Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 10.04.2023, 13:24:05

Otsikko: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.04.2023, 13:24:05
Pitkästä aikaa käyttöautosta topic pystyyn. :P Piti jo edeltävästä mk2 V70 tehdä, mutta se jäi ja jäi...

Pari vuotta sitten tämä auto tuli myyntiin. Mitään aikomusta ei ollut seuraavaa käyttöautoa ostaa, mutta varusteet, tekniikka ja varsinkin väri oli kohdillaan. Oli tartuttava tilaisuuteen.

Volvo V60 D4 aut. AWD
Väri massasta erottuva Rebel Blue.
Varusteita:
-Neliveto
-6 vaihteinen automaatti
-Rattivaihteet
-Adaptiivinen vakionopeussäädin jonoavustimella
-Adaptiiviset kaukovalot varjostustoiminnolla
-Vetokoukku
-Parkkitutkat edessä ja takana
-Peruutuskamera (aivan loistava asuntovaunun kytkemisessä vetokoukkuun)
-Webasto
-Lämmitettävä tuulilasi
-Lämmitettävä ratti
-Lämmitettävät etuistuimet
-Lämmitettävät takaistuinten reunapaikat
-BLIS
-Kaistavahti
-Kuljettajan tauko muistuttaja
-Nopeusrajoitusmerkkien tunnistus
-Kompassi taustapeilissä
-Navi
-Kattoluukku
-Digimittaristo
-Harman Kardonin äänentoisto
-Isofix
-Koirakalterin lisäsin lisäämään matkustamon turvallisuutta
Vielä jotain muuta...? Lisätään jos tulee mieleen 

Ulkokuoreen on tehty joitakin muutoksia.
(https://i.ibb.co/RGn5SGR/20210617-205005.jpg) (https://ibb.co/RGn5SGR)

(https://i.ibb.co/8zBfKtW/20210617-205019.jpg) (https://ibb.co/8zBfKtW)

Auton vetokyky koeponnistettiin heti ja on kyllä hieno vetoauto. Woimaa on...
(https://i.ibb.co/JBHpPsF/20210624-103513.jpg) (https://ibb.co/JBHpPsF)

Syksyllä 2021 autoon laitettiin keraaminen pinnoite ja alusta sekä kotelot ruostesuojattiin. Jouluaattona 2021 illalla piti lähteä haudoille, auto ilmoitti lataushäiriöstä. Apulaitehihna oli mennyt poikki ja tippunut niin, ettei mennyt jakohihnan väliin. :o

Keväällä 2022 oli vuorossa iso huolto. Jakopäätä ei tarvinnut tehdä kun se oli tehty vuotta aiemmin.

Leima menee kesäkuussa umpeen, sitä ennen vaihtolistalla on kaikki jarrulevyt ja -palat, lisäjarruvalo ja vasen päiväajovalo. Vuosihuolto on varattuna helatorstain jälkeiselle perjantaille. Jarrusatulat on maalattu mustiksi ja niistä alkaa ruoste puskea läpi. Mustat satulat näyttää vähän vaisuilta mustien vanteiden kanssa, joten ne maalataan auton värikseksi jarruremontin yhteydessä. :juhau:

Tavaratilan koko on aiheuttanut päänvaivaa, mutta siitä on selvitty... :D
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.05.2023, 20:36:41
Auto huollettu tänään, mittarissa 181 500km. Huolto piti sisällään Essential-huollon, apulaitehihnojen uusimisen ja pakokaasulapun leimalle. Katsastus 12.6 mennessä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Maxxxed - 20.05.2023, 14:45:04
Hieno  S*
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2023, 20:15:20
Hieno  S*

Kiitos. -H- Tosin omaa kädenjälkeä ei vielä juurikaan ole ulkokuoressa.



Tänään vaihtui vasen päiväajovalo. Alkuperäinen ei himmentynyt parkkivaloksi ajovalot kytkettäessä päälle. Olihan siinä ensikertalaiselle tekemistä. Puskuri irti kulmasta ja ajovalo irti. Siitä sai riittävästi tilaa. Samalla siistin akun ylläpitolaturin asennusta. Laturin sijottelu on edelleen huono, nyt ei vain aika riittänyt alkaa etsimään parempaa paikkaa. Johdotus on nyt huomattavasti siistimmin.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 30.05.2023, 08:13:59
Eilen vaihtui lisäjarruvalo. Alkuperäisestä oli 2/3 ledeistä pimeänä ja kosteutta valaisimen sisällä. Vaihtotyö oli yllättävän helppo vaikka koko spoileri piti käyttää pöydällä, kun lisäjarruvalon kiinnitysmutterit on valaisimen takapuolella. Spoileri on katon puoleiselta sivulta kaksipuoleisella teipillä kiinni, se oli ainoa asia mitä piti kiinnityksessä uusia.

Huomenna olisi vakaa aikomus vaihtaa jarrulevyt ja -palat. Saan auton nosturille, helpottaa hommaa melko paljon. S*
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.05.2023, 21:20:37
Tänään vaihdettu kaikki jarrulevyt ja -palat. Etupäässä ei ollut muuta ihmeellistä kuin ~16tkm ajetut jarrupalat. Apukuskin puoleinen sisäpala aivan loppu, muut tuskin kuluneet yhtään.  :idiot2: Satulan mäntä ei vastustanut yhtään sen enempää kuin kuskin puolellakaan.

Kiitos Käikälä Garage nosturipaikasta ja JuHaU avusta ja Hanna ruokahuollosta. S*
(https://i.ibb.co/Wnb6KH5/20230531-140118.jpg) (https://ibb.co/Wnb6KH5)

Vanteet on likaiset ja satuloiden maalaus välttävä, koska kaikki tapahtui satuloiden ollessa paikoillaan ja pienellä kiireellä.  :-[
(https://i.ibb.co/5s9xRwq/20230531-195221.jpg) (https://ibb.co/5s9xRwq)

(https://i.ibb.co/bKLC763/20230531-195230.jpg) (https://ibb.co/bKLC763)

Takasatulat ajoin Vidalla huoltoasentoon. Moottorit veti käsijarrun säädön tappiin sisälle kuten kuuluukin. Ainoa vaan, että mäntä ei seurannut perässä. :facepalm: Männästä kumia raolleen ja VP Jakaria herkistämään mäntää. Käsijarrun moottorit irti molemmin puolin että sai varmistuksen säädön menemisestä alkuasentoon. Tässä vaiheessa pääsi painamaan isoilla siirtoleukapihdeillä mäntää ja se meni molemmin puolin hienosti sisään. Ei mennyt ennen Jakarikylpyä.

Autossa on Calixin ylläpitolaturi. Parkit ja sytytysvirta päällä useita tunteja tyhjensi akun niin, ettei jaksanut startata. Pieni tuumaustauko akku edelleen laturissa ja auto lähti käyntiin. Oikeastaan kaksi laturia rinnakkain...  ::)

Ulkonäkö muuttui mm. rei'itettyjen levyen ansiosta. Mutta mikä tärkeintä, joka kulmassa on uudet osat. Vanhat etulevyt olivat kierot ja ravistus jarruttaessa melko raivostuttava. Takapalat oli melkein loppu ja levytkin selvästi kuluneet.

Seuraavaksi leimalle.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: -jadi- - 01.06.2023, 10:21:24
...
Apukuskin puoleinen sisäpala aivan loppu, muut tuskin kuluneet yhtään.  :idiot2: Satulan mäntä ei vastustanut yhtään sen enempää kuin kuskin puolellakaan.
...
Takasatulat ajoin Vidalla huoltoasentoon. Moottorit veti käsijarrun säädön tappiin sisälle kuten kuuluukin. Ainoa vaan, että mäntä ei seurannut perässä.
...

Tervetuloa vaan tuon kyseisen jarrupalan kulumisen ihmettelijöihin, omassa Romussa sama juttu ja mäntä tosiaan liikkuu yhtä herkästi kuin toisellakin puolella.

Joo, ei vedä huoltoasentoon ajo mäntää sisään.
Tuon takasatulan männän saa painettua sisälle esim. auton tunkilla (voimaa on  :D), ei tarvitse ottaa pois käsijarrun hilppeitä ja mahdollisesti rikkoa tiivisteitä tai kiinnityskorvakkeita.
Olikos tässä "pikku" AWD Volvossa umpinaiset vai jäähdytetyt levyt takana, kun ei kuvasta oikein selvinnyt meikän silmin katseltuna?
 
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.06.2023, 10:46:05
Tervetuloa vaan tuon kyseisen jarrupalan kulumisen ihmettelijöihin, omassa Romussa sama juttu ja mäntä tosiaan liikkuu yhtä herkästi kuin toisellakin puolella.

Joo, ei vedä huoltoasentoon ajo mäntää sisään.
Tuon takasatulan männän saa painettua sisälle esim. auton tunkilla (voimaa on  :D), ei tarvitse ottaa pois käsijarrun hilppeitä ja mahdollisesti rikkoa tiivisteitä tai kiinnityskorvakkeita.
Olikos tässä "pikku" AWD Volvossa umpinaiset vai jäähdytetyt levyt takana, kun ei kuvasta oikein selvinnyt meikän silmin katseltuna?

Täytyy ostaa seuraavaksi sarja peruspaloja ja vaihtaa ensi kesänä tuo kuluva pala. Jää vielä toinen pala sitten varalle.  :idiot2:

Tämä oli osaltaan opettelua kun ensimmäistä kertaa tuli tehtyä takajarrut sähkökäsijarrulliseen. Kiitos vinkistä, ehkä muistan ensi kerralla olla purkamatta käsijarrun moottoreita irti. Tässä perus AWD:ssa on umpilaikat takana. D6:ssa on jäähdytetyt levyt.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: remes - 01.06.2023, 16:54:18
Minkä valmistajan levyt tuli? Hyvältä tällainen vaan edelleen näyttää vaikka omaa exää ei muilta osin ikävä olekaan.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.06.2023, 17:49:31
Minkä valmistajan levyt tuli? Hyvältä tällainen vaan edelleen näyttää vaikka omaa exää ei muilta osin ikävä olekaan.

Eteen Brembo Xtra ja palat samaa sarjaa. Taakse tuli Mekonomenin tarvikelevyt ja palat. Aika näyttää, miten kummankin pään setit pärjää.

Onhan tämä kori ajettavuudeltaan aika maukas, varsinkin aiempaan P2-koriseen seitenkymppiseen.  :P
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: remes - 02.06.2023, 16:01:39
On tosiaan asiallinen ajettava, mulla taisi loppujen lopuksi olla hammastanko viallinen joka pilasi ilon. Nyt viime kesästä lähtien nelikymppisessä on ollut takana nuo Xtrat, olisin laittanut eteenkin mutta näihin pikkujarruihin ei saanut joten otin Zimmermannit.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.06.2023, 16:19:26
On tosiaan asiallinen ajettava, mulla taisi loppujen lopuksi olla hammastanko viallinen joka pilasi ilon. Nyt viime kesästä lähtien nelikymppisessä on ollut takana nuo Xtrat, olisin laittanut eteenkin mutta näihin pikkujarruihin ei saanut joten otin Zimmermannit.

Mulla taas edellisessä seitenkymppisessä taisi olla hammastanko väljä kun se ei mennyt suoraan ja se osaltaan jätti siitä hieman ikävän vaikutelman. 100tkm sillä kerkesin kärräämään.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.06.2023, 11:59:54
Auto katsastettu huomautuksitta tänään aamupäivällä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.06.2023, 12:03:31
On tosiaan asiallinen ajettava, mulla taisi loppujen lopuksi olla hammastanko viallinen joka pilasi ilon. Nyt viime kesästä lähtien nelikymppisessä on ollut takana nuo Xtrat, olisin laittanut eteenkin mutta näihin pikkujarruihin ei saanut joten otin Zimmermannit.

Onko sulla noi Xtra-levyt reikien porauksen osalta peilikuvat toisistaan? ???

Olen aina ollut siinä uskossa, että levyjen poraus olisi ikään kuin pyörimissuuntaan. Nyt kuskin puolen levy pyörii väärinpäin.  :idiot2:
(https://i.ibb.co/J5WvqK2/20230601-134840.jpg) (https://ibb.co/J5WvqK2)

(https://i.ibb.co/SBPFvt5/20230601-134849.jpg) (https://ibb.co/SBPFvt5)
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: -jadi- - 05.06.2023, 17:47:28
Paas kattoen myös niiden jäähdytyskanavien kaarevuus levyn ulkokehältä, saatat yllättyä.
316 millisissä Aten levyissä vänkärin puolella pyörii väärin päin, ekonomit laskeneet, ettei kannata tehdä kuin yhden mallisia levyjä eikä peilikuvana toiselle puolelle, ei ole tehty kuitenkaan suoria kanavia. Boschin tarvikelevyissä sama homma, kait muissakin.
300 ja 336 millisissä ei väliä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.06.2023, 18:51:08
Paas kattoen myös niiden jäähdytyskanavien kaarevuus levyn ulkokehältä, saatat yllättyä.
316 millisissä Aten levyissä vänkärin puolella pyörii väärin päin, ekonomit laskeneet, ettei kannata tehdä kuin yhden mallisia levyjä eikä peilikuvana toiselle puolelle, ei ole tehty kuitenkaan suoria kanavia. Boschin tarvikelevyissä sama homma, kait muissakin.
300 ja 336 millisissä ei väliä.

Taitaa mennä just ristiin ton porauksen kanssa. :facepalm: Eli lopputulema on, että antaa olla vaikka häiritseekin silmää aivan s**tanasti.  :-X
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: remes - 05.06.2023, 20:26:19
Onko sulla noi Xtra-levyt reikien porauksen osalta peilikuvat toisistaan? ???

Olen aina ollut siinä uskossa, että levyjen poraus olisi ikään kuin pyörimissuuntaan. Nyt kuskin puolen levy pyörii väärinpäin.  :idiot2:
(https://i.ibb.co/J5WvqK2/20230601-134840.jpg) (https://ibb.co/J5WvqK2)

(https://i.ibb.co/SBPFvt5/20230601-134849.jpg) (https://ibb.co/SBPFvt5)
No nyt kun mainitsit niin piti ihan käydä vilkaisemassa ja niinhän noi kuskin puolella on periaatteessa vastakarvaan, ja sama homma edessä Zimmermanneissa. Toki tiedä onko tuolla kummoisempaa merkitystä, kunhan saavat ilmaa väliin? V60:ssa mulla oli Ebc:n Turbogroovet, niissä oli oikein mutta ne oli myös uritetut...
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.06.2023, 17:52:10
Ihmettelin jarruremontin jälkeen tuulilasinpyyhkijöitä käyttäessä, että kylläpä kuulostaa kuin hiekkapaperilla pyyhkisi lasia.  :o Lasi on vajaan vuoden vanha ja pyyhkijät samoin. Uudet pyyhkijän sulat eivät korjanneet asiaa. Lasin tarkastelu eri kulmista paljasti, että jarrusatuloiden maalaamisen pöly oli kulkeutunut lasille. :facepalm: Ikinä ennen maalanut satuloita niiden ollessa autossa kiinni pisti nyt maksamaan oppirahat... Lasi on nyt puhdas. Täytyy muut lasit tarkastella seuraavan pesun yhteydessä, samoiten muu maalipinta. Maalipinnan suhteen tilanne ei ole niin paha, siinä kun on keraaminen pinnoite.

Millä aineella maalisumu lähti tuulilasista? ???



Seuraava asia, mikä alkoi häiritsemään heti jarruremontin jälkeen, on huomattavasti korostunut rengasmelu. Se kun vielä vaihtaa puolta jopa kesken matkan. Tänään etupää alkoi pitämään narinaa hiljaisessa vauhdissa kääntäessä. Tulin siihen tulokseen, että iskareiden yläpäät nalkkaa sen verran että siitä kuuluu tuo ääni. Täytyy nekin laittaa vaihtolistalle.

Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.06.2023, 13:41:43
Eilen meni kivi kuljettajan puoleisen etujarrulevyn taakse. On niitä sielä aiemminkin pyörinyt ja lähtenyt itsestään pois. Yritin tökkiä jarrukilpeä ja peruutella erinäisiä kertoja. Tänään, n. 50km myöhemmin se perkeleen kivi vinkui sielä edelleen.  >:( Ei auttanut muuta kuin rengas irti ja levyn pidätinruuvi navasta irti. Sieltä se perkele tipahti maahan. Nyt ei vingu enään.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.06.2023, 20:01:51
Millä aineella maalisumu lähti tuulilasista? ???

Näitä kun ei lueta, niin vastaan silti. Asetonilla uitin rätin märäksi ja johan näkyi valkoisessa rätissä sinistä väriä...

Seuraava asia, mikä alkoi häiritsemään heti jarruremontin jälkeen, on huomattavasti korostunut rengasmelu. Se kun vielä vaihtaa puolta jopa kesken matkan. Tänään etupää alkoi pitämään narinaa hiljaisessa vauhdissa kääntäessä. Tulin siihen tulokseen, että iskareiden yläpäät nalkkaa sen verran että siitä kuuluu tuo ääni. Täytyy nekin laittaa vaihtolistalle.

Eiköhän se rengasmelu kuitenkin tule oikeanpuoleisesta etupyöränlaakerista.  :tickedoff: Eipä siinä auta muu kuin alkuviikosta toimittaa napa laakerinvaihtoon.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: hessu80 - 16.06.2023, 21:29:42
Näitä kun ei lueta, niin vastaan silti. Asetonilla uitin rätin märäksi ja johan näkyi valkoisessa rätissä sinistä väriä...
Kait näitä nyt aina joku lukee... Mites maalipinta muuten? Kävitkö asetonilla läpi myös katon ja konepellin? Tietenkään sininen ei näy sinisessä, mutta yhtä karhea pinta lienee kuin tuulilasikin.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.06.2023, 23:09:29
Kait näitä nyt aina joku lukee... Mites maalipinta muuten? Kävitkö asetonilla läpi myös katon ja konepellin? Tietenkään sininen ei näy sinisessä, mutta yhtä karhea pinta lienee kuin tuulilasikin.

En käynyt. Auto on likainen. Pesun jälkeen näkee miten kävi maalipinnalle. Sikäli maalipinta ei niin jännitä kun siinä on keraaminen pinnoite. Pinnoite täytyy kuitenkin uusia jossain kohti, niin siinä lähtee maalisumut samalla.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.06.2023, 22:56:39
Eiköhän se rengasmelu kuitenkin tule oikeanpuoleisesta etupyöränlaakerista.  :tickedoff: Eipä siinä auta muu kuin alkuviikosta toimittaa napa laakerinvaihtoon.

Napa kävi omameekanikon hellässä huomassa. Uusi laakeri on siis prässätty paikoilleen ja siihen loppui ylimääräinen meteli.

Olihan siinäkin taas ensikertalaiselle rojekti, mutta siitä(kin) selvittiin. Kovaa oli alapallo kiinni, se vei irrottamisessa ehdottomasti eniten aikaa.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 11.07.2023, 12:50:57
Kesämiitti-viikonloppuna tankkasin auton Alahärmässä. Kaikessa rauhassa lasettelin dieseliä tankkiin välillä seuraten mittaria ja välillä mitä maailmalla tapahtuu. Pistooli kun katkaisi, siirsin katseeni pistooliin ja näin kun litratolkulla dieseliä pursuaa yli täyttöaukosta valuen pitkin auton kylkeä, takarengasta, pyöräkoteloa ja takajarrusatulaa.  >:( :tickedoff: Jostain syystä pistooli ei katkaissut ajoissa. Hämeenlinnassa tankkasin heti reissun jälkeen ja totesin että autossa se vika ei ainakaan ole.

Sen verran hyvin sain putsattua paperilla ja vedellä, että pöly ei ole tarttunut merkittävästi kiinni kohtiin johon dieseliä valui. Täytyisi pestä tuo takakulma liuottimella kun muistaisi...  ::)

Palaute lähti välittömästi ja asia hoidettiin erinomaisesti. :tykkää:
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.08.2023, 21:14:33
Laakeriremontin jälkeen on vain ajettu, poislukien kevyt pesu.

Viimeviikolla käytiin Power Truck Showssa, yli 700 kilometriä asuntovaunu perässä. On se vaan hieno vetoauto. S*
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.10.2023, 18:12:04
Pikku hiljaa kesän mittaan auton ajettavuus, tarkemmin suuntavakaus, on huonontunut. Epätasaisuudet tuntuu ratissa, ym. Tänään sitten ajatuksen kanssa katselin apukuskin etunurkaa. Jousilautasen alapinta on öljyisen moskan peitossa. Kyseistä etunurkkaa töniessä, jää se keinumaan jousen varaan. Eli etuiskarit ja yläpäät tilaukseen.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.10.2023, 20:31:36
Pikku hiljaa kesän mittaan auton ajettavuus, tarkemmin suuntavakaus, on huonontunut. Epätasaisuudet tuntuu ratissa, ym. Tänään sitten ajatuksen kanssa katselin apukuskin etunurkaa. Jousilautasen alapinta on öljyisen moskan peitossa. Kyseistä etunurkkaa töniessä, jää se keinumaan jousen varaan. Eli etuiskarit ja yläpäät tilaukseen.

Etuiskareiden yläpäät tilattu. Bilstein B6 etuiskarit menee lähipäivinä tilaukseen.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.10.2023, 16:09:04
18.10.2023 etuiskarit tilattu. Kiitos tästä Käikälä Garagelle. Yläpäät olisi ollut jo eilen noudettavissa, mutta en kerennyt hakemaan.



Tänään vaihtui kitkat alle.
(https://i.ibb.co/HVBsgY2/20231021-145826.jpg) (https://ibb.co/HVBsgY2)

(https://i.ibb.co/JnfXSrc/20231021-145835.jpg) (https://ibb.co/JnfXSrc)
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.02.2024, 20:59:29
Tosiaan, etuiskarit odottaa edelleen vaihtoa yläpään laakereiden kanssa. Uusi autonostin koekäytettiin ja sekin odottaa iskariremonttia.

Sisätilan puhallin alkoi pitämään syksyllä kuivaa (natinaa) vikinää ja aikani asiaa pyöriteltyäni päädyin tilaamaan Aeromotorsilta Denson puhaltimen. Samaan tilaukseen coolerin päädyssä oleva ahtopaineanturi, raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin.

Helatorstain jälkeen huolto ja polttoainesuodattimen, Haldexin- ja vaihdelaatikon öljyjen vaihto.

EDIT: Vaihdelaatikko alkoi temppuilemaan eräänä sunnuntaiaamuna n. 45km maantieajon kohdalla kun piti muutamasta risteyksestä kääntyä. Mittaristoon tuli ilmoitus Vaihteiston suorituskyky rajoitettu - tai jotain sinne päin. Vidalla luin koodit ja vaihteistosta löytyi yksi koodi, TCM-P089500 Shit Time Too Short. Koodin Googelointi ei varsinaisesti helpottanut tuskaa. Koodi ei ole uusinut mutta alaspäin vaihdot on välillä töksähteleviä, varsinkin neloselta kolmoselle.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Kulmamies - 17.02.2024, 09:05:55
EDIT: Vaihdelaatikko alkoi temppuilemaan eräänä sunnuntaiaamuna n. 45km maantieajon kohdalla kun piti muutamasta risteyksestä kääntyä. Mittaristoon tuli ilmoitus Vaihteiston suorituskyky rajoitettu - tai jotain sinne päin. Vidalla luin koodit ja vaihteistosta löytyi yksi koodi, TCM-P089500 Shit Time Too Short. Koodin Googelointi ei varsinaisesti helpottanut tuskaa. Koodi ei ole uusinut mutta alaspäin vaihdot on välillä töksähteleviä, varsinkin neloselta kolmoselle.

Vaihteiston öljypumpun alla olevat tiivisteet todennäköisesti vuotavat. Vikaan on muutama parannuskeino, mutta vain yksi oikea korjaustapa, eli niiden tiivisteiden vaihto.

Kohtuulliseen lopputulokseen voi päästä ihan vaan sopeutuksella, tai vaihtoehtoisesti TCM:n uudella ohjelmalla. Tässä tosin se murhe, että siihen oli joku vuosimalliraja, että saako TCM:ään päivitystä, vaan pitää vaihtaa koko yksikkö.

Midän talouden saman vuotinen XC70 D4 awd teki tuota kans joskus, mutta oireet ovat hävinneet lähes olemattomiin, vaikka asialle ei ole tehty mitään.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.02.2024, 09:50:17
Vaihteiston öljypumpun alla olevat tiivisteet todennäköisesti vuotavat. Vikaan on muutama parannuskeino, mutta vain yksi oikea korjaustapa, eli niiden tiivisteiden vaihto.

Kohtuulliseen lopputulokseen voi päästä ihan vaan sopeutuksella, tai vaihtoehtoisesti TCM:n uudella ohjelmalla. Tässä tosin se murhe, että siihen oli joku vuosimalliraja, että saako TCM:ään päivitystä, vaan pitää vaihtaa koko yksikkö.

Midän talouden saman vuotinen XC70 D4 awd teki tuota kans joskus, mutta oireet ovat hävinneet lähes olemattomiin, vaikka asialle ei ole tehty mitään.

Kilometrejä kun tulee kokoajan lisää eikä ole mitään halua vaihtaa autoa, niin en pidä mahdottomana ajatuksena huoltaa laatikkoa. Turbiini tai onko se sitten turbiinilukko, oireilee 1500 rpm ylöspäin isolla kaasulla ravistamalla voimakkaasti. Lisäksi suunnanvaihdon terävä potku lämpimällä laatikolla. Että syitä olisi tiputtaa laatikko alas.  :idiot2:

Mutta toistaiseksi vaihdellaan öljyjä ja ajetaan.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Kulmamies - 17.02.2024, 09:52:36
No sehän se paras keino olisi  :)

Tuo suunnanvaihdon nykäisy johtuu samoista tiivisteistä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Ande92 - 17.02.2024, 11:49:53
Kilometrejä kun tulee kokoajan lisää eikä ole mitään halua vaihtaa autoa, niin en pidä mahdottomana ajatuksena huoltaa laatikkoa. Turbiini tai onko se sitten turbiinilukko, oireilee 1500 rpm ylöspäin isolla kaasulla ravistamalla voimakkaasti. Lisäksi suunnanvaihdon terävä potku lämpimällä laatikolla. Että syitä olisi tiputtaa laatikko alas.  :idiot2:

Mutta toistaiseksi vaihdellaan öljyjä ja ajetaan.

Tosiaan niin kuin kulmamies mainitsi, että ainoa oikea korjaus tuohon nykimiseen on vaihtaa nuo öljypumpun akselin tiivisteet.

Tuohon turbiinin värinään suosittelen vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä lisäämään "shudder fixx" lisäainetta. Oman kokemukseni mukaan tuo aine oikeasti toimii ja vähentää laatikosta aiheutuvia väritöitä.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.02.2024, 20:33:25
Etuiskarit vaihdettu tänään. Olipahan työmaa, mutta tuli tehtyä. Uudet kääntölaakerit käytin auki ja lisäsin vaseliinia reilulla kädellä. Oli sielä sen verran rasvaa, että voi sanoa sitä sielä olevan. Tietenkään purkaessa jousta iskarista irti, ei tullut katsottua, missä asennossa kääntölaakeri pitää olla. :facepalm: Noh, kyllä ne paikalleen löytyi kun aikansa pyöritteli.

Etupäästä tuli huomattavasti jämäkämpi ja ylimääräiset kolinat jäi pois. Iskarit on siis Bilstein B6.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: -jadi- - 26.02.2024, 20:44:50
Laitas tuonne korjaamon puolelle ohjeet, että miten sinne kääntölaakeriin saa lisättyä rasvaa, jos kerran mahdollista, eikä siis ole täysin umpeen prässätty, moni ei huomaa lisätä, vaikka tarvetta olisi.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.02.2024, 07:35:46
Laitas tuonne korjaamon puolelle ohjeet, että miten sinne kääntölaakeriin saa lisättyä rasvaa, jos kerran mahdollista, eikä siis ole täysin umpeen prässätty, moni ei huomaa lisätä, vaikka tarvetta olisi.

Täytyypi koittaa muistaa ottaa kuvia niistä vanhoista kääntölaakereista. Puoliskot lähtee irti toisistaan sopivasti ruuvimeisselillä kampeamalla. Ei olisi tullut edes mieleen avata niitä, mutta vuosia sitten kun vaihdoin Hanna^n autoon iskarit, niin kääntölaakeri levisi käsiin irroitusvaiheessa. Siinä laakerikuulia lattialta etsiessä tuli hyvin selväksi, että niihin täytyy lisätä vaseliinia.



Volvo kun on tunnettu erikoistyökaluista, niin eihän tämäkään remontti olisi onnistunut ilman soveltamista. Iskarin yläpään mutteri on syvällä ahtaassa kolossa ja keskeltä pitää pitää kuusiololla vastaan. Avainväli mutterissa on 18mm. Muuta sopivaa työkalua ei tallista löytynyt, niin hitsasin TIGillä hylsyyn molemmille puolille reilun 300mm pätkän 20x3mm lattaa. Ei paljon tarvinnut vääntää kun mutteri aukesi. Vanha mutteri täytyi laittaa takaisin koska uuden mutterin avainväli oli 19mm. :facepalm:
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.02.2024, 08:57:14
Tiistaina piti avata vasen takaovi. Ei auennut. Oven sisältä kuului, että yritti kyllä. Kuskin oven kautta sisäkahvasta käyttämällä ovi aukesi ja on toiminut siitä lähtien. Menin siinä sitten heiluttelemaan oven haitarikumia kun sain oven auki ja sen jälkeen lukitsemalla ovet uudelleen ne kaikki myös aukesivat.

Vikakoodi CEM-B110A77, Read door driver side central locking motor - Mechanical Failures - Commanded position not reachable

Seurataan uusiutuuko vika.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.03.2024, 15:41:03
En ole löytävinään mistään ohjetta, miten Webaston saa päälle auton avaimella. ??? Vai onko se taas jonkun tietyn aikakauden ominaisuus eikä toimi tässä autossa? :facepalm:
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Kulmamies - 18.03.2024, 16:42:27
En ole löytävinään mistään ohjetta, miten Webaston saa päälle auton avaimella. ??? Vai onko se taas jonkun tietyn aikakauden ominaisuus eikä toimi tässä autossa? :facepalm:

"I" napista pitkään painamalla, mutta se toiminto ei ole autoissa alunperin. Kuusinappiseen kaukosäätimeen sen saa ohjelmoitua Volvolla.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.03.2024, 17:16:09
"I" napista pitkään painamalla, mutta se toiminto ei ole autoissa alunperin. Kuusinappiseen kaukosäätimeen sen saa ohjelmoitua Volvolla.

Niin tietysti ei ole valmiina.  >:( Täytyy siis ajastaa aamua varten valmiiksi.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Kulmamies - 18.03.2024, 18:54:05
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-499470/2015 (https://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-499470/2015)

Saa näköjään viisnappiseenkin avaimeen, mutta ei toimi niin kaukaa.
Otsikko: Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.05.2024, 14:12:32
Tänään autoon vaihtui kesärenkaat ja takaiskarit yläpäineen. Etupään tavoin taaksekkin meni Bilstein B6. Yläpäät hain Motonetistä.

Jotta tekeminen ei lopu, niin kuljettajanpuoleinen etupyöränlaakeri pitää vaihtaa. :facepalm:  :tickedoff: Vuosi sitten joutui vaihtamaan apukuskin puolelle. Samalla kun pyörännavan irrottaa, niin täytyy iskari yläpäitä hieman kääntää. Ei ne ihan kohdallaan ole.  V:>