Monet uudemmat autothan pistää hälyt päälle jos tunkkaat auton kallelleen ilman että avaimet on matkan x läheisyydessä autosta. Ainakin uudemmissa Volvoissa näin, tosin harvemmin ne nuin uusista autoista katalysaattoreita varastaavat, toki jos "ostohinta" on nolla niin vaikka siitä saisi vain 50€ niin kaikki on voittoa.
Katalysaattorin tunnistaa kyllä harjaantunut silmä hyvin äkkiä tarvikkeeksi kun sitä pääsee läheltä tutkimaan.
Eikä noita voi oikein etukäteen pelkän rekisterinumeron tai automallin mukaan arvioida, kahdessa tismalleen samanlaisessa autossa kun voi olla toisessa 80€ arvoinen pönttö ja toisessa 450€ arvoinen. Tämä selviää vasta siinä vaiheessa kun hinkkaa hieman numerosarjoja katin kupeesta esiin tai kun se päätyy esim. Kat-Metalin laboratorioon jossa eri alkuaineiden pitoisuudet mitataan.
Omasta mielestä parhaiten noita varkauksia saataisiin hillittyä kun katalysaattorin myyjällä tulisi olla ilmoittaa valmistenumero tai rekisterinumero autosta josta kyseinen katti on irroitettu ja ostajan tulee varmistaa myyjän henkilöllisyys. Tässä varmaan taas tulisi joku henkilötietorekisteri tms. lässynlää-pykälä vesittämään tämän idean.
Toinen keino olisi ettei ostaja hyväksy puukkosahalla tai rälläkällä irroitettuja katteja, vaan ne tulisi olla alkuperäisistä liitoksistaan purettu. Noh, ei tämäkään sitä rikosta estä, mutta ehkä nostaisi hieman kynnystä. Ja aina löytyy joku epärehellinen ostaja joka sitten kelpuuttaa myös "kuumat" katit kyselemättä...
Paljonhan noita myydään / viedään ulkomaille, niin rehellisesti kuin epärehellisestikin purettuja. Näihin bisneksiin nyt ei oikein kotimaisella lainsäädännöllä pystytä puuttumaan ellei kielletä vientiä yksityishenkilöiltä kokonaan.