Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: orjyn - 23.07.2022, 08:35:55

Otsikko: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 23.07.2022, 08:35:55
Tarvisin vinkkejä mitä lähteä tutkimaan autosta 740 b200k kun muuten kulkupuolen kanssa ei tunnu olevan ongelmaa, mutta jonkun nopeuden saavutettua (vaihtelee 80 ja 100 km/h välillä) auto alkaa nykimään ja kevyesti täristämään. Sama tapahtuu riippumatta siitä onko kytkettynä 3, 4 vai 5-vaihde. Ja kytkin tosiaan ei ole syypää koska kierrokset eivät nouse kiihtymisen loputtua.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 23.07.2022, 11:14:07
Siis sielläkö on nopeuden rajoitin? :D

Se toimii siis alle tuon 80 ihan normaalisti?
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: laatikkovika - 23.07.2022, 13:38:14
Vaihda bensansuodatin.
Tulpanjohtojen kunto?
Tulpat?

Piti tuohon otsikkoon vielä jotain kuittailla mut en nyt viitti.  V:>
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 23.07.2022, 17:51:25
Ainakin omasta mielestä ihan vinokoneelle ominaisesti toimii alle 80 km/h vauhdeissa.

Bensansuodatin ja tulpat ainakin uusittu vasta, mutta noista johdoista voisin resistanssia mittailla kunhan kerkeän.

Nyt ilmeni ongelmaksi myös että laturi ei lataa (ja mittaristossa on lataamisen vikavalo pimeänä vaikka polttimoa vaihtaisikin). Nämä viat eivät tosin taida liittyä toisiinsa. :idiot2:
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 24.07.2022, 09:50:43
No kyllähän kuollut laturi heikentää kipinää ja isompi kuormitus vaatii vahvemman kipinän, mutta kyllähän se moottori kuormittuu myös hitaammassa nopeudessa jos lappu lattiassa kiihdyttää.

Ruiskukoneesss taitaa yleensä olla aivolla myös nopeustieto, jolloon on mahdollista että se jotain kriittistä sen mukaan säätää, mutta ei mun tietääkseni noissa kaasarihärveleissä tuollaista ole. (Tietysti irroittamalla nopeusanturin perästä tuon mahdollisuuden voisi selvittää)

Saako sitä edes alamäessä yli tuon nopeuden?
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 24.07.2022, 13:01:11
Saattaapi sitten olla laturin hiilet syynä tuohon ongelmaan. En nyt tosiaan voi lähteä testaamaan mutta muistaakseni oli niin että tasaisella menee melkein sen 100 ja lievässä ylämäessä tuon 80.

Jännitteensäätimen alempi ruuvi oli niin tiukassa että ei omin konstein lähtenyt irti joten pitää koko laturi koittaa vaihtaa varaosa-autosta  :-\ mittariston kanssa on myös ongelmia kun ei tule sähköä kuparipaperiin niihin kohtiin, joita laturin merkkivalon kanta koskettaa. Pitää siis sekin patentoida ennen kuin laturi voi ladata.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Mäkimies - 24.07.2022, 14:48:25
Laturin merkkivalo ei pala jos hiilet on loppu, laturin perästä merkkivalon lattaliitin maihin ja sytytysvirta päälle näer toimiiko latauksen merkkivalo.
Sopiva ruuvimeisseli säätimen ruuvin kantaan ja napauta vasaralla. Hylsysarjan  räikässä on enemmän voimaa.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: hespa - 24.07.2022, 19:09:50
Siä on se laturin ja lohkon välinen maadotus poikki.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 24.07.2022, 19:42:49
Kaverilta lainasin parempia pihtejä niin pienen vääntämisen jälkeen lähti jännitteensäädin irti. Hiiliä oli noin 2 cm jäljellä mikä on enemmän kuin minimi 5 mm mutta varmaan nuo voisi silti vaihtaa.

Nyt pariin viikkoon en ole kotona mutta heti kun mahdollista niin tutkin olisiko vika toivon mukaan joko tuolla johdossa tai sitten hiilissä. Kiitän aidosti avustanne  :)
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 08.08.2022, 20:20:09
Pidemmillä hiilillä varustettu jännitteensäädin ei muuttanut tilannetta suuntaan eikä toiseen. Pitää huomenna vielä koittaa tutkia tarkemmin tuota maadoitusta, mutta vaikutti aika haastavalta seurata kyseistä johtoa. Mihinhän päin lohkoa laturi on maadoitettu?
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 08.08.2022, 20:33:49
Pidemmillä hiilillä varustettu jännitteensäädin ei muuttanut tilannetta suuntaan eikä toiseen. Pitää huomenna vielä koittaa tutkia tarkemmin tuota maadoitusta, mutta vaikutti aika haastavalta seurata kyseistä johtoa. Mihinhän päin lohkoa laturi on maadoitettu?

Yleensä laturi on maadoitettu vaan kuorestaan, ja kuori on kiinni lohkossa pulteilla.

Sitä laturin tilannetta voi tutkia paljon helpommin ihan volttimittarilla. Jos akun navoilla jännite menee yli 13V kierroksilla, niin laturi toimii oikein. Tai ainakaan se ei nopeuteen vaikuta.

Jos merkkivalo ei toimi, esim mittaristossa vika, niin se ei oikein lähde lataamaan, mutta yleensä kun antaa riittävästi runtua se kyllä herää. Sitä voi myös koittaa herättää perinteisellä hehkulamppusähkökynällä. Laittaa sähkökynän hauenleuan akun plussaan ja koskettaa laturin takana sitä valolle menevää liitintä, tuolloin se sähkökynä toimii laturin valona ja käynnistää laturin.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: laatikkovika - 08.08.2022, 23:34:38
On mulla noissa ollut laturilla maajohto Kun laturin kiinnikkeissä on kumipuslat.
Kuoren mutterin alta siihen alapuolelle lähelle lohkon kylkeen.
Ei kai niitä välttämättä kaikissa malleissa ole.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Vauxi - 09.08.2022, 08:02:47
Vinomoottorissa on laturi johdolla maadoitettu aina vuosimallista riippumatta.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 09.08.2022, 15:41:38
Sammuneena akun navoilta 12,8 volttia ja käynnissä (3500 rpm kierrätettynäkin) 12,4 V eli vika laturissa tai maajohdossa. Seuraavaksi edessä laturin vaihto sillä en itse ainakaan kyennyt seuraamaan maajohtoa kun sen verran ahtaassa paikassa omille käsilleni.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 09.08.2022, 22:22:03
Täytyy kyllä käydä vilkaisemassa tuota omaa, mä olen suhteellisen varma ettei siellä mitään maajohtoa ole.

Jokatapauksessa mahdollisen maavian voi todeta jos on apuvirtakaapelit. Laittaa toisen johdon laturin kuoren ja akun miinuskengän väliin, ja testailee.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 14.08.2022, 14:32:14
Nyt on vaihdettu varaosa-autosta alkuperäinen Bosch 55A -laturi, minkä myötä akun navoilta saa mitattua hiukan reilun 14 V jänniteen, eli aiempi laturi oli sökö. Vieläkään ei syttynyt latauksen merkkivalo, mutta laturi varmaan heräsi kun kierrokset kävi yli 2000 auton startattua. Pitää vielä mittailla mistä tuo merkkivalon virtapiiri on poikki.

Voikohan syynä olla se että laturi on hieman erilainen enkä osannut kytkeä oikein? Vanha laturi oli tällainen

(https://i.ibb.co/L5MyPQt/alt-con.jpg) (https://ibb.co/L5MyPQt)
 Ja uusi laturi tällainen

(https://i.ibb.co/f0PXg4L/IMG-20220814-112041-01-01.jpg) (https://ibb.co/f0PXg4L)
Punaiseen kytkin virran, oranssiin merkkivalolta tulevan herätteen ja siniseen maan. Tuolle laturilta lähtevälle johdolle en keksinyt paikkaa  :-\
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 14.08.2022, 19:57:28
Ilmeisesti tuo musta boksi voisi olla häiriönpoistaja ja se liitin kuuluu kiinnittää myös tuohon punaiseen eli plusnapaan  :)
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 21.08.2022, 16:50:43
Nyt laturi siis pelaa, mutta edelleen tuo alkuperäinen ongelma. 1 ja 2 vaihteilla kiertää mielestäni normaalilla kiihtyvyydellä, ilman nykimistä, rajoittimelle asti. 3 vaihteella sitten alkaa nykimään, eli huippunopeus tasaisella 110 km/h. Alamäessä 5 enemmän, ylämäessä 5 vähemmän.

Osaisiko joku rajata vian etsintää? Tuntuu että tuota voi aiheuttaa tukos bensansyötössä, ongelmat sytytyksessä tai lopussa oleva kytkin (ainakin ottaa kiinni tosi ylhäältä poljinta).
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Minä ja Volvo - 21.08.2022, 18:43:35
Minulla b200k tuossa harraste 740, niin jotain ajatuksia heräsi. Olisikohan mekaaninen polttoainepumppu aikansa palvellut?
Minusta ei näissä mitään sähköistä rajoitinta ole, niinkun on ruiskumoottoreissa. Sytytysosien kunnolla myös vaikutusta, ja tietenkin kaasuttimen säädöistä kulkeminen kiinni myös. Eihän nämä mitään raketteja ole, mutta aikoinaan kyllä minä sain kolmosella mittarin mukaan jotain 120 tiukassa paikassa ennnenkuin vaihdoin suurempaan, olisi se enemmänkin kulkenut mutta en halunnut liian koville kierroksille mennä.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 21.08.2022, 19:23:26
Mitään erikoista ääntä en ole bensapumpulta kuullut, mutta muuten oireet voisivat viitata siihen. Omassa yksilössä on viikon seisonnan jälkeen tapana statata reilut 10 sekuntia ennen käynnistymistä, mikä voisi myös johtua tuosta pumpusta.

Onko näissä kaasarivolvoissa siirtopumppua, vai pelkästään mekaaninen pumppu? Ja sijaitseeko se mekaaninen pumppu konehuoneessa?
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: D`Artagnan - 21.08.2022, 20:54:23
Mekaaninen pumppu ainoastaan lohkon kyljessä.
Kierrosten rajoitin on virranjakajan pyörijässä.

Sytkäosat, tulpanjohdot ja jakajan kansi sekä pyörijä kannattaa olla orkkistavaraa, varsinkin tulpanjohdot. Säästyy monelta harmilta.
Onko kaasutin säädöissään?
Ja onko sytkän ajoitukseen koskettu?
Noi katsoisin sen bensapumpun jälkeen kuntoon.
Kaasariin menevän polttoaineletkun liittimen sisällä on yksi pikku suodatin joka kannattaa tarkistaa ettei siinä ole likaa joka ahdistaisi bensan saantia.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 22.08.2022, 07:17:36
Sytkäosat taitaa olla tulppia lukuun ottamatta volvon tehtaalta, eikä ajoitukseen olla koskettu. Tuo seos pitää tarkistaa tulppien ulkonäön perusteella kunhan pystyn. Tuollainen erillinen suodatin kaasuttimella oli itselle uutta tietoa, täytyy tarkistaa sekin.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: D`Artagnan - 22.08.2022, 07:56:21
^Suodatin on kaasarissa kiinni olevan messinkiholkin sisällä. Muistaakseni 13mm avaimella aukeaa. Muista laittaa samoin päin takaisin. Itse laitoin ekalla kerralla väärinpäin ja ihmettelin kun käynnistyi mutta sammui kun yritti ajaa;-).

Sytkäjohdot ovat kulutustavaraa, Bougicord on orkkismerkki.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Minä ja Volvo - 24.08.2022, 13:41:04
Jos on solexin kaasuttimella, kannattaa myös katsoa ainakin kiihdytyspumpun kalvo, sekä eräs toinen kalvo, joka löytyy kaasuttimen takaa, sellaisen kannen alta. En ihan osaa sanoa mihin tämä kalvo varsinaisesti vaikuttaa, jostain luin, että kalvo pumppaisi bensaa vain silloin, kun kaasupoljin painetaan pohjaan, ikäänkuin täyskaasun rikastus. Itselläni tämä kalvo oli kerran rikki, auto kiihtyi ja toimi muuten normaalisti, mutta tyhjäkäyntiä ei ollut lainkaan. Solexissa vain tyhjäkäyntiseos on säädettävissä, mieluiten niin, että autoon on liitetty pakokaasujen mittauslaitteisto, niin näkee sen seoksen ja muutkin arvot. Jos löytyy Pulsair, sen letkut pitää vaikka puristimilla puristaa kasaan siksi aikaa kun seoksia ja tyhjäkäyntiä säädetään. Säätöjen aikana suuret virrankuluttajat pois päältä, ja moottorin pitää tietenkin olla kunnolla lämmin ja rikastin varmasti pois päältä. Kaasuvaijerin säädön voisi myös tarkistaa, ettei ole liian väljä. Itse olen säätänyt vaijerin siten, että kun jalka on pois kaasulta, niin kaasuvaijerissa on aivan pienen pieni välys, ihan todella pieni. Kaasuttimen säädöistä en tiedä muuta kun, että jokainen ilmeisesti säätää vähän makunsa ja tuntuman mukaan, Volvon virallinen ohje vuodelta 1984, b200k koneelle sanoo, että seoksen asetusarvo (co arvo) säädetään lukemaan 1,5. Ohjeen mukaan arvo saa vaihdella 1,0 - 2,5 välillä. Monesti ilmavuotoa ilmestyy kaasuttimen ja imusarjan väliin, silloin joudutaan uusimaan kaksi tiivistettä sinne kaasuttimen jalkaan. Kun jalkaa kiristetään uudelleen, ei missään tapauksessa saa kiristää liikaa eikä paljon. Liika kiristys vääntää tiivistepinnan kieroksi ja aiheuttaa turhaa lisätyötä. Helpompi aina kiristää lisää jos tarve vaatii. Kyllä minullakin starttaa 10 sekunttia tai jopa vähän yli, pidemmän seisonnan jälkeen, ei siinä mitään, kunhan akku kunnossa. Johtunee siitä, että linja tyhjenee bensiinistä, kun ei ole takaiskuventtiileitä. Linjan tyhjeneminen näkyy siinäkin kun se pieni muovinen polttoainesuodatin konetilassa menee aivan tyhjäksi.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 24.08.2022, 14:17:54
Se solexin, tai minkä tahansa kiinteäkurkkuisen kaasarin kiihdytyspumppu on siis kompensoimassa kaasun painamisesta johtuvaa ilmavirran hidastumista, joka saa aikaan sen ettei se vedä enää bensaa suuttimen läpi. Kun poljinta pitää tasaisesti lattiassa se pumppu ei tee mitään, mutta sitä en tiedä jos pumpun kalvo on rikki voiko se saada aikaan esim sen että se vetää ilmaa jostain ohi tai esim kohtuuttomasti bensaa johonkin.. Sen sijaan on selvä että nopeassa kaasunpainalluksessa seos menee todella laihalle jos kiihdytyspumppu ei toimi.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 26.09.2022, 07:58:44
Nyt on bensapumppu vaihdettu ja ei vieläkään kulje satasta kovempaa. Ajattelin lähteä tutkimaan bensalinjan alusta eli tankkilaitteesta. Osaako joku sanoa millainen tankkilaite tässä b200k:ssa on? Voisiko olla mahdollisesti tukossa tällainen sihti? https://vp-autoparts.se/en/artiklar/filter-740-b200k-b230k.html. ja jos tuon sihdin uusisi niin voikohan vielä käyttää samaa laitteistoa uusiksi, koska ainakin b230a:ssa on tankin sisällä oleva osa messinkiä.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: D`Artagnan - 26.09.2022, 08:41:26
Tankin sisällä polttoaineputken päässä on tosiaan sihti.
Tankkilaitteen ulkopuoliset putket voivat vuotaa tai mennä helposti rikki kun lähtee sitä irrottamaan. Ruostuvat aikaa myöten poikki.
Olitko tehnyt kaasuttimeen perushuollon? Eli uudet tiivisteet ja kalvot, sekä säädättänyt sen pakokaasuanalysaattorissa.
Toimiiko virranjakajan ennakon alipainesäätö ja liikkuuko mekanismi herkästi?
Sytytyksen ajoitus? Itse tappelin sen kanssa kunnes tajusin heittää ajoituslampun nurkkaan ja hakea säädöt testaamalla ja ajamalla. Nyt vetää huippuja 155 eli sen mitä kuuluukin.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 26.09.2022, 15:38:21
Ajattelin lähteä sieltä halvimmasta korjauksesta liikkeelle, ja sitten siirtyä kaasuttimen aukaisemiseen. Mikäli siihen asti päädytään, niin mistä kannattaisi hankkia korjaussarja?

Seoksethan kesän alussa todettiin olevan hyvät, mutta ei kyllä vaihdettu kiihdytyspumpun kalvoa. Ei varmaan kalvon kuntoa voi sanoa ilman koko kaasarin purkamista?

Noista ennakoista en itse tiedä oikein mitään, mutta foorumin keskustelujen perusteella ei ilmeisesti kovin vaikea homma testailla toimisiko säätämällä paremmin?
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 26.09.2022, 16:01:02
Ja vielä lisäys että jos itselläsi oli sytytysennakko pielessä niin toimiko pienemmillä nopeuksilla ihan normaalisti?
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: D`Artagnan - 26.09.2022, 17:57:59
^Toimi n.80km/h melko normaalisti mutta sitten kun kiihdytti siitä enemmän niin meno puutui ja pätkäisi välillä ilkeästi kun hellitti kaasua ja taas lähti kiihdyttämään. Jaon tarkistin myös ja kohdallaan oli. Sytkäennakolla iso vaikutus, mutta kun ei ole ennen joutunut tappelemaan sellaisen kanssa niin siinä meni hetken aikaa että sai kohdalleen.

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/index.html
Tuolta saa kaikki tarvittavat osat Solexin entistämiseen. Myös kohon ja tyhjäkäyntisolenoidin saa sieltä jos tarvitsee. Kannattaa soittaa sinne niin saat varmasti oikeat osat. Lähettävät nopeasti.

Sen verran kyselen vielä että oletko ostanut auton kun siinä on noi viat ollut vai onko ne tullut jonkin korjauksen tms. jälkeen?
Ei siihen sytkään kannata varmaan koskea ellei joku ole sitä mennyt jossain välissä säätämään.
Ainakin suosittelen meistämään merkin virranjakajaan ja lohkoon että osaat palata lähtöpisteeseen jos menet sen säätämistä kokeilemaan. Tietysti myös siinä tapauksessa jos haluat sen purkaa ja huoltaa.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 27.09.2022, 12:37:05
Vähän erilaiselta kuulostaa oireet tuon kiihtymisen suhteen kuin itselläni. Tosiaan kun auto tuli minulle niin huiputin 110, mutta muutaman viikon seisonnan jälkeen kulki enää 100. Ero saattoi toki johtua ajotyyliistäkin, koska seisonnan aikana vaihdoin jakohihnan, vesipumpun ja mekaanisen bensapumpun, mutta tuskin ne vaikuttavat tuohon kun ajoitus kuitenkin meni kohdalleen.

Jos tuon tankissa olevan suodattimen ja sytytysennakon tutkimisen jälkeen ei selviä mitään niin sitten luultavasti se kiihdytyspumpun kalvo on sökö. Kiitän Kaasutinexpertin linkistä.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: laatikkovika - 27.09.2022, 13:38:53
Se mitä minä ymmärrän niin kiihdytyspumpun kalvo ei vaikuta huippuihin. Eihän se pumppu tee mitään muulloin kun painat kaasua, siis se on suoraan kytköksissä polkimen liikkeeseen. Kun kaasu on pohjassa niin pumppu lepäilee.. *nuqquun->

Jos tuo on kakssatkussa niin on kait lohkojakaja, olikohan merkeissään ennen JA jälkeen remmin vaihdon.
Päätyjakajan kanssahan tuon väliakselin merkeistä ei tarvi välittää mitään remmin vaihdossa kun se akseli käyttää vain öljypumppua.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 27.09.2022, 15:26:49
Kyllähän se on mahdollista että jos painaa kaasua ja kiihdytyspumppu ei pelaa, niin seos on laihaa ja ei välttämättä kiihdy sen takia. Toki riippuu siitä kuuluko kiihdytyspumpun rikastaa seosta tasatäyskaasulla vai ei, ja itse en tuohon tiedä vastausta.

Auto on siis 740 ja jakaja sijaitsee kannen takana. Uskoin ajoituksen olevan kohdillaan joten en valitettavasti tajunnut katsoa sitä hihnaa irroitettaessa. Uuden hihnan kuitenkin laitoin hampaalleen oikeaan ajoitukseen.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 28.09.2022, 08:50:36
Kyllähän se on mahdollista että jos painaa kaasua ja kiihdytyspumppu ei pelaa, niin seos on laihaa ja ei välttämättä kiihdy sen takia. Toki riippuu siitä kuuluko kiihdytyspumpun rikastaa seosta tasatäyskaasulla vai ei, ja itse en tuohon tiedä vastausta.

Auto on siis 740 ja jakaja sijaitsee kannen takana. Uskoin ajoituksen olevan kohdillaan joten en valitettavasti tajunnut katsoa sitä hihnaa irroitettaessa. Uuden hihnan kuitenkin laitoin hampaalleen oikeaan ajoitukseen.
Kiihdytyspumppu antaa pienen ruiskaisun vain kun kaasua lisätään. Se kompensoi vain sen hetkellisen ilman hidastumisen. Kun kaasu on ja pysyy pohjassa bensa tulee vain pääsuuttimesta.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 28.09.2022, 16:52:27
Ookkei, no sitten en tiedä voiko olla kaasarissa vika. Pääsuutin ainakin oli puhdas, mikäli se on siinä kaasarin keskellä kun irrottaa imukaulan.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Minä ja Volvo - 28.09.2022, 17:48:07
Koittanut tässä miettiä kovasti tätä aihetta, onhan se alipaineletku tarkastettu joka kulkee muistaakseni kaasuttimen jalasta, sinne renix yksikön alipainesäätimelle? Jos tässä letkussa alipainevuotoa, ei yksikkö pysty säätämään sytytystä oikeaksi eri ajotilanteisiin. Toinen ajatus mikän tulee mieleen, olen nähnyt puhuttavan, että huohotuksen tukkoisuus voisi vaikuttaa auton kulkemiseen, voisi siis tarkistaa, jos moottorissa esiintyy venttiilikopan / öljyntäyttökorkin vuotoa, ettei huohotus olisi tukossa. Näillä koneilla on tapana työntää em kohdista öljyä ulos jos huohotin menee tukkoon. Varsinainen huohotin löytyy imusarjan alta, sellainen musta muovinen boksi, eivät nämäkään ikuisesti puhtaana pysy. Toiset ovat puhdistaneet näitä bokseja, minä vaihdoin boksin sekä liekkilukon ja puhdistin kaikki letkut. Työn pääteeksi vaihdoin imusarjan tiivisteen,venttiilikopan tiivisteen, sekä öljyntäyttökorkin tiivisteen. Lakkasi hikoilemasta öljyä kone. Sinne huohotinboksin pohjaan tulee sitten sellainen O rengas, tämä ei sisälly boksin hintaan, vaan pitää ostaa erikseen.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: laatikkovika - 28.09.2022, 20:35:24
Jos irrotatte sen huohotinpömpelin lohkosta niin ÄLKÄÄ repikö sitä mustaa kumilättyä lohkosta irti. Se on öljynpaluu alakertaan ja sille on kiinnike/ohjuri siellä moottorin sisällä.
Ainakaan minä en sitä paikalleen saa yläkautta, alakautta kyllä kun avaa vähän sitä pidikkeen ruuvia.

Siksi sitä letkua ei huoltosarjassa ole. :)
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 29.09.2022, 08:36:03
Koittanut tässä miettiä kovasti tätä aihetta, onhan se alipaineletku tarkastettu joka kulkee muistaakseni kaasuttimen jalasta, sinne renix yksikön alipainesäätimelle? Jos tässä letkussa alipainevuotoa, ei yksikkö pysty säätämään sytytystä oikeaksi eri ajotilanteisiin.

Kaasu pohjassa siellä ei ole juurikaan alipainetta, se sytkäennakon peruskäyrä on nimenomaan se kaasu pohjassa toteutettava. Osakaasulla on tarve isommalle ennakolle.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: TVS - 29.09.2022, 19:18:13
Kyllä mun korvaani nyt on kyse siitä että ainetta ei tule kohokammioon asti. Se, onko syynä huono pumppu vai tukossa oleva linja, jää selvitettäväksi. Pistä bensanpainemittari ja kato, sillä se selviää. Täytyy kahtoa ajossa.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 30.09.2022, 15:50:08
Toivottavasti TVS on oikeassa  :) Pumppujahan tosiaankin on vain yksi, ja sen vaihtaminenkaan ei auttanut. Polttoainelinjan tutkiminen siis jatkuu kunhan kerkeän.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 30.09.2022, 20:22:19
Koititko missä kunnossa se bensapumpun nokka oli, kun vaihoit sen?
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 30.09.2022, 22:45:33
Samalta tuntui kuin uudessa tarvikeosassa eli liikkui kevyesti.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: Jule - 04.10.2022, 19:26:26
Samalta tuntui kuin uudessa tarvikeosassa eli liikkui kevyesti.

Tarkennan siis että tarkoitan sitä akselissa olevaa nokkaa, jota vasten se bensapumpun keinuvipu asettuu. Jos nokka on kulunut, niin bensapumpun isku jää vajaapituiseksi ja pumppausteho heikkenee.
Otsikko: Vs: B200k ei kiihdy
Kirjoitti: orjyn - 05.10.2022, 22:49:07
Tarkennan siis että tarkoitan sitä akselissa olevaa nokkaa, jota vasten se bensapumpun keinuvipu asettuu. Jos nokka on kulunut, niin bensapumpun isku jää vajaapituiseksi ja pumppausteho heikkenee.
Harmi etten tajunnut kiinnittää huomiota sellaiseen, mutta pidän asian mielessä mikäli muualta ei ala löytymään vikaa.