Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: boogieman - 05.04.2011, 10:00:56

Otsikko: S70 2.5T '00 kiukkuilee kylmänä - lämpöanturivikaa?
Kirjoitti: boogieman - 05.04.2011, 10:00:56
Eilisaamuna Volvo käynnistyi kerralla, mutta sammui samantien. Heti tehty uusintayritys ei tuottanut tulosta (pyöritti muttei luvannut), mutta n. 30 sekunnin odottamisen jälkeen auto käynnistyi. Koska töihin oli kiirus, en jäänyt kuuntelemaan, olisiko auto sammunut uudestaan, vaan kaasuttelin hieman että tyhjäkäynti löytyisi. Aiemminkin on ollut samaa vikaa, niin tiesin mikä auttaa. Tyhjäkäynti oli vähän horjuvaa.

Tänä aamuna käynnistyi kerralla ja jäi käyntiin. Tyhjäkäynti oli taas vähän horjuvaa.

Eilen ei siis jäänyt käyntiin, mutta tänään jäi. Samat keliolosuhteet (n. 4 astetta lämmintä, kostea keli). Tänään auto oli roikassa, eilen ei.

OBD-datan ja lämpömittarin perusteella moottori lämpenee alle 10 minuutin ajolla normilämpöiseksi. Onko moottorinohjauksella oma lämpöanturi, jonka perusteella moottorin käyntiä säädellään, vai otetaanko lämpötilatieto samalla anturilla kuin mittaristoon? Jos anturi on erillinen, voiko reistaava anturi aiheuttaa näitä kylmäkäynnistysongelmia ja horjuvaa tyhjäkäyntiä? Lämpimällä koneella käynti on tasaista.

Edit: vikakoodi P1238 (TCV) on päällä, vikavaloa se ei kuitenkaan sytytä
Otsikko: Vs: S70 2.5T '00 kiukkuilee kylmänä - lämpöanturivikaa?
Kirjoitti: sheiggi - 07.04.2011, 03:36:20
Ettei olis se surullisen kuuluisa m&m kaasuläppäkotelo mikä oireilis. Ainakin otsikossa annettu vuosimalli on sitä vuosikertaa missä on ollut ongelmia kyseisen osan kanssa. Itsellä on vielä kulkineessa ilmeisesti alkuperäinen paikalla ja toimii.. Kop kop ::)
Otsikko: Vs: S70 2.5T '00 kiukkuilee kylmänä - lämpöanturivikaa?
Kirjoitti: boogieman - 09.04.2011, 14:49:42
Ettei olis se surullisen kuuluisa m&m kaasuläppäkotelo mikä oireilis. Ainakin otsikossa annettu vuosimalli on sitä vuosikertaa missä on ollut ongelmia kyseisen osan kanssa. Itsellä on vielä kulkineessa ilmeisesti alkuperäinen paikalla ja toimii.. Kop kop ::)
Joo, voipihan se sekkii olla. Kaasuläpän kanssa on jo nimittäin vähän tapeltu (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2165.msg48859). Arvelin vaan, että kun selvästi on lämpötilaan ja lämmitykseen sidoksissa tuo, että vois hyvinnii olla anturivikaakin.