Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Merlin - 08.08.2022, 16:36:56

Otsikko: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 08.08.2022, 16:36:56
Taisin joskus mainita, että Voorttia minulle ei enää tule. ::)

Tuli yllättäen auton hankita eteen. Katselin ensin P2-alustan autoja. Ainuttakaan sopivaa ei löytynyt. Joko miljardin ajettuja, tai muuten vaan paskoja/kalliita.

SPA-alustasta ei myöskään löytynyt The yksilöä. Haku oli käännettävä P3-alustaan. Auton oli oltava facelift vuosimallista 2014 ylöspäin. Lisäksi piti olla moottorilla ja nelikko. Noh, nelikon valitsettaessa saa myös sen moottorin kaveriksi. Kasikymppisiä ei löytynyt ollenkaan, joka olisi ollut se mieluisin vaihtoehto. :-\

Nettiautosta katsoin kaikki jotain +40 V70:ä, kunnes löysin tämän.

Vissiin kai Driver support -paketti, koska löytyy nämä:
-Adaptiivinen vakionopeuden säädin
-Kaistavahti
-BLIS
-City Safety
-Driver Alert
-Navi

Lisäksi myös ehkä Winter, koska autossa on Webasto, lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät istuimet.

Tiedä sitten, onko tässä Familykin, kun on tuo keyless. Joka tapauksessa ihan kattavasti varusteltu.

Talouden toisessa P3:ssa on Dynaudion tekemä Premium sound, joka on aivan paska. Tässä oleva Harman & Kardon on ”vain” paska. Kyllä tuotakin kuuntelee, mutta tekisi mieli vaihtaa elementit tuonne. Kai mä vaan olen liian vaativa. :D.

Vetokoukun hakkasin irti, on ilmeisesti jonkin aikaa ollut paikallaan. Parempi näin.

Taitaa olla ensimmäinen ostamani auto, johon ei heti tarvitse olla tilaamassa kaiken maailman tilpehööriä. Tästä kun jo löytyy tehdas tummennukset, takaspoileri ja kuraläpät. Tai no, ehkä vanteet jossain vaiheessa.

Ihan kiva auto se on. Ehkä…
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 09.08.2022, 01:13:16
Muutama kuva lisää.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Sami Torikka - 09.08.2022, 09:23:58
Siisti peli hyvillä varusteilla
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 09.08.2022, 10:14:22
Siisti peli hyvillä varusteilla
On se joo. Toki jälkiä siellä täällä, mutta siisti se on.

Mitä enemmän tuolla olen ajanut, sitä enemmmän autosta tykkään. Ajoasentoa en tosin meinaa saada kunnolla hyväksi. Täytyisi kokeilla erilaisilla penkin säädöillä. Ongelma on siis se, että mulla on penkki melkein takana ja mielelläni pidän vasempaa kättä oven käsituella. On vaan mokoma liian korkealla, niin olkapää kipeytyy pidemmällä matkalla.

Toinen ropleeemi on tässäkin nuo oviverhoilut. Jos kovempaa tykkää kuunnella musiikkia, niin aika herkästi rämisevät. Voisi kokeilla vaimennusta.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Sami Torikka - 09.08.2022, 11:01:32
Ite olen kans tykännyt autosta. Mullaki on Premium Sound System ja olen kyllä tykännyt
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: RATSUNI - 10.08.2022, 10:48:04
Mistäs muuten tietää mikä Sound System on autossa? mitään tarroja tms ei löydy mistään..
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Rytkonen - 10.08.2022, 11:50:41
Kojelaudassa on käsittääkseni subbari (tai joku kaiutinritilä kuitenkin) keskinäytön päällä jos on premium soundit. Näin ainakin saman sukupolven XC60:ssä.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 10.08.2022, 16:32:24
Mulla on lukee tuossa tuo Harman/Kardon. Jos tuon tilalla lukee Premium sound, niin se on se kaikkein paras. Jos ei ole mitään, niin silloin on se ihan vakiosetti.

(https://i.ibb.co/gFFQz82/C19-D873-E-07-D8-409-C-A0-FC-75-B59-AB41-BC9.jpg) (https://ibb.co/gFFQz82)

Lisäksi ääniasetuksista saa monipuolisemmin säädettyä, löytyy mm. taajuuskorjain.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ribbe - 11.08.2022, 08:32:50
Mulla on lukee tuossa tuo Harman/Kardon. Jos tuon tilalla lukee Premium sound, niin se on se kaikkein paras. Jos ei ole mitään, niin silloin on se ihan vakiosetti.

(https://i.ibb.co/gFFQz82/C19-D873-E-07-D8-409-C-A0-FC-75-B59-AB41-BC9.jpg) (https://ibb.co/gFFQz82)

Lisäksi ääniasetuksista saa monipuolisemmin säädettyä, löytyy mm. taajuuskorjain.
Noissa Harman kardon on ollut paras setti. Taisi olla 2012 vielä premium audio, silloin oli Dynaudion elementit. 2013-> Dynaudiot jäi pois ja tuli Harman kardon. Mitä kuullut käyttäjien kommentteja niin Harman ei ole niin hyvä kuin Dynaudio.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 11.08.2022, 09:18:35
Noissa Harman kardon on ollut paras setti. Taisi olla 2012 vielä premium audio, silloin oli Dynaudion elementit. 2013-> Dynaudiot jäi pois ja tuli Harman kardon. Mitä kuullut käyttäjien kommentteja niin Harman ei ole niin hyvä kuin Dynaudio.
Ahaa, kiitos oikaisusta. -H-

Käväisin vertailun vuoksi tuossa kasikymppisessä (jossa Dynaudio) kuuntelemassa saman kappaleen ja sen jälkeen tässä ja on se todettava, että Dynaudio soi paljon paremmin.

Mulla on vielä tuo Apple musiikki, niin aika isoja laatueroja on kappaleiden kesken. Mahtaako olla Spotifyssa myös?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ribbe - 11.08.2022, 09:32:42
Ahaa, kiitos oikaisusta. -H-

Käväisin vertailun vuoksi tuossa kasikymppisessä (jossa Dynaudio) kuuntelemassa saman kappaleen ja sen jälkeen tässä ja on se todettava, että Dynaudio soi paljon paremmin.

Mulla on vielä tuo Apple musiikki, niin aika isoja laatueroja on kappaleiden kesken. Mahtaako olla Spotifyssa myös?
Ei kannata käyttää noita striimaus palveluita jos vertaa äänenlaatua. Siitä on liikaa tekijöitä jossa ääntä pakataan. Hyvä laatuinen CD-levy oikea tapa verrata ääntä. Edellisessä S80 oli dynaudio ja järjetön ero ilmaisen Spotifyn ja CD:n äänen laadussa.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 11.08.2022, 09:49:16
Ei kannata käyttää noita striimaus palveluita jos vertaa äänenlaatua. Siitä on liikaa tekijöitä jossa ääntä pakataan. Hyvä laatuinen CD-levy oikea tapa verrata ääntä. Edellisessä S80 oli dynaudio ja järjetön ero ilmaisen Spotifyn ja CD:n äänen laadussa.
Tuon vuoksi vertasinkin Mark Knopflerin CD:llä.

Mutta siitä huolimatta, kyllä se tuo Dynaudio toistaa äänen paremmin.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ribbe - 11.08.2022, 09:59:17
Tuon vuoksi vertasinkin Mark Knopflerin CD:llä.

Mutta siitä huolimatta, kyllä se tuo Dynaudio toistaa äänen paremmin.
Juurikin samalla artistilla tuli verrattua :)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: mheguli - 11.08.2022, 12:05:05
Kojelaudassa on käsittääkseni subbari (tai joku kaiutinritilä kuitenkin) keskinäytön päällä jos on premium soundit. Näin ainakin saman sukupolven XC60:ssä.

Premiumin alapuolella on kaksi vaihtoehtoa, high performance tai pelkkä performance. High performancen tunnistaa apparin penkin alla olevasta vahvistimesta. Oma käsitys on, että navin mukana tuli aina high performance, ainakin kojelauta-uudistukseen (2012) asti. Performance on Suomi-autoissa ylivoimaisesti yleisin, tietysti.

Subbari on kai ollut erikseen valittava varuste, jonka on saanut halutessaan high - tai premium performanceen, mutta ei ollenkaan performanceen.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 17.08.2022, 22:07:20
Kun kesälomaa on vielä jäljellä ja voimansiirron rasvoilla on ajettu jo 66 tkm, niin ajattelin ne vaihdella.

Aloitin vaihteistoöljystä. Heti alkuun jo totesin, että tämä menee vituiksi, ennen kuin edes ehtii kunnolla aloittamaankaan.
Edellinen öljynvaihtaja oli kääntänyt öljyntason tarkastustulpan niin tiukkaan kiinni, että kanta oli pyöristynyt. Kokeilin avata yhtä kokoa isommalla torxilla hakkaamalla kärjen tulpppaan, mutta ei auttanut.

Seuraavaksi hain taltan ja sillä hakkasin tulppaan loven. Talttapäisella kannalla yritin kääntää mutta eipä sekään auttanut. Yritin taltallakin hakkaamalla saada auki, mutta kiinni oli ja pysyi.
Tässä kohtaa pihapiiri oli jo sen verran täynnä kirosanoja, että hyvä kun itse sekaan mahtui.

Siinä auton vieressä henkeä vetäessäni muistin, että jossain varaston kätköissä saattaisi olla vastakierretappi.

Hetken penkomisen jälkeen löytyi. Lopulta tapilla kääntäessäni tulppaa kuului NAPS. Tappi meni poikki, mutta onneksi tulppa lähti auki.

Niin tiukkaan oli käännetty kiinni, että tulpassa oleva o-rengaskin oli poikki. Onneksi ei ole vuotanut.

Täytyy huomenna käydä ostamassa uudet tulpat ja jatkaa urakkaa.

Ulos tulleessa öljyssä ei ollut enää yhtään punertavaa väriä. Otin vaihteiston päästä alemman letkun irti ja siitä kierrätin litran kerrallaan öljyä ulos. 10 litran jälkeen oli edelleen ruskeaa. Samalla kun käy Volvolla, täytyy ostaa lisää öljyä.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 19.08.2022, 20:35:13
Pari päivää tässäkin sitten meni. Seuraavan päivän aamuna kävin Volvolla. Tulppaa ei ollut hyllyssä, vaan piti tilata. Myyjä sanoi tilaavansa sarjan, jossa on tasoputki, tulppa ja tiivisteet. Iltapäivällä tuli viesti että tasoputki saapunut.

Into pinkeenä Volvolle, mutta pettymys oli käsinkosketeltavaa, kun selvisi, että myyjä oli todellakin tilannut vain pelkän tasoputken. O0 :facepalm:
Uusi tilaus vetämään tulpasta ja tiivisteistä. Myyjä kuitenkin soitti perään, että tiivisteitä ei saa, kuin vasta seuraavalle viikolle, mutta tulpan saa tilattua seuraavalle päivälle toisesta toimipisteestä. Tiivisteillä ei nyt niin ollut suurta väliä, kun niitä oli minulla jo muutenkin.

Samalla kuin hain Volvolta osat, otin samalla lisää vaihteistoöljyä.


Tämän näköinen oli vanha tulppa. Ihan ei viitsinyt tuon näköistä takaisin laittaa. :D

(https://i.ibb.co/fvKnpNm/316-CB009-7-C1-A-4-A81-BA1-D-BCFD6-C98-C9-E8.jpg) (https://ibb.co/fvKnpNm)

(https://i.ibb.co/fkXg3YK/744-BC856-A7-AF-46-C8-A066-89-E908930886.jpg) (https://ibb.co/fkXg3YK)

Tässä oli sitten viimeinen satsi, mitä otin vaihteistosta ulos.
(https://i.ibb.co/ZLqT4XS/131700-E6-F96-A-4-B7-C-9669-96-F347-B946-D6.jpg) (https://ibb.co/ZLqT4XS)

(https://i.ibb.co/qD5VW7Y/5512-B897-E954-47-ED-B499-C7-D44-CC1934-C.jpg) (https://ibb.co/qD5VW7Y)


Ja tässä uusi tasoputki ja tulppa.
(https://i.ibb.co/09W6nDv/542-A8894-9-C47-4-EB4-A3-D1-AAC1-C9-A10937.jpg) (https://ibb.co/09W6nDv)

Kulmavaihteen öljy oli ihmeen puhdasta, kuten myös perän öljy. Öljyimurin letkussa näytti kuin uudelta. Astiassa oli havaittavissa lievää tummuutta.

Haldexin öljy olikin sitten melko tummaa. Kyllä siitä vielä erotti kellertävää väriä, mutta ihan hyvissä ajoin vaihdoin. Pumpun sihdissäkään ei ihan niin hirveästi ollut roskaa, kuten monissa kuvissa ja videoissa on näkynyt.

Jospa talven yli pärjäisi. :)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 22.08.2022, 21:38:35
Tänään oli perusteellisen pesun ja vahauksen vuoro. Hitto kun pimeä tulee niin äkkiä, huomiselle jäi vielä sisustan pesu.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 02.09.2022, 20:02:13
Tuli tuossa joku aika sitten käytyä rengasliikkeessä, kun alkoivat olla kaikki renkaat loppu. Eturenkaista oli kuluneet ulkoreunat ja takarenkaista sisäreunat. Täälläkin ollut paljon juttua nelikoiden epätasaisesta renkaiden kulumisesta, mutta vähän epäilen tuon olevan normaalia. Auto ei kuitenkaan käyttäydy mitenkään ihmeellisesti, mutta olisi varmaan silti hyvä tarkistuttaa ohjauskulmat.

Renkaille tuli hintaa 250€ asennettuna. Uutta vastaava sarja.

Samalla tuossa katselin, että jarrupaloissa ei enää paljon ole pintaa jäljellä. Pääsee tähänkin tekemään jarrujumppaa. ::)

Nyt päässyt enemmän tutustumaan autoon, niin onhan tässä kaiken näköistä varustetta. Driver support-, High Tech-, Winter- ja Family-varustepaketit. Tuplalasitkin löytyy, ja kyllä nuo jonkin verran vaikuttaa kapiinin mekkalaan.

Osaakos kukaan kertoa mitä nämä ovat? Olivat kiinni tuossa ritilässä. Otin pois, kun haittasivat näkyvyyttä.
(https://i.ibb.co/PMTvPz7/0-D4-AC29-F-98-B9-4213-8-E6-B-67-DAEE89-F737.jpg) (https://ibb.co/PMTvPz7)

(https://i.ibb.co/ckyRKLt/40407505-FA93-49-A0-B754-B234-BB74-C8-FC.jpg) (https://ibb.co/ckyRKLt)

(https://i.ibb.co/cFn8xxr/E4280-C65-D042-4-CC9-A89-D-6-B5-ED0-C5188-F.jpg) (https://ibb.co/cFn8xxr)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ribbe - 02.09.2022, 20:08:57
Lainaus
Täälläkin ollut paljon juttua nelikoiden epätasaisesta renkaiden kulumisesta, mutta vähän epäilen tuon olevan normaalia. Auto ei kuitenkaan käyttäydy mitenkään ihmeellisesti, mutta olisi varmaan silti hyvä tarkistuttaa ohjauskulmat.
Itsellä on nyt kolmas neliveto Volvo eikä yhdessäkään ole renkaat kulunu epätasaisesti.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: merkku - 03.09.2022, 07:48:48

Osaakos kukaan kertoa mitä nämä ovat? Olivat kiinni tuossa ritilässä. Otin pois, kun haittasivat näkyvyyttä.
(https://i.ibb.co/PMTvPz7/0-D4-AC29-F-98-B9-4213-8-E6-B-67-DAEE89-F737.jpg) (https://ibb.co/PMTvPz7)

(https://i.ibb.co/ckyRKLt/40407505-FA93-49-A0-B754-B234-BB74-C8-FC.jpg) (https://ibb.co/ckyRKLt)

(https://i.ibb.co/cFn8xxr/E4280-C65-D042-4-CC9-A89-D-6-B5-ED0-C5188-F.jpg) (https://ibb.co/cFn8xxr)

Ne on tilanjakajan kiinnikkeet, saa hurtan tilan puolitettua takakontissa. Jos sulla ei ole käyttöä niille, niin voin ostaa muutamalla eurolla pois. Omat väänty kolarissa ja sain oikastua ruuvipenkissä, mutta ehjä on aina ehjä.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 03.09.2022, 10:14:09
Itsellä on nyt kolmas neliveto Volvo eikä yhdessäkään ole renkaat kulunu epätasaisesti.
Täytyy nyt ainakin seurata tuota renkaiden kulumista. Hitto kun työt taas alkoivat, niin ihan helpolla ei pääse käyttämään autoa missään. Pitäisi ottaa vapaa sitä varten.
Ne on tilanjakajan kiinnikkeet, saa hurtan tilan puolitettua takakontissa. Jos sulla ei ole käyttöä niille, niin voin ostaa muutamalla eurolla pois. Omat väänty kolarissa ja sain oikastua ruuvipenkissä, mutta ehjä on aina ehjä.
En usko, että noille ihan heti käyttöä löytyy, kun ei ole sitä tilanjakajaa, eikä kyllä hurttaakaan. Laittele vaikka YV.  :)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 14.12.2022, 18:46:36
Pientä murhetta ollut. Ei mitään vakavaa, mutta kuljettajan ovi ei tahdo joko aueta, tai pysyä kiinni. Oven saa auki, kunhan auton lämmittää hyvin ja kiinni, kun roplaa lukossa olevaa kieltä. Suihkin ohutta öljyä lukon sisään, mutta eipä siitä mainittavaa hyötyä ollut.

Toisen ropleemin huomasin äsken. Kuljettajan ovessa kaikki kaiuttimet ovat täysin mykkiä. :( Kaikki muu sähkö ovessa tuntuu toimivan, eli olettaisin, että oven johtosarja on kunnossa. Käytättänee oviverhoilun irti, kaipa sitä täytyy viikonloppuna lähteä tuonne pakkaseen sitä repimään irti. :-\
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 06.01.2023, 10:53:21
Hämmästyttävän pienellä kulutuksella tämänkin saa menemään. 1070 kilometriä ja keskikulutus 6,1 l/100km.

Kilometrejä tuli kaikkiaan 2139,5. Auto toimi kuten kuuluikin, ainoastaan kerran valitti automaattisen kaukovalon toimintahäiriötä. Katsoinkin, että joku hämähäkin raato siellä on kameran edessä.

(https://i.ibb.co/BwY5ZCR/BA13-E792-7-A41-49-F0-8-DC1-C1-B9-C9-CCEFAF.jpg) (https://ibb.co/BwY5ZCR)

(https://i.ibb.co/5hstrPW/5223-E4-A0-12-FA-4032-A33-B-95595324-A7-EB.jpg) (https://ibb.co/5hstrPW)

(https://i.ibb.co/D7Fvh4f/6562332-E-1-D6-E-4-C42-B806-48-AAD9-F7764-C.jpg) (https://ibb.co/D7Fvh4f)

Autosta nyt ei niinkään tullut otettua kuvia, kaikkialta muualta kyllä. :D

Ennen reissua suihkautin jokaisen oven lukkoon öljyä pulttien rei’istä, eikä ole enää lukot temppuilleet. Myöskin kuljettajan oven kaiuttimet alkoivat itsestään toimimaan. :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 02.04.2023, 12:52:08
Marraskuussa talvirenkaita vaihtaessani katselin takajarruja, että alkavat olla jo ehtoopuollella. Varaston hyllyltä hain uudet tilalle. Tuolloin etujarrut olivat sen näköiset, että elättelin niiden kestävän kesärenkaiden vaihtoon asti, mutta toisin kävi. Nyt jarrut oli pakko vaihtaa, en kuitenkaan samalla ihan vielä viitsinyt kesäpyöriä alle laittaa.

(https://i.ibb.co/1Gqz9Yg/5-F213432-36-C3-4-D64-91-C5-4-F1-BD62-BAD99.jpg) (https://ibb.co/1Gqz9Yg)

(https://i.ibb.co/pdmFJ5d/F0-E3-D538-E512-48-A0-B17-B-DE569-F678872.jpg) (https://ibb.co/pdmFJ5d)

(https://i.ibb.co/M9FWpZj/FD4644-C5-BD7-A-4319-970-F-C9-DA2-FDF1337.jpg) (https://ibb.co/M9FWpZj)

Nyt on edessä ja takana Zimmermannin levyt ja palat.

Kuljettajan ovesta pimeni taas kaiuttimet ja heti kohta ovesta pimeni kaikki muukin.

(https://i.ibb.co/CW5b695/0-FC1-A937-4-BF7-4-F4-A-8-E92-500692-D7-F144.jpg) (https://ibb.co/CW5b695)

(https://i.ibb.co/KWW2dqz/A324457-D-DE06-4-CC2-92-D3-DAACAB2-BE541.jpg) (https://ibb.co/KWW2dqz)

(https://i.ibb.co/NrG7PS8/24-F6600-F-0-E79-477-E-A71-C-2-D7-D79-D04-B14.jpg) (https://ibb.co/NrG7PS8)

Johdot olivat ottaneet yhteen ja polttivat kuljettajan oven ohjauspaneelin sulakkeen. Sitä johtosarjan nippusidettä ei sitten kannata laittaa takaisin, jos ei halua myöhemmin ottaa ovea irti saman vian takia. ::)

Autoa on tullut myös pestyä silloin tällöin. Kesällä laittamani Fusso on auttanut sen verran, että autoa ei ole tarvinnut kinnaspestä ollenkaan, vaan lika on lähtenyt ihan vaan vaahtopesulla.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Juhizz - 02.04.2023, 16:27:21
Missä kohtaa tuo nippuside on? Ajattellin vaan että onko helposti poistettavissa, noin niinkuin ennakointi-yrityksenä.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 02.04.2023, 20:07:02
Nippuside on kiinni tuossa liittimen ulokkeessa haitarikumin sisällä. Kyllähän sen varmaan saa ovi paikallaan pois, mutta helpommin, kun tempaisee oven irti.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Titari - 02.04.2023, 21:31:54
Kannattaa varmaan tosiaan tehdä se ennaltaehkisevä poisto. Itselläkin kuskin oven sähköt menivät pimeiksi pari vuotta sitten (170 tkm) ja oven johtosarjaa korjaamolla korjasivat. Eivät tarkemmin avanneet kylläkään että mistä lienee lähtenyt liikkeele.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Juhizz - 03.04.2023, 05:54:08
Joo näköjään liitinsarjan juurella.

Täytyypä koittaa kaivella näkyviin että miltä näyttää. Toistaiseksi ei ongelmia ole ollut.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 15.04.2023, 20:20:39
Samalla kun kesäpyörät vaihdoin, otin sisälokasuojat pois ja pesin pyöräkotelot. Aika paljon oli hiekkaa ja lehtiä, mistä se ruostuminen sitten lähtee. Samalla sain varmistuksen siihen, että tämä on ruostesuojattu. Siitä kun ei ole mitään muuta todistetta, kuin takasivuikkunassa olevat tarrat. Tai en ainakaan äkkiseltään muista nähneeni haskalokerossa lappua todisteena.

Vaihdoin moottoriöljyt, -suodattimen, sekä raitisilmasuodattimen, mikä oli väkisin tungetttu koteloonsa. :idiot2:

Pestykin taas. Ajettu nyt 195 000.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 12.05.2023, 18:55:18
Skandixilta tuli taas melkoinen läjä kaikennäköistä huolto-osaa talouden Volvoihin.

Tähän tuli suodattimia, paikkamaalia, pyyhkijöiden sulat, pohjan lämpökilpien kiinnikkeet ja korkeampi akkukotelon kansi. Vanha kansi on kyllä ehjä, mutta ei mahdu paikalleen korkeamman akun takia.

(https://i.ibb.co/cC5LHhf/IMG-5417.jpg) (https://ibb.co/cC5LHhf)

(https://i.ibb.co/JpvmVsb/IMG-5418.jpg) (https://ibb.co/JpvmVsb)

(https://i.ibb.co/chWLtVn/IMG-5420.jpg) (https://ibb.co/chWLtVn)

(https://i.ibb.co/5LN1pRT/IMG-5421.jpg) (https://ibb.co/5LN1pRT)

Pesuahan tuo taas vaatisi. Jospa huomenna… ;)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 26.08.2023, 16:01:58
200 000 kilometriä tuli eilen autolle täyteen.

Vaihdoin viisi litraa vaihteistoöljyä, vaikka edellisestä vaihdosta ei ollutkaan, kuin 20 000 kilometriä. Vaihteenvaihdot olivat teräviä ja vaihteiston käytös myös lämpimänä todella kuminauhamainen. Ilmeisesti öljyä oli hitusen liikaa, koska nyt vaihdot ovat pehmeitä, eikä tuntuisi luistattavan enää niin paljon. Tai sitten syy on tässä:
(https://i.ibb.co/d7Zfq4B/IMG-6461.jpg) (https://ibb.co/d7Zfq4B)

(https://i.ibb.co/3FJZ98n/IMG-6462.jpg) (https://ibb.co/3FJZ98n)

Raotin myös tuulilasin alla olevaa muovia ja imuroin sieltä roskat pois, vaikka melko puhdasta siellä olikin. Kostealla säällä, heti kun moottorin käynnistää, sisälle tulee todella oksettava maatilan haju. Kuvittelin, että tuolla olisi maatuneita lehtiä, mutta täytyy yrittää tutkia, mikä tuon hajun aiheuttaa. Raitisilmansuodatin on vaihdettu.

Lopuksi perusteellinen pesu ja vahaus.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Juhizz - 26.08.2023, 17:30:39
Saiko muovia raotettua ilman pyyhkijöiden irroitusta?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2023, 17:31:00
Onko ilmastoinnin kondensioveden poistoputki auki?
Kenno homeessa?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 26.08.2023, 18:45:31
Saiko muovia raotettua ilman pyyhkijöiden irroitusta?
Sai, täytyy vain avata ne klipsut, niistä täytyy se päällä oleva pyöreä kanta saada ensin ylös.
Onko ilmastoinnin kondensioveden poistoputki auki?
Kenno homeessa?
On auki. Kennon pesin kun vaihdoin raitisilmasuodattimen.

Tämä efekti tulee siis käytännössä ainoastaan sateen jälkeen.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2023, 22:54:16
Yhdessä autossa meillä oli kulkukolli käynyt kusta suihkuttaan tuulilasille ja siis myös ilmanottoon...

Oli aika talkoo pestä ja sitten vielä otsonoida auto.
Oisinpa nähnyt sen kollin niin olisin vähän silittänyt..vastakarvaan meinaan. :knuppel2: >:D
https://youtube.com/shorts/itYcZIshqkw?si=JyT3kCX_DStVBdb0
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Juhizz - 27.08.2023, 18:15:59
Sai, täytyy vain avata ne klipsut, niistä täytyy se päällä oleva pyöreä kanta saada ensin ylös.

Okei. Täytyy tsekkailla kun ehtii.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 27.08.2023, 19:45:36
Okei. Täytyy tsekkailla kun ehtii.
Tässä on vielä se kiinnike:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/panelling/clip-windshield-cowl-panel/1064545/

Yhdessä autossa meillä oli kulkukolli käynyt kusta suihkuttaan tuulilasille ja siis myös ilmanottoon...

Oli aika talkoo pestä ja sitten vielä otsonoida auto.
Oisinpa nähnyt sen kollin niin olisin vähän silittänyt..vastakarvaan meinaan. :knuppel2: >:D
https://youtube.com/shorts/itYcZIshqkw?si=JyT3kCX_DStVBdb0
Meilläkin täällä pyörii kissoja vapaana, mutta ei tuo onneksi mikään kissan kusen haju ole. Ei kyllä tarvitsisi haista muutenkaan. >:(
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: R70AWD - 27.08.2023, 20:24:56
Saiko muovia raotettua ilman pyyhkijöiden irroitusta?

Ne pyyhkijät varsineen irrottaa parissa minuutissa, mutterit pois ja nykäsee varret irti. Monet kerrat irrottanut ne ja muovin, pakkasella saa vaan varoa ettei se muovipaneeli katkea. Vai onko tuossa -15 mallissa erilainen systeemi kun 2009 ?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 28.08.2023, 04:46:54
Ne pyyhkijät varsineen irrottaa parissa minuutissa, mutterit pois ja nykäsee varret irti. Monet kerrat irrottanut ne ja muovin, pakkasella saa vaan varoa ettei se muovipaneeli katkea. Vai onko tuossa -15 mallissa erilainen systeemi kun 2009 ?
Ei kai sitä ole mitenkään vuosien varrella muutettu. En kuitenkaan nähnyt tarpeelliseksi ottaa pyyhkijöiden varsia irti, koska sinne sai hyvin tilaa raottamalla muovia. Ei siis tarvinnut mitenkään väkivaltaisesti sitä muovia taivutella, hyvin mahtui imurilla ottamaan roskat pois.

Takaisinlaitossa vaan katsoo, että se muovi tulee kunnolla sinne lasin alapuolella olevassa muovissa olevaan koloon. :)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Juhizz - 29.08.2023, 14:29:25
Juu. Mahdollisimman pienellä purkamisella kun hoituu niin aina parempi.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 23.09.2023, 16:10:57
Nyt ei ole enää oksettavaa hajua tullut sisälle, vaikka kosteita kelejä onkin ollut. Vaikea sanoa mikä tuon aiheutti.

Kuljettajan oven verhoilusta on ilmeisesti hajonnut kiinnike. Ovea kiinni vedettäessä verhoilu narisee ikävästi juuri siitä kahvan kohdalta. Olen yrittänyt mm. Skandixin sivuilta etsiä oikeaa kiinnikkettä, mutten ole löytänyt. Kai se verhoilu pitäisi ottaa irti ja tutkia.

Seitsenkymppisten kaverikuvat: :)


Finnittömät kilven täytyy myös hankkia, on tuo niin järkyttävä, kun takaa lähti musta EU-tarra irti. :D
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 08.10.2023, 14:35:42
Tähän tuli tänään Lisäätehoa.fi:n ohjelma. EGR pois ja ”kaikki irti”. Pitäisi olla 280hv ja 580nm.

Saman ikäinen D5 AWD kirmaa 0-100km/h 8 sekuntia, ja Polestarin ohjelmalla7.8.

Tällä menee nyt samaan suoritukseen 8,7 sekuntia. Mahtaakohan nyt kuitenkaan tuolla olla kaikki kaakit käytössä? ??? ::)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 08.10.2023, 16:21:05
Olihan luistonesto kytkettynä pois, kun koitit tehdä 0-100 kiihdytyksen?

Kyllö tuon ajan kuitenkin pitäisi olla lähempänä 7s kuin 8s.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 08.10.2023, 17:19:22
Olihan luistonesto kytkettynä pois, kun koitit tehdä 0-100 kiihdytyksen?

Kyllö tuon ajan kuitenkin pitäisi olla lähempänä 7s kuin 8s.
Ei ollut, enkä usko että tarvitsee ollakaan, tämä kun on neliveto. Ei ainakaan missään vaiheessa luistoneston valo vilkkunut.

Kyllähän tuo aika on lähempänä yhdeksää, kuin seitsemää. Tuo 8,7 sekuntia oli nopein veto, kun itse tökki vaihteita ylös 4000-kierroksen kohdalla. Manuaalipuolella, jos antoi kuitenkin auton itse vaihtaa, niin tuolloin oli hitain, lähes kymmenen sekuntia...

Olisi kiva tietää, paljonko muilla nämä ohjelmoidut 5-sylinteriset kirmaa tuonne sataseen.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 08.10.2023, 18:38:31
Vanha etuvetoinen -07 s80 meni 7,4s 0-100kmh Lisäätehoa 240hp/500nm softalla.

Tätä uudempaa en ole kerennyt vielä kellottaa 0-100, mutta 80-120km/h meni 4,7s. Tässä uudemmassakin on Lisäätehoa 250hp/550nm softa, mutta uskon että 0-100 kiihdytys on aikalailla samaa luokkaa, kun vanhemmalla.

Sportti-puolella tuli tuolla uudemmalla nopeimmat kiihdytykset.

Kellotukset on tehty elm327+torque, eli tarkkuus on luokkaa noin.  :D
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Nikonen - 09.10.2023, 14:52:47
Tähän tuli tänään Lisäätehoa.fi:n ohjelma. EGR pois ja ”kaikki irti”. Pitäisi olla 280hv ja 580nm.

Saman ikäinen D5 AWD kirmaa 0-100km/h 8 sekuntia, ja Polestarin ohjelmalla7.8.

Tällä menee nyt samaan suoritukseen 8,7 sekuntia. Mahtaakohan nyt kuitenkaan tuolla olla kaikki kaakit käytössä? ??? ::)
Kuulostaa kyllä aika laimealta. Noilla teholukemilla ja nelivedolla pitäisi mennä lähemmäs 7s, jopa alle.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 09.10.2023, 16:55:48
Joo ei tätä ainakaan kehumaan pääse.

80-120km/h meni ajassa 6,47 sekuntia.

Täytyy huomenna soittaa tuonne pääkallopaikalle ja kysyä, että mikä tässä nyt oikein mättää. Otin iCarsoftilla livedataa, katsotaan josko saisin sieltä jotain järkevää ulos.

Ei tainnut tulla halpaa taas tästäkään…
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 09.10.2023, 19:28:15
Minkä verran nostaa ahtoja täyskaasukiihdytyksessä?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 09.10.2023, 19:41:06
Pyynti on 2,85bar ja toteutunut 2,65bar.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 09.10.2023, 20:24:45
Pyynti on 2,85bar ja toteutunut 2,65bar.

Menee ehkä tämä sinun showroom hieman vianselvittelyksi, mutta menköön.

Tuo ahtopaineen vajaus ei kyllä selitä mielestäni kokonaan tuota kiihtyvyyttä. Kannattaa kuitenkin koittaa puhdistaa imusarjan päällä oleva paineaturi, varsinkin jos se on koskematon. Tuon anturin puhdistus kuitenkin on vain muutaman minuutin homma ja ainakin omassa oli jonkun verran jo karstaa pinnassa 230tkm rullattuna.

Jarrut olit ilmeisesti rempannut? Voisiko olla niinkin yksinertainen vika, kun laahaava jarrusatula? Itselläni alkoi vanhemmassa satula jumittamaan aika pian remontin jälkeen. Vaikkakin luulisi tuollaisen laahauksen huomaavan, jos vie ~2s kiihdytyksestä pois ::)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 10.10.2023, 04:39:52
Menee ehkä tämä sinun showroom hieman vianselvittelyksi, mutta menköön.

Tuo ahtopaineen vajaus ei kyllä selitä mielestäni kokonaan tuota kiihtyvyyttä. Kannattaa kuitenkin koittaa puhdistaa imusarjan päällä oleva paineaturi, varsinkin jos se on koskematon. Tuon anturin puhdistus kuitenkin on vain muutaman minuutin homma ja ainakin omassa oli jonkun verran jo karstaa pinnassa 230tkm rullattuna.

Jarrut olit ilmeisesti rempannut? Voisiko olla niinkin yksinertainen vika, kun laahaava jarrusatula? Itselläni alkoi vanhemmassa satula jumittamaan aika pian remontin jälkeen. Vaikkakin luulisi tuollaisen laahauksen huomaavan, jos vie ~2s kiihdytyksestä pois ::)
Täytyy tarkistaa tuo anturi.

Jarrut on tosiaan huollettu, mutta ei siellä mikään mielestäni laahaa. Pitänee tuo vielä varmistaa.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 10.10.2023, 13:22:12
Tähän tuli tänään Lisäätehoa.fi:n ohjelma. EGR pois ja ”kaikki irti”. Pitäisi olla 280hv ja 580nm.

Saman ikäinen D5 AWD kirmaa 0-100km/h 8 sekuntia, ja Polestarin ohjelmalla7.8.

Tällä menee nyt samaan suoritukseen 8,7 sekuntia. Mahtaakohan nyt kuitenkaan tuolla olla kaikki kaakit käytössä? ??? ::)

 :o

Allekirjoitan tuon D5 (215hp) AWD:n 8s. En tiedä olisiko saanut paremman tuloksen jos olisi lähtenyt jarrua vasten.

No kuitenkin, tässä topicin autossa mättää joku kun noilla tehoilla vakio D5 on nopeampi. Mittailitko suorituskykyä ennen ohjelmamuutosta?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 10.10.2023, 14:04:48
:o

Allekirjoitan tuon D5 (215hp) AWD:n 8s. En tiedä olisiko saanut paremman tuloksen jos olisi lähtenyt jarrua vasten.

No kuitenkin, tässä topicin autossa mättää joku kun noilla tehoilla vakio D5 on nopeampi. Mittailitko suorituskykyä ennen ohjelmamuutosta?
Niin mättää joo, pitäisi vain keksiä ja löytää, että mikä.

Vakiona 0-100km/h paras aika oli 9,7 sekuntia.

Olin yhteydessä ohjelman tekijään ja hän kehoitti vielä tarkistamaan ahtopaineet, (pyydetty, sekä todettu) ja katsomaan, että paljonko menee polttoainetta täyskaasuvedossa.

Minkäänlaisia vikakoodeja tämä ei anna.

Jos joku tietää/keksii, missä vika on, tai mitä olisi hyvä tarkistaa, niin kertokoon heti. :D
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 10.10.2023, 15:57:44
Vakiona 0-100km/h paras aika oli 9,7 sekuntia.

Jos joku tietää/keksii, missä vika on, tai mitä olisi hyvä tarkistaa, niin kertokoon heti. :D

Vika ei ainakaan ole autossa, kun vakio D4 menee 9,4s 0-100km/h. Ajoissa pieni ero toki on, mutta lillukanvarsia sanon minä. Kun mittaa kännykällä tms. niin saa olla tosi tyytyväinen jos itse pääsee puolen sekunnin sisään ilmoitetusta  :D

Mutta itse vikaan, joka on tässä;

Pyynti on 2,85bar ja toteutunut 2,65bar.

Auto pyytää suhteellista ilmanpainetta eli ympäröivän ilman ilmanpaine + ahtopaine = lopputulos. Nyt sulla on käsissä *suunnilleen* vakio D5 215hp lukemat. Ei muutakuin takaisin liikkeeseen harjoittelemaan ohjelman tekoa
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 10.10.2023, 18:20:46
Tässä on kaksi täyskaasuvedon livedataa.


Boost pressure sensor  -----  2498hPa
Boost pressure, desired value  -----  2837hPa
Current through fuel pressure regulator valve  -----  1536mA
Fuel pressure, nominal value  -----  1788100hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2623hPa
Intake air temperature (MAF)  -----  12°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor  -----  870.59kg/h
Fuel pressure  -----  1923800hPa


Boost pressure sensor  -----  2571hPa
Boost pressure, desired value  -----  2863hPa
Current through fuel pressure regulator valve  -----  1539mA
Fuel pressure, nominal value  -----  1800000hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3035hPa
Intake air temperature (MAF)  -----  12°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor  -----  786.89kg/h
Fuel pressure  -----  1784900hPa

Ohjelman tekijän mukaan max ahtopaine pitäisi olla 2,3 bar. Eikö tässä ole hieman enemmän? ??? ::)

Onko näistä jollekin jotain apua, jotka näistä jotain ymmärtää?  :D

Jotain mystistä tässä kyllä on. Nyt oli 0-100km/h paras aika 7,5 sekuntia. Tämän sain jarrua vasten kaasu lattiaan ja jarrupoljin ylös. Laitan aamulla työmatkan ajaksi testerin uudestaan autoon kiinni ja kokeilen noita vetoja uudestaan.

Testeri on iCarsoft. Kertokaa toki, jos haluatte nähdä jotain muitakin tietoja.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: -jadi- - 10.10.2023, 19:13:55
Jos max. ahtopaine pitäisi olla 2,3 bar = 3300 hPa, niin sun autossa on nyt liian vähän.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 10.10.2023, 22:40:22
Itsekkin alan kallistumaan tuohon vajaaseen ahtopaineeseen, vaikkakin ilmamäärästä laskettuna laskennalliseksi tehoksi tulisi 265hp (787kg/h->218g/s : 0,82 =265hp)

Varmaan ensinmäisenä kannattaa kääntyä Lisäätehoa puoleen. Firman omistaja ainakin on pätevä kaveri ja varmasti auttaa, jos softapuolessa on vika.

Mikäli ohjelma on oikein tehty, niin
tässä videolla käydään läpi anturit ja letkut, mitkä vaikuttaa turbojen toimintaan: https://youtu.be/_xUILMRpZ-w?si=jADnqwljNE99fvGW.
Antureiden letkut voisi käydä läpi, ettei vain ole mitään nirhaumia, jotka aiheuttaa vuotoja. Joillakin on vanhemmissa volvoissa auttanut kiihtyvyyteen, kun ovat vaihtaneet videossa kohdassa 3:45-> näkyvän (v/o 31219138) anturin.

Toisena voisit korvakuulolla kiinnittää huomiota alipainepumpun toimintaan: https://youtu.be/b2zfh-22kuk?si=dT8TCz5w_4Jzju38
Varmuutta itselläni ei ole, että vaikuttaako vuotava alipainepumppu turbon toimintaan, mutta kaiken järjen mukaan luulisi vaikuttavan, kun turbo on paineohjattu.

Noita seiskalla alkavia aikoja pitäisi tulla aivan hyppäämällä kaasupolkimen päälle koskematta jarruun.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 11.10.2023, 08:24:34
Tarkista mitä on MAP ja TMAP anturien lukemat kun auto ei ole käynnissä. Kun auto ei ole käynnissä, näiden antureiden kuuluu näyttää tismalleen samaa eli näyttävät pelkkää ulkoilman painetta. Voit verrata lukemia vielä Barometric pressureen eli ulkoilmanpaineanturin tietoon.

MAP on se anturi siinä imusarjassa ja TMAP on välijäähdyttimen lähdössä kuskin puolella. TMAP on näistä se joka yleensä hajoaa. Itse vaihdoin tuon TMAP anturin kun paine-eroa oli reilut 20kpa  ::)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 11.10.2023, 08:33:45
Tarkista mitä on MAP ja TMAP anturien lukemat kun auto ei ole käynnissä. Kun auto ei ole käynnissä, näiden antureiden kuuluu näyttää tismalleen samaa eli näyttävät pelkkää ulkoilman painetta. Voit verrata lukemia vielä Barometric pressureen eli ulkoilmanpaineanturin tietoon.

MAP on se anturi siinä imusarjassa ja TMAP on välijäähdyttimen lähdössä kuskin puolella. TMAP on näistä se joka yleensä hajoaa. Itse vaihdoin tuon TMAP anturin kun paine-eroa oli reilut 20kpa  ::)

Kiitos, täytyy tarkistaa, kun taas joskus illalla pääsee kotiin.

Antoiko mitään vikakoodia tuolloin?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 11.10.2023, 16:36:16
En tiedä muoviämpäri.

Olen yrittänyt kaksi kertaa soittaa ohjelman tekijälle, mutta ei vastaa puhelimeen.

Puhdistin tuon Andenkin mainitseman anturin, mutta ei siinä ollut juurikaan nokea. Eikä tuosta myöskään ollut mitään hyötyä. Hyvä tarkistaa kuitenkin.

Mitään vikakoodeja ei edelleenkään ole.

TMAP-anturia ei löydy iCarsoftin valikoista. Onko tuo anturi siis välijäähdyttimen päässä, vai imusarjan päässä kiinni?

Ahtovuodot äsken tarkistin, sekä ahtopaineensäätimeltä lähtevät letkut. Mitään ihmeellistä ei löytynyt.

Tässä on vielä anturien tietoja moottori sammutettuna:

Boost pressure sensor  -----  884hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  25.26°C
Boost pressure, desired value  -----  1081hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  981hPa
Barometric pressure  -----  980hPa


Tässä vielä yksi täyskaasuveto:

Air mass/stroke  -----  1338.70mg/str
Air mass desired  -----  1276.40mg/str
Boost pressure sensor  -----  2519hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  27.06°C
Boost pressure, desired value  -----  2804hPa
Current through fuel pressure regulator valve  -----  1420mA
Fuel pressure, nominal value  -----  1749600hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2730hPa
Fuel volume control valve  -----  22.75%
Fuel temperature sensor  -----  23.76°C
Intake air temperature (MAF)  -----  16°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor  -----  677.20kg/h
Absolute Throttle Position  -----  89.80%
Fuel pressure  -----  1788600hPa
Barometric pressure  -----  980hPa

Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö 1 000 Hehtopascal [hPa] ole yhtä kuin 1 bar? ???
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: VäLKKy - 11.10.2023, 16:51:07
Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö 1 000 Hehtopascal [hPa] ole yhtä kuin 1 bar? ???

Olet ymmärtänyt aivan oikein.

Mutta jos max ahtopaine pitäisi olla softattuna 2,3 bar niin sulla puuttuu pyynnöstä noin 0,5 bar ja toteutuneesta noin 0,8 bar.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: -jadi- - 11.10.2023, 19:08:15
Pascaleissa ilmakehän paine, n. 1000 hPa, on lähtökohta ja ahdot sitten siihen päälle, kun taas bareissa lähtö on nolla eli ahtopaineissa 1 bar on 2000 hPa. Noin niin kuin yksinkertaistettuna.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 11.10.2023, 19:35:19
Antoiko mitään vikakoodia tuolloin?

Ei

TMAP-anturia ei löydy iCarsoftin valikoista. Onko tuo anturi siis välijäähdyttimen päässä, vai imusarjan päässä kiinni?

Tässä on vielä anturien tietoja moottori sammutettuna:

Boost pressure sensor  -----  884hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  981hPa
Barometric pressure  -----  980hPa

Pahoittelut, tuli ohjeistettua erittäin huonosti kun muistin varassa kesken työpäivän kirjottelee  :D

Mutta hienosti löysit nuo arvot silti, eli tuo boost pressure sensor on juurikin se välijäähyssä oleva ja intake manifold on tietysti se imusarjassa oleva.

Mittaustuloksista nähdään heti, että nuo anturit eivät ole samaa mieltä vallitsevasta ulkoilman paineesta.

Vaihtaisin kys. anturin.

Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö 1 000 Hehtopascal [hPa] ole yhtä kuin 1 bar? ???

On se. Auto vain näyttää lukemat niin, että ilmakehän paine + ahtopaine = tulos
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 12.10.2023, 19:47:56
Kiitos teille kaikille, jotka olette auttaneet tämän asian kanssa. :)


Ohjelman tekijä oli yhteydessä, eikä omien sanojensa mukaan löytänyt mitään syytä, miksi ahtopaineen pyynti on noin matala, koska hänen mukaansa vakionakin ahtopaineen pyynti on 2 bar. Sehän on kyllä jo todettu, että vika ei ole autossa, koska tämä kuitenkin kirmasi vakio-ohjelmalla 0-100km/h hyvin lähelle sitä, mitä valmistajakin lupaa.

Ohjelmoija muutti ilmamäärää suuremmaksi ja teki ohjelmasta kaksi eri versiota, joita on alustavasti tarkoitus kokeilla maanantai-iltana.

Käyn kuitenkin ostamassa Motonetistä tuon Razorin ehdottaman ahtopaineanturin ja kokeilen sillä. Sitähän ei tiedä minkä kamikazeharaki -tarvikkeen he sieltä myy, mutta parempaakaan en tähän hätään saa.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 12.10.2023, 20:19:28
Boschin se sulle sieltä antaa  :)

https://m.motonet.fi/fi/tuote/284442?ajoneuvo=1116&vuosimalli=2018

(https://i.ibb.co/mvfpNMc/signal-2023-07-13-115838-002.jpg)


Tulipas isolla   :buck2:
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 13.10.2023, 15:38:59
No nyt:
(https://i.ibb.co/XkWJ5R1/IMG-6723.jpg) (https://ibb.co/XkWJ5R1)

Josko näistä alkaisi jotain selviämään?

(https://i.ibb.co/1KXJyts/IMG-6724.jpg) (https://ibb.co/1KXJyts)

(https://i.ibb.co/DV50HjP/IMG-6725.jpg) (https://ibb.co/DV50HjP)

Moottori käynnissä:
(https://i.ibb.co/Wkt2MgL/IMG-6726.jpg) (https://ibb.co/Wkt2MgL)

Ja sammutettuna:
(https://i.ibb.co/D4FyM1Q/IMG-6727.jpg) (https://ibb.co/D4FyM1Q)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: laatikkovika - 13.10.2023, 16:23:56
Jos et oo poistanu vikoja vaikka niitä ei olekaan niin koitas piruuttaan nollata koodit. Ei siitä mitään haittaakaan pitäis olla.
Ihmeesti kaikki arvot vähän sotii toisiaan vastaan. Jos on sohlo turbo niin ei sillä päästä tavoitteeseen.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 13.10.2023, 19:03:42
Vikakoodit nollasin, eivätkä toistaiseksi ole tulleet takaisin.

Ahtopaineanturi vaihdettu ja tällaisia tietoja antaa nyt:
(https://i.ibb.co/ng42Tx0/IMG-6730.jpg) (https://ibb.co/ng42Tx0)

Kohta käytävä koeajolla…
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 13.10.2023, 20:58:02
Vikakoodit nollasin, eivätkä toistaiseksi ole tulleet takaisin.

Ahtopaineanturi vaihdettu ja tällaisia tietoja antaa nyt:
(https://i.ibb.co/ng42Tx0/IMG-6730.jpg) (https://ibb.co/ng42Tx0)

Kohta käytävä koeajolla…

Nyt näyttää paremmalta.

Nyt antureiden välillä on erimielisyyttä 0.011bar eli ei käytännössä mitään

Mitäs koeajo kertoi?
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 13.10.2023, 21:32:19
Kyllähän se tuo piristyi ihan kivasti, mutta ei edelleenkään ole sitä mitä pitäisi.

Boost pressure sensor  -----  3114hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  60.36°C
Boost pressure, desired value  -----  3021hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2986hPa

Boost pressure sensor  -----  3099hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  53.96°C
Boost pressure, desired value  -----  3110hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3128hPa

Boost pressure sensor  -----  3073hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  47.56°C
Boost pressure, desired value  -----  3152hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3116hPa

Tuossa nyt muutama täyskaasuvedon tulos. Pitäisiköhän vielä vaihtaa tuo imusarjan paineanturi? Harmi, kun sitä ei saa Motonetistä. Tilaan varmaan KL-varaosista...

Väljiin ahtimiin en usko. Eihän tuo pyydetty tavoitekaan ole sitä mitä sen pitäisi olla.

Nyt tuossa tuntuu selkeästi, kun isompi ahdin tulee mukaan.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: laatikkovika - 13.10.2023, 22:06:48
Ottalohkoon kolahti kans tuo imusarjan paineanturi...
Toisaalta se mun mielestäni näyttää melko tarkasti tuossa tuon vallitsevan ilmanpaineen mikä tuolla pihalla nyt on.
Voihan se kuitenkin vääristää kovemmalla paineella. Mistäpä sitä tietää ilman kokeilua.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 14.10.2023, 17:38:30
Kyllähän se tuo piristyi ihan kivasti, mutta ei edelleenkään ole sitä mitä pitäisi.

Boost pressure sensor  -----  3114hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  60.36°C
Boost pressure, desired value  -----  3021hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  2986hPa

Boost pressure sensor  -----  3099hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  53.96°C
Boost pressure, desired value  -----  3110hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3128hPa

Boost pressure sensor  -----  3073hPa
Intake air temperature (TMAP)  -----  47.56°C
Boost pressure, desired value  -----  3152hPa
Intake manifold absolute pressure sensor  -----  3116hPa

Tuossa nyt muutama täyskaasuvedon tulos. Pitäisiköhän vielä vaihtaa tuo imusarjan paineanturi? Harmi, kun sitä ei saa Motonetistä. Tilaan varmaan KL-varaosista...

Väljiin ahtimiin en usko. Eihän tuo pyydetty tavoitekaan ole sitä mitä sen pitäisi olla.

Nyt tuossa tuntuu selkeästi, kun isompi ahdin tulee mukaan.

Sattuisikohan sinulla olemaan joku tuttu, jolla olisi saman vuotinen auto kun sinulla? Siitä lainaisi hetkeksi antureita, niin ei tarvisi ainakaan ehjiä turhaan vaihtaa.

Itse pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että tuo ahtopaineen ohjausventtiili on viallinen. Kuitenkin melko järkeviä lukuja tuo imusarjan anturi antaa.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 15.10.2023, 10:02:45
Mistäpä sitä tietää ilman kokeilua.

Täysin turhaa alkaa huvikseen vaihtamaan osia. Edelleen huomautan, että aiemmin tämä auto suoritti 0-100km/h ajan 9.7s kun valmistajan ilmoittama arvo on 9.4s

0.3s poikkeama on täysin hyväksyttävä kun mitataan puhelimella ja auto on 200tkm(..?) ajettu

Autoa on turha syyttää, sillä saatavilla olevasta datasta jokainen lukutaitoinen näkee ettei autossa ei ole mitään vikaa.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 15.10.2023, 11:02:42
Ottalohkoon kolahti kans tuo imusarjan paineanturi...
Toisaalta se mun mielestäni näyttää melko tarkasti tuossa tuon vallitsevan ilmanpaineen mikä tuolla pihalla nyt on.
Voihan se kuitenkin vääristää kovemmalla paineella. Mistäpä sitä tietää ilman kokeilua.
Eilen illalla tuli vielä ajeltua ja seurattua noita antureiden tietoja. Järkeviä lukuja ne nuo kaikki kyllä antaa, joten ei taida olla tarvetta vaihtaa noita. Etenkin, kun tulee melko kalliiksi vaihtaa nuo kaikki tuonne. :D Eriasia olisi, jos niissä olisi oikeasti vikaa.

Sattuisikohan sinulla olemaan joku tuttu, jolla olisi saman vuotinen auto kun sinulla? Siitä lainaisi hetkeksi antureita, niin ei tarvisi ainakaan ehjiä turhaan vaihtaa.

Itse pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että tuo ahtopaineen ohjausventtiili on viallinen. Kuitenkin melko järkeviä lukuja tuo imusarjan anturi antaa.

On tässä lähipiirissä useampikin auto, mistä saisi osia lainaan.

Täysin turhaa alkaa huvikseen vaihtamaan osia. Edelleen huomautan, että aiemmin tämä auto suoritti 0-100km/h ajan 9.7s kun valmistajan ilmoittama arvo on 9.4s

0.3s poikkeama on täysin hyväksyttävä kun mitataan puhelimella ja auto on 200tkm(..?) ajettu

Autoa on turha syyttää, sillä saatavilla olevasta datasta jokainen lukutaitoinen näkee ettei autossa ei ole mitään vikaa.
202118 kilometriä nyt ajettu.

Mielenkiintoista nähdä, muuttuuko tämä tilanne huomenna mihinkään suuntaan.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 17.10.2023, 13:13:21
Löytykös ohjelmasta mitää, joka selittää vedon puutteen?   ::)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 17.10.2023, 14:16:58
Löytykös ohjelmasta mitää, joka selittää vedon puutteen?   ::)
Ei löytynyt, kun ei tuo ohjelman laittaja tullutkaan paikalle.

Tänään lupasi tulla.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 17.10.2023, 16:53:14
Molemmat versiot kokeiltu ja auto on edelleen samanlainen lahna…
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 17.10.2023, 17:20:14
Koitin tuossa itse nopeasti kotimatkalla vedättää, niin omassani nouse ahtopaineet torquen mukaan 3,25(2,25)bariin, joten joku kyllä siellä mättää. Tietääkseni vielä noissa uudemmisss pitäisi ahtopaineen nousta vähän korkeemmalle, kun näissä vanhemmissa d5244t10 padoissa.

Koitappa tosiaan saada nuo pari anturia joltakin lainaan, ja testaa niillö vedättää  ::)
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 18.10.2023, 19:48:54
Kokeiltu toisilla antureilla, joilla on takana se 270tkm. Ei mitään hyötyä. Täysin samoja arvoja sieltä saa ulos.

Tässä kohtaa alkaa tuntua siltä, että pelin voi viheltää poikki. Auton palautus vakioksi ja minulle tähän ohjelmointiin käytetyt rahat takaisin.

Jälleenmyyjä lupasi soittaa tänään ohjelman tekijälle ja sen jälkeen olla yhteydessä minuun, miten tässä edetään. Eipä ole taaskaan kuulunut mistään mitään.


Täytyy varmaan alkaa lukemaan tuota ”Luotettavia ohjelmanlaittajia?” -topikkia ja etsiä sieltä luotettava ohjelmanlaittaja, koska Lisäätehoa.fi ei sellainen ole.


Lisätään sen verran, että auto, josta nuo anturit saatiin lainaan, menee 0-100km/h 6,8 sekuntia. Tämä ei.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 21.10.2023, 10:10:29
Kusetuksen maku on hyvin vahvasti läsnä.

Ensin minulle sanottiin, että ohjelmoituna ahtopaineet pitäisi olla 2.3 bar. Vakiona ne on kuulemma 2 bar.

Autossa on nyt ahtopaineet 2 bar, eikä sieltä kuulemma enempää voi ottaa ulos, kun moottori hajoaa siihen. Tässä on nyt kuulemma ne tehot ja väännöt, mitä tästä saa.


Jälleenmyyjä meni aika hiljaiseksi, kun kysyin, että miten tässä voi olla 280hv/580nm, kun vakio 205 hv D5 etuveto pääsee tätä karkuun.

Että tällainen yritys se kaikkien kehuma Lisäätehoa.fi.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Ande92 - 24.10.2023, 21:08:02
En kyllä haluaisi uskoa, että ohjelmassa on vika. Itse olen kaksi autoa jo kyseisellä pajalla käyttänyt ja lopputulos on molemmilla kerroilla ollut hyvä. Muutenkin lukenut pelkästään hyvää kyseisestä firmasta. Kuitenkin tuon pajan läpi on mennyt melko monta Volvoa, että tuskin nämä ohjelmat pahemmin poikkeaa jos vain moottori ja vuosimalli on sama. Poikkeuksena toki, jos asiakas haluaa jotain erityisiä toimenpiteitä, niin silloin varmasti noita perusohjelmia räätälöidään.

Tietääkseni Tampereella asusteleva yrittäjä tekee nuo kaikki ohjelmat ja jälleenmyyjät sitten ajaa ohjelman sisään. Uskoisin ettei näillä jälleenmyyjillä välttämättä ole niin paljoa ymmärrystä ohjelmasta tai ohjelmoinnista.

Koita tavoittaa itse yrittäjä, uskoisin hänellä olevan tahtoa selvittää/ratkaista tämä asia.

Täydennystä:

Kun ohjelma pyytää 2,3 baria, niin että tuo saavutetaan vaatii se varmasti tiettyjen parametrien täyttymistä, että ahtopaineita nostetaan. Esimerkiksi jos suuttimista ei tuu ainetta tarpeeksi ja ahtopaineet nousisi 2,3bariin, niin silloin seos menisi laihaksi. Eli ohjelma myös vsrmasti suojelee moottoria, ettei seos pääse liian rikkaalle/laihalle. Tällä yritän siis vain selventää, minkä takia pyynti ja toteutunut on lähellä toisiaan, mutta kaukana ohjelmoitsijan lupaamista arvoista.

Nämä on sitten pelkästään mutuilua.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: razori - 28.10.2023, 11:17:43
Vakiona ne on kuulemma 2 bar.

Niinhän ne onkin. Ainakin 215hv versiossa.

Kuvasta poistettu auton nopeuteen liittyviä tietoja :juhau:

(https://i.ibb.co/s31FWt6/Polish-20231028-111125648.png) (https://ibb.co/s31FWt6)


Autossa on nyt ahtopaineet 2 bar, eikä sieltä kuulemma enempää voi ottaa ulos, kun moottori hajoaa siihen.

 :2funny: :2funny: :2funny:

Aika hyvin on ohjelmointi mennyt kun olet saanut vakio 215hv tehot ja vaihteistoon on isketty niin paska softa sisään, jolloin se luistaa niin paljon että vakio 205hv D5 pääsee karkuun  :D :D
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 07.11.2023, 09:28:40
Autoon laitettiin se toinen versio kaikista kokeilluista, joilla auto on pirtein. Tämän ohjelman on kuulemma katsonut läpi jokin suuri ohjelmointiporukka, eivätkä hekään löytäneet ohjelmasta mitään vikaa.

Tuossa nyt katsottiin auto varmaan kymmenettä kertaa läpi, eikä löydetty vikaa. Ahtoputket/letkut katsoin, eikä löytynyt vuotoja tai repeämiä.

Eräs ohjelmoija tarjosi apuaan ja kokeilemme viikonloppuna miten tämä kulkee heidän ohjelmallaan.



Olin lähdössä yöllä töihin, mutta ei vapauttanut seisontajarrua kuljettajan puolelta. Yritin torxilla pyörittää mäntää, mutta ei liikkunut mihinkään.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 07.11.2023, 14:47:54
Otin äsken tuon jarrun esille. Vaihtoon menee satula, sekä seisontajarrun säätömoottori.

Kysyin Volvolta ja sieltä ystävällisesti hinnaksi kerrottiin 570€. KL-varaosista saisi vajaaseen 300 euroon nuo palikat. Motonetistäkin saa, mutta lähin mahdollinen on vajaan sadan kilometrin päässä. Sieltä nuo saisi reiluun pariin sataan sisältäen pantin. Pitänee sieltä käydä ostamassa loppuviikosta.

Tässä on koko mulla olemassa olon ajan ollut tuosta kuljettajan puoleisesta säätömoottorista kannakkeet poikki. En tiedä miksi ja miten nuo ovat poikki menneet, kun itse olen tuohon autoon jarrut huoltanut ensimmäisen kerran.


Sain jarrun auki torxilla ja räikällä. Laitoin romut läjään ja kokeilin seisontajarrua, joka käänsi jarrun kiinni entistä kovemmin, eikä taaskaan sitä vapauttanut. Jälleen räikällä ja torxilla yritin kääntää jarrua auki, mutta satulassa oleva torx-kanta meni pyöreäksi. Onneksi kuitenkin vastaavan kokoisella kuusiokololla sain se uudestaan auki ja mitä nyt tuossa pihalla autoa siirtelin, niin enää ei mennyt jarru jumiin ainakaan käyttöjarrulla. Pitänee yrittää muistaa olla käyttämättä seisontajarrua, vaikka eipä tuo enää pääse sitä kiristämään, kun sieltä tosiaan meni se kanta pyöreäksi.
Otsikko: Vs: V70 D4 AWD Summum -15
Kirjoitti: Merlin - 15.04.2024, 14:00:19
Ohjelmoinnista sen verran, että auto palautettiin takaisin vakioksi. Syyksi siihen, miksi voima jäi uupumaan, on nyt epäilty TCM:ää. Vaikka vaihteiston toimintaa muutettiinkin, ainakin turbiinin luiston osalta, niin silti ilmeisesti TCM rajoitti ahtopaineen pyyntöä.

Pohjoisen reissua varten halusin vähän enemmän valotehoa. Ajovaloihin vaihdoin Purelux Blaze -xenonit ja pelkästään niillä valotehoa tuli paljon lisää alkuperäisiin kulahtaneisiin polttimoihin verrattuna.

Kokeilin etupuskuriin kilventelineeseen kilven yläpuolelle X-vision Genesis 600 -paneelia, mutta oli kyllä niin hirveän näköinen viritelmä, ettei se siihen jäänyt. Olisi vaatinut ylätuet, jotta olisi ollut tukevammin kiinni, enkä halunnut porata mihinkään ylimääräisiä reikiä. Niinpä laitoin valon tuonne puskurin ala-aukkoon. Lattaraudasta tein kiinnikkeet ja niillä kiinnitin valon jo olemassa oleviin puskurin reikiin.

(https://i.ibb.co/7ysXXsf/IMG-7655.jpg) (https://ibb.co/7ysXXsf)

(https://i.ibb.co/fvNMP1p/IMG-7659.jpg) (https://ibb.co/fvNMP1p)

(https://i.ibb.co/BGW7WV1/IMG-7660.jpg) (https://ibb.co/BGW7WV1)

Pohjoisesta matkalla kotiin auto pyysi lisää öljyä. :(

(https://i.ibb.co/Nx0cLYV/IMG-7756.jpg) (https://ibb.co/Nx0cLYV)

Käytin myös elämäni ensimmäistä kertaa auton huollossa, vieläpä Volvolla. Tai no, käytinhän minä tämän Volvolla viime kesänä ohjauskulmien säädössä, kun sain sieltä halvimman tarjouksen.

Autoon oli tekemättä R10029 takaisinkutsukampanja ja katsastus lähestyy, kuten myös huollon aika. Essential huolto, johon sisältyi Service 2.0. Ohjelmistopäivitys oli tullut vaihteistoon. Lisätöinä korjasivat veloituksetta polttoaineluukun kannen, kun sieltä oli hajonnut kiinnike. Kaiken kukkuraksi auto tuotiin huollon jälkeen suoraan kotipihaan, niin ikään veloituksetta. :juhau: