RallyBaron  Samppasport

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 160420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #15 : 13.10.2011, 11:39:58 »
Eihän se maali välitä suolasta vaan se maalin alla oleva rauta ::). Haastehan on saada kaikki se rauta pysymään piilossa ettei suola pääse sitä syömään. ::)

Suola aiheuttaa mulle vaan ketutuksen kun on pimeää ja loskaa. Heti piristyy kun pääsee ajamaan tasaisen lumipeitteen omaavalla tiellä :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #16 : 13.10.2011, 12:02:22 »
Itse muistan kuulleeni tästä myös.

Suomessa on joissakin tilanteissa käytetty, varsinkin risteyksissä ja rampeissa, hiekka-suolaseosta. Taitaa olla suolaa niin paljon seassa että sulaa asfalttiin asti ja lopuksi renkaat työntää irtohiekan pois.

Kyllä, juuri tätä seosta on ainakin joitain vuosia sitten käytetty. Mutta jos liikennettä on paljon niin hiekka lentää pois ennen ku ehtii jäämään kiinni.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että se suurin tekijä liikenneturvallisuudessa löytyy ratin ja penkin välistä.
V70 TDI

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #17 : 13.10.2011, 16:34:40 »
Onneksi täällä ei tarvi ajaa kuin 80m suolatietä paskavälikeleillä. Sekin ajetaan niin hitaasti ettei renkaat nako sitä joka paikkaan :peetu: Ja auto varustetaan maataraapivilla kuraläpillä ettei helmat joudu kosketuksiin suolan kanssa.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #18 : 13.10.2011, 21:23:39 »
Suola aiheuttaa mulle vaan ketutuksen kun on pimeää ja loskaa. Heti piristyy kun pääsee ajamaan tasaisen lumipeitteen omaavalla tiellä :)
+1. Kyllä tulee mukava olo kun saa ajaa oikeaa talvitietä kauniissa maisemassa.

Suolauksen voisi lopettaa sen kohtuuttomien haittojen vuoksi olivatpa sen hyödyt mitä tahansa. Ei lääke voi olla pahempi kuin sairaus:
- näkeminen heikkenee
- heti suolakärryn jälkeen on tie märkää jäärä
- suolan vaikutettua on tiellä kevyen lumen sijasta painavaa loskaa
- pakastuvassa illassa suolattuna on seuraavana aamuna mustaa jäätä
- koska kaikkia paikkoja ei kuitenkaan suolata, on sulauksen rajalla kemiallisesti valmistettu äkillinen keliraja
- jarrut jumittuvat myrkkytalvessa normaalia talvea nopeammin
- märkä tie kuluu ja rapautuu kuivaa nopeammin

Ideaalitilanteessa talvitietä välillä aurattaisiin ja karhuttaisiin kuten ennenkin, mutta ellei se ole mahdollista, niin laitetaan sitten mieluummin suolausbudjetti kokonaisuutena vaikka Kreikkaan. Siitä ei sentään ole muuta suoranaista haittaa suomalaisille kuin rahanmeno  :P
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Stonehenge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #19 : 13.10.2011, 21:53:51 »
Itse myös kironnut tätä kotomaan suolan tarpeetonta kylvämistä, mutta olihan se shokki Slovakian reisulla kun aamuisin suolaa kylvettiin teille ja aura-autoja ei näkynyt missään.  :idiot2: Sitä sohjoo oli sitten het ja paljon...
Muutoin Bratislava oli ihan mukava paikka vaikka olikin talviasussaan.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #20 : 16.10.2011, 02:17:07 »
740 GLE Puhuu asiaa, talvitie talvitienä, ei märkänä rapakkona/mustana jäänä.

Nyt muuten maisteltu ekat suolat auton kyljestä, pahaa on :peetu: Huomenna pesulle siis.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #21 : 16.10.2011, 02:39:17 »
Mieluummin jäinen ja luminen tie, kuin suolalla pilattu.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #22 : 16.10.2011, 03:35:10 »
Suolakausi kestää ympäri vuoden, kesällä ajetaan 40% suolaliuosta pölynsidontaan ja talvella 32%.. ja sitä ajetaa iha tolkusti, pelkällä nuppikuormalla suolaa n.10kilometriä tietä. Olin yhtenä kesänä kesätöissä kokkolassa suurteollisuusalueella, josta lähti suola-autoja valkovenäjälle asti.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #23 : 16.10.2011, 09:24:35 »
Varsinainen makujen maailma kun tarvii tietkin maustaa  :idiot2:
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #24 : 16.10.2011, 09:49:43 »
Itse asiassa samaa suolaa, tosin eri laatua, käytetään mm.kivennäisvesissä.. :D valmistajan esite

http://www.tetrachemicals.fi/esite/Tetra_kalsiumkloridi.pdf
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13390
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #25 : 16.10.2011, 10:38:49 »
Muistelen että Ruotsissa joitakin vuosia sitten ainakin kokeiltiin sellaista liukkaudentorjuntaa, että tielle ripoteltiin lämmintä hiekkaa. Se jäätyi tienpintaan kiinni jolloin se auttoi pidon parantamisessa ihan tosissaan. Mitäköhän tälle tekniikalle mahtaa kuulua ja miksiköhän se ei ole ollut tulta täällä?
itteasiassa suonenjoella testasivat tätät ja rakentivat vermeetkin arktic manchinella mutta suomen "lainsäädännöt" ja kustannukset löivät vastaan... hiekka pysy hyvin tiessä verrattuna perinteiseen ja suolan kanssa jaettuun mutta ei vissiin ollu kuitenkaan tarpeekshyvä..
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #26 : 16.10.2011, 14:41:23 »
Kyllä, juuri tätä seosta on ainakin joitain vuosia sitten käytetty. Mutta jos liikennettä on paljon niin hiekka lentää pois ennen ku ehtii jäämään kiinni.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että se suurin tekijä liikenneturvallisuudessa löytyy ratin ja penkin välistä.

Ko. seosta käytetään edelleen.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #27 : 16.10.2011, 15:28:24 »
Omasta kokemuksestani ja mielestäni suolaus on rektumista ja syvältä sieltä!  >:(

Käytetty kalsiumkloridi on hygroskooppinen aine (imee vettä itseensä). Tämä seurauksena pakkasessakin suolattu tienpinta kuuraantuu (jäätyy), koska suola imee itseensä kosteutta ilmasta (härmistyminen). Prosessi jatkuu niin kauan, kunnes saavutetaan se piste, jossa suolaliuos on laimentunut niin paljon, että se jäätyy. No, kyseisen suolaliuoksen jäätymispiste ja faasimuunnosenergia on jotain aivan muuta kuin puhtaalla vedellä. Joten saamme aikaiseksi jäätä, joka sulaa esim.  -7C nurkilla ja paineessa (pelkkä täysperävaunuyhdistelmän paino riittää) matalemmissakin lämpötiloissa.   :knuppel2:

Jolloin meillä on aina liukkaat tiet, ellei suolaa kylvetä niin paljon, että tie on valkoisenaan sitä (missä ei ole mitään järkeä).   :idiot2:

Tämä ei meinaa mennä tiepiirien tiemestareiden tajuntaan...
Olen joskus käynyt keskustelua em. herrojen kanssa aiheesta ja kemia on heille täysin tuntematonta, edes tuolla tasolla, vaikka se kuuluu peruskoulun oppimäärään.   :nuhtelu

Joskus takavuosina VT12:sta oli sellainen paikka, jossa tiepiirit kohtasivat ja suola-autot kääntyivät kumpikin ennen tiepiirin rajaa ympäri, jolloin siihen välille jäi sellainen muutamien satojen metrien pätkä, joka jäi suolatta. Mielenkiintoista oli se, että pakkasilla em. kohta oli aina kuiva ja hiton hyvällä pidolla varustettu, satanut pakkaslumikin pöllysi em. kohdasta pois ilman auraamista, ellei sitä tullut todella paljon kerrallaan. 

Suolatulla tiellä lumi jää kiinni tienpintaan koska suolaliuoksen jäätymispiste on jotain mutta kuin 0 C astetta.
Lisäksi suolatun lumen tiheys on huomattavasti suurempi kuin puhtaan lumen, jolloin ns. pöllyäminen vähenee entisestään (lumi ei poistu ilmavirranmukana ajoradalta), koska lumi on painavampaa. Vaikka tätä lumen suolausta on perusteltu juuri sillä lumen pois pöllyämisellä.   :tickedoff:

Minusta parempi menetelmä on pelkkä kuuma hiekka risteyksiin ja muualla vain auraus yms. toimet ilman suolan rippustakaan. Tuohon hiekkaankaan ei pidä sekoittaa suolaa lainkaan, koska se aiheuttaa yllä kuvattuja ongelmia ja se suolattu hiekka ei pysy kiinni jäässä tai lumessa, kuten kuumana tullut tekee. Kuuma hiekka jäässä tekee pinnasta lähes hiekkapaperia. Ja kun jää kuluu pois, on alla paljas asfaltti, eikä jäätynyt suolaliuos. 

Lisäksi suolaamaton tienpinta on pidoltaa tasainen ja ennakoitavissa, jolloin ajaminen on helppoa sopeuttaa vallitseviin olosuhteisiin.

Lisätään vielä tuolta tetra chemikalsin tuoteselosteesta ote:
Lainaus
Kalsiumkloridi liukenee hyvin veteen muodostaen lämpöä. Muodostuvilla liuoksilla on suuri tiheys. Lisäksi se on erittäin hygroskooppinen eli se imee itseensä vettä ja sitoo kosteutta. Kalsiumkloridiliuoksen eutektinen piste on n. -51 °C, jolloin 29,6 % kalsiumkloridiliuos on vielä nestemäistä. Kiteytymislämpötila vaihtelee kuitenkin voimakkaasti eri väkevyisillä liuoksilla. Kts. kalsiumkloridin jäätymispistekäyrä.
Kalsiumkloridiliuoksilla on alhainen höyrynpaine, jonka vuoksi kosteus säilyy kauan kalsiumkloridilla käsitellyn tien
pinnassa.


Hygroskooppisuutensa ja alhaisen höyrynpaineensa vuoksi kalsiumkloridi sopii hyvin sorateiden pölynsidontaan, sillä kalsiumkloridi imee itseensä vettä ja säilyttää kosteuden pitkään tien pinnassa. Estämällä teiden pölyämistä vähennetään sideaineksen poistumista, jolloin pintakerroksen uusimistarve pienenee. Pohjoismaissa pölynsidonta on kalsiumkloridin suurin käyttökohde.

Eli juurikin mainitsemani pointit!    :knuppel2: :knuppel2:

Ja suolaamaton tienpinta kuivaa renkaiden tuottaman lämmön ansiosta nopeammin, vaikka kosteus tosin haihtuu tienpinnasta ilmankin (pyykkikin kuivaa talvella ulkona).  :juhau:


Olipas avautuminen!  ;D
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 15:37:09 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #28 : 16.10.2011, 15:47:40 »
Joo minä en ymmärrä, että miten se parantaa liikenneturvallisuutta kun lumisateen jälkeen suolataan jonka seurauksena tiellä on n.15 senttiä paksusti loskaa. Sehän se vasta veemäistä on.  :idiot2: Ainaki näin tehhään keski-suomessa :idiot2:
Minä oon sitä mieltä, että jos ei normaali talvikelissä pysy tiellä ni kannattaa jäähä kottii! :sundaydriver:
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 15:49:23 kirjoittanut rokkiarska »
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8856
  • Teiden tukko
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #29 : 16.10.2011, 17:04:04 »
Olipas avautuminen!  ;D

Mutta mielestäni täyttä asiaa. O0

Minä oon sitä mieltä, että jos ei normaali talvikelissä pysy tiellä ni kannattaa jäähä kottii! :sundaydriver:

Voiko tuota enään selvemmin sanoa.  P>
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Samppasport  Futurez