RallyBaron  Samppasport

Amazon ohjauskulma-arvot

  • 21 Vastauksia
  • 10480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jhalon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Amazon ohjauskulma-arvot
« : 13.11.2011, 18:39:09 »
Mitkä ovat hyväksi koetut arvot caster,camber ja aurauskulmalle? Kohde on Amazon -66 2d.Tv:Juha

ps.säätöpäivä on huomenna.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #1 : 13.11.2011, 18:50:31 »
Ohjearvoista viis :)

Auraus 0-2mm, camber 0 ja casteria niin paljon, kun mahdollista. Amazonissa on alunperin etupalkin etumaisten kiinnityspisteiden välissä säätölevyjä. Ne pois ja mahdollisuuksen mukaan taaempien kiinnityspisteiden väliin levyjä noin 6-8mm. Näillä säädöillä kulkee kuin juna, vaikka olisi vähän leveämmätkin renkaat.

Poissa jhalon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #2 : 13.11.2011, 20:27:33 »
Kiitos vinkeistä.Vielä tarkentava kysymys.Jos auraus ja camber on säädetty ja sen jälkeen alan tekemään casterilla kokeiluja vaikuttaako se jo säädettyihin auraus ja camber arvoihin?

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #3 : 13.11.2011, 20:44:58 »
Mielenkiintoista :) Pitää muistaa kulmamiehen ohjeet ja kokeilla.
Eilen irroitin talven puunailua varten etupalkin ja sen etukiinnikkeissä oli kaiken kuran alla ohuet säätölevyt. Eli ne siis pois ja takaosaan latasta paksummat tilalle.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #4 : 13.11.2011, 20:56:17 »
Kiitos vinkeistä.Vielä tarkentava kysymys.Jos auraus ja camber on säädetty ja sen jälkeen alan tekemään casterilla kokeiluja vaikuttaako se jo säädettyihin auraus ja camber arvoihin?

Jos säädät casteria tuollalailla koko etupalkkia kääntämällä, niin muiden arvojen ei pitäisi luonnollisestikaan muuttua.

Poissa jhalon

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #5 : 13.11.2011, 21:28:38 »
Asia selvä.Kiitos!

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #6 : 13.11.2011, 23:23:51 »
Päteekö Kulmamiehen vinkki myös satasarjalaiseen?

144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #7 : 23.11.2012, 01:51:00 »
Herätellään tätäkin keskustelua vähän !

Asia koskee siis amazonin pyöränkulmia. Alunperinkään ei ole ollu kulmat kohdallaan liian hyvin (kesällä kun vaihdoin uudet nakit alle jotka olivat profiililtaan matalammat, ajeltiin lappiin etelästä lomailemaan, unohtui kokonaan että kulmat saattaisi muuttua tuossa, en kyllä uskonut että noin radikaalisti :o  niin, aurasi mukavasti uudet etupyörät (firestonet) täysin sileiksi, räteille asti osittain.) niin lapissa sitten käytin hätäratkaisuksi tutun kautta korjaamolla aurauksen säädättämässä. (Heitin sliksit taakse ja takanta hyvät kumit eteen niin päästiin kotiakin vielä ihme kyllä). Ajettavuus parani kyllä huomattavasti ja kuluminen loppui lähestulkoon, korjaaja sanoi myös jotta keskiraidetangon oikea nivel on romuna.
Ja asiaan. Tuossa vaihdoin nyt uudet nivelet molemmin puolin (tietysti unohdin ottaa mitan renkaista/vanteista) ja autosta tuli aivan holtiton ajaa, seilaa ja puoltaa vasempaan. Alunperinkin rattia ei saa booreilleen ollenkaan että olisi suorassa, sattuu boorit juuri väärin. (auto kaartaa vasempaan ratti suorassa)

Miten tuon saisi korjattua silleen että ratti jäisi suoraksi ja että pyöränkulmatkin olisi kondiksessa vielä. Kun olen koittanut hypyttää rattia booreilla eri asentoon ja ei jää suoraan. Ja kun tuo vasen etupyörä on kiinteästi simpukassa niin ei voi hienosäätää sieltä kauttakaan että ratti ja vasen etupyörä olisi hyvin synkassa. Voiko simpukasta jotekin tuota passata ?

Ja tämän lörpöttelyn jälkeen lopultakin siihen alkuperäiseen kysymykseen  :P Onko mitään konstia tietää että etupyörät ovat suorassa ja tuohon aurauskulman säätöön. Olen sitä säädellyt vaihdellut pienillä korjauksilla paljon muttei vaan löydy hyvää kulmaa ?!    Säädettäväksi pitäisi kai viedä mutta ei viitsisi kun alla on sen verran hurja rengastus tällä hetkellä. Tai vaikuttaako tuo auton etu/takakenon muuttuminen kuinka radikaalisti kulmiin ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

sippis

  • Vieras
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #8 : 11.06.2013, 20:51:11 »
Ohjearvoista viis :)

Auraus 0-2mm, camber 0 ja casteria niin paljon, kun mahdollista. Amazonissa on alunperin etupalkin etumaisten kiinnityspisteiden välissä säätölevyjä. Ne pois ja mahdollisuuksen mukaan taaempien kiinnityspisteiden väliin levyjä noin 6-8mm. Näillä säädöillä kulkee kuin juna, vaikka olisi vähän leveämmätkin renkaat.

Laitoin amaan etuakselin paikoilleen ja jätin edestä pois säätölevyt, taakse lisäsin 8mm verran levyjä. tuli sen verran hurjan näköinen viritys että mielessä kävi pysyykö koko akseli kiinni :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #9 : 11.06.2013, 21:34:26 »
Laitoin amaan etuakselin paikoilleen ja jätin edestä pois säätölevyt, taakse lisäsin 8mm verran levyjä. tuli sen verran hurjan näköinen viritys että mielessä kävi pysyykö koko akseli kiinni :)

Hipomies tekee paksusta latasta yhtenäisen palikan, jonka jyrsii sopivaan kulmaan ;)

sippis

  • Vieras
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #10 : 12.06.2013, 09:41:58 »
Hipomies tekee paksusta latasta yhtenäisen palikan, jonka jyrsii sopivaan kulmaan ;)

Tarttis ekaks tehdä se jyrsin jolla saa sen kulman ajettua ;D Mikäs taika tuossa jutussa muuten on? se vissiin muuttaa jotain kulmaa sen verran että autosta tulee paremmin ajettava? Ammattikoulusta sen verran aikaa ettei ihan kaikkea muista :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #11 : 12.06.2013, 09:45:28 »
Tarttis ekaks tehdä se jyrsin jolla saa sen kulman ajettua ;D Mikäs taika tuossa jutussa muuten on? se vissiin muuttaa jotain kulmaa sen verran että autosta tulee paremmin ajettava? Ammattikoulusta sen verran aikaa ettei ihan kaikkea muista :)

Caster-kulma suurenee, jolloin suuntavakavuus paranee ja ratin palautuminen keskiasentoon tehostuu. Haittapuolena on, että ohjauksesta tulee hieman raskaampi.

sippis

  • Vieras
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #12 : 12.06.2013, 09:53:42 »
Caster-kulma suurenee, jolloin suuntavakavuus paranee ja ratin palautuminen keskiasentoon tehostuu. Haittapuolena on, että ohjauksesta tulee hieman raskaampi.

Ei se ohjaus taida muutenkaan niin kauhean kevyt olla noissa veteraaneissa :)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #13 : 03.07.2013, 23:57:45 »
Onko mitään kätevää ratkaisua tuohon pyöränkulmien säätöön olemassa. Olen koittanut metrimitan kanssa esim. aurausta säätää niin eihän siitä mitään tule. Renkaat kuluu ulkoreunoista kovaa vauhtia. Eikö tuo sillon auraa nimenomaan ?  Camberit on miten sattuu, toinen suorassa, toinen sisäänpäin kallellaan. Casteria oon säätänyt kanssa tuolleen että taakse palikkaa väliin ja edestä kaikki pois.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

kepa09

  • Vieras
Vs: Amazon ohjauskulma-arvot
« Vastaus #14 : 04.07.2013, 00:06:22 »
Ei löydy mitään oikoteitä, niinkuin kulmamies sanoi että välit  paikoilleen :)Suosittelisin tässä tapauksessa että ottaisit yhteyttä joko ilariin tai kulmamieheen ne tietää nää.

 

KL-varaosat  Race.fi