48
Eilen vaihdoin oikean etutukivarren, takalevyt ja Textarin takapalat. Textar taitaa tehdä esim. bemarille alkuperäispalat joten ehkä ne toimii paremmin kuin ihan kaupan halvimmat. Eikä nuokaan olleet kuin himpun yli 20e. Siinä pyöritellessä totesin että molemmat takapyöränlaakerit ääntää. Näkyi olevan molemmat vaihdettu jo kerran ja merkkiä EKON. Kaipa nimikin jo kertoo laadun ::) Tänään vaihdoin varaosa-auton kanssa laakerit ristiin ja nyt on äänettömät, melkein sisäänajetut, orkkislaakerit :)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: V70 2.5 - 14.08.2022, 22:06:27
Kyllä se vähän sinistä pöläytteli, kun perässä ajeli, mutta mikäpä tina ei.
Hyvin kyllä kulki noin käytännössä vakioksi.  O0
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 17.08.2022, 23:28:47
Karstat siellä vaan poistui koneesta ja putkesta ::)

Sunnuntaina tuumasin kokeilla saisiko varaosa-auton äänenvaimentimella mölyt paremmin kuriin. Jo pönttöjä irrallaan kanniskellessa epäilytti, koska paikallaan ollut oli selvästi painavampi kuin varaosa-autosta ruuvaamani. Kokonaisuudessaan melutaso nousi, mutta ikävät resonanssialueet jäi pois. Ääni kumminkin koventui jo vähillä ajoilla ja eilen laitoin vanhan nurkissa pyörineen lyhyen Simonssin ovaalin takapöntöksi. Siinä kuulostellessa huomasin, että etupöntön kuoretkin resonoi joutokäynnillä käydessä. Eli sisällä tuskin on enää mitään ja siinä takapöntön kanssa kolistellessa taisi loputkin sisukset lähteä irti, melu siis vain lisääntyi vaikka putken päästä ääni hiljeni :buck2: Taitaa kaasut pyöriä pöntön sisällä miten sattuu, veto ei tunnu yhtä reippaalta kuin aiemmin. Seuraavaksi siis pöntön tekoon, löysinkin jo nurkista vanhan rosteripöntön reikäputken.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/31.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 21.10.2022, 00:05:22
Eipä ollut aikaa tehdä pöntölle mitään vaan poistin liikenteestä pian edellisen postauksen jälkeen ja nyt vasta otin takaisin ajoon. Eilen kaivoin edellisen pöntön romukasasta ja tiirailin tarkemmin sisälle. Näytti täysin ehjältä ja pienen laikkailun jälkeen sisään ja ulos on lähemmäs sentin isompi reikä kuin alunperin olleissa putkissa aivan pöntön vieressä. Molemmissa putkissa oli kuristus ja sen lisäksi putki meni noin 8cm pöntön sisälle. Ulostulon puolella se aiheutti vielä ylimääräisen vastarapun.

Tuumasin että turha tehdä uutta pönttöä tai muokata vanhaa sen enempää vaan tänään töiden jälkeen laitoin sen paikalleen. Tein toki samalla akselinylityksen uusiksi 2,25" putkesta. Riittävän hiljainen tuli :)

Kipinävahtia pidellessä vaihdoin lähivaloihin Philips Xtreme 150% ja kaukovaloihin kokeeksi Philips Ultinon Essential ledit. Lähivaloihin ei ledit mahtuiskaan paikalleen ilman suojakuvun muuttamista ja varsinkin noissa umpioissa hajavaloa tulee varmasti "riittävästi". Kaukovaloilla näkeekin nyt huimasti paremmin kuin ennen, lähivalot juuri ja juuri menettelee. Osansa tekee 1,4V jännitehäviö ja sitä varten ostin jo Bilteman valojen relesarjan. Toinen päivitys on vaihtaa vasen umpio parempaan. Heijastin on selvästi huonontunut ja lasikin voisi olla parempi.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 22.10.2022, 22:33:09
Eilen illalla laitoin relesarjan lähivaloille ja näkee hiukan paremmin. Ledien asennuksen jälkeen kaukovalot tuntui näyttävän kovasti oikealle(nyt kun jopa erotti että ne näyttää jotain :D) ja jostain syystä oikeanpuolen valo oli käännetty melkein täydet oikealle ??? Nyt oiskin enää umpioiden ehostaminen jäljellä.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 31.10.2022, 00:11:48
Reilussa viikossa(9 päivässä) ehti tulemaan ajoa noin 1620km :D

Galaxyilla olevat renkaat alkaa olemaan aika loppu ja ikääkin on reilusti joten ominaisuudet ei ole ihan parhaat mahdolliset kylmille syyskeleille. Vaihdoinpa siis viikolla Thorit alle, koska ostin niihin keväällä uudet renkaat ja ne ehti olemaan V70 alla parituhatta kilsaa. Keulaan tökkäsin nurkissa pyörineen ledipötkön ja näkyvyys on nyt suht riittävä. Lyhensin takajouset kun vaihdoin madallusjouset eteen. Vaihdoin viikolla saman sarjan jouset taakse ja perä nousi juuri sen verran ylemmäs, että näyttää paremmalle.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 26.11.2022, 20:12:01
Keskiviikkona kävin L&L dynossa testaamassa onko muutoksista mitään iloa. Nyt siis bensalla. Parhaaksi lukemaksi jäi 11hv suurempi pyöräteho kuin ennen ja aikalailla koko alueella lukemat on paremmat. Onhan sekin jotain :D

Suurin hyöty taisi tulla laihemmasta seoksesta ja pakoputken pienimpien kuristuskohtien poistosta. Penkityksen aikana testasin toista ilmamassamittaria ja ilmanputsarin ohitusta eli käänsin kotelon kannen osoittamaan eteenpäin. Niillä ei ollut mitään merkitystä. Nokkien kääntäminen otti vain pois jommasta kummasta päästä kierrosaluetta. Kuulostaa vedossa siivolta, eikä mitenkään tukkoiselta.

Seuraavaksi voisi(jossain vaiheessa) testata onko normaalilla imusarjalla mitään vaikutusta.

Lambda alkoi tilttailemaan sopivasti ennen penkitystä joten joka vedosta ei nähnyt seosta.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 11.01.2023, 22:06:34
Talvirenkaiden vaihdon jälkeen peräpää meni levottomaksi ja syypää oli oikeanpuoleinen takatukivarren ristikkäishela. Koska olen säätänyt kulmia takaa, hela on paljon lähempänä toista tukivartta kuin vakiona ja sen takia helan rungon hajotessa tukivarren pää pääsee liikkumaan vähemmän. En tiedä miten porukka ajelee paljon enemmän liikkuvien tukivarsien kanssa ilman että huomaavat mitään kun tuokin pieni liike aiheutti kunnon koukkauksia ::)

Katsastus loppuu ensi kuun alussa ja tuumasin etten ala hankaamaan päästöjä kisakatin kanssa vaan laitoin vakion takaisin. Pikku paikko pitää tehdä tankin poikittaiskoteloon vasemmalla taka-akselin päällä. Koko alue on sen verran ruosteessa, että tulevaisuudessa saa korjata enemmänkin.

Kävin eilen kokeilumielessä Viitikon luona penkissä. Paikallaan nyt siis vakiokatti ja tankissa E85:ttä. Kahden eri vedon tuloksena 158-160hv moottorista. Eli lähelle samaa pyöritään kuin napadynossa ajettuna ja käppyrät on samanmalliset. Äänenvaimentimen voisi vielä toki vaihtaa jos se kuristaa enemmän kuin alkuperäinen, mutta eipä mehupillin suurentamisellakaan ollut pahemmin vaikutusta. Oishan se kiva saada edes tehtaan ilmoittamat lukemat pihalle :D

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202022/32.jpg?img=medium)

Vähän miettinyt mitä tämän kanssa tekis. Pihaan ilmaantui -01 XC70 josta saisi keulalle 2.4T:n. Se menisi perus muutoskatsastuksella ilman alustan todistelua, koska teho kasvaa alle 20%. Toisaalta varaosa-850:ssä on parempi kori eli se olisi jatkoa ajatellen parempi aihio jolloin tämä jäisikin varaosiksi. Ja toki XC70:n voisi myös kunnostaa takaisin ajoonkin, mutta olisi manualisoitava tai vaihdettava manuaaliin ;D

On tähän kilsojakin tullut. Napadynon jälkeen näköjään ajotietokoneen trippiin pyörähtänyt 3050km vaikka D5:lläkin on tullut ajeltua.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 21.01.2023, 14:00:36
Keskiviikkona räiskin taka-akselin päältä kotelon kuntoon. Alkuperäinen reiällinen kumitulppa oli muurautunut umpeen ja kotelo ruostunut sisäpuolelta. Porasin myös vedenpoistoreiän vaikka kuvassa ei vielä näy.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/Laitot%202023/1.jpg?img=medium)

Samaa kyytiä vaihdoin koneeseen öljyt ja totesin vasemman alapallon väljäksi. Vaihdoin sen eilen ja laitoin uudet polttimot kilvenvaloihin. Kohta kehtaa jo käydä konttorilla koestamassa kelpaako katsurille.

Ja piti oikein ottaa kuva kun lunta tuli lisää:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/17.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 25.01.2023, 13:06:44
Kävin konttorilla ja niin vaan katsastaja hyväksyi ilman huomautuksia ja paikkaluku muutettu kahteen. Etujarruissa oli 9% heittoa jonka kyllä jo vähän huomaakin, muuten ero nollassa ja iskarit oli muutaman prosentin sisään toisistaan. Ei tarvinnut orkkiskatilla päästöjäkään huudattaa vaan sen kuin mittasi vain.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 05.02.2023, 21:22:54
Suoritin muutamien varusteiden karsimisia, katinvaihdon ja tänään vaihdoin pyörät ristiin pihaan ilmaantuneen V70I 2.4T AWD:n kanssa.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/18.jpg?img=medium)

Heti perään lähtikin kohti Etelä-Suomea uuden omistajan ohjaamana.

V70 odottaa vielä lopullista päätöstä mitä sille tekisi. Nelikko toimii, booriholkki on suht tuore, pitäisi vaan käydä katsastamassa, vähän ehostaa sieltä täältä ja katsoa miksei tunnu ahtavan. Vähän ajattelin josko siitä tulisi 850 tilalle.
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: sofronieva - 06.02.2023, 11:12:49
Suoritin muutamien varusteiden karsimisia, katinvaihdon ja tänään vaihdoin pyörät ristiin pihaan ilmaantuneen V70I 2.4T AWD:n kanssa.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-96/18.jpg?img=medium)

Heti perään lähtikin kohti Etelä-Suomea uuden omistajan ohjaamana.

V70 odottaa vielä lopullista päätöstä mitä sille tekisi. Nelikko toimii, booriholkki on suht tuore, pitäisi vaan käydä katsastamassa, vähän ehostaa sieltä täältä ja katsoa miksei tunnu ahtavan. Vähän ajattelin josko siitä tulisi 850 tilalle.

Ei muuta kuin otat V70:n pikku projektiksi ja työn alle. Ja avaat tietysti oman topicin sille. Näitä on ollut aina kiva seurata!
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Ristus - 06.02.2023, 11:41:04
Ei muuta kuin otat V70:n pikku projektiksi ja työn alle. Ja avaat tietysti oman topicin sille. Näitä on ollut aina kiva seurata!
Täysin samaa mieltä
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: TJA - 06.02.2023, 12:53:54
Hyvä että tuo 850 lähti eteenpäin, oltiin jo aikeissa tehdä hävytön käteistarjous talvimiittiin tuosta Juizzuboin kanssa  ;D
Otsikko: Vs: 855 -96 budjettisportti
Kirjoitti: Lankku - 06.02.2023, 23:14:56
Ei muuta kuin otat V70:n pikku projektiksi ja työn alle. Ja avaat tietysti oman topicin sille. Näitä on ollut aina kiva seurata!
Saa nähdä onko siinä niin paljoa tekemistä. Vaikka toki jotain suunnitelmia pitää olla kaiken varalta ::)

Hyvä että tuo 850 lähti eteenpäin, oltiin jo aikeissa tehdä hävytön käteistarjous talvimiittiin tuosta Juizzuboin kanssa  ;D
Sepä vasta oiskin ollut hävytöntä :idiot2:


Näiltä osin tämä aihe oli tässä :)