Ateho  Elekma

D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?

  • 37 Vastauksia
  • 16885 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #30 : 28.05.2021, 11:09:04 »
Essential-huolto on lähinnä öljynvaihto ja muut kohteet tarkastuslistan mukaan:
https://bilia.fi/fi/huoltopalvelut/volvo-essential-huolto/
Ja ohjelmistopäivitykset jos joku yksikkö niitä tarvitsee..

OK. Varmaan ihan asiallinen homma.

Mutta edelleen ihmettelen mitä ohjelmistopäivityksiä tarvitsee kymmenen vuotta vanha, vuosimallin 2011 V70 D3-moottorinen Volvo?

Ja toisinpäin - jos näitä "päivityksiä" ei tehdä eikä autoa viedä Essentialiin tai vastaavaan, niin räjähtääkö Volvo niille sijoilleen tai vähän myöhemmin?

Tiedonjano on suuri.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #31 : 28.05.2021, 11:34:03 »
Merkkiliikkeessä autoa huolletaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Se on turvallinen vaihtoehto, mutta ei mikään tae paremmasta onnesta. Sinisen leiman hankkimista olennaisempaa on ymmärtää, että auto tarvitsee säännöllistä huoltoa. Huollot pitää tehdä suunnilleen ajallaan sekä oikeilla voiteluaineilla, varaosilla ja työmenetelmin. Tällä perusajatuksella pärjää pitkälle. Huoltokirja on kiva seuraavalle omistajalle, itse sillä ei varsinaisesti tee mitään.

10 vuotta vanhoihin autoihin ei tule enää liiemmälti ohjelmistopäivityksiä. Jos havaitaan turvallisuuteen vaikuttava ohjelmistovirhe, siitä tulee erillinen takaisinkutsu -kamppanja, jossa ohjelmistot päivitetään. Sitten on niitä kummallisuuksia, kuten 2007-2011 vuosimallien webastot, jotka pysähtyvät 800 käyttötunnin kohdalle. Tähän tiedossa olevaan ongelmaan Volvo ei ole tuonut uutta ohjelmistoa. Volvon vaihtoehto on vaihtaa uusi ohjainlaite runsaalla 500 eurolla. Toki ollaan taas turvallisella puolen, mutta ehkä vähän tarpeettoman suurin kustannuksin saavutettuun hyötyyn nähden. Sen sijaan jotkut pienemmät pajat ovat keksineet, miten laskurin voi nollata.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #32 : 28.05.2021, 11:57:50 »
Mulle tuli yli 10v autoon monta päivitystä, ja mitä uudempi auto sen enemmän siellä softia jotka voi saada päivityksiä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #33 : 28.05.2021, 13:43:42 »
Mulle tuli yli 10v autoon monta päivitystä
Huomasitko eron auton käyttäytymisessä tai tuliko uusia ominaisuuksia?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #34 : 28.05.2021, 13:56:46 »
Huomasitko eron auton käyttäytymisessä tai tuliko uusia ominaisuuksia?

Neutral control lähti kysymättä pois ja hyvä niin, samoin sen aikainen tuntematon virisofta taisi poistua. Auto tuntui kiihdytyksessä kaupungissa kevyemmältä. Tästä on yli 5v aikaa ainakin, autohan on nyt 18v. Viimeisen kerran kun olen käynyt sinisellä ei ollut yhtään uutta päivitystä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #35 : 28.05.2021, 13:57:36 »
Oma essential huolto tällä viikolla Espoossa maksoi 169e.

Mitä tuo 169 € sisältää? Työn? Vai työn ja öljyt + suodattimet?
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #36 : 28.05.2021, 13:58:39 »
Mitä tuo 169 € sisältää? Työn? Vai työn ja öljyt + suodattimet?

Työn, öljyt, öljynsuodattimen, ei muita suotimia. Softat ja vianetsintä se iso juttu imho
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvo v70 legend

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi xc60 vm2010 ja s80 vm2008
Vs: D3/D4 tee-itse huollot - onnistuuko?
« Vastaus #37 : 28.05.2021, 15:59:21 »
Merkkiliikkeessä autoa huolletaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Se on turvallinen vaihtoehto, mutta ei mikään tae paremmasta onnesta. Sinisen leiman hankkimista olennaisempaa on ymmärtää, että auto tarvitsee säännöllistä huoltoa. Huollot pitää tehdä suunnilleen ajallaan sekä oikeilla voiteluaineilla, varaosilla ja työmenetelmin. Tällä perusajatuksella pärjää pitkälle. Huoltokirja on kiva seuraavalle omistajalle, itse sillä ei varsinaisesti tee mitään.

10 vuotta vanhoihin autoihin ei tule enää liiemmälti ohjelmistopäivityksiä. Jos havaitaan turvallisuuteen vaikuttava ohjelmistovirhe, siitä tulee erillinen takaisinkutsu -kamppanja, jossa ohjelmistot päivitetään. Sitten on niitä kummallisuuksia, kuten 2007-2011 vuosimallien webastot, jotka pysähtyvät 800 käyttötunnin kohdalle. Tähän tiedossa olevaan ongelmaan Volvo ei ole tuonut uutta ohjelmistoa. Volvon vaihtoehto on vaihtaa uusi ohjainlaite runsaalla 500 eurolla. Toki ollaan taas turvallisella puolen, mutta ehkä vähän tarpeettoman suurin kustannuksin saavutettuun hyötyyn nähden. Sen sijaan jotkut pienemmät pajat ovat keksineet, miten laskurin voi nollata.


Iisalmen volvolla nollaavat tuon Webaston 800h laskurin.

 

Elekma  Autoracing