Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: Volmanni - 08.07.2011, 23:26:34

Otsikko: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Volmanni - 08.07.2011, 23:26:34

Moro!

Suunnitteilla D5 piristystä joten tekeekö kukaan ton poistoa ja uudelleen ohjelmointia pohjois-suomen alueella? Aika turha härpäke toi DPF kaikenkaikkiaan.
Mut jos päättäisin jättää sen sinne ni haenko itselleni vain hankaluuksia tukkeutumisen muodossa kun kilometrejä tulee? 250 hv/500 Nm suodatin paikallaan,luvataan eräässä tunnetussa virifirmassa. Onkohan tossa järkeä? :o
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Volmanni - 29.07.2011, 20:17:45

 No vastataanpas sitten itse itselleni että homma hoidossa. Syksyyn mennessä DPF tyhjä ja alkaa ahistukset heittään. Jos sit sen 600 Nm sais..noh katsotaan.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Huikkoster - 29.07.2011, 21:12:09
Alkaa voimansiirto olla kovilla noilla väännöillä ::)
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Volmanni - 29.07.2011, 21:40:37
Alkaa voimansiirto olla kovilla noilla väännöillä ::)

Juu onhan siellä pian ainakin kytkin ja kaksoismassa ihmeissään.  ;) Mut katsotaan mitä saa irti kun sen saa penkitettyä.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Masked Jackal - 17.08.2011, 09:27:24
Kyllä se 600Nm sieltä irtoaa jos on alkujaan se 185hv versio mutta mulle sitä ei ainakaan suositeltu ja aloin itsekin miettimään, että josko nyt kuitenkin unohtaisi käyttöautosta sen jumpan kaksoismassojen ja kytkimien kanssa. Puhumattakaan lompakon säälimisestä ja siitä, että omani on vielä kaiken kukkuraksi neliveto  :)
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: TKH - 28.03.2012, 14:57:51
Laitetaas tämän otsikon alle pari kuvaa -08 V70 Aut. D5 AWD:n DPF tyhjennyksestä, sisukset pois ja "Nortin systeemi" http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11714.msg215344#msg215344 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11714.msg215344#msg215344) kehiin ja toimii ainakin ensimmäiset sata kilometriä moitteitta, tehoista tiedä, mutta herkemmin menee, kulutus selviää sitten aikanaan... olisi kyllä varaa pienentyä nyt n. 10l/100km

Tuon etummaisen laipan ylimmän mutterin avaaminen ainakin awd mallissa on hieman haasteellinen, kun sitä tilaa ei siellä liikaa ole. Muuten ei suuria tuskia tuota kyseinen operaatio.

Ja kuvat:
Tyhjäys...
(http://i7.aijaa.com/b/00742/9880144.jpg)

Suodatin...
(http://i3.aijaa.com/b/00889/9880158.jpg)

Parsittu...
(http://i11.aijaa.com/b/00356/9880157.jpg)

Auton alta ei tullu otettua yhtään kuvaa kaikessa kiireessä... :(

Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Sute - 29.03.2012, 13:19:49
Laitetaas tämän otsikon alle pari kuvaa -08 V70 Aut. D5 AWD:n DPF tyhjennyksestä, sisukset pois ja "Nortin systeemi" http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11714.msg215344#msg215344 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11714.msg215344#msg215344) kehiin ja toimii ainakin ensimmäiset sata kilometriä moitteitta, tehoista tiedä, mutta herkemmin menee, kulutus selviää sitten aikanaan... olisi kyllä varaa pienentyä nyt n. 10l/100km

Tuon etummaisen laipan ylimmän mutterin avaaminen ainakin awd mallissa on hieman haasteellinen, kun sitä tilaa ei siellä liikaa ole. Muuten ei suuria tuskia tuota kyseinen operaatio.

Ja kuvat:
Tyhjäys...
(http://i7.aijaa.com/b/00742/9880144.jpg)

Suodatin...
(http://i3.aijaa.com/b/00889/9880158.jpg)

Parsittu...
(http://i11.aijaa.com/b/00356/9880157.jpg)

Auton alta ei tullu otettua yhtään kuvaa kaikessa kiireessä... :(

Onko tuo DPF ja paineanturit nyt sitten samat kuin vanhakoppasessa 2007-mallin 185 hv D5:ssä? Onko sulla kuvaa, kuinka tulppasit tuon takimmaisen paineputken / anturin?
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: TKH - 29.03.2012, 18:05:53
Onko tuo DPF ja paineanturit nyt sitten samat kuin vanhakoppasessa 2007-mallin 185 hv D5:ssä? Onko sulla kuvaa, kuinka tulppasit tuon takimmaisen paineputken / anturin?

Siitä onko samanlainen en tiedä.

Kuvaa siitä tulppauksesta ei ole, mutta yritetään selittää.
Laitoin sopivaa letkua siihen putken päähän n. 10cm ja käänsin puolet takaisin putken suuntaisesti ja klemmari molempien päälle, ei pääse noki lentelemään auton alla :)
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Sute - 30.03.2012, 12:12:27
Siitä onko samanlainen en tiedä.

Kuvaa siitä tulppauksesta ei ole, mutta yritetään selittää.
Laitoin sopivaa letkua siihen putken päähän n. 10cm ja käänsin puolet takaisin putken suuntaisesti ja klemmari molempien päälle, ei pääse noki lentelemään auton alla :)

Mihis sen taaimmaisen anturin nyt laitoit? Se siis edelleen luulee, että pöntössä on painetta, eli ei ainakaan "ulkoilmassa" roiku?
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: TKH - 30.03.2012, 15:31:46
Mihis sen taaimmaisen anturin nyt laitoit? Se siis edelleen luulee, että pöntössä on painetta, eli ei ainakaan "ulkoilmassa" roiku?

Tässähän on vain yksi paine-ero anturi siellä konehuoneen puolella Nortin mainitsemassa paikassa rintapellissä, johon tulee dpf:ltä paine kahta putkea pitkin. Toinen ennen dpf kennoa ja toinen kennon jälkeen.

Nyt on siis tulpattu dpf:ltä se taaempi kennon jälkeinen putki tässä tapauksessa auton alla, voi sen tehdä siellä anturin luonakin...  ja se anturille menevä putki on kyllä ulkoilmassa eli minulla on irrallaan siellä auton alla.

(Oli olevinnan helpompi näin, tosin jos sinne on asiaa on auto nostettava aina pukeille tms. eli parempi tehdä siellä konehuoneen puolella tuo homma ;) )
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: VolksWolvo - 03.04.2012, 17:02:45
Mitä virhekoodeja ajotietokone on näyttänyt DPF:n poiston jälkeen ja onko koneessa parempi henki kuin aikaisemmin (TKH)?   :hello:
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: TKH - 03.04.2012, 17:41:22
Mitä virhekoodeja ajotietokone on näyttänyt DPF:n poiston jälkeen ja onko koneessa parempi henki kuin aikaisemmin (TKH)?   :hello:

Ajotietokone ei ole näyttänyt mitään sinne kuulumatonta. Eli käyttäjälle asti ei tietoa ole herunut, diaknostiikka sitten voi jonkun koodin kertoakkin, mutta kun sinne ei noin vaan mennä tonkimaan...

Kyllä se aavistuksen herkemmin menee, kulutuskin ehkä vähän tullut alaspäin.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: VolksWolvo - 03.04.2012, 18:31:53
Niin, vielä ....

Tuleeko pakoputkesta tummaa savua kovasti kiihdytettäessä?
Onko pakoputkenpää mustunut / nokinen? (TKH)   ???
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: TKH - 03.04.2012, 20:19:00
Kyllä putki on muuttunut mustaksi, oli muuten hyvinkin "puhdas" ennen poisto-operaatiota :o

Mustia pölähdyksiä kyllä tulee, mutta kun tuonne taakse ajossa huonommin näkee niin en tarkemmin osaa sanoa, tosin tällä hetkellä sieltä välillä tulee sinistäkin savua ja vikakin taisi tuossa äskettäin selvitä... se muuan mutka putkessa on vähän heikossa hapessa  >:( saattaa myös aiheuttaa niitä mustia pölähdyksiäkin...
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: mkau - 07.04.2012, 08:34:29
Tuo DPF:än tyhjäys on kyllä välttämätön jos sieltä tehoja halutaan. Ja ei se huono ole vaikka olis vakiossakin tyhjätty. Niinkuin moni huomannutkin, että herkemmäksi tulee.

Itselläni v70 -09 120 kw, ja antoi rullilla tyhjäyksen jälkeen +15hp. Väännönlisäysytä en muista. Siinä on kyllä vielä pieni mutta. Omasta kikkareesta mittaan vielä heittääkö minkäläistä pulssia pöntöltä takaisin ahtimelle, kun runtua annetaan kunnolla. Voipi myös niinkin tehdä.

Kovalla vauhdilla kun pakokaasu menee litteään, suht pieneen tyhjään partikkelipönttöön, niin voipi olla siellä edelleen tukkona, joskin ei niin pahana kun tyhjätty.

Suora putki olisi kuitenkin se optimaalisin tuohon partikkelin tilalle ;) Itselleni tulee kyllä lopuksi ennen vimeistä säätöä suora putki korvaamaan kummatkin pöntöt. Eli 3"DP sovitelllaan sinne.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: kaksi70 - 07.04.2012, 17:34:15
Meneekö katsastuksesta läpi, jos katti ja DPF kaikkine kuorineen on poistettu ? Vai joutuuko laittamaan katin ja DPF:n tyhjät kuoret paikoilleen katsastuksen ajaksi ?
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: remes - 07.04.2012, 21:11:23
Ei mene.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.04.2012, 18:52:14
Ei mene.
meinaatko ettei ole K-arvo kohdallaan, eli läpäise savutusmittausta ?

edit: ei kun kyse olikin että meneekö läpi jos on laitettu esim. suora putki DPF:n ja katin tilalle :facepalm:..olis pitänyt lukea tarkemmin...

mutta kyllä ne tyhjät kuoret tosiaan kannattaa sinne katsastukseen laittaa...
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Jorma - 19.04.2012, 09:21:50
Miten jos katsastaja tietää, että autossa on hiukkasloukku ja pelkillä kuorilla savutusarvo on liian iso loukulliseksi autoksi. Mitä siitä seuraa? Tuleeko DPF:n korjauskehotus?
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: kaksi70 - 20.04.2012, 20:37:00
Käsittääkseni Euro IV dieseleissä mitataan savutusarvo, jonka pitää olla alle 1,5 . Euro IV dieseleitä on myyty ilman DPF:ääkin. Toimivan DPF:n kanssahan tuo Euro IV savutusvaatimus alittuu yleensä komeasti, silloin savutusarvo on luokkaa 0,00 - 0.03.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: ipijee - 20.04.2012, 21:02:26
Hiukkasuodatin ei vaikuta savutusmittauksessa juuri ollenkaan, tai ainakaan omassa ei vaikuttanut: hyvin pienet savutusarvot oli.. Toki oma on vaan maltillisesti softattu, jätettiin vähän limittiä vauhtipyörälle. Auto -06 2.4D ja Karalan penkissä 224hp / 475nm...
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Jorma - 22.04.2012, 22:45:28
Hiukkasuodatin ei vaikuta savutusmittauksessa juuri ollenkaan, tai ainakaan omassa ei vaikuttanut: hyvin pienet savutusarvot oli.. Toki oma on vaan maltillisesti softattu, jätettiin vähän limittiä vauhtipyörälle. Auto -06 2.4D ja Karalan penkissä 224hp / 475nm...

Tarkoitatko, että ilman loukkua voisi päästä edes lähellekään samoja savutusarvoja kuin toimivan loukun kanssa? ca. 0 ?

Edellistä kirjoittajaa lainaan:
"Toimivan DPF:n kanssahan tuo Euro IV savutusvaatimus alittuu yleensä komeasti, silloin savutusarvo on luokkaa 0,00 - 0.03."

Jos autossa on loukku ja katsastaja olettaa että sen tulisi toimia niin mitä voi tapahtua jos savutusarvot ei vastaa sellaista autoa jossa loukku on. Tuskin kyse on siitä, että läpäiseekö euro xx normit, mutta voihan katsastajan mieleen hiipiä ajatus että auton päästöissä on jokin vika...

Omassani ei ole hiukkassuodatinta mutta asiasta on keskusteltu töissä ahkerasti kun kaikissa uusissa autoissa on suodatin ja poikkeuksetta ongelmia. VAG ja MB dieselit on kavereilla ja loukkuja on vaihdeltu vuoden parin välein.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: kaksi70 - 23.04.2012, 10:40:41
Autossa , jossa on toimiva DPF, pakoputken pää on sisältä harmaa. Tyhjätyn DPF:n kanssa putki on sisältä nokimusta, joten todennäköisesti savutusarvo on jotain muuta kuin 0,00 - 0,03.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Volmanni - 23.04.2012, 17:34:31

 katsastettu ilman dpf:ää ja savutusarvot hyvät. Veto päällä voi savuttaa.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: ipijee - 23.04.2012, 22:49:41
En muista enään arvoja, muuta kuin että tosi hyvät ne oli. En ole kyllä peilistä nähnyt auton tuprauttelevan lappu lattiassakaan, eikä tommoisilla tehoilla vielä saakkaan, jos ohjelma kunnolla tehty..  ::)
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: juhanousiainen - 04.02.2015, 06:09:15
Tohon katsastukseen, oma V50 D5 antoi leimalla savutusarvo 0.00. On softattu ja DPF poistettu kuoren sisältä...

Pikkusen eri juttu parkilla tai N-vaihteella polkea kuin vaikka kolmosella kuorma päällä [emoji100][emoji108]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: völvöxc60 - 04.02.2015, 06:31:09
Oma V70 näytti pöntön kanssa 0,00. Poiston jälkeen(sisukset poistettu) on pölläytellyt 0,4-0,7 väliin.
Jopa yksi katsastaja kehui, että hyvin meni alle tuon 1,5 ;D
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Jorma - 21.02.2015, 12:10:05
Oma V70 näytti pöntön kanssa 0,00. Poiston jälkeen(sisukset poistettu) on pölläytellyt 0,4-0,7 väliin.
Jopa yksi katsastaja kehui, että hyvin meni alle tuon 1,5 ;D

Näin se varmaan "viran" puolesta menee .Turha kiinnittää huomiota sivuseikkoihin kun täyttää määräykset. Jos olisi ikävä katsastaja, niin alkaisi heti etsiä peilin kanssa hitsisaumoja pöntön yläpuolelta. Tässä on se oleellinen ero onko kuoret paikallaan vai ei. Vaikka olisi vain kuoret ja katsuri tietää (tietää koska savutus ei ole 0.0), että pönttö on tyhjä, asia on OK. Suora putki sen sijaan tarkoittaisi hylkyä.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: volvotdi - 20.03.2015, 10:05:52
Näin se varmaan "viran" puolesta menee .Turha kiinnittää huomiota sivuseikkoihin kun täyttää määräykset. Jos olisi ikävä katsastaja, niin alkaisi heti etsiä peilin kanssa hitsisaumoja pöntön yläpuolelta. Tässä on se oleellinen ero onko kuoret paikallaan vai ei. Vaikka olisi vain kuoret ja katsuri tietää (tietää koska savutus ei ole 0.0), että pönttö on tyhjä, asia on OK. Suora putki sen sijaan tarkoittaisi hylkyä.

Kyllä oma Jaguar puhalsi 0.3 kun oli DPF vielä paikoillaan ja juuri tyhjäsin Mazda 6:sta pöntön ja katsastuksessa puhalsi 0.0, että ei se katsuri tuosta voi mitään päätellä.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Jorma - 27.03.2015, 04:16:39
Kyllä oma Jaguar puhalsi 0.3 kun oli DPF vielä paikoillaan ja juuri tyhjäsin Mazda 6:sta pöntön ja katsastuksessa puhalsi 0.0, että ei se katsuri tuosta voi mitään päätellä.

No, mazdassa on hyvä konstruktio. Miksiköhän ovat koko suodatinta edes tarvineet? Jaguarin pönttö ei ollut ihan iskussa. Jos pönttö toimii normaalisti, luvut ei paljon nollasta eroa. Jos aiempi omistaja oli jo tyhjännyt sen?
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: volvotdi - 27.03.2015, 13:23:22
No, mazdassa on hyvä konstruktio. Miksiköhän ovat koko suodatinta edes tarvineet? Jaguarin pönttö ei ollut ihan iskussa. Jos pönttö toimii normaalisti, luvut ei paljon nollasta eroa. Jos aiempi omistaja oli jo tyhjännyt sen?

Kyllä siellä vielä romut oli ja pöntön tila (täysi tai uusi) ei vaikuta tuohon savutusarvoon. Mersut puhaltaa 0,5 vaikka olisi 10tkm ajettu.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Jorma - 29.03.2015, 06:21:52
Kyllä siellä vielä romut oli ja pöntön tila (täysi tai uusi) ei vaikuta tuohon savutusarvoon. Mersut puhaltaa 0,5 vaikka olisi 10tkm ajettu.

OK, minullahan tuota pönttöä ei ole mutta joku kirjoittaa, että Volvojen savutusarvot toimivalla pöntöllä olisi 0-0.03..
Tyhjätyn pöntön kanssa ei siis mitään huolta katsastuksessa jos monet savuttaa toimivallakin pöntöllä 0.5 kunhan hitsisaumat ei näy  ;)
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: völvöxc60 - 29.03.2015, 10:12:45
Omassa näytti pöntöllä puhdasta nollaa. Sisusten poiston jälkeen arvot on pyörinyt 0,5-0,9 välillä :pomo:
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Hiltsu - 30.04.2015, 04:26:56
Mitä tuollainen pöntön tyhjäys ja ohjelmointi tulee kustantamaan?

Ja kuinkapaljon se pöntön tyhjennys vaikuttaa kulutukseen?

Sekä saako ohjelmoinnilla kuinkapaljon kulutusta pudotettua?

Lähinnä mietin kuinka nopeasti maksaisi itsensä takaisin...

Itsellä tulee noin 60tkm vuodessa niin esim litran säästö säästäisi nykyisillä hinnoilla ~800€ / vuodessa.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: völvöxc60 - 30.04.2015, 06:41:24
2010 Debilillä kustansi 990€ tyhjäyksineen, ohjelmointineen +penkissä säätö.
Pelkästään kun tuo poltto jää pois, niin säästää 1000km noin 1litran.
Toki varmaan myös nuo pöntön sisukset ahdistavat ajossa koko ajan, joten säästö tulee joka kilometriltä ::)
Tarkkaa en osaa sanoa, mutta väittävät jopa 1litraa/100km
Omassa ajossa reilut 0,5litraa/100km oli vanhaan verrattuna säästöä.
Toki auton kiihtyvyys on aivan eri luokkaa, kuin vakiona, niin tuo pienikin säästö on pelkkää plussaa :)
Tuossa keskiarvo muutamasta kiihtyvyydestä ennen ja jälkeen operaation!(4. vaihteella useamman vedon keskiarvo)
60-120km/h 8,9s 60-120km/h 6,6
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Make - 30.04.2015, 06:46:56
Itse ebn ole huomannut kulutuksessa juurikaan eroa tyhjäyksen jälkeen. Vedoissa huima ero. Savutus arvo 1,3.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: völvöxc60 - 30.04.2015, 06:51:37
Savutusarvo on aina ollut alle 1 tuossa omassa. Pöntön kanssa luonnollisesti näytti 0,00
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: frankie - 03.08.2015, 08:23:44
Kyllä siellä vielä romut oli ja pöntön tila (täysi tai uusi) ei vaikuta tuohon savutusarvoon. Mersut puhaltaa 0,5 vaikka olisi 10tkm ajettu.

Vanha juttu mutta kuitenkin. Ei ainakaan oma ML 320cdi -07 pukkaa ikinä mitään katsastuksessa, aina pyöreät nollat.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: volvotdi - 03.08.2015, 20:09:37
Vanha juttu mutta kuitenkin. Ei ainakaan oma ML 320cdi -07 pukkaa ikinä mitään katsastuksessa, aina pyöreät nollat.

Riippuu katsastuspaikasta ja pöntön sen hetkisestä täyttöasteesta. Itsellä samalainen 320cdi ML kutiteltuna pukkasi DPF paikoillaan 0.1.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: donidee - 30.08.2015, 23:34:17
Mulla -07 S80 2.4D. Pöntön kanssa, valitti melkee jatkuvasti et täynnä ja moottorihäiriö leikkas tehot nii  kulutus oli jatkuvasti 9L/100km. Pöntön tyhjäyksen ja ohjelman jälkeen 6.6L/100km sekalaisessa. 50/50 motari ja kaupunki. Säästö huomattava. Ja vetojakin tuli!
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: svart - 24.12.2015, 10:52:41
Arvo eilen leimalla käydessä oli 0.05 iliman pöntöö ja rican stage II softa.
Otsikko: Vs: DPF:n tyhjäys
Kirjoitti: Leo - 22.02.2016, 17:29:38
Mitenhän järkevää ja toimivaa on tehdä 1.6 driveen ohjelmointi ja ohjelmallisesti dpf ja egr off? Tuleeko tuosta hiukkassuodattimesta kuitenkin kohta ongelma kun karstoittuu ja tuossa on vieläpä lisäainesäiliö, josta lisäainetta ruiskutetaan kun regenerointia suoritetaan. Varmaan järkevää on se tyhjennys tehdä kuitenkin samalla.