Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 760 16v Turbo

  • 36 Vastauksia
  • 15683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #15 : 05.12.2021, 19:48:49 »
Moottori saatu takaisin koneistamolta ja kasaus on hyvässä vauhdissa.
Neljä pakoventtiiliä oli kierossa, muuten ei mitään ihmeempiä.

Yllättävän paljon menee aikaa kun mittasin ja kirjasin kaikki välykset ylös ja viilasin männänrenkaat. Ei onneksi ole kyllä kiirekkään, niin sopivan terapeuttista hommaa työkiireiden katkaisemiseksi.



Mittalaitteen kalibrointi



Ylempiin renkaisiin ei tarvinnut koskea, mutta alemmista pikkusen hivasin pois.



Päittäisvälys 0.12mm



Rakotulkki kammen ja veivin väliin kiristäessä niin ei tule liuskoihin jälkiä kun veivi kiertyy.



Palotilojen mittailua. Wisecon ilmoittama 18cc piti paikkansa.



Takomoottorin litistykseksi tuli ihan makea 8.7:1



Uuden kiilauran tein hihnapyörään.



Välikansi nippuun 5188 Loctitellä.
Uudet vakio kannenpultit ja Elringin tiiviste liimattuna copper gasketilla.



Nokkien vellausta. YKK Pako 1.7mm ja imu 1mm.





Jatkuu ensi jaksossa.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille toivoo mikke.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #16 : 19.12.2021, 19:42:49 »
Jo edellisellä moottorilla oli vaivana moottorin kierrostiedon häviäminen startatessa.
Nyt mittailin vakioanturin ilmaraon vauhtipyörän triggeriin ja se oli noin 1.3mm. Hion anturin kiinnikettä matalemmaksi ja sain ilmaraon pienennettyä 0.8-0.85mm väliin.

Moottorin johtosarjasta pitää vielä ottaa vr anturin johto hieman etäämmälle puolien yms syöttöjohdoista.

Kun loota vielä oli irti niin oli helppo sovittaa valmiiksi erilainen anturi telineeseen. Fordin nokka-anturina toiminut vr sopi hyvin pienin muutoksin volvon telineeseen.
9.5mm paksulla holkilla anturin ja telineen välissä ilmarako on noin 0.8mm.
Tällä kokeilen sitten jos edellämainitut toimenpiteet ei auta kierrostiedon hukkumiseen startatessa. Kierroksilla ei ollut ongelmaa.

Anturista pikku lastu pois.









Sähkösarjan muokkaus vielä niin pääsisi kokeilemaan ensisavuja uudella moottorilla.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #17 : 23.12.2021, 17:12:25 »
Siirsin vr-anturin johdon kulkemaan eri reittiä ja kasailin loput osat moottorin ympärille.
Tulpat pois ja sahailemaan öljynpainetta.

Yhdistin läppärin ecuun ja heti kun avaimesta väänsi, niin koko laite sekosi ja näytti blue screeniä. Hienoa, ajattelin.
Kun sain uudestaan yhteyden ecuun niin vaihdoin ignition input capturen rising edgestä -> falling edgeen ja sitten alkoi homma toimia.
Hyvin ja tasaisesti tuli kierrostieto sekä öljynpaine nousi heti.

Ruuvasin tulpat paikalleen ja kokeilin käyntiin. Käynnistyi heti eikä ollut mitään ylimääräisiä ääni tai vuotoja.
Käytin moottorin lämpöseksi ja vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen.

Ignition input capturen vaihtamisen takia tarkistin vielä sytytyksen nollakohdan strobolla ja se oli oikein. Megan toothloggerissakin näkyi vain yksi puuttuva hammas eli toimii oikein.



Sitten dynoon.





Ihan kivasti tuntuu toimivan tämäkin versio moottorista.
1.6bar huipputehoa oli 383hv 590nm.
1.8bar ekalla vedolla tuli 397hv 648nm, mutta jännite laski vedon aikana ja kun kävin tutkimassa syytä, niin toinen kiilahihna oli kääntyt väärinpäin.

Pitää tutkia pyhien jälkeen tuota lisää ja jatkaa säätöä. Mappi toki ei salli kuin 2bar ahtoa, mutta eiköhän siellä ennakolla oo vähän reserviä vielä.
Tankissa edelleen 98 bensaa.






« Viimeksi muokattu: 24.12.2021, 17:03:18 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Lähtis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #18 : 23.12.2021, 18:44:26 »
Aika kivasti se antaa vääntöjä  :)
242 B21ET -83 updating--->M50BXX+holset
740 B230F GLE -90
BMW 320i M50B25+holset -86
BMW 535i M60B40 -89

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #19 : 24.12.2021, 00:03:54 »
Juu vähän meinaa olla julma vääntö noin pieneksi moottoriksi.
Olisko tuo nyt sitä Holsetin raivoa.  :)

https://youtu.be/8py-d50iIeY

Siinä lyhytelokuva dynosta.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #20 : 25.12.2021, 06:55:29 »
Nyt sitten on hyvä hetki päivittää pikkuholsetti isompaan  :)
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #21 : 22.02.2022, 21:57:10 »
Holsettiin ostin #12 pakokuoren tilalle isomman, eli #16 kokoisen.
Halusin siirtää tuon hukkaportin pois pesästä ja päätin tekaista uuden pakosarjan.

















Tein vaihtelun vuoksi tuollaisen alapuolisen pakosarjan. Ensiöt 42mm ja toisiot 48mm. Putkista tuli ihan ok keskenään samanmittaiset ja nyt on portin putketkin jaettu venttiilille asti.

Ilmanputsarille piti tehä uusi putki ja koska muotoja oli sen verran eri suuntiin, ja tuo ahtoputki kiusana, niin tein sen 100mm alumiiniputkesta piecuteilla.

Ahtoputken muokkaukseen tilasin värkit ja kun saan sen tehtyä, niin laitan vielä an12 nipan huohotusletkua varten tuohon ahtimen imuun, kuten se olikin.









Tuollaisen v-band lähdön nakertelin myös ahtimeen. 3" savupiipulla mennään vielä.



Norjalaiselta volvomieheltä tilasin tähän muovista tulostetun jakopäänkotelon edellisten dynotteluiden jälkeen. Siellä on toimitus hiukan viivästynyt, mutta näinä päivinä sen pitäisi valmistua.
Olisin ostanut kotimaisen hiilikuitutuotteen, mutta sillä oli valitettavasti niin pitkä toimitusaika, että piti kehittää muu ratkaisu.

Laturin linjaaminen olisi varmaan seuraavaksi ohjelmassa. Alumiinipuslat jo siihen tein aiemmin, mutta siellä on nyt joku muu kipu. Pitää perehtyä.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2022, 09:30:38 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #22 : 16.03.2022, 20:06:06 »
Hukkaportin poistoputken vedin downpipeen niin ei mölise liikoja.





En tiedä mitä portin jousille on käynyt, mutta niistä puuttuu noin 2/3 osaa alkuperäisestä pituudesta.
Oli vielä yksi uusi turbosmartin jousi paketissa, millä portti aukeaa 1.5bar paineella, niin kokeillaan ajaa sillä.



Jakopäänkoppa saapui ja oli kyllä tosi asiallinen. Asennusohjeissa oli otettu huomioon muunmuassa kannentiivisteen paksuus.  :)









Coolerin kuumalta puolelta leikkasin kurvin irti ja käänsin sen hieman yläviistoon. Kompurakoteloon hitsasin mutkann niin ahtoputkesta tuli kivan jouhea ja omasta mielestäni visuaalisestikin hyvänlainen.







Ilmanputsarin putkeen lisäsin an12 liittimen ja vedin siihen öljynerottimesta poiston.



Öljyjä kun vaihtelin mottiin niin sieltä tuli hieman jauhoa mukana.
Tällä öljyllä siis on tehty sisäänajo dynossa.



Vaihdoin neljä kertaa uudet mineraaliöljyt ja uuden suodattimen ja kaikki suodattimet avasin. Näillä öljyillä käytin siis vain niin kauan että rasva oli noin 90c.

Ekassa suodattimessa oli muutama isompi partikkeli (~1mm x 1mm), mutta jo toisessa ei ollut kuin ehkä yksi tai kaksi pientä murua. Kolmannessa ja neljännessa ei enään mitään.
Kolmannet öljytkin oli kokolailla puhtaat, niin ilmeisesti tästä kullanhuuhdonta reissusta selvisi säikähdyksellä.

Kolmannet öljyt:



Lopuksi Amsoilit ja uusi suodatin mottiin.





Huomenna sitten pitäisi aloitella dynosäätö.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #23 : 16.03.2022, 20:59:08 »
Hienoa että vielä on näitä "kunnon" moottoreitakin joillain työnalla!  S* Kaikilla nykyään vaan tinaa kaikkipaikat täynnä  ;D

Asiallisen näköstä tekemistä kaikinpuolin. Saako udella et mistä tarkalleen tuo jakopään koppa on peräisin, pitäisikö itelle ehkä saada samanmoinen  :P

Laitahan infoo miten penkitys on menny ja mitä paperille piirtyi  O0
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #24 : 17.03.2022, 20:59:07 »
Hienoa että vielä on näitä "kunnon" moottoreitakin joillain työnalla!  S* Kaikilla nykyään vaan tinaa kaikkipaikat täynnä  ;D

Asiallisen näköstä tekemistä kaikinpuolin. Saako udella et mistä tarkalleen tuo jakopään koppa on peräisin, pitäisikö itelle ehkä saada samanmoinen  :P

Laitahan infoo miten penkitys on menny ja mitä paperille piirtyi  O0

Kopan tulosteli tälläinen yritys kuin Byneset Customs.
Hintaa jäi veroineen, tullimaksuineen ja rahteineen 697e  :)





Dynotellessa meni ihan ok. Hukkaporttiin ei löytynyt tiukempia jousia, niin en saanut ajettua yli 2bar ahdolla. Harmi.
Jäi 500hv tulematta.

463hv 632nm 2bar mottitehoa. 4200rpm täysi paine nyt, kun vanhalla pakopuolella se tuli 600rpm alempaa.
Parempi näin, niin ehkä säilyy jyvä ehjänä pidempään.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #25 : 20.03.2022, 11:45:57 »
Ahneus iski 500hv lappuja tavoitellessa ja kävin hakemassa JM Tuonnilta lisää jousia hukkaporttiin.
Nyt sai jousipaineen säädettyä 2.3bar, jolla minun laskujen mukaan olisi mennyt 500hv rikki (vapariteho noin 154hv x 3.3 = 508hv).



Koska ahdin heräsi 4000rpm luokkaa, niin nostin tehonmittauksen aloituskierrosluvun 2000rpm -> 3000rpm. Virhe.

Jarrun PID-arvoja joutuu aina välillä hienosäätämään eri autojen kesken ja nyt olisi overshoot arvo pitänyt olla pienempi. Käynnistin tehonmittauksen kun moottorissa oli noin 2000rpm, jolloin sportdevice pyytää kiihdyttämään aloituskierroksille (3000rpm), ja sen jälkeen jarrun pitäisi stabilisoida kierrokset tuohon ja pitää se siinä määrittämäni aika, eli 3 sekuntia.

Nopeudennousu ja vääntö olikin jo sen verran tukevaa tuolla uudella portin jousella, että jarru ei ehtinyt mukaan. Tuijotin läppärin näytöltä seosta ja ennakkoa ja luulin että tehonmittaus alkoi. Koska kiihtyvyys oli niin hidasta, vilkasin dynon näyttöä ja huomasin että ohjain vilkkuu punaisena ja pyytää hidastamaan.

Eli mitä tapahtui; moottori käytännössä vinkaisi aloitusnopeudesta yli ja sen jälkeen jarru meni 100% dutylle. Koska kierroksia oli jo niin paljon, ja rullien inertia iso, niin jarru ei kyennyt hidastamaan kiihtyvyyttä. Ajoin siis 100% jarrua vasten, mutta ilman että siitä jäi mitään tehokäyrää talteen.

Kun tajusin mitä tapahtuu, näin jo peilistä että pakoputkesta tulee savua kuin taikurin teltasta.

Vehkeet sammuksiin ja hetken ihmettelyn jälkeen totesin että ainakin kannentiiviste on rikki, kun koko konehuone oli glykolissa.
Ei näkynyt reikää lohkossa tai muutakaan vakavempaa, niin otin liinat irti ja pakittelin auton nosturille.



Soitin kaverin avuksi ja irroiteltiin pipo. Aika nopeasti sieltä löytyi vika 1 ja 4 pytystä, liekkirengas levinnyt.
Kaikki pultit oli kyllä kireällä.







Sylinterit tarkistin silmämääräisesti ja vaikuttaa että ei mennyt putki halki.

Kaverilta kyselin vinkkiä ja sillä on vähän tehokkaampi vastaava 16v kone, missä on cometikin mls ja arp pinnapultit, eli sellaiset taidan tähänkin laittaa.

Nukuin yön yli ja pohdin että olisko tuohon tarvinnut vielä nokat vaihtaa. Ja jos nokat laittaa, niin olisiko käyttänyt tuon kannen portattavana.

Soitin JR Tehokannen Raunolle asiasta ja oli varmaan jotain korkeampia voimia pelissä, kun sillä oli tollanen valmiiksi portattu ja huollettu kansi valmiina hyllyssä. Samaan kasaan löytyi Rintakarin hiomat nokat 10.5mm nostolla.
Hyppäsin autoon ja kävin noutamassa herkut pois kuljeksimasta.



Imu


Pako


Tässä uudessa kannessa oli vakio venttiilijouset jotka käytin puntarissa.
Punnitsin myös autossa olleen kannen jouset, joiden alkuperästä en ole ihan varma.
Sitten vielä yhdet Fordiin ostetut Catcamssin vieterit, joista sitten valitsin nämä viimeisenä mainitut.

Vakiojousi
Seetipaine 23kg
10.5mm nostolla 65kg

Nonamejousi
Seetipaine 40kg
10.5mm nostolla 96kg

Fordin Catcams
Seetipaine 34kg
10.5mm nostolla 75kg



Pitää Rintakarille soitella löytyiskö siltä nokkakorttia noista kärsistä vai joutuuko vellaamaan oman mielen mukaan.

Jännä nähdä minkälaisia tuloksia tulee uudella hatulla.  :)
« Viimeksi muokattu: 20.03.2022, 12:37:07 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #26 : 21.03.2022, 22:55:00 »
Jaahas nyt lähtee homma lapasesta sitten ihan huolella vissiin  ;D

Onko tosta portatusta kannesta olemassa jotain mittaustuloksia mistä näkis mitä se puhaltaa tolla vähän päälle kympin nostolla?

Kyllä kai tommosilla nokilla ja jos kansikin vielä normaalia parempi niin pitäis tulla se 500hv ja varmaan jo pienemmällä paineella mitä nyt sulla on käytössä.

Hyvää kerrontaa ja tätähän se virittäminen on remontoidaan aina välissä ja taas jatketaan  ::)
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #27 : 25.04.2022, 14:12:56 »
Onko tosta portatusta kannesta olemassa jotain mittaustuloksia mistä näkis mitä se puhaltaa tolla vähän päälle kympin nostolla?

Kyllä kai tommosilla nokilla ja jos kansikin vielä normaalia parempi niin pitäis tulla se 500hv ja varmaan jo pienemmällä paineella mitä nyt sulla on käytössä.

Ei oo mittaustuloksia tästä nimenomaisesta kannesta. On Rauno niitä mittaillut, ja siitä jotain puhetta olikin, mutta en kiinnittänyt lukuihin sen enempää huomiota.

Rallicrossiin tehdyissä koneissa on ollut litratehot yli sataa heppaa, toki ihan eri nokilla, mutta jos tuolla edes lähelle pääsee niin ei pitäisi 500hv olla kauheen kaukanen ajatus.

Vakiokannella oli vapariteho 154hv ja vapari litrateho noin 67hv.



Tiivisteenvalmistajan suosituksesta huolimatta sipaisin coppergaskettia mls tiivisteen pintoihin.



Rintakarille soitin nokkien ajoituksesta ja se sanoi että paa imu ja pako 2mm auki yläkuolossa. Kokeillaan sillä.



Ja se olisi taas ajokunnossa. Mineraaliöljyllä sisäänajoin nokat ja sitten vaihdoin uudet Z Rodit moottoriin.
Kiirettä pitää niin katsotaan ehdinkö dynottelemaan ennen vappua.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #28 : 25.04.2022, 21:29:04 »
suosittelen laittamaan vastapaine ohjauksen hukkaporttiin ,huomattavasti helpompi säädellä ahtopainetta  8) 8) toki maku asioita
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #29 : 28.04.2022, 22:24:31 »
suosittelen laittamaan vastapaine ohjauksen hukkaporttiin ,huomattavasti helpompi säädellä ahtopainetta  8) 8) toki maku asioita

On mulla tuo mac-solenoidi vastapaineohjaukseen, mutta tuolla uudella pakosarjalla se ei oikein toimi.
Tai toimii, mutta ilmeisesti noi todella ottavat hukkaportinlähdöt tekee sen, että perusjousi pitää olla paljon jäykempi kuin normaalisti, koska pakokaasu painaa lautasta niin paljon.
Se on toki helposti korjattu kun laittaa vaan kunnolla vieteriä porttiin.

Tänään illanpäälle ehdin nopeasti ottaa muutaman vedon dynossa, ja nyt aletaan olla numeroissa oikealla sataluvulla.
Ahtopaine nousee aluksi 1.8bar mutta rajoitinta kohti laskee 1.5bar. Pakopaine tälläisessä vedossa 1.6-1.8bar.



504hv 662nm.

Tehoa ei taida tarvita enempää, mutta pitää vielä jatkaa jonain muuna päivänä hienosäätöjen viimeistelyllä.
MS-Koneistuspalvelut

 

Samppasport  Futurez