Elekma  Autoracing

SeaBrick (Volvokoneinen vene)

  • 66 Vastauksia
  • 15690 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #15 : 02.07.2020, 18:02:19 »
Kesäloma alko, mutta eka viikko oli niin kuumaa, ettei voinu muuta ku nesteyttää  :2funny: Sitte tottakai on muuta puuhaa, onneksi sai loput klapitki halkastua ja pääsi projektin kimppuun  8)


Kansi  on maalattu, se on nyt musta ja karvainen. Varmaan 5 eri telaa hain josta ei muka jää karvaa, mut arvatkaapa jäikö? No en jaksanu paklaillakkaa kaikkia kohtia kunnolla, enstalvena sit hionta ja ruiskulla maalaus.
Peräsin, akselituki ja akseli pääsi jo paikalleen ja koneen nostin veneeseen, pitää laittaa se paikoilleen ennen mittaristoa, helpompi rihdata akseli linja.
Takakansi pitää viä maalata, en liimaa sitä vielä kiinni, helpommin pääsee ohjaus systeemeihin käsiks, jospa vedän ulkopuolelta saumoihin kevyesti tiivisteliimaa  ;D
Yks ahkera tallipäivä vielä niin eiköhän rupee olee koeajokunnos.



Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #16 : 27.07.2020, 16:24:11 »
Vähästä vaille valmis, tai no koeajovalmis. Eihän tälläset projektit ikinä valmiiksi tuu  ;D

 Kavitaatiolevyjen vanttiruuveihin kiinnikkeet pitää tehdä ja sytkäennakot kohdilleen ku vaihtu kärjetön jakaja, toivottavasti säätövara riittää ku liitin ottaa laturin rautaan kiinni. Maalipintahan on ihan hirvittävä ja tuo mittariston turkkilevy ei kyllä näytä hyvältä, pitäs jotain jalopuuta ehkä siihen keksiä. Ratti menee kans vaihtoon. Penkistä puuttuu verhoilut, mutta istuuhan tuoski. No seuraava viikko ainaki luvatti vesisadetta, eiköhä tämä oo valmis ku kelit paranee.


Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #17 : 04.08.2020, 16:23:26 »
Kaasaria yrittäny saada pelaamaan, mutta alle 2000rpm en saa konetta käymään. Kierroksilla toimii kyllä. No tuo oli laina kaasari+imusarja muutenki, joten jotain pitäs nyt keksiä.

Koeajolla kävin silti, 26kn/3100rpm 32% lustolla, eli potkuri toimii huonattavasti paremmin, nyt vaan loppu voima kesken

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #18 : 07.08.2020, 23:27:39 »
Tänään posti toi Fajs 45 jonka ruuvasin kiinni, viahdoin heti pääsuuttimet ja ilmat, 55f8 tyhjäkäynnit jätin paikoillee, heti löyty tyhjäkäynti ja tuntu pelaavan. Pikasesti huitasin jonkillaisen vivuston tolle, parannellaan sitte paremmalla ajalla. Sitte vaan kavitaatiolevyjen säätö ja koeajolle.






https://www.youtube.com/watch?v=BANSBuiXseY


Parhaimmillaan kulki 35,4kn, ei jaksanu kiertää ku karvan vajaa 3200rpm.  Eli luisto olis vaan 12% joka on kyllä tosi hyvä verrattuna aikasempaan. Nokan viä vaihdan, tuskin sillä suurta muutosta saa. Lisää voimaa kaipais tai potkurista loiventaa kuppausta aavistuksen.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #19 : 27.08.2020, 18:41:48 »
Eipä oo muuta tapahtunu ku vähä säätöhimmia ja muutaman kerran käyny ajelemas. Hyvin se toimii, muutamaa pikku hommaa lukuunottamatta, talvella on aikaa sitte roplata lisää. Vx3 nokkaa kokeilin ku sellasen sain, tehois ei juuri tuntunu, mutta 3000 kierroksen jälkeen ku painaa kaasua niin lykkää bensasumua kaasarista, A nokalla jakso kiertää ehkä 100 kierrosta enemmän, eikä lykänny bensaa vaikka kaasu olis pohjas.

Pari testipätkää:

https://youtu.be/QgeHqDAIVqQ

https://youtu.be/caZlY5iaCW4

Vx3 kokeilu:
https://youtu.be/c8x3WJHdHbk

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #20 : 07.07.2021, 19:24:02 »
Työkuviot muuttu syksyllä ja eipä sit oo paljo muuta tullukkaa tehtyä ku töitä, kyllä vuorotöis vaan jäi enemmän aikaa. Ei vaan oo jaksanu ja ehtiny, nyt onneksi alko kesäloma!

Eli jotai pientä on tapahtunu, strömppäturbo vene olis muutamaa pientä hommaa vaille koeajokunnos. Tai ainaki näin toivon, tuli sellane pikku kämmi tehtyä ku koekäytin venettä pihas.
 Hienosti lähti käyntii ja kaikki tuntu toimivan, paitsi öljynpainemittari josta hajos anturi viimekesänä. No enhän mä sitä muistanu, että mittari on vaihdettu ja pitäs nyt toimia, samalla hiipi karmiva ajatus mieleen...
Käytinpä siinä sitte konetta pari minuuttia ilman öljyjä  :facepalm:

Aiva sama, lisäsin öljyt ja koitin uudestaa, paineet ainaki oli lämpösenä tyhjäkäynnillä hyvät, mut eiköhä sitä damagee tullu. Tuo kiinanturbo eniten mietityttää. No kyllä mä silti meinaan koeajolla käydä :D







Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #21 : 09.07.2021, 19:04:35 »
Koeajo suoritettu, öljynpaine tyhjäkäynnillä 2bar, kierroksilla 4-5bar eikä turbokaa räjähtäny.

Vauhtia 47kn 4800rpm, vieläkää ei kierrä tappiin. Täyskaasulla ahdot nousi 1,2bar  ;D Tälle pitäs jotai tehdä, jos vaa laittas välijäähdyttimen ja pitäs hauskaa niin kauan ku sitä kestää  :)

Ei pahemmin tullu säädeltyä strömppä eikä venettä muutenkaa, vois vielä jokunen solmu irrota vauhtia. 2500rpm asti laama, mut sitte ampuu.

https://youtu.be/5sviGuqOaVQ

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #22 : 11.07.2021, 18:22:42 »
Tämä on hieno projekti. Välillä käynyt mielessä laittaa omaan Marinoon kasin tilalle tuo tallissa lymyilevä turbovinokas. ::)

Laita lisempää kuvia. :)

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #23 : 14.07.2021, 00:15:41 »
Kyllä turbovenees vaa on oma viehätyksensä, v8 tilalle saa olla voimakas vinokone, mut onhan se mahdollista!

No joo, tänää vähä säätelin ja fiksailin. Tulpat oli valkoset viime kokeilun jälkee, joten nostin vähä neulaa ylemmäs. Dp liitoksen laippa väänty hitsaukses, hioin suoraks ja piti tehä kuparista tiiviste välii, että kiristyy. Max sytkäennakko on varmaa 15 tällähetkellä, siihen en koskenu viä. Ahdot karkas viimereissulla 1,2bar asti joten pikkumuutoksia ja kellon vartta pidensin jos sais laskee.
Koeajo oliki sit ekas keraa kahdella ihmisellä, ei aluks meinannu millää lähtee plaanii, mutta tais johtua ahvenvidasta potkuris. No lopuiks ku lähti nii rupes vuotaa selvästi pakopuolelta. No koitettii silti, kakspäällä 83kmh ja ahdot ei noussu yli 0,5bar (osasyy varmaa vuoto) no ei menny kauaa ku puolet turbon tiivisteestä lähti kävelee  ;D No sitte se vikapaikks tosiaa selvis, turbo oli 1 mutterin varas kii. No olisha tuo pitäny tajuta kiristää välillä, mutta eipä oo iso vika.
Seuraavaks turbo irti ja tiivistettä odotelles täytyy portata tuo hukkaportin reikä. 
Välijäähdytin tulee kans, olikoha ivecon egr jäähdytin. Eli ilma/vesi jäähdytin, sellane näppärä rst pötkö. Uskoisin ettei tuo ahdista pahemmin, teho pitäs riittää. Pohjasta vaan kaapparilla vesikierto jäähyy eli ei pumppuja tms ylimäärästä.

Strömppä vaatii huoltoo/modausta ku näytti vähä siltä et olis kussu bensaa pikkuse.

Eiköhän se tästä, eka vuosi kulki 50kmh, toka 65kmh ja tänävuonna 85 menty. Lopullinen tavote olis se 100kmh mut jos tänävuonna tulis edes se 92.6kmh eli 50 solmua  :)

Muokkaus: Ai nii pari kuvaa!









« Viimeksi muokattu: 14.07.2021, 02:42:57 kirjoittanut juhal »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #24 : 14.07.2021, 11:24:28 »
No sitte se vikapaikks tosiaa selvis, turbo oli 1 mutterin varas kii.

Hyvä ettei lentänyt koko solmu jordaniaan, olis siinä ollut ukoilla ihmettely... "turbo putos mereen/järveen".  :o

Aika hauska laitos tämä kyllä, meikäläistä saattais jo pelottaa kyydissä noissakin vauhdeissa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #25 : 30.07.2021, 22:52:31 »
Pientä sepittelyä taas.
Ilma/vesi välijäähdytin (iveco egr cooleri) asennettu väliaikasesti testimieles, nippusiteillä kii  ;D Vesikierto on ilman pumppua vaan kaapparilla kavitaatiolevystä. Kaapparin ja peräpeilin läpiviennin väsäsin, en viittiny puikolla ruveta ohkasta hitsaa nii juotin hopealla.









Strömppä yllättäen vuoti akselin juuresta bensaa, akseli ainaki vähä kulunu ja tiivisteet varmaan entiset. Korjaussarja lähti tilaukseen kg:lta. Kuulin tos vinkin kans tämän ongelman helpottamiseks niin pakkohan se oli koittaa. Eli ahtopaine menee nyt pienistä reijistä akselille molemmin puolin. Kaasarin rungos sopivasti tollanen syvennys, porasin reiät akselille, toiselle puolelle piti veistellä pieni kanava. Tuo magneettiventtili ei oo ollu käytös ollenkaa niin tukin sen reiät ja laitoin nipan tilalle, porasin nipan juuresta kolon läpi syvennykseen. Ei muuten kussu enää bensaa.



Turbon käytin kans irti kun muutenki jo ittellänsä lähti. Hukkaportin reikä oli 14mm, suurensin sen 24mm, jospa sillä ahdot pysyis kuris.




No testiajolla loppuputulokses ei mitää maatamullistavaa. Välijäähys kiersi vesi oikeen kunnon paineella, täytyy tosta kaapparista vetää pala pois, riittäs vissii et tasanen putkenpää vain. Ahdot pysy 0,5bar ja vauhtia 44.4kn eli noin 82kmh.  Kaasupohjas lievästi kierrokset seilas
, ehkä meni kohon säädöt pieleen? Ei kyllä sinänsä yllätä, mut tuntus aika raakasti ahdistavan tuo jäähy. Pitää katella mittari turbon puolelle tai sit koitan lyödä putken väliin. Sinänsä huono, että joka koeajolla liian monta muutosta.

Mikähän muuten olis oikee kohon säätöarvo? Volvoon vissii 11mm ja 15mm ja saabiin 13mm ja 17mm. Riippuu kaiketi kaasarin asennosta?

Ei muuta ku lisää säätöä ja kohti uusia pettymyksiä  ;D

« Viimeksi muokattu: 30.07.2021, 23:03:00 kirjoittanut juhal »

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #26 : 12.08.2021, 23:13:44 »
Lisää testiä, säätöä ja uusia vikoja.

Jokunen aika sitte vaihdoin uudet tulpat kun oli viä vaparikoneen tulpat konees. Vähä kohoa säätelin ja kävin kokeilees, 2000rpm yli rupes yskimään. En oikeen saanu selkoa mistä tuo johtuis.

No kohon säädin sitte 17mm, ja taas testiä. Yski vähemmän, vähä jotain käyntihäikkää vieki.  Koeajon jälkee kaasaris oli vesihelmiä... Cooleri vuotaa, vai voisko toi kondensoida niin kovaa?



Pakosarja on huono ja säädöt pieles. Liekkö siitä johtui pakosarjaan punotus  ;D



En oo varma haluanko edes tiedää pakolämpöjä tai paineita, tieto lisää tuskaa. No lopputulos oli kuitenki 89kmh ja 4600rpm  . Potkurin luistokin oli vaan 16% eli jotain hyvääki täs on!

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #27 : 11.09.2021, 00:59:53 »
Keskiviikkona oli taas hetki aikaa perehtyä tähän.
 Kaasariin tuli korjaussarja KG:lta, kävin kaasarin läpi ja vaihdoin vakio b21 neulan takas päästä ohennettuna ohkasemmaksi kun tuo AT:n neula. Huomasin purkuvaihees, että kohokammion pohjalla oli liejua. Jäähyn jälkeen tulee niin paljo kondenssivettä ja näköjään päässy kohokammioon asti.
Coolerin kaasarin puoleiseen päähän koitin porata 1,5mm reiän alimpaan kohtaan, jos enimmät vedet tulis siitä vuotavan ahtoilman mukana.

Ja sitte testiä:
https://youtu.be/b5Qb3pe9zp0

Ainavain jatkuu vika, videopätkäs kuuleeki hyvin tuon yskän. Meni vaan kokoajan huonommaksi mitä enemmän ajoi.

Muuta en enää keksiny niin vene ylös, suora putki coolerin tilalle ja tulppien värin tutkimista. Vene takas veteen ja testiä. Ei käynnisty, yrittää ja yskii, ajattelin että samasta ongelmasta johtuvaa. Prkl... 3-4 tulpanjohdot meni kiireellä laittaes ristiin  ;D

No Perjantaina sitte vene odotti valmiina, cooleri ohitettuna. Keli oli niin hieno, että oli pakko töistä ottaa pikku varaslähtö. Vene veteen, vähä lämmittelyajoa, muutaman kerran ehkä yskäsi. Kaasu pohjaan ja menoks, ei muuten yski eikä nyi! Jes!! Yksinkertanenki oli vika.

Jotain hyvää niin tottakai jotain huonoa mahtuu mukaan, parin testivedon jälkeen huomasin, että venehän lainehtii vettä  :buck2:  Vauhdilla rantaan ja vene ylös, joustaa yhdestä kohtaa liikaa ja vaneri lähti rungosta irti. Akselin läpiviennin kohdalle tuli pieni repeämä mistä vuoti, tai no on tuo vissiin jo ollu viimeset 5 ajokertaa ja pahentunu vain, mutta nyt vasta selvis. Tietääpähän mitä enstalvena tekee  ;D

Speedtracker oli taskus nauhottamas ja hymy palas takas kasvoille ku katto huiput. Kierrokset kävi vasta n.5000rpm paikkeilla, joten varaaki vois vähä olla viä. Nyt taas on motivaatiota jatkaa. On se aiva hauska harrastus!





52.3 solmua, eli n 97km/h.





Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #28 : 11.09.2021, 12:45:52 »
Ihan pieni filosofinen kulma:

Itse tehty vene, ei korttia, ei katsastusta, ei nopeusrajoituksia, ei veroja. Vapaasti viritellen, laski laulellen vesiä.

Koitapa sama autolla. Sakkoa ja kakkua ja veroja tulis ihan helvetisti.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #29 : 11.09.2021, 19:58:01 »
Juuri näin! Aika vapaata puuhaa, vähä tuo trafi nykyään häiritsee, mutta sen kans pärjää. Näillä ihan lähivesillä on 2 nopeusrajoituskylttiä joista kumpikaan ei oo lainvoimanen  :D

Eiköhän ne tätäki keksi pian verottaa, täytyy yrittää nauttia joka hetkestä sitä odotelles!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron