Autoracing  KL-varaosat

Divin 240 GL -86

  • 89 Vastauksia
  • 18920 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #15 : 28.07.2022, 02:01:16 »
Lamputtelu asioiden asentelu on jatkunut
Eli lamppujen kehyksille myös paikat


Sitten täytellen kaikki välit ja paikaten ruostunut lampunpesurin onkalo


Vähän se tottakai hitsatessa meni solmuun mutta leka korjaa, pari tuntia paukuttelin niin alkoi istumaan


Vilkuttimille tein oman kiinnityksen lokasuojan ruuvien väliin


Ja kasassa flathoodin kanssa. Hankala saada hyvää kuvaa kun keula on puolen metrin päässä seinästä. Uudet H4 umpiot ja Phillipsin perus polttimot. Etuvalojen alapuolisen heijastimen saatan teipata vielä mustaksi tuosta maskin kromiraidan ja vilkun alareunan kohdalta alaspäin.



Ja puskuri kun oli tuossa hommassa välillä irti pois tieltä, niin ajattelin samalla asentaa Joni-lta ostetun 850 mk1 alalipan.
Parit kiinnityspulttien reijät osui yksiin 240 alalipan kanssa, joten niillä testiksi alkuun:


Pari senttiä jäi vajaaksi


Joten muotoilin kiinnitysreijästä kikkelin


Reunan muoto ei myöskään ihan täsmännyt lokasuojaan, tässä vakio oikea laita


Joten nakertelin siitä myös vähä eri muotoisen, kuvassa vasen puoli


Parit lisäkiinnikkeet vielä ja siinä se nyt ois


Reunoilta kiinnitin lipan ihan vaan reippaasti läpipultilla lokasuojaan. Pysyypähän lepattamatta, ja uppokanta jää aika hyvin piiloon kun jossain vaiheessa päästään maalaamiseen käsiksi


Tuossa keulan ilme nyt muutosten jälkeen, pitäisi näyttää kivalta kun saa koko vehkeen maaliin, ja maavarasta viilattua yhden 20cm pois. Keskelle tehtävä vielä yksi kiinnike kun roikkuu hieman tuo lipan yläreuna.


 :hg:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #16 : 29.07.2022, 19:44:51 »
Aiemmin hankittu väliaikainen tekniikka pesastu pikasesti, isoimmat paakut pois. Ihan perus kauraa, vakio B230F ja M47.




Yllättäen pakosarja lähti kivuttomasti, pinnpultit säilyi ehjinä


Pakosarjan lähdöstä oli edellinen purkaja yhden pultin katkaissut. Sain hitsattua mutterin siihen ja lähti sekin pois.


AW pudotettu pois auton alta


Ja mätähömmia aloiteltu kuskin puolen helmaan. Oli edellinen seppä paikannu aika järeällä levyllä, varmaan 2 tai 2,5mm.


Sisähelmasta noin 90% saatu paikalleen.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #17 : 02.08.2022, 23:40:51 »
Noita ruostehommia en ole jaksanut juuri dokumentoida, niitä on kaikki täälä lukeneet jo ennenkin. Ihan samat paikat mitä jokasessa 240:ssä. Kuskinpuolelta sisähelma ja takajalkatila on kuitenkin nyt valmiit. Etujalkatila ja ulkohelma vielä niin saa kääntää auton tallissa toisinpäin ja aloittaa alusta.  :D

Lisämittareiden paneelin ruuvasin paikalleen. Mittareita taidan vielä vähän vaihtaa toisenlaisiin, ainakaan kelloja ei tarvi olla kahta.


Tästä kun tulee itelle harrastekäyttis, niin siihen kuuluu olennaisena osana hifipuolen hommat. Subbariksi löytyi vanha kunnon 12" raptori. (kotelo vaihtuu todellakin)


Ja sitä ohjailemaan tuommonen ground zeron AB-järkäle, sillattuna 4 ohmiin 1700w. Ajattelin optimistina että hattuhyllylle tuon laitan, mutta ei tule mahtumaan.  ::)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #18 : 06.08.2022, 16:51:03 »
Sisusta valikoitu... Ei ole kunnoltaan täydellinen muttei ihan huonokaan.
Osteltais siniset lattiamatot ja sähkölaseille sopivat etuovien sisäkahvat. Kaikki muukin ehjä sininen tai musta sisustan muoviosa kiinnostelee.



240 -86 @buildingbrick240

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #19 : 06.08.2022, 18:20:54 »
Nakkasin yv matoista.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #20 : 27.08.2022, 01:20:05 »
Jaa pitäskö täälläkin päivitellä. Instagramiin tiputtelen vähän aktiivisemmin kuvia mutta samat tarinat tännekkin aina välillä vähän kootusti. @buildingbrick240 nimellä löytyy, pistäkääpä seurantaan.

Polkimet on vaihdeltu tomaatista manuaaliin. Vaijerikytkimellä tulee, mutta porasin hydraulisellekkin aukot valmiiksi.


Tankkivarusteen viimeistelin, siitä oli jo speksit tuola aiemmin.




Jalkatilasta käänsin sulakerasian vähän eri asentoon, ni mahtuu kaiutin


Kuskin puoli on hitsattu valmiiksi, samalla kaiuttimelle aukko


Tuommonen kotelorakenne sinne valmistui pellistä. IV-kanavasta menee tuossa etupuolella vielä vesikouru helmaan ja a-pilari on koskematon. Verkon kiinnitykseen laitoin M5 vetomutterit


ja PA-kaiuttimissa käytettävää akustista kangasta suojaamaan elementtiä säältä
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #21 : 29.08.2022, 00:21:02 »
Tänään olikin tuottelias päivä kun Joni- tuli kaveriksi kasailemaan. Työnneltiin auto ulos, naitettiin motti, vauhtipyörä, kytkin ja laatikko yhteen ja paketti autoon. Työnnettiin auto takasin talliin eri päin niin pääsee hitsaamaan toisenkin kyljen. Kaapeleita vähän laiteltiin paikoilleen, akku, takavalot jne ja testailtiin sähköjä. Startti saatiin pyörimään avaimesta, varoitusvalot palaa, etuvalot, vilkut yms toimii ja koneeseenkin löytyi öljynpaineet. ECU on vielä irti kun LH-Jetin päärele puuttuu (ostetaan), samoin puuttunee -86 johtosarjasta se 9-pinninen LH-jetin liitin hanskalokeron takaa?



240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #22 : 09.09.2022, 21:03:03 »
Osaako joku sanoa kojelaudan vaihdosta, uudemman tilalle vanhempi. Mitä kaikkea joutuu muuttamaan/vaihtamaan?
Kojelaudan ylä ja alareuna tietysti, ja mittaristo lienee vähän eri muotonen ja varmaan kiinnityskin eri joten sen kanssa joutuu modailemaan jos uuden mittariston säilyttää.
Keskikonsolin voisin kanssa modata ja säilyttää tuon uudemman.



240 -86 @buildingbrick240

Paikalla jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #23 : 13.09.2022, 08:21:05 »
Osaako joku sanoa kojelaudan vaihdosta, uudemman tilalle vanhempi. Mitä kaikkea joutuu muuttamaan/vaihtamaan?
Kojelaudan ylä ja alareuna tietysti, ja mittaristo lienee vähän eri muotonen ja varmaan kiinnityskin eri joten sen kanssa joutuu modailemaan jos uuden mittariston säilyttää.
Keskikonsolin voisin kanssa modata ja säilyttää tuon uudemman.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eipä siinä tainnut ihmeitä olla. Lämppärin putket on erilaiset ainakin. Valokatkaisija sopinee pienellä työllä ja muuta pientä johtohommaa. Mittaristolle joudut kairaamaan tilaa ja kiinnityksen. En ole itseasiassa mittaillut kuinka paljon ne eroaa kokonsa puolesta.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2022, 08:23:23 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Tuomas.hintsala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #24 : 13.09.2022, 11:03:50 »
Itse kiinnitykset koriin on samat mutta kaikki muu lämppärin säädinpaneelia myöten saa vaihtaa toiseen. Kokemuksella just keväällä tein päin vastasen järjestyksen omaan 242:seen. Vanha mittaristo on kuitenkin huomattavan pienempi uuteen verrattuna.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #25 : 13.09.2022, 23:23:19 »
Kiitoksia tiedoista  :hg:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #26 : 02.10.2022, 14:48:29 »
Lattia/pohja alkaa olla hitsattu kauttaaltaan.
Apukuskin lattiat...


Takaluukku putsattu pintaruosteesta


Apparin takakaari ja helma paikallaan



Midbasson koko vaihtui 6x9:iin kun järkevää 8" elementtiä ei oikein löytynyt. Tehtävä muutos vielä kuskinpuolelle. Kaiuttimen kiinnityslaippa 3mm mustaa joka hitsattu suoraa koriin kiinni. Kaiuttimeksi valikoitui Hybrid Audion Unity 69-S.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87, hifijuttuja
« Vastaus #27 : 04.12.2022, 12:23:32 »
Subbarin paikkaa on nyt ihmetelty viimeisimpänä  :D Aika toivottomalta näytti alkajaisiksi, 18" dayton audion ultimax kyseessä ja free-air asennus.


Noh, vaneria kuitenkin hattuhyllyn alle ja eikun puuhastelemaan


Aukko hattuhyllyn levyyn, ja subbari niin pitkälle läpi hattuhyllystä kuin suinkaan mahtuu


Ylimääräiset aukot umpeen matkustamon ja takaluukun ilmatilan välistä. Nuo jos jättää auki niin kyllä rämisee muovit aukkojen kohdalla!


Lisää levyä ympärille että tulee vahva, ja levyjen väliin vähän terästäkin vahvikkeeksi.


Koesovitus ilman subbaria. Kaiken järjen mukaan pitäisi mennä paikalleen subin kanssa myös mutta aika tunkkaaminen tulee olemaan. :2funny:


Takaluukun kuljetustilaa ei blokkaa juuri nimeksikään.


Ja subille jää hyvin tilaa hengittää
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -87, hifijuttuja
« Vastaus #28 : 19.02.2023, 22:12:06 »
Vähän joululomaa pidin autotallista, mutta on nyt rytinällä palattu sorvin ääreen. Kuvia on vähä vähänlaisesti räpsitty, pitää joku ilta kiertää autoa kameran kanssa ja dokumentoida.
Bensatankin sain viimein paikalleen ja tein bensalinjat. Takajarruja on myös kasailtu, ihan vakio kamaa.

Joni- tuli eilen kylään niin saatiin enemmänkin aikaseksi. Bensapumpun sähköt tehtiin niin sai polttoaineen kiertämään. Kun bensavuodot oli uusista linjoista kierretty läpi niin Joni- teki sähköt LH-Jetin johtosarjasta 9pin liittimestä autoon päin kun ei korin johtosarjasta löytynyt sitä liitintä. Bensapumpun rele ja boksit paikalleen, IMMu, tulpat, tulpanjohdot laitettiin paikalleen. Sitten starttailemaan mutta ei edes luvannut yhtään. Todettiin että bensapumppu ei pyöri startatessa joten ehkä triggertieto puuttuu. Anturi käteen ja sielähän oli valtava ruostelastu anturin nokassa. Anturin reijästä paineilmaa vauhtipyörän reikiin konetta pyörittäen, anturi takasin ja kokeilemaan. Nyt pyöri bensapumppu, mutta ei lupaa yhtään vieläkään.
Joku aika räpellettiin syttyjärjestyksen kanssa tuloksetta ja sitten tuli mieleen että eipä haise kyllä bensa yhtään vieläkään. Bensapuoleen alettiin keskittymään niin selvisi että paineensäätin kalvo on paska, vuoti polttoainetta vakuumipuolelle mutta eipä tehnyt muuta. Siitä laitettiin letku vaan pulloon ja varaosaa ostoslistalle. Suutintukki irti ja starttaamaan, todettiin että kaikki suuttimet on ihan täysin jumissa. Koneenhan ostin joltain rallimieheltä, suoraa ajosta ja hyvässä kunnossa kuulemma. Ostohetkellä se kaivettiin tallin takaa puskasta sen näköisenä että oli jonku aikaa jo sielä majoittunut. :2funny: Annettiin suuttimille herättelyä suoraa akusta, yksi lähti toimimaan mutta muut pysyi jumissa joten kaikki vaihtoon kun sattui amazonin B200F:stä jääneet vakiosuuttimet olemaan hyllyssä. Suuttimien vaihto ja uudella innolla starttaamaan. Nyt hörähti mutta kävi vaivalloisesti kahdella. Aiemmin räpelletty sytytysjärjestys takasin siihen mitä oli ensin uumoiltu, ja sieltähän se heräs sitten:

https://www.youtube.com/watch?v=RbWBVdkuIuM

Tulpat on paskaset, tulpanjohdot lyö ihan vähän vaan läpi aina välillä, lambda puuttuu, bensanpaineensäädin kusee pulloon ja muuta pientä. Mutta se käy!!!!!!!  :smitten:
Täytyy hommata osasia jos jonkunlaisia, niputella noita nyt rakenneltuja juttuja valmiimmaksi ja siistimmäksi. Todo listaa jäi ihan hyvin, mutta aika selkeitä hommia.

Semmoinen havainto tehtiin että autossa on sähköinen nopeusmittari, mutta perästä puuttuu anturi, kehineen kaikkineen ihan tyystin. Taidetaan kehitellä etunapaan jonkinlainen triggeri tuota varten.
Muuta selkeää tehtävää nyt lähitulevaisuuteen:
- Vaihdekepin linkuston entraus, edes hieman klappia pienemmäksi ennen kepin asennusta. Laatikko on jo paikallaan.
- Kardaanin kasaus paikalleen > Etukardaani paikallaan
- Perän koppa avattiin tarkistusta varten joten se on putsattava ja kasattava takaisin.
- LH-Jetin bokseille kiinnitys
- Moottorin jäähdytys
- Sähköflekti > asennettu, johdotettu, sulakerasian plussa puuttuu ja ohjauksen kytkentä boksiin
- Pakoputken valmistus
- Tulpat, johdot
« Viimeksi muokattu: 22.02.2023, 23:23:54 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GL -87, hifijuttuja
« Vastaus #29 : 22.02.2023, 15:37:14 »
Mukava lukea ketjua missä dokumentoidaan asioita tällä tasolla. Varsinkin tuosta 850 puskurilipan lisäyksestä iso kiitos, tämä mielessä myös itsellä lisätä omaan autoon ja varmasti tulen apinoimaan tässä ketjussa käytettyjä metodeita myös omaan käyttöön!

 

Ateho  Elekma