Kulkukoira  Proturbo

S60 -02 300hp?

  • 25 Vastauksia
  • 4855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #15 : 16.12.2021, 15:35:58 »
Pakko sanoa että itsellä oli aikoinaan softattu S70 2.5T ja siitä seuraava omistaja paskoi 3 sylinterin putken ajamalla 95:lla. Tuossa ei ollut luin softa laitettu.
95 on halvempaa, siinä taas säästi.
95:ttä kuluu enempi kuin 98 eikä tule semmosia tehoja, hinta tullee samoihin kulutuseroista johtuen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #16 : 16.12.2021, 15:59:17 »
95 on halvempaa, siinä taas säästi.
95:ttä kuluu enempi kuin 98 eikä tule semmosia tehoja, hinta tullee samoihin kulutuseroista johtuen.

Jos moottorista ei saa sillä 3 oktaanin kasvulla mitään hyötyä (kuten esim. vapareissa yleensä, tai monissa vakio autoissa) niin ei siitä ole mitään hyötyä maksaa extraa.  :)
« Viimeksi muokattu: 16.12.2021, 16:00:56 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #17 : 16.12.2021, 16:12:57 »
No saahan siitä lisätehoa turbossakin, tai sitten Volvon oma käyttäjän käsikirja on väärässä. En tiiä sit.
Se oktaanilukuhan kuvaa puristuskestävyyttä, lue nakutusherkkyyttä, niin kai siitä jotain hyötyä on kutitellussakin koneessa?  :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #18 : 16.12.2021, 16:42:45 »
Tuossa minun mainitsemassa autossa oli siis korkeammalla purustuksella ja ohuemmilla sylinteriseinämillä oleva matalapaine turbo kone. Ja auto sai kenkää eli ei sitä säästelty.

Se lohko oli silloin lähes tehtaalta tullut. Sen jälkeen ne 2000 luvun alun lohkot ovat nähneet reilu 15-20 talvea ja kesää ja käyneet mahdollisesti vähän lämpimänäkin. Ei se tinalohkokaan särkymätön ole. Itse en suosittelisi kenellekään ottaa 300 hv 83 mm sylintereillä olevasta +15 vuotta vanhasta 83 mm lohkosta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #19 : 23.12.2021, 15:07:50 »
No saahan siitä lisätehoa turbossakin, tai sitten Volvon oma käyttäjän käsikirja on väärässä. En tiiä sit.
Se oktaanilukuhan kuvaa puristuskestävyyttä, lue nakutusherkkyyttä, niin kai siitä jotain hyötyä on kutitellussakin koneessa?  :)

Älä lue viestejä puoliksi  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #20 : 23.12.2021, 18:16:45 »
Älä lue viestejä puoliksi  :D
No mikä on? :D kerro mullekin.
Katson kyllä turboautotkin vakioautoiksi jos niille ei ole tehty mitään,  moot.ohjaus ottaa kyllä oktaanit huomioon, vai mikä pointtis on?
« Viimeksi muokattu: 23.12.2021, 18:22:09 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #21 : 25.12.2021, 12:05:18 »
moot.ohjaus ottaa kyllä oktaanit huomioon
Ootko aivan varma tästä? Jos olet, kerro toki millä antureilla tätä huomiointia tapahtuu?
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #22 : 25.12.2021, 14:03:18 »
En ymmärrä näistä mitään enkä tiedä mitä varten siellä nakutusanturit on...

Jos autossa on aktiivinen moottorinohjaus se pystyy säätämään sytytyshetken ideaaliksi sekä säätämään ahtopainetta, jolloin saadaan turbomoottoriin enemmän ilmaa ja polttoainetta.
Tästä taas seuraa...mitähän??

Itse otsikon aiheeseen olen jo aikaisemmin mielipiteeni antanut.

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jasu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #23 : 25.12.2021, 14:34:30 »
En ymmärrä näistä mitään enkä tiedä mitä varten siellä nakutusanturit on...

Jos autossa on aktiivinen moottorinohjaus se pystyy säätämään sytytyshetken ideaaliksi sekä säätämään ahtopainetta, jolloin saadaan turbomoottoriin enemmän ilmaa ja polttoainetta.
Tästä taas seuraa...mitähän??

Itse otsikon aiheeseen olen jo aikaisemmin mielipiteeni antanut.
Aktiivinen moottorinohjaus mikä tekee mitä? Mistäs näitä saa?
Volvo S80 V8

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #24 : 25.12.2021, 15:14:43 »
No voi kehveli.
Aktiivinen, synonyymi toimelias. Osaa siis säätää tietyissä rajoissa moottorin toimintoja.
On siis nykyaikana ihan tavallinen ecu.
Lopettakaa nyt jo.
Minä ainakin lopetan tämän tähän. :crazy2:
KVG

Lainaus iltalehden artikkelista jossa joku asioista vähän enemmän tietävä kertoilee

Korkeaoktaanisen bensiinin tankkauksesta on tehohyötyä vain ahdetuille moottoreille, kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Aikaisemmin ahdettuja moottoreita oli vähemmän, mutta nykyään useimmat pienetkin bensamoottorit ovat turboahdettuja ja voivat siten hyödyntää tätä tankkauskikkaa.

– Ahdetuissa moottoreissa on yleisesti aktiivinen nakutustunnistus, jolla säädetään ahtopainetta ja sytytysennakkoa.

– Niissä korkeampi oktaaniluku voi vähän nostaa tehoa, jos valmistajan säätökartta sen sallii.

– Eli teho nousee, kun ahtopainetta voidaan vähän lisätä, jolloin moottoriin menee enemmän ilmaa ja polttoainetta.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2021, 15:35:43 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Pubi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -02 300hp?
« Vastaus #25 : 19.04.2022, 22:32:29 »
No voi kehveli.
Aktiivinen, synonyymi toimelias. Osaa siis säätää tietyissä rajoissa moottorin toimintoja.
On siis nykyaikana ihan tavallinen ecu.
Lopettakaa nyt jo.
Minä ainakin lopetan tämän tähän. :crazy2:
KVG

Lainaus iltalehden artikkelista jossa joku asioista vähän enemmän tietävä kertoilee

Korkeaoktaanisen bensiinin tankkauksesta on tehohyötyä vain ahdetuille moottoreille, kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Aikaisemmin ahdettuja moottoreita oli vähemmän, mutta nykyään useimmat pienetkin bensamoottorit ovat turboahdettuja ja voivat siten hyödyntää tätä tankkauskikkaa.

– Ahdetuissa moottoreissa on yleisesti aktiivinen nakutustunnistus, jolla säädetään ahtopainetta ja sytytysennakkoa.

– Niissä korkeampi oktaaniluku voi vähän nostaa tehoa, jos valmistajan säätökartta sen sallii.

– Eli teho nousee, kun ahtopainetta voidaan vähän lisätä, jolloin moottoriin menee enemmän ilmaa ja polttoainetta.

Mä olisin lopettanut juuri samaan aikaan kuin sinäkin.
Jokaikisellä foorumilla on niitä jotka aloittaa vastaavanlaisen paskaläpän,
silloin mitään asia linjaa on enää turha jatkaa... >:( >:(

 

Samppasport  Futurez