Bensakoneessa kaasuläppä jarruttaa moottorin pyörimistä.
No, tavallaan. Täsmällisemmin ottaen kyseessä on pumppaushäviö, joka johtuu siitä, että bensakoneen tehoa säädetään säätämällä ilmamäärää. Pienellä teholla imusarjassa on kova alipaine, jota vastaan kone joutuu työskentelemään. Tosin tätä häviötä on saatu hieman vähenennettyä erilaisilla tempuilla, kuten kaasuläpättömät moottorit.
Pumppaushäviön vuoksi bensakonetta pitäisi käyttää "pelti auki", tosin sitten mennäänkin yleensä jo rikkaalle seokselle eli palamatonta polttoainetta putkesta pihalle - ei hyvä tämäkään. Myös korkeiden kierrosten käyttö heikentää hyötysuhdetta (kick down).
Mutta tosiaan bensakoneelle olisi hyvä saada kohtuu korkea kuormitus (ja matalat kierrokset). Pisaralle pisimmälle kisoissa tekniikka on moottoripurjekoneista tuttu "pulse'n'glide" eli vetetään kiihdytys (kuormitusta moottorille), minkä jälkeen rullataan moottori sammutettuna. Keskinopeus taitaa olla 40 km/h luokkaa, joten ei kauhean suositeltava metodi normaaliin liikenteeseen.
Ilmeisesti tämä pulse'n'glide saattaa jossain määrin toimia mäkisessä maastossa. Oma havaintoni on, ettei kulutus kasva Norjan vuoristoissa - täysin päinvastoin kuin essonbaarista huudellaan! Essonbaarin opeilla kun pitää ajella tiiliskivi polkimen alla ts. annetaan nopeuden hidastua 20-30 km/ ylämäissä.
Nopeuden pumppaajat luonnollisesti ovat laskutaidottomia ja selittävät säästävänsä tällä tyylillä huimasti, vaikka "ajan koko 80+mittarivihre päälle". Eivät aja. Jos ajetaan "tuhlaavalla" vakionopeussäätimellä 0,5 km ylämäki ja 0,5 km alamäki 100 km/h, niin keskinopeus on 100 km/h.
Jos pumppari kipuaa ylämäen 70 km/h keskinopeudella, mihin kuluu aikaa 25,7 s ja spurttaa alamäen 130 km/h, mihin kuluu 13,8 s, niin kilometrin matkaan kuluu 39,5 s ja keskinopeus on 91 km/h. Kas kun keskinopeus määräytyy eri nopeudella ajettujen osuuksien keston eikä kilometrien mukaan. Ylämäen konttaus -30 km/h vaikuttaa keskinopeuteen enemmän kuin +30 spurtti alamäessä.
Ja todellisuudessahan nämä pumpparit puutuvat ylämäissä 60-70 nopeuksiin ts. keskinopeus on mäkisessä maastossa n. 75 kahdeksankympin alueella ja 80-85 km/h (jep, joskun päässyt näitä kellottamaan, kun ohituspaikkaa ei ole ollut) satasen alueella. Se mainostettu 0,3-0,5 l/100 km säästö tulee vain ja ainostaan matalammasta keskinopeudesta = pienemmästä ilmanvastuksesta. Samaan pääsisi laittamalla vakionopeussäätimeen asetukseksi 80 satkun sijaan.