Autodiagnoosi  Carcom Oy

"Sähkö on punaista" MB EQC -22

  • 15 Vastauksia
  • 5472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
"Sähkö on punaista" MB EQC -22
« : 09.03.2022, 21:41:40 »
43 vuoden volvoputki meni poikki, kun XC90:n leasingin päättyessä halusi seuraavaksi täyssähkön eikä Volvolta/Polestarilta löytynyt isoa autoa. Kokeiltiin Teslaa, Porschea, Mersun EQV:tä ja lopulta myös EQC:tä. Oikeastaan EQV:n tilat olisivat houkutelleet, mutta retrohtava tekniikka niukalla suorituskyvyllä (200 hp etuveto, lyhyt range) ja turhan pakumainen ajo"mukavuus" saivat lopulta hylkäämään sen.

Tuli sitten tämmönen MB EQC AMG edition, helvetin pieni mutta melko urheilullinen ajaa.

Kaverikuvassa vanha ja uusi rinnakkain. Se on tosiaan noin pieni  :buck2:



EQC jäi varusteineen 10 k€ halvemmaksi kuin XC90. Ei voi suoraan sanoa että toinen olis fiksumpi toista, menee monessa kohdin ristiin Volvon ja Mersun suunnittelu. Joitakin huomioita:

+ Tuuletetut penkit, Volvossa ei R-Designiin saanut.
+ Huomattavan paljon fyysisiä hallintanappeja, Volvossa lähes kaikki kosketusnäytön valikkojen takana.

Mersu tykkää laittaa kaikki hallintanapit ylös/alas painettaviksi napeiksi tai rulliksi. Helppo katsetta kääntämättä tuntea se vipu sormen alla ja painaa ylös tai alas.

- Ratinlämmittimessä on kaksi tehoa: jääkylmä ja tulikuuma. Tai siis se kuumenee vain joistakin kohdista ja muualta ratti jää kylmäksi. Volvossa on fiksumpi kolmitehoinen ratinlämmitys joka myös lämmittää tasaisesti.
- Ratinlämmitintä käytetään pienellä nysäviiksellä vasemman viiksen takaa. Hankalasti saavutettavissa.
- Ratinlämmitin ei osaa mennä automaattisesti päälle vaan se on ährättävä joka kerta käsin käyttöön. Ensin se ei lämpene pitkään aikaan ollenkaan ja sitten palaakin jo nakit. Jos siis sattuu pitelemään rattia siitä kohti mikä lämpenee kuumenee. Volvossa ratti lämpenee automaattisesti alle +10 lämpötilassa sillä teholla minkä on profiilista valinnut.

- Profiili valittava käsin erikseen joka kerta kun kuski vaihtuu. Volvo osasi jo 5 vuotta sitten yhdistää avaimeen käyttäjäprofiilin ja säätää peilit, penkit ja kaiken muunkin profiilin mukaan kun avaa kuskin oven.
- Penkki ei mene muistipaikan säätöihin kertapainalluksella kuten Volvo tekee jos nappia painaa ovi auki, vaan täytyy roikkua napissa kunnes penkki on perillä. Hauskaa odotella penkin säätymistä sateessa ovi auki kun jakkara on mamman jäljiltä niin edessä ettei itse mahdu edes sisään ennenkuin se on säädetty. Volvossa tarttis oleellisesti tarttua ovenkahvaan ja kömpiä sisään.
- Penkinlämmitin tuntuu hitaalta, kestää kauan että arse alkaa lämmitä. Lopulta tulee kuitenkin lämpöä. Kolme tehoa kuten Volvossa.
+ Penkinlämmitin pienentää itse tehoaan oltuaan jonkun tovin päällä.

+ Mersun navin puheohjaus on paljon fiksumpi. Puhuu aika nopealla nuotilla eli ohjeet saa nopeasti, hyvin pysyy perässä kuitenkin. Sanoo myös järkevässä järjestyksessä eli "neljänsadan metrin päästä käänny vasemmalle" eikä kuten Volvo "käänny vasemmalle...[tauko]...neljänsadan metrin päästä". Hauskana yksityiskohtana "varoitus pääääällystämätön tie" venytetään koomisesti.

+ Mersun etähallintasovellus "Mercedes Me" toimii yleensä hyvin nopeasti, mutta yllättäen kylminä pakkasaamuina lämmityksen käynnistys kesti älyttömän kauan tai ei onnistunut ollenkaan.
+ M.Me näyttää toisaalta enemmän informaatiota (esim. rengaspaineet) mutta...
- Ajopäiväkirjaa ei kerta kaikkiaan ole?! Volvosta saa huomattavan helposti ajopäiväkirjan excelinä sähköpostiin.

+ Erittäin tehokas moottorijarrutus, kuten sähköautoissa yleensäkin tuppaa olemaan.
- Ei täyttä yhden polkimen ajoa kuten Volvolla XC40 P8:ssa. Kaasun nostolla jää ryömimään perinteisen automaattivaihteisen tavoin.

- Adaptiivisen cruisen silmä onnistui jo menemään tukkoon lumisateessa, ja silloin ei sitten ajeta cruisella ollenkaan vaan pumppaillaan omalla jalalla. Harrastus itsessään kun oikean nilkan alla on 400 hp ja täysi vääntö koko ajan käytettävissä, vaan nostapa kaasua niin jarrutetaan aika terävästi. Kaupungissa kiva, maantiellä rasittava.

+ Peruutuskamera on sääsuojassa takaluukussa olevan logon alla, kääntyy esiin kun kytkee R:n. Kameran silmä pysyy aina puhtaana.

- 360 näkymä vaikeampi hahmottaa, Volvon lintuperspektiivi on paljon havainnollisempi.

Kunhan kevät koittaa ja pääsee kesätassuilla kuivalle asvaltille, niin äkkinäisellä olis ajo-oikeus herkässä  :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 09.03.2022, 22:58:07 kirjoittanut TOK »

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #1 : 09.03.2022, 21:56:50 »
Tosi hyviä huomioita ja oli kiva lukea että ei se Mersukaan paras ole kaikessa
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5028
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #2 : 10.03.2022, 21:47:42 »
193€/hp. Kohtuu hyvinhän tuo lähtee niinkuin arvata saattaa, sekunnin nopeemmin kuin mun paskarottelo.

Jätän sut tasasella huipuissa. ;)  *taavih->

(Anna nyt köyhän edes jollain retostella).

Tuo sanan venytys on mulla tavallisessa Garminin navissa tuttu juttu.

Onko paljon eroa sisämelussa Volvoon, vai voiko verrata jos on kovin erilaiset renkaat?
Tuntuuko sisustamateriaalit noin niinku käteen kovin erilaisilta?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #3 : 10.03.2022, 23:58:20 »
Onko paljon eroa sisämelussa Volvoon, vai voiko verrata jos on kovin erilaiset renkaat?
Tuntuuko sisustamateriaalit noin niinku käteen kovin erilaisilta?

Rengaskoko on itse asiassa täysin sama edessä, takatassut on tässä 20mm leveämmät. Hiljaisemmalta tuntuu kuin XC90. Suurin tekijä on siinä tosin se ettei bensakonetta tarvi kuunnella ikinä, mutta tuulensuhinat ja toisten autojen äänet ei niin käy päälle kuin Volvossa.

Kovaa kiiltävää muovia Mersun kytkinpaneelit, Volvossa hallitsevampi rypylämuovi. Mersun kojelaudan design aika levoton epäyhtenäisten pintojen rykelmä, Volvo on selkeämpi mutta ei kumpaakaan ole funktionaalisesti muotoiltu vaan pääidea on hukata tilavuutta hyödyttömiin pintoihin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #4 : 15.03.2022, 18:34:54 »
Tuntuuko sisustamateriaalit noin niinku käteen kovin erilaisilta?

Volvoon verraten Mersun "nahkaratti" on ohut ja tuntui kovalta ja muoviselta ens alkuun. Oviverhoilujen yläosa ja kojelaudan päällinen yrittävät Mersussa näyttää nahkaiselta ommelsaumoineen, tuntuu nukkapintaiselta käteen eli ikäänkuin olisikin jopa nahkaa.

Maavara on näköjään mallia "katu". Meinaa kotiportilla hinkata mahasta polanteeseen ellei aja just tietyssä kulmassa. Kyllä ei XC90:llä tämmösiä ongelmia...

Vänkärin puolen peilille on näköjään erikseen peruutusasento. Pakki päällä kun säätää ja tallentaa, niin peruuttaessa peili menee siihen asentoon ja taas D:lle vaihtaessa palaa siihen mikä on tallennettu muulla vaihteella. Eli voi kääntää esimerkiksi alemmas peilin peruuttamista varten. Yksi harvoja asioita mitä Mersu osaa tehdä automaattisesti. Vielä kun sais penkit, profiilit, ajomoodin ja moottorijarrutuksen kytkettyä avaimeen.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12492
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #5 : 16.03.2022, 07:51:57 »
Vänkärin puolen peilille on näköjään erikseen peruutusasento. Pakki päällä kun säätää ja tallentaa, niin peruuttaessa peili menee siihen asentoon ja taas D:lle vaihtaessa palaa siihen mikä on tallennettu muulla vaihteella. Eli voi kääntää esimerkiksi alemmas peilin peruuttamista varten. Yksi harvoja asioita mitä Mersu osaa tehdä automaattisesti. Vielä kun sais penkit, profiilit, ajomoodin ja moottorijarrutuksen kytkettyä avaimeen.
Volvoissa voi valita molemmille peileille erikseen tuo peruutusasennon asetuksista. Aika jännä ettei mene asetukset avaimen mukaan Mersussa.

Volvoon verraten Mersun "nahkaratti" on ohut ja tuntui kovalta ja muoviselta ens alkuun. Oviverhoilujen yläosa ja kojelaudan päällinen yrittävät Mersussa näyttää nahkaiselta ommelsaumoineen, tuntuu nukkapintaiselta käteen eli ikäänkuin olisikin jopa nahkaa.
Volvoon tuo nahka on ollut lisävaruste alussa. Nykyään taitaa olla vakiona jo.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #6 : 02.05.2022, 20:03:06 »

Maavara on näköjään mallia "katu". Meinaa kotiportilla hinkata mahasta polanteeseen ellei aja just tietyssä kulmassa. Kyllä ei XC90:llä tämmösiä ongelmia...

142mm väittävät perusmallissa olevan, eli ulkonäköön nähden ei kannata kovin korkeita katukiviä ylitellä ettei käy hassusti 8)
XC90 taidetaan puhua yli 200mm ja ilmajousituksella liki 250mm.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #7 : 02.05.2022, 22:22:39 »
142mm väittävät perusmallissa olevan, eli ulkonäköön nähden ei kannata kovin korkeita katukiviä ylitellä ettei käy hassusti 8)
XC90 taidetaan puhua yli 200mm ja ilmajousituksella liki 250mm.

Jep, varsinkin etupuskuri raapii hämmentävän herkästi maahan. Ei kestä parkkitalossa ajaa ramppeja alas kuin ihan hissuksiin ja yhteen jalkakäytävän reunaan meinasin jo jäädä etulipasta kiinni  :D

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #8 : 20.01.2023, 12:48:33 »
Vuosi täynnä ja eka huolto tehty 22 600 km mittarissa.

E: Huollon hinta hiukan alle 150 €. Lisäksi tehty suodattimen vaihto ~65 € (varmaankin kabiinin raitisilma) ja pyyhkijänsulkien vaihto, yli satasen  ::)

Ei isoja murheita tähän mennessä. Jännin kohta oli kun pari viikkoa sitten -20 °C kelissä lähdettin pitkää matkaa ajamaan, auto oli kotipihassa lämmennyt kuten kuuluu mutta ajossa alkoi kuskinpuolelle tulla vain kylmää. Ekalla lataustauolla puhalsi taas lämmintä kabiiniin ja sen jälkeen lopun matkaa pysyi lämmöt sisällä.

Muutamana aamuna reilummilla pakkasilla tehnyt myös semmoista, että varoittelee mittaristossa jousen kuvan kanssa että aja max 80. Vain kylmässä eli joku jäätymis/jähmettymisjuttu kai tuokin. Iltapäivällä töistä kotiin ajaessa ei tuota ole herjannut vaikka olis ollut kylmäkin.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2023, 17:28:21 kirjoittanut TOK »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #9 : 05.05.2023, 19:37:41 »
Kaikkia ne. Reaaliaikainen rengaspaine ja renkaiden lämpötila.



Se on kesä nyt kun renkaissa on +20...

Vähän sais olla enempikin painetta takana.

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #10 : 08.12.2023, 13:20:10 »
Taisipa tämä olla pussit tyhjinä Wetterin rivissä. Miten tämän kanssa on mennyt?
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #11 : 08.12.2023, 13:29:04 »
Taisipa tämä olla pussit tyhjinä Wetterin rivissä. Miten tämän kanssa on mennyt?

Siellähän se tosiaan oli, juuri äsken sain takaisin takuukorjauksesta. Kompuran vaihtoivat. Oli aika villi ajettava paineettomalla alustalla, maavaraa hiukan vähemmän kuin kaduilla polanteen paksuus ja pomppi kuin villi kenguru näennäisen tasaisellakin, puhumattakaan oikeista kuopista.

Muutoin ei ajamista kummempaa. Kohta 40 tkm mittarissa ja toinen määräaikaisvuosihuolto pitäisi seuraavaksi suorittaa.

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #12 : 08.12.2023, 14:16:55 »
Oli aika surullinen näky perä maassa siellä pihalla. Hyvä että muuten on pelannut! Monta sähköautoa on tullut ajettua ja istuttua mutta tällainen on vielä jäänyt tutustumatta, ei ole täällä päin Suomea oikein tarjolla vaihtoautoina että pääsisi koeajolle.
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #13 : 08.12.2023, 15:33:00 »
Oli aika surullinen näky perä maassa siellä pihalla. Hyvä että muuten on pelannut! Monta sähköautoa on tullut ajettua ja istuttua mutta tällainen on vielä jäänyt tutustumatta, ei ole täällä päin Suomea oikein tarjolla vaihtoautoina että pääsisi koeajolle.

Siinä niitä on vasemmalla puolen tietä Mersun myynnin pihassa koeajoautoja tarjolla, rohkeasti vain tiskiltä pyytämään  :) EQC nyt tietysti on jo myynnistä poistunut, mutta esim. EQB näytti olevan ainakin hallissa sisällä. Itse koeponnistin EQE SUVin ja EQS SUVin korjauksen aikana, on se tekniikka harpannut parissa vuodessa aika paljon eteenpäin.

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: "Sähkö on punaista" MB EQC -22
« Vastaus #14 : 08.12.2023, 17:09:48 »
Toki muita malleja oli vaan kun ei just tuota.  :D
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

 

RallyBaron  Samppasport