Elekma  Autoracing

Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus

  • 6 Vastauksia
  • 1909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa balmyluan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus
« : 24.04.2022, 08:03:21 »
Iltaa volvokansalle, tulevaa muutoskatsastusprojektia tässä aloin pohtimaan, viisas toki kysyisi konttorilta suoraan mutta jotain aattelin ratokseni mutuilla täälläkin, aivan untuvikko oon tosiaan muutoskatsastuksissa ylipäänsäkin niin en tiiä yhtään miten homma käytännössä toimii että kysyttävää kyllä varmaa tässä tulee enempiki.

Kyseessä on tosiaa viimesen päälle -89 tiilikeulasedani alunperin 16v koneella. LH2.4, abs, g80 yms. herkut löytyy, B234F joskus aikanaan varmaan losahtanu ja vaihettu ja muutoskatsastettu B200F.
Nyt keulille saatu FK motti mihi on tulossa vähä isompaa turpoo (t3/4 alkuun) ja pulssisatsi, 668cc dekat, bilteman välijäähy, 3" putki jaspeeduino tulee ohjaa lh tilalle ymsymsyms alakerta ja kone muutenkin tosin pysyy vielä muuten avaamattomana kun hyvin kohtuullisesti tarkotus vaan piristää.

Katalysattori löytyy putkesta mutta papereista en löytänyt merkintää katalysaattorista ja päästötkin vaaditaan vaan tyhjäkäynniltä eli "ei vähäpäästöinen" kai? Saiskoha sieltä sen katin jättää sitten pois?

Alkuperäinen teho on 159hv mikä esim bilteman sivuillaki rekkarilla vielä näkyy, trafilla näkyy toki B200F tehot.
Isomman turbon yms takia ei ole kai mun tapaus verrattavissa FK:n vakio tehoihin (135hv kai) eli vaatinee penkkilaput? Vaatiiko alustan yms juttujen puolesta jotain vertailappuja tms vaiko eikö? Vai vaaditaanko nykyään enää muutenkaan? Eikö glt alusta vastaa turboa tai ei ainakaa kovin kaukana oo ja absitkin löytyy ni luulis kelpaavan ku luultavast tulis abaut ft vakiopaineella (~0.6bar) penkitetyt tehot eli käytännössä varmaa aika lähelle samat ku se 16v 159hv vakio.

Koostettuna siis kyselisin muiden mutuiluja siitä mitä tämmönen swappi vaatisi. Perus johonki B200k pappamalliin verrattuna ymmärtääkseni on aika hyvä lähtökohta ja siihen verrattuna aika harvinainenkin aihio mutta hirveästi ei siksi juuri kohtalotovereita kyseiselle swapille ole tullut vastaan.

Arvostan jos jaksoit lukea noinkin joutavanpäivästä tekstiä tänne asti, jos oon mutuillu jotai omiani niin olis kiva kuulla ja kaikki neuvot, vinkit ja pohdinnat otetaan vastaan oli se sitten katsastukseen, tekniikkaan tai vaikka elämään liittyen :D

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus
« Vastaus #1 : 24.04.2022, 11:06:53 »
Ei tartte vertailla mihinkään tai muuttaa mitään, kunhan hommaat teholapun mikä on alle sen 159hv+20%

Ite muutoskatsastin b230fb- b230fk. Papereina oli luovuttajan rekisteriote, mistä näki FK tehot. Sä tarvit sen teholapun, kerta ei oo vakio kone.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus
« Vastaus #2 : 24.04.2022, 20:52:35 »
Ei tartte vertailla mihinkään tai muuttaa mitään, kunhan hommaat teholapun mikä on alle sen 159hv+20%

Ite muutoskatsastin b230fb- b230fk. Papereina oli luovuttajan rekisteriote, mistä näki FK tehot. Sä tarvit sen teholapun, kerta ei oo vakio kone.

Teho/paino suhde nykyisin, ei tarvitse mitään tollasia.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus
« Vastaus #3 : 24.04.2022, 20:58:51 »
Teho/paino suhde nykyisin, ei tarvitse mitään tollasia.
Mutta jos ei ole mallisarjan tehokkain, niin eikö silloin tarvitse muuttaa tehokkainta vastaavaksi, jos tehot yli 20% nykyisestä.?

Vai saako kaikki pienimmillä jarruilla olevatkin nykyään teho painosuhteen mukaan?
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus
« Vastaus #4 : 27.04.2022, 21:05:32 »
Mulla on rojektina kesällä turbottaa 740 B230F. Mitenhän nykyään onnistuu vaparin katastus turbolle kun lohko eikä kansi yms vaihdu. Vanhoja tekstejä löytyy foorumilta pilvin pimein mutta ei paljoa tietoa uusista säädöksistä. Helpoin varmaan kysyä konttorilta.

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus
« Vastaus #5 : 28.04.2022, 11:04:22 »
Mulla on rojektina kesällä turbottaa 740 B230F. Mitenhän nykyään onnistuu vaparin katastus turbolle kun lohko eikä kansi yms vaihdu. Vanhoja tekstejä löytyy foorumilta pilvin pimein mutta ei paljoa tietoa uusista säädöksistä. Helpoin varmaan kysyä konttorilta.
Laiton konttorille sähköpostia ja kuulemma tehomittaustodistusta ei tarvita, mutta alustaeroselvitys tarvitaan.

Poissa rallikuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 -89 GLT, B230FK muutoskatsastus
« Vastaus #6 : 02.05.2022, 10:17:20 »
Ahtamisen katsotaan nostavan tehoa vähintään 20% nykysäännöillä, eli jos ei ole valmiiksi mallisarjan tehokkain niin alustan joutuu muuttamaan vastaavaksi kuin mallisarjan tehokkaimmassa...
Chevrolet malibu '78, Mercedes Benz 260E '88, Mercedes Benz C280 '93, BMW E91 325d '10, Volvo 960 '92, Kirppu '66, Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15, Polaris RR '09

 

Kulkukoira  Proturbo