Elekma  Autoracing

Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?

  • 71 Vastauksia
  • 10214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #30 : 12.03.2022, 21:28:45 »
Tai autolla vaikka maksais 3€/l...
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #31 : 12.03.2022, 22:11:32 »
Eikö tuon matkan ny kulkisi fillarilla vaikka bensa maksaisi euron litralta?
Eikös tuossa lue että vaihdoin sen fillariin? ???

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #32 : 12.03.2022, 22:26:53 »
Niin mutta sai kuvan että vaihdoit vain siksi että bensiini sattuu olemaan kallista juuri nyt.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #33 : 12.03.2022, 22:54:09 »
Eipä ole oikeastaan paljon pienentämistä.

Kalusto pidetään kunnossa joka tapauksessa. Ajotapa on luonnostaan vähemmän vajaaälyisestä päästä, toki liikutaan silti sujuvan ripeästi, alkamatta nussuttamaan muun liikenteen tukkona viimeisiä tippoja pihistäen.

Kun ei tartte liikkua millään vekselivetoisella kiululla, on vara maksaa bensasta sen mitä pyydetään. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #34 : 12.03.2022, 23:40:34 »
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #35 : 12.03.2022, 23:44:47 »
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.
En minä ainakaan ole senttiäkään laittanut uuteen autoon pääomaa paitsi vaihtoauton arvon verran. Arvonalenemisesta ei tarvi miettiä kunhan laina pysyy pienempänä kuin auton arvo. Itsellä ainakin oli valtava parannus 2010 vuoden autosta 2022 malliin
« Viimeksi muokattu: 12.03.2022, 23:46:29 kirjoittanut Volvocars97 »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #36 : 14.03.2022, 07:12:41 »
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.
Ei välttämättä. Maailman tilanne on nyt sen verta hullu että oikeilla varusteilla oleva uuden karhea osamaksu rassi pitää arvonsa aika hyvin. Naapurilla on pieni Opelin citymaasturi. Ikää taitaa olla joku 3-4v. Viimeisen vuoden aikana oli hyvitys hinta noussut pari tonnia. Uudella autolla voi arvo laskea mutta eipä tarvi olla korjauttamassa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #37 : 14.03.2022, 21:32:21 »
Jaa kuinkako?

Ajaa nätimmin eikä käytä vakkaria ja kunnon paineet renkaissa.
Moottorijarrun käyttöä lisäämällä. Näissä vanhemmissa ainakin kun pysyy kierrokset yli 1500 niin kulutus on nolla.
Pienempää pykälää jarrutettaessa niin että jenkat pysyy pitempään yli tuon rajan tai alkaa syöttää joutokäyntiä varten bensaa.

Onnistuu myös automaatilla jos on geartronic.

Ysitiellä ajoin liikennevirran mukana kulutuslukema nollattuna ja keskikulutus oli n.6.6litraa satasella ohjelmoitu T-5 geartronic.
Tämä näin kokeiluna, ei toteudu mun arjessa. :D

Vauhti korjaa virheet. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #38 : 15.03.2022, 11:37:27 »
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.
Lisäksi maksat rahoituksella ostettuun autoon pakollisen kaskovakuutuksen. Toki näitä pitää ajatella mikä kellekin on mahdollista, kaikilla ei ole mahdollista tai ei osata, vaihtaa edes yksittäistä polttimoa, saati renkaita autoonsa joten kaikki teetetään korjaamolla. Silloin toki täytyy laskea sekin mitä se vanhan pelin korjaaminen vuosittain maksaa ja suhteuttaa siihen uuteen peliin..

Ei välttämättä. Maailman tilanne on nyt sen verta hullu että oikeilla varusteilla oleva uuden karhea osamaksu rassi pitää arvonsa aika hyvin. Naapurilla on pieni Opelin citymaasturi. Ikää taitaa olla joku 3-4v. Viimeisen vuoden aikana oli hyvitys hinta noussut pari tonnia. Uudella autolla voi arvo laskea mutta eipä tarvi olla korjauttamassa.
Aika optimi (harvinainen) tilanne, toteutuu ehkä pienillä vuosikilsoilla? Uuden auton korjaustarpeen olemassa olemattomuus lienet ironiaa. Uudet autot on kyllä laadultaan melkoista kuraa. Tietenkin ekat vuodet menee takuun piiriin mutta ainakin oma pinna kiristyisi kummasti jos joudut ravaamaan merkkikorjaamolla virka-aikana(lue: omalla työajalla) väsäämässä sijaisautojen kanssa ja odottelemassa viikkoja kun auto odottaa korjausta. Tai tienposkessa lumimyräkässä hinuria odottamassa, vaiket siinä teoriassa maksumieheksi joutuisikaan. Tietenkin vikansa jokaisessa, myös siinä vanhassa mutta tarkoitan vain ettei se uusi auto välttämättä tarkoita ettei siellä korjaamolla tarvitsisi ravata.

Kohta onkin kesärenkaiden aika, niilläkin hieman saa ainakin itsellä tiputettua kulutusta kun tämän talven on nastat ropisseet  ;)

Jossain pomppasi esiin auton ja golfpallon ero, korivasaralla kaikki pellit lommoille, teoriassa kulutus tippuu? Kuka kokeilee eka todellisen vaikutuksen?


Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #39 : 15.03.2022, 13:43:31 »
Vanhassa käytetyssä on riskit paljon suuremmat sille että jokin ajoon liittyvä hajoaa. Jos takuunalaisesta autosta hajoaa esim penkinlämmitin ni tuollaisen voi varmaan korjauttaa määräaikaishuollon yhteydessä ni ei tarvitse ravata siellä koko ajan.

Mulla ainakin täyskasko + autovero uudessa autossa on halvempi kuin vanhassa osakasko + autovero.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #40 : 15.03.2022, 14:45:10 »
Lisäksi maksat rahoituksella ostettuun autoon pakollisen kaskovakuutuksen. Toki näitä pitää ajatella mikä kellekin on mahdollista, kaikilla ei ole mahdollista tai ei osata, vaihtaa edes yksittäistä polttimoa, saati renkaita autoonsa joten kaikki teetetään korjaamolla. Silloin toki täytyy laskea sekin mitä se vanhan pelin korjaaminen vuosittain maksaa ja suhteuttaa siihen uuteen peliin..

Aika optimi (harvinainen) tilanne, toteutuu ehkä pienillä vuosikilsoilla? Uuden auton korjaustarpeen olemassa olemattomuus lienet ironiaa. Uudet autot on kyllä laadultaan melkoista kuraa. Tietenkin ekat vuodet menee takuun piiriin mutta ainakin oma pinna kiristyisi kummasti jos joudut ravaamaan merkkikorjaamolla virka-aikana(lue: omalla työajalla) väsäämässä sijaisautojen kanssa ja odottelemassa viikkoja kun auto odottaa korjausta. Tai tienposkessa lumimyräkässä hinuria odottamassa, vaiket siinä teoriassa maksumieheksi joutuisikaan. Tietenkin vikansa jokaisessa, myös siinä vanhassa mutta tarkoitan vain ettei se uusi auto välttämättä tarkoita ettei siellä korjaamolla tarvitsisi ravata.

Kohta onkin kesärenkaiden aika, niilläkin hieman saa ainakin itsellä tiputettua kulutusta kun tämän talven on nastat ropisseet  ;)

Jossain pomppasi esiin auton ja golfpallon ero, korivasaralla kaikki pellit lommoille, teoriassa kulutus tippuu? Kuka kokeilee eka todellisen vaikutuksen?
Jos kaikki kulut lasken niin oma 2017 S90 tulee yhtä kalliiksi kuin mitä oli 200tkm ajettu S80.Vaikka S80 ostohinta oli puolet S90 ostohinnasta.

Oma kohtaiset kokemukset että uudet autot on aika huolettomia sinne 150tkm kieppeille. Sitten alkaa olla tyyliin alustan nuppeja mitä pitää vaihtaa.

Edellisen S60 kohdalla oli yksi ylimääräinen korjaamo käynti kun arvottiin laatikon toimintaa. Muuten oli vain määräaikaishuollot. Nykyisen S90 kohdalla oli takaoven lukkojen vaihto, mutta samalla vaihdettiin jarrupalat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #41 : 15.03.2022, 14:58:15 »
Jaa kuinkako?

Ajaa nätimmin eikä käytä vakkaria ja kunnon paineet renkaissa.
Moottorijarrun käyttöä lisäämällä. Näissä vanhemmissa ainakin kun pysyy kierrokset yli 1500 niin kulutus on nolla.
Pienempää pykälää jarrutettaessa niin että jenkat pysyy pitempään yli tuon rajan tai alkaa syöttää joutokäyntiä varten bensaa.

Onnistuu myös automaatilla jos on geartronic.

Nykyaikaiset vakionopeudensäätimet säästävät polttoainetta jos niissä on " I see" toiminto. Jalka ei ole koskaan riittävän vakaa ja tahtomattaan se painaa kaasua liikaa esimerkiksi vedättämällä mäen päälle asti, jollain vähän ylikin, joka on virhe. Suurin säästö tulee kun veto pudotetaan pois eli kaasu nostetaan pois jo ennen mäen huippua ja annetaan rullata sen yli vaikka vauhti hieman putoaisikin. Moottorilla jarruttaminen aina kun se on mahdollista säästää myös, sillä jokainen jarrunpainallus tai jarruvalon vilahdus on oikeasti hukkaan kulutettua polttoainetta ja kuluttaa myös jarruja. Ei paineta kaasua turhaan alamäessä, annatetaan mäen viedä. Pitkät rullaukset säästävät aina, vaikka auto olisi tyhjäkäynnilläkin, vaihde päällä rullatessa kulutus on nolla etenkin dieselissä. Nopeat kiihdytykset tavoitenopeuteen, kyllä, mutta se ei tarkoita kaasun painamista pohjaan asti ja taas jos on älykäs cruiseri, niin antaa sen tehdä homman  ;)

Paljon näkee pieniä autoja jotka ostettu varmaan usein säästömielessä, mutta niillä ei kuitenkaan osata ajaa. Jarruvalot syttyvät ja sammuvat suoralla tielläkin tiuhaan tahtiin ja aivan turhaan. Ajetaan risteyksiin vauhdilla ja pysähdytään joka kerta, ei osata pitää autoa jatkuvassa liikkeessä rullauksesta puhumattakaan. Ennakointi on avain, katsoo satametriä edemmäs ja tekee ratkaisut jo etukäteen. Riittävä välimatka edellä olevaan helpottaa tätä.

Raskaalla yhdistelmällä ajaessa näistä tulee merkittävä tekijä ajamiseen ja niihin tottuu nopeasti ja alkaa käyttämään omankin auton kanssa ihan huomaamatta.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #42 : 15.03.2022, 15:25:07 »
Nopeat kiihdytykset tavoitenopeuteen, kyllä, mutta se ei tarkoita kaasun painamista pohjaan asti

Bensakoneessa kaasuläppä jarruttaa moottorin pyörimistä. Kerran jouduttiin ajamaan kotoa mökille 500 km siirtymä niin, että jatkuvasti oli rekka edessä ja niitten ohittaminenhan tapahtuu B230F:llä niin että kaasupoljin oli todellakin pitkän aikaa lattiassa. Vastaantulevaa liikennettä ei ollut juuri lainkaan eli ohitukset tehtiin samantien jäämättä nusuttamaan imuun. Kyseisen reissun kulutus oli kaikkien aikojen pienin mitä ko. kamppeella nähtiin meidän yli 10 vuoden aktiivikäytön aikana.

Dieselin taloudellisuusprofiili on erilainen, imupuolella ei ole turhia jarruttimia ja täyskaasulla palaminen jää vajaaksi, eli taloudellisin kaasupolkimen asento on kevyempi.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #43 : 15.03.2022, 15:31:06 »
Näkeekö se i see vakkari tulevan mäen ennen kuin se on alkanut?
Niinkuin ihminen, niin voi vähän lisätä kaasua ennen mäkeä eikä kuin normi vakkari runttaa vasta kun mäki alkaa jo hidastaa.
Sillä vakkarilla saa kyllä ainetta kulumaan.

Mulla on kyllä riittävän vakaa jalka, ei se väpätä siinä pedaalilla.

Vanhassa kasipätkän automaatissa oli oikeen ohje että jos ajaa vakkarilla, pitäis olla economy valttuna ettei heti kepitä pienempää niinkuin jos on sport.
Mulla se nyt aina oli sportissa että reagoi nopeammin ja kiertää pitemmälle ennen vaihtoa, kun ei ollut oppiva laatikko.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
« Vastaus #44 : 15.03.2022, 15:38:32 »
Näkeekö se i see vakkari tulevan mäen ennen kuin se on alkanut?
Kyllä. On i-see taloudellisempi kuin perinteinen vakkari mutta itse otan vielä litroja pois ajamalla jalkakaasulla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Samppasport  Futurez