Autoracing  KL-varaosat

Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni

  • 33 Vastauksia
  • 13954 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #15 : 26.04.2022, 11:01:25 »
Yhden vian kun saa korjattua niin seuraava tulee... on nämä rakkineita ;)

Ilmastointi (?) alkoi pitämään meteliä, sellaista hienoista "naputusta" joka kuuluu kabiiniin ihan selvästi, luulin ensin että puhallin oireilee kun sen sammuttamalla katosi, mutta ilmastoinnin poiskytkemällä katosi myös.

Viime kesänä tehty ilmastointihuolto, ainetta joutui lisäämään ~15g joten siltä osin oli ok.

Mistähän tämän savotan nyt aloittaisi? Mahdollisuuksia on ilm. laakeri, paisuntaventtiili, laturi ja itse kompura.

Ei nyt huvittaisi alkaa summissa osia vaihtamaan, joten löytyykö joku helppo diagnosointimenetelmä?
V60 T3 -12

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #16 : 26.04.2022, 14:32:38 »
Arvaus, ac-kompuran remmipyörän laakerista pari kuulaa jo hukassa. Jos auto on 2:lla hihnalla, niin ac-remmi on venytettävä, ja irrottaminen ehjänä ehkä helpointa ottamalla kompuran 3 pulttia auki, ja vetämällä kompuraa hieman eteenpäin niin, että venytettty lyhyt remmi antaa löysiä. Siis tässä ensin pohjamuovi pois ja kompuranpultit auki - kireellä ovat. Ja sitten pyörittämään remmipyörää. Jos rohisee tai lonksuu niin valmista on. Jos jättää vaihtamatta, niin kansiremppa luvassa. Mulle kävi näin: uudet remmit ja vanha siimapyörän laakeri. Laakeri leikkas kiinni parkkipaikalla ja remmmipyörä jumiin. Remmi muruiksi ja murut jakopäänkopan sisään ja täts-it. Kansi p...na. Volvon jakopään suojaus on jotain luokkaa hylätyn ja naurettavan rajamailla. Reikiä löytyy mm. remminkiristäjän takaa ja kampiakselin alapuolelta rimpula (muovi?)latta, mikä ei suojaa mitään.

Jos on pitkä remmi, niin ehkä helpompi harjoitus, so. remminkirijän löysääminen ja remmi pois, ja sitten ac:n siimapyörää pyörittämään. Eli molemmissa tapauksissa ainakin apukuskin pyörä ja sisälokari pitää ottaa pois tieltä näkymiä haittaamasatta.
 
Laakerivaihdon kun tekee ajoissa, niin voi olla, että säästää useamman tuhannen euroa. Mulla levis suht tasan 350 000km:ssa, ja siitä sitten n. 4kEUR sitä sun tätä kulua, vaikka itse kansirempan teinkin.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #17 : 26.04.2022, 14:45:15 »
Voi olla, että em. väärin arvattu; jos AC on pois päältä, eikä mitään kuulu, niin ei välttämättä ole remmipyörän laakeri, vaan siitä eteenpäin itse kompuran laakeri. AC:n remmipyörä pyörii koko ajan oli sitten AC päällä tai ei. Edellyttäen, että remmi ehjä. Kompressori pyörii vain silloin kun ac-nappi on pohjassa ja kytkin ehjä (shimmaus-ei luista, magneetti ok, kytkinlautanen tallessa paikallaan). Mutta kyllä kannattaa tsekata remmipyörien laakeroinnit, kiristimen rissa, laturin laakerirohinat ja ot-pumppu, säästää pitkän pennin.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #18 : 26.04.2022, 15:50:47 »
Voi olla, että em. väärin arvattu; jos AC on pois päältä, eikä mitään kuulu, niin ei välttämättä ole remmipyörän laakeri, vaan siitä eteenpäin itse kompuran laakeri. AC:n remmipyörä pyörii koko ajan oli sitten AC päällä tai ei. Edellyttäen, että remmi ehjä. Kompressori pyörii vain silloin kun ac-nappi on pohjassa ja kytkin ehjä (shimmaus-ei luista, magneetti ok, kytkinlautanen tallessa paikallaan). Mutta kyllä kannattaa tsekata remmipyörien laakeroinnit, kiristimen rissa, laturin laakerirohinat ja ot-pumppu, säästää pitkän pennin.

Mulla D4 (2.0 5 cyl) kompura pitäny jo muutaman vuoden semmosen tasaisen korahduksen. Kuuluu jopa ajaessa sisälle jos tarkasti kuuntelee. Nyt 170tkm lasissa. Mikähän tuon tekee?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #19 : 26.04.2022, 16:01:25 »
Muutamasta postauksesta osunut silmään, että kompuran hihnapyörä pyörii aina, oli kompura päällä tai ei.

Kyllä, niin pyörii. Mutta, hihnapyörän laakeri pyörii vain silloin kun kompura ei ole päällä. Eli viallinen hihnapyörän laakeri pitäisi hiljentyä kun kompuran magneettikytkin vetää ja kompura menee päälle.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa oa5599

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #20 : 26.04.2022, 16:17:01 »
Muutamasta postauksesta osunut silmään, että kompuran hihnapyörä pyörii aina, oli kompura päällä tai ei.

Kyllä, niin pyörii. Mutta, hihnapyörän laakeri pyörii vain silloin kun kompura ei ole päällä. Eli viallinen hihnapyörän laakeri pitäisi hiljentyä kun kompuran magneettikytkin vetää ja kompura menee päälle.

eikö hihnapyörän laakeri pyöri aina silloin kuin hihnapyöräkin,,oli kytkin vetäneenä tai ei,?? vai ymmärsinkö väärin?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #21 : 26.04.2022, 16:43:00 »
eikö hihnapyörän laakeri pyöri aina silloin kuin hihnapyöräkin,,oli kytkin vetäneenä tai ei,?? vai ymmärsinkö väärin?

Saattaapi olla, että tuli ajatuskatkos.  :-[ Täytyyhän se hihnapyörän laakerin sisäkoolin olla kompuran rungossa eikä kompuran akselilla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #22 : 26.04.2022, 16:43:21 »
Hihnapyörän laakeri pyörii aina, tai niinkauan kuin remmi on ehjä. Laakeri on liimattu/puristettu/lukittu kompressoriakselin ympärillä olevaan akselikaulukseen sisäkehästään, ja laakerin ulkokehä pyörii aina ja ikuisesti remmipyörän mukana. Jos/kun tämä maailman tappiin asti pyörivä laakeri hukkaa kuulansa, on seurauksena täystuho, suom.huom. Tämän voi välttää ainoastaa pätkäisemällä remmin poikki, muuten remmilaakeri pyörii - se pyörii sittenkin.
Se mikä ei jatkuvasta pyöri, on kompressorin akseli ja siinä olevat kompuran sisällä olevat laakerit, riippuen siitä onko AC-nappi pohjassa vaiko ei. Remmipyörän ja sähköisen kytkinlevyn toimintaan kannattaa tutustua ihan akateemisesta mielenkiinnosta; apukuskin pyörä ja sisälokari pois, ja auto käymään ja joku napsuttelemaan ratin taakse ac-nappia. Hypnoottista katseltavaa. 

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #23 : 26.04.2022, 17:15:46 »
Mulla D4 (2.0 5 cyl) kompura pitäny jo muutaman vuoden semmosen tasaisen korahduksen. Kuuluu jopa ajaessa sisälle jos tarkasti kuuntelee. Nyt 170tkm lasissa. Mikähän tuon tekee?
Kurnahtaako sammuttaessa ja kierroksia muutellessa? Mulla päästeli aikansa sammakkoääniä, kunnes tuli vaihdettua uusi laturi ja siinä samalla laturin vapaakytkin, niin hiljeni. Tosin noilla kilometreillä ei vielä pitäs olla mitään ongelmaa.

Mutta sitten muut kurnuttajat l. apulaiteremmit ja kiristin ainakin kerran jo vaihdettu? Ja jakopään remmi & vesipumppu, jos ei ole jo vaihdettu, niin taitaa olla niitä hetkiä.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #24 : 26.04.2022, 18:14:45 »
Kurnahtaako sammuttaessa ja kierroksia muutellessa? Mulla päästeli aikansa sammakkoääniä, kunnes tuli vaihdettua uusi laturi ja siinä samalla laturin vapaakytkin, niin hiljeni. Tosin noilla kilometreillä ei vielä pitäs olla mitään ongelmaa.

Mutta sitten muut kurnuttajat l. apulaiteremmit ja kiristin ainakin kerran jo vaihdettu? Ja jakopään remmi & vesipumppu, jos ei ole jo vaihdettu, niin taitaa olla niitä hetkiä.

Kyllä tuo kompurasta kuuluu. Hihnat vaihdettu ohjelman mukaan hämeenautolla. Ei vaikuta sammutus tai kierrokset. Tosiaan ääni on kurnutus ja toistuu noin 2 sek välein. Kuuluu selvästi ulkopuolelle ja joskus sitä huollossakin ihmetelty.

Poissa kiMMMe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • V70T5
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #25 : 29.04.2022, 08:37:13 »
Omassa V70 Mk2 ilmastointi rupesi pitämään todella kovaa ääntä kun auton käynnistää, kuuluu ohjaamoon erittäin hyvin. Ääni loppuu kun ilmastoinnin sammuttaa tai kompura lopettaa pyörimisen eikä ääntä tule enään ennenkuin taas käynnistää. En ole varma tuleeko normaalisti kylmää koska on ollut alle +8 nyt nämä päivät kun on ääntänyt, kylmää puhaltaa kyllä.

En itse näistä tiedä mutta pitääkö kompura pyöriä aika ajoin myös ajon aikana? Olen yrittänyt kun tyhjäkäynnillä on niin kepillä työntää kytkinlevyä, jos väli olisi liian iso eikä kytkeydy mutta ei tapahdu mitään
Volvo V70 T5 2001 ~300hp

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #26 : 30.04.2022, 11:29:37 »
Auto pukille, apukuskin pyörä pois, sisälokari pois. Joku pistää auton käymään ja ac-nappia napsuttelemaan, ja itse katsomaan ac-kytkintä lähteekö koko pakka pyörimään kerralla heti startatessa vaiko pyöriikö kytkinlevy ja remmipyörä eri tahdissa, kytkinlevy nykien. Kunnon valkoiset tussijäljet levyyn ja remmipyörän reunaan auttaa havainnointia.
a) Yrittää kytkeä, muttei pidä -> arvatenkin liian iso välys, k-levy pois ja ohuemmat shimmiprikat; v-mäinen paikka ottaa kytkinlevyä irti - pieni kiinni ruostunut pultti keskellä kytkintä, ja tilaa olemattoman vähän. Helpointa ehkä avata virtapiuhat kompuraan (2 liittimet etupuoli)  ja kompressorin 3 kiinnityspulttia blokiin, ja antaa kompuran roikkua letkujensa varassa. Saa sen verran tilaa, että kytkimen saa EHKÄ auki so. pieni helposti katkeava pultti keskellä ja miten se levy sitten booreissaan liikkuu - voi olla tiukka. Shimmiprikat löytyy kytkinlevyn boori-/akselikolon pohjalta, jos löytyy. Kaikki osat on tietysti hapettuneita, ruostuneita ja h..tin kireällä, ja koko ajan pelko lähteekö alu-blokista jengat mukana kun noita kiinnityspultteja aukoo. Mulla sattumoisin monttu, mistä pääsi tekemään tämän alakautta. Ilman monttua olis jäänyt tekemättä.
b) Ei tee mitään -> liian iso välys, tai magn.käämi, johto, liitin tms. poikki
c) Suuri välys, huutaa tai ei huuda koko ajan, lonksuu -> laakeri valmis. Ac-remmi pitää ottaa pois, että pääsee laakerin väljyyksiä kokeilemaan. Kuinka paljon kilometrejä AC-remmilaakerilla takanapäin? Omassa meni n. 350 000km, ja sitten hukkasi laakerikuulansa. Ja tästä remmipyörä jumiin, pyörähti myös muutaman kierroksen kompuran laakerirungon (alumiinia so. pehmeä) ympäri,  ja remmi muruiksi ja silpuksi, ja siitä sitten roskat jakopäänkopan sisään ja kansiremppa. Volvossa on jp-suojaus todella avonainen -premium auto kun on... Luvassa muutaman tonnin suorite, jollei jostain saa kantta lahjana. Volvolla ovh-raakakansi tais olla jotain 3500EUR, so pelkkä aluklöntti ilman mitään osia, ja ebaystä jne näitä saa sitten paremmin varusteltuina tonnin kahta puolta. V...ttaa vieläkin tämä, 4kEUR lompakosta kaikenmaailman juttuihin tämän takia, vaikka tee-se-itse-hommana kannenvaihdon teinkin. Siispä siitä sitten joka käänteessä toitotan. Pidin tätä jp-tuhoutumista apulaiteremmin katkeamisesta johtuen pelkkänä mätäkuun juttuna, eikä se mitenkään laatuautoa voi koskea, mutta kun se nyt kohdalle sattui. 

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #27 : 30.04.2022, 15:10:29 »
Edelliseen vuodatukseen; pihassa seisoo amerikkalais-korealainen riisikuppi P0300-vialla varustettuna. Mikä lie ooppelin vanhasta koneesta periytyvä liimaventtiilivaiva siinä nyt sitten onkin.  Just vedin jakopään remmikotelon siihen kiinni. Voi sanoa, että hermeettisesti koteloitu hammashihna, toisin kuin Volvossa. Jos siitä jotain hyvää löytää...
Opetus; Volvoissa kannattaa vahtia remmipylpyröitten ja apuremmien kuntoa. Voi itku päästä kun apulaiteremmi katkeaa.

Poissa Jaska71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #28 : 01.05.2022, 20:28:02 »
Hmmh, ehkä tämä oma ongelma ei sittenkään ole kompuran suunnalla... konehuoneen puolelta kuunnellessa ei kuulu mitään ylimääräistä mutta kabiinissa kuuluu sellainen selvä naputtava/nakuttava ääni. Ja kuuluu vain kun ilmastointi on päällä.

Mistä tuo voi tulla? En nyt satavarma ole mutta saattoi alkaa raikkarin vaihdon jälkeen.
V60 T3 -12

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
« Vastaus #29 : 06.08.2022, 15:22:13 »
mikähän mahtais olla minun 2015 mallin v60 D5 kompurassa vialla kun pitää hetken kylmäkäynnistyksen yhteydessä pientä sirinää. lämpöisenä ei kuulu eikä ac-pois päältä kylmänä käynnistäessä. Kompura vaihdettu 2018 takuuseen ja sillä ajettu n.100tkm. Laturin vapaa kytkin vaihdettu syksyllä. Siitä ääni ei tule

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron