Proturbo  Autodiagnoosi

Äänestys

Tehdäänkö tästä...

GLT
107 (62.9%)
GLE
32 (18.8%)
muu, mikä
31 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 165

240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu

  • 404 Vastauksia
  • 175072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #390 : 08.08.2022, 15:40:13 »
Nyt kun "näyttelyauto" on ajokunnossa niin päätin pyörähtää Hämeenlinnassa VRCF kesämiitissä (oman mummoni kanssa).
Tämä oli ensimmäinen kerta kun kävin näyttämässä autoa foorumin järjestämässä tapahtumassa kiitos järjestäjille O0
Useampi silmäpari kävi autoa katsomassa eli taisi kiinnostaa :)
Radalle oli mukava päästä kurvailemaan, renkaista ei irronnut pito mutkassa vaikka kickdownilla polkaisin pienempää päälle :buck2:
Auto kesti koko matkan ilman mitään ongelmia tai vikoja, ehkä pitäisi luottaa omiin mekaanikon taitoihin enemmän.


Uudet rekisterikilvet saapuivat, hinta oli 15€ parille.




« Viimeksi muokattu: 27.11.2023, 03:31:59 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #391 : 08.08.2022, 16:49:43 »
Kyllähän tämä kiinnostaa ja oli mukava nähdä tämä livenä, höpöttelemässäkin kävin.

Viimeistelytaso oikein hyvä, iso hatunnosto siitä.

Jotkut kivemmat vanteet sä tuohon tartteisit, omasta mielestäni. Mutta EI mitään massatinoja kuten vaikka Oceaneita  ;D

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #392 : 08.08.2022, 16:56:31 »
15" peltivanteet ja S60 tai S80 pölärit. :D

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #393 : 08.08.2022, 19:17:20 »
Jotkut kivemmat vanteet sä tuohon tartteisit, omasta mielestäni. Mutta EI mitään massatinoja kuten vaikka Oceaneita  ;D
Eikös sulla oo Multi-X:iä vielä hyllytuotteena?  :juhau:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #394 : 08.08.2022, 19:52:38 »
Eikös sulla oo Multi-X:iä vielä hyllytuotteena?  :juhau:

Kerkesin myydä ylimääräiset, theicy240 alta ei kehtaa ottaa  :D

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #395 : 08.08.2022, 20:04:40 »
Joo vanteiden vaihto ja madaltaminen on asialistalla. Nämä vanteet ja renkaat oli heti käytettävissä niin että pääsin edes autolla ajamaan.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #396 : 08.08.2022, 21:09:46 »
Instagramissa on Svartbag nimimerkillä samat GT vanteet projektina. Hienot on mun mielestä jo vakiokoossakin, mutta voi pojat...  :P





240 -86 @buildingbrick240

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #397 : 22.08.2022, 19:32:41 »
Perän ulina alkoi sen verran huolestuttamaan, että päätin vilkaista miten siellä menee.


Lyhyesti; laipan mutteria ei oltu kiristetty tarpeeksi ja laakereiden välillä oleva "esijänniteholkki" ei ollut painunut kasaan ollenkaan -> laakerivälys jäi liian suureksi.
Kävin hakemassa sinisesen tiskiltä uuden holkin varmistaakseni asian, kuvassa oikean puoleinen on uusi.
Nyt on pinion oikeammissa välyksissä, tosin pienen ja ison hammasrattaan väliin jäi vielä säätämisen varaa.
Ja tuon holkin hinta oli noussut 70% viidessä vuodessa :D nyt hinta oli 17.55€.


Laipan boorissa huomasin kaksi nirhaumaa, hion ne tasaisiksi, josko nuokin estivät mutterin kunnollisen kiristymisen.
Takimmaisen kardaanin etummainen ristinivel on uusi ja täristi hieman kun vauhtia oli yli 100km/h.
Nyt ruuvipenkissä koputtelin laakerikuppeja edes takaisin, kun aiemmin toinen sokka istui hieman huonosti urassaan.
Nivel taisi keskittyä nyt paremmin, kun ajossa ei täristänyt enää yhtään,
perä ulisee vielä hieman, mutta perämurikan shimmilevyjen vaihto on niin iso operaatio, että olkoot :D


Ebaysta tilasin uudet Boschin suuttimet, hinta oli melko sopiva 113€+postikulut neljälle suuttimelle.
Vaikka olen vain pari kertaa tankannut suuttimien vaihdon jälkeen, on polttoaineen kulutus laskenut selvästi.
Myös tehoa tuntuu olevan hippusen enemmän.
Eli paras päivitys K-Jet koneeseen on vaihtaa suuttimet :juhau:


Moottoriin olen vaihtanut öljyt nyt kahdesti ja suodattimen kerran. Tällä hetkellä öljyinä on Valvoline VR1 20W-50.

Akkua paikallaan pitämään hommasin housujen vyön 8)






Hattuhyllylle ostin uudet Pioneerin TS-44 kaiuttimet, juuri sopivan retrohenkiset.


Takalasin verhon laitoin myös paikoilleen.


Ebaysta nappasin tämmöisen Pioneerin KEH-6101B soittimen, hintaa 99€.
Jostakin liikkeestä Italiasta näytekappale, eli ei koskaan asennettu, toisin sanoen uusi soitin.


Kaikki toimii ja c-kasetit pyörii :P


Alkukesästä ostin ihan naapurustosta Volvon Aries vanteet, Autoglymin Magmalla näistäkin tuli kuin uudenveroiset.
Yksi keskilätkä puuttui, mutta onneksi Skandixilta sai tilattua uuden.




Eivät nämä mitkään Volvon tyylikkäimät vanteet ole, mutta mielestäni paremman näköiset kuin edelliset GT vanteet.
Ja kun vannekoko muuttui neljästätoista viiteentoista, nousi auto entistä korkeammalle :D
« Viimeksi muokattu: 25.11.2023, 05:16:14 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #398 : 30.04.2023, 18:50:20 »
Talvi on takanapäin ja rakentelu/ajokausi voi alkaa. Erinäisiä hankintoja on tullut tehtyä ja muutamia uusia osia asennettu paikoilleen.

Tuntui että talvi ei ottanut laantuakseen ja malttamattomana pääsiäisenä kävin tekemässä lumitöitä, että saisin auton pois talvipaikaltaan.
Sitten lämpötilat nousivat ja lumet sulivat melko nopeasti pois ennen kuin kerkesin autoa siirtämään :P
Autoa suojaamassa on ollut Bilteman autopeite, materiaali on pehmoista/monikerroksista ja hinta 42,90€ on oikein huokea, suosittelen.
Kone hörähti käyntiin kolmannella starttauksella ja sitten kävi kuin olisi eilen parkkeerattu ;)


Kesä mittaan hammastanko alkoi vuotamaan yhä pahemmin ATF:ää. Jo syksyllä ostin tiivistesarjan, mutta nyt otin työkseni vaihtaa tiivisteet.
Hammastangon kumit olivat täynnä (ei nyt ihan) ATF:ää ja siellähän ei saisi olla nestettä ollenkaan, eli ihan solkenaan vuotanut läpi.


Itse hammastangossa/männässä(?) oli melko pahaa pinttymää muutamassa kohtaa.
Tainnut tämän hammastangon edellinen auto seistä jonkun aikaa ja siten aiheuttanut nämä jäljet.


Kaikista stressaavinta oli vaihtaa näitä teflontiivisteitä.
Ne joustavat hyvin vähän ja niiden kanssa saa olla todella varovainen kun niitä yrittää laittaa paikoilleen.
Ohjaus tuntui parantuvan hieman tiivisteiden vaihdon myötä.
Hammastanko ei ole ainakaan vielä vuotanut, mutta nyt näyttää siltä että pumppu/säiliö vuotaa.
Motonet myy oikeanlaista pumppua hintaan 189€ 140€ pantilla eli se menee jossain kohtaa vaihtoon.


Paineenvaraajan vaihdoin uuteen kun vanhasta oli kalvo hajalla ja oli vuotanut bensiiniä takapään ruuvista.


Uuden ostin Skandixilta hintaan 202,37€.
Skandixin numerolla 1029873 Volvon numerolla 462547 ja Bosch 0 438170 001.


Ja asennettuna, tyhjäkäynti tasaantui vaihdon myötä.


Torista bongasin Lesjöforsin madallusjouset hintaan 150€, uudet vastaavat saa hintaan ~200€+postit.
Oli myyjän mukaan kerran asennettu paikoilleen, mutta ei ollut riittävä madallus heille.


Etuvilkun/parkin linssit vaihtuneet kirkkaisiin.


Heitin "uudet" jouset sellaisenaan paikoilleen, näiden pitäisi pudottaa 40mm.


Tässä lähtökohta, alla siis vakiojouset. Edessä ja takana pituus maasta kaaren yläreunaan oli 68cm (etupenkit eivät ole paikoillaan).


Hottentotti stance, etupää vaihdettu.


Lopputulos, etupäässä mitta 63cm ja takana 61,5cm. [KUVA]


Muokkasin takavaloja hieman, linkin kuvassa vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen parkit päällä.
Tätä varten ostin Skandixilta lampunpidikkeet (1372043) johon käy 21/5W polttimo.
Nyt siis parkit (5W) ovat uloimmissa ja sisimmissä ruuduissa, jarruvalot (21W) palavat sisimmissä ja keskimmäisissä ruuduissa.
Halusin lisätä jarruvalotehoa kun tässä autossa ei ole (eikä tule) keskimmäistä jarruvaloa.
Lisäksi en pitänyt siitä miltä takapää näytti valot päällä vanhalla järjestelyllä :D

Vasemmalta oikealla -> pelkästään parkit, parkit + jarru, pelkästään jarru


Aika sopiva tämä madallus :)






Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: 22.11.2023, 21:40:36 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #399 : 14.05.2023, 23:11:41 »
tori.fi:ssä oli myynnissä ehjät beiget ovien romulokerot ja kerkesin ne nappaamaan itselleni 8)
Oikeanpuolen lokerossa on noin 3cm halkeama, mutta sitä tuskin edes huomaa.


Siinä on monta eri beigen sävyä :D


Tilasin lseat.com:sta uudet aitoa nahkaa olevat penkinpäälliset.
Hintaa oli ostohetkellä etupenkeille (kumpikin) $389 ja samanverran $389 takapenkille.
Suomen tullimiehelle piti tipata noin 300€ että sain päälliset sieltä eteenpäin.


Istuvuus on erinomainen ja sävykin on sopiva, vaikka on heidän "yleismallinen" beige sävy.
Nämä etupenkkien päälliset on tarkoitettu 1986 ja uudemmille penkeille,
joissa selkänojan pehmuste on hieman erimallinen kuin näissä minun vanhemman mallisissa pehmusteissa.
Siksi jouduinkin lisäämään selkänojan yläosaan hieman vaahtomuovia, ettei päällinen jää rumasti "pussille".




Penkeissä on vielä ryppyjä, osa tullut kuljetuksen aikana pakkauksessa ollessaan.
Toivottavasti asettuvat kesän auringon alla.


Penkit saivat kunnollisen ehostuksen, kuten alla olevien muoviosien uudelleen maalauksen.
Lisäksi korjasin toisen etupenkin ristiseläntuen säädön ja toisesta istuinosan "jousituksen".
Pehmusteita sai korjata kummastakin etupenkistä, halkeamiin laitoin Bison Tix liimaa ja päälle paloja farkkukangasta tukemaan.


« Viimeksi muokattu: 22.11.2023, 05:19:11 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #400 : 05.08.2023, 20:54:43 »
Minttu katsastettu 14.7., ainut huomautus oli hieman korkea happiarvo, mutta sallituissa rajoissa.
Ykkössylinterin suuttimen o-renkaat olivat rikki ja veti sieltä välistä ilmaa, nyt ehjät o-renkaat paikoillaan.
Uuden ohjaustehostimen pumpun tilasin Skruvat:lta hintaan 143,22€. Hihnapyörän laippa piti ottaa vanhasta pumpusta.
(kannattaa hommata oikea työkalu asennukseen :idiot2:)
Vanha pumppu laski solkenaan nestettä pihalle.
Reilun kuukauden ajelin kokonaan ilman tehostusta, ei se järin raskasta ollut veivata tuota rattia :D


Lasinpesurin pumpun vaihdoin uuteen, kuten ot pumppu, tämäkin valskasi nesteet läpi.
Uusi pumppu Motonetista alkuperäisillä tappiliittimillä (12-1250) hintaan 14,90€.
Sama mutta laattaliittimillä olisi ollut 9,99€, valitsin alkuperäislookin.
Ensimmäisen kerran kun käytin uutta pumppua, poltti se sulakkeen, kun kerkesi hetken pyöriä tyhjänä ennen kuin imi nesteet sisäänsä.
Laitoin varulta 5A isomman sulakkeen kuin aiemmin.


Etuturvavöiden painikkeet olivat melko kulahtaneet, joten maalasin kerroksen punaista ehostamaan niitä.
Ennen


15€ sammutin tuomaan hieman mielenrauhaa. Kiinnikkeet hitsattu sivupaneelin taakse koriin.


Uudet renkaat, 740:ssä on Dunlopit joten samalla linjalla jatketaan.
Dunlop SP Sport FastResponse 195/65R15.


Lokasuojien alareunan vihreä siivu on häirinnyt jo pitkän, mutta nyt sain maalattua ne :juhau:
Ennen, jälkeen.


Konepellin oikea takareuna on törröttänyt sekin pitkään.
Saranan pultinreikiä piti hieman avartaa että konepeltiä sai enempi alaspäin.


Tämmöisiä pikkujuttuja on paljon ja useimmat niistä on jäänytkin raportoimatta :P


Konehuone oli tooosi likainen ::)
Nyt se on pesty ja vahattu.


Vielä taiteelliset otokset loppuun.
Pakkohan tämä oli ostaa kun näin myynnissä :D




Kaksi kuvaa kesäkuulta kun syreenit olivat täydessä kukassa.




Ja sitten tältä päivältä pestynä ja vahattuna, valmiina huomiseen Forssan Pick-Nick:iin.






« Viimeksi muokattu: 22.11.2023, 01:30:55 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #401 : 05.08.2023, 21:09:07 »
Seitensatasessa törötti tuo konepellin takareuna, niin sarana väljä, tuossa sama vika? Tilasin sinseltä molemmat uudet.  :P

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #402 : 07.08.2023, 12:32:16 »
Forssasta selvitty, auto toimi moitteettomasti ja pellin alla kävi jatkuvasti porukkaa ihmettelemässä :)
Rompetorilta nappasin Roxetten c-kasetin rekvisiitaksi 8)


Seitensatasessa törötti tuo konepellin takareuna, niin sarana väljä, tuossa sama vika? Tilasin sinseltä molemmat uudet.  :P
Tässä autossa on konepelti, lokasuoja ja ehkä saranakin eri autoista, vaatii hieman säätöä :D
« Viimeksi muokattu: 22.11.2023, 00:47:56 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #403 : 11.09.2023, 15:08:17 »
Kerran olen polttoainetankin ottanut täyteen vain huomatakseni, että tankin ja täyttöputken liitos ei pidä. Lesoilu kuva 8)
Tämä pakoputkiklemmarista itsetehty kiinnitys ei sitten toiminut toivotulla tavalla :(


Onneksi uusia alkuperäisiä kiinnikkeitä saa vielä, klemmari nro. 1254606 ja sille kaveriksi uusi o-rengas nro. 949282


En ole vielä tankannut täyteen, mutta liitos on nyt huomattavasti tiiviimpi kuin aiemmin.


Öljyt + suodatin vaihdettu. Öljyssä ei nyt näkynyt metallia tai muutakaan kiiltävää, eiköhän sisäänajo ole suoritettu.


Perän ulina kävi sen verran hermoille että repäsin koko akselin irti.




Kävi ilmi, että kun isäni oli vaihtanut poskilaakerit, laittoi hän vahingossa kummatkin shimmilevyt samalle puolelle.
Kävin ostamassa Kärkkäiseltä ulosvetäjän ja sillä sain laakerit ehjänä irti.
Hieman tuota työkalua piti hioa, että se otti alapuolelta laakerin sisäkehään kiinni.
Varaosa-auton perää käytin vertailuna ja siinä oli silminnähden kaksi eripaksuista shimmilevyä.
Laitoin sitten tämän auton perään shimmit samoin kuin siinä oli, muistaakseni paksumpi vasemmalle puolelle.


Ihan normaalia hammaskosketuksen tarkastelua puuliiterissä :D


Nyt oli välykset spekseissä, aiemmin heitti mittakello niin monta kierrosta ympäri, että en edes tarkkaan mitannut :idiot2:


Siinä kun perä oli irti, niin hioin ruosteet ja korin maalauksesta tulleet ylimaalaukset pois ja vetäisin kerroksen uutta maalia.





« Viimeksi muokattu: 21.11.2023, 22:18:56 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #404 : 18.09.2023, 22:28:12 »
Oli niin hieno keli ja pihalla eilen pesty ja (pika)vahattu Volvo, että otin muutamat kuvat *W->










« Viimeksi muokattu: 21.11.2023, 21:51:59 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron