Kulkukoira  Proturbo

240 GL Injection '88

  • 73 Vastauksia
  • 11211 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HIGHEND

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • Pappavolvoilua. Ja muita mukavia lötköttimiä.
240 GL Injection '88
« : 30.04.2022, 11:47:08 »
Pieni hetki kulunut siitä kun viimeksi tänne tullut kirjoiteltua. Vuosien varrella kaikenlaista kalustoa tullut kokeiltua, ja todennut että yhden merkin mulkuksi en edelleenkään rupea, vaan joka leiristä löytyy jotain siedettävää.

Nyt kuitenkin pitkästä aikaa tekee mieli vähän laitellakin noita vehkeitä. Ei nyt mitään ekstrimaalista tallielämää oluineen ja parisuhdeongelmineen, vaan edelleen olen enemmän "hifistelymiehiä", enkä puhu (ainakaan pelkästään  :D) hifihommista.

Allekirjoittanutta sylettää suunnattomasti tämä "katti irti ja paaliin, saa hyvän lähtökassan Rahoitus-F11-Bemarille"-meininki, joka viime vuosina on ottanut niskalenkin vanhanliiton harrastustoiminnasta. Nuorisoa kiinnostaa autot aina vain vähemmän, ja vain kaikkein hienoimmat ja asiallisimmat yksilöt aiheuttavat vaivannäön suuntautumista autoon.

No minähän olen aina tehnyt, ja tulen aina tekemään eri tavalla. Järki miehellä pysyy autohommissa mukana voimakkaasti, eli en kuulu siihen toiseenkaan ääripäähän joka rakastuisi liikaa tiettyyn yksilöön ja tunkisi tavanomaiseen laitteeseen tuhottomasti rahaa tai työtunteja. Kalusto kuitenkin pidetään niin hyvässä kunnossa, kuin se kunkin yksilön kohdalla järkevänä pysyy. Eikä se järkevyystaso ole mikään naurettavan pieni.

Tänä vuonna pihaan ilmestynyt vähän puolivahingossa otsikon autot, ensin mainitulla veivannut jo tuhannet mukavat kilometrit, niitä kun pitäisi saada vielä reilu 15000 lisää jotta autosta tulisi mitenkään poikkeuksellinen.

Kyseessä siis ihan tavan Pappa-S80 laiskemmalla vitosdieselillä (Edit: Niin onhan se TDI:kin vitonen, tämä siis Volvon koneella kuten vm voi päätellä) ja automaatilla. Varusteita jokunen, alumiinilistaa/täysnahkaa, nahkaratti, perus auto-ilmastoinnit (toimii), lisälämmitin jne.

Sisustassa näkyi ostettaessa toki jo kilometrit (noottia Volvolle sisustan kestosta verrattuna saksalaisiin, tietäjät tietää) - Ja edellisten omistajien huonotasoinen tupakointi ja korjaustoimenpiteet (Ei, V70 ei ole sama valokatkaisin kuin S80, ja listoja ei tarvitse kiinnittää poraruuveilla)

Jäätävä huoltohistoriahan sieltä sitten löytyi. On tähän kansi vaihdettu jo puolen miljoonan kohdilla. Kaikki merkitty ylös.

Auto kuitenkin uskomattoman vähän huono spekseihin nähden. Vaihteisto alkuperäinen ja toimii virheittä, konepuolikin kunnossa yhtä rapsuttavaa suutinta lukuunottamatta. Korissa pari kolhusta lähtenyttä ruosteenalkua ja tuulilasissa ruma halkeama. Mutta ei uskoisi kilsoja.  8)



Harrastin jo hieman laitteen parantelua. Eräältä Volvomieheltä parilla kympillä sportjakkarat sähköllä. Joo, ovat väärän väriset ja ovipahveja ei löytynyt mukaan - sotii pahasti meikäläisen periaatteita vastaan, mutta tässä kohtaa siedän. Vanhat penkitkään eivät olleet karseassa kunnossa, mutta nuo ovat vaan pirun hyvät istua!



Lisäksi toki öljynvaihto, ja lootaan+koneeseen keraamisia litkuja.

Korjattavaa oikeastaan vain 1 suutin, vähän vedotkin epätasaiset mutta johtunevat tuosta. Tärisee aika paljon tyhjäkäynnillä vaikka kone ei ainakaan käsin heilu. Ei huonosti kuitenkaan tuollaiselta yksilöltä. No, tuulilasin voi vaihtaa joskus kun sellaisen jostain alle suomihintojen taas saa.

Tuunasinkin, kun ei muita polttimoita ollut. On todella väliaikainen ratkaisu, ja ei kuulu tapoihin.



Vielä kerran, ei.
Aika säälittävää näpräämistä, mutta kesä tulee  ;D

Toinen yksilö lie vähän vähemmän paalivalmista tavaraa valtaväestön mielestä, V70 ll 2.4T '00. Mittarissa säälittävät 330tkm, manuaaliaskilla ja varusteina ne paremmat 1/2-nahat (aitoa nahkaa ja kangasosat ruutukuviolla), aidot jalopuut, vakkari, auto-ilmastointi, nahkaratti, DSTC. Jos joku ihmettelee miksi luettelen perusvarusteita, aiemmin omistamani vaparibensayksilön jälkeen mikään V70 ei tunnu karvalakilta. Kyseisessä ajoneuvoyksilössä ei meinaan ollut ajotietokonetta, minkäänlaista ilmastointia, luistonestoa, kaukokeskuslukkoa, edellämainituista varusteista puhumattakaan.

Tämä yksilö saapui vasta kyliltä vikalistalla. En ole koskaan ajanut autolla missä olisi yhtä ahdistavasti välyksiä alustassa. Muuten onkin sitten ihan kurantin oloinen.



(Otsikon ekasta autosta päivitellään tähän joskus kun etenee, kolmossivulta alkaa tämän tarina)
« Viimeksi muokattu: 13.10.2022, 04:52:09 kirjoittanut HIGHEND »
S80 2.4D & 240 B200E
Lisäksi kaiken maailman pönttöä ja päristintä

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Kiva nähdä tommoinen enemmän ajettukin, jos vielä alkuperäinen voimalinja jopa. Toi aiempi v70 sit on kyllä huonoimmin varusteltu yksilö mitä muistan kuulleeni, ei tainnut edes vakionopeudensäädintä olla :o. Väljät alatukivarret jo saa ajon aika jännäksi huonojen iskareiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2022, 13:56:01 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa HIGHEND

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • Pappavolvoilua. Ja muita mukavia lötköttimiä.
Kiva nähdä tommoinen enemmän ajettukin, jos vielä alkuperäinen voimalinja jopa. Toi aiempi v70 sit on kyllä huonoimmin varusteltu yksilö mitä muistan kuulleeni, ei tainnut edes vakionopeudensäädintä olla :o. Väljät alatukivarret jo saa ajon aika jännäksi huonojen iskareiden kanssa.

Ei siinä ollut mitään. Laitetaan nyt pari kuvaa tästä varustelun juhlasta  :D  :idiot2:

Nahkaratin sentään myöhemmin tilasin RRR:stä. Menin vaihtamaan tuon Accordiin aika huonolla diilillä omaan makuun, kun ajattelin että asiallinen käyttis pitkäksi aikaa. Mutta ei sitä alustaa ja sisustaa kauaa sietänyt.






Itsellä ei järin kunnollista arsenaalia alusta- ym. touhuihin tällä hetkellä, mutta warkka nappasi farkun lainaan ja katseli jo pikaisesti mitä tuohon tarttee ensitöiksi laitella ennenkuin kehtaa jälkinäyttöoperaatioon edes mennä  ;D Iskarin yläpäät ovat rikki, ei väljät. Aika riskillä on papukka painellut menemään, ja vielä kehdannut leimalla näyttää  ;D Aikalailla joka paikkaan pitänee jotain uutta kalikkaa näyttää alustaan. No, sentään tekniikka tuntuu olevan jollain tasolla kunnossa.

Lisäksi jarruista hylky, poljin painunut lattiaan. Suhisee, en tiedä suhiseeko tehostimesta vai ahtomittariasennuksesta. Mutta hyvin tuo on pysähtynyt. Noita vissiin kannattaa ennemmin korjata tiivistesarjalla, kuin ostaa käytettyä tehostinta baltiasta? Uutta ei kiinnosta mokoman tiivistevuodon takia ostaa puolella auton hinnasta  ::)
« Viimeksi muokattu: 30.04.2022, 18:22:20 kirjoittanut HIGHEND »
S80 2.4D & 240 B200E
Lisäksi kaiken maailman pönttöä ja päristintä

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
On niihin jotkut onnistuneet tiivisteen vaihtamaan, haku foorumilla löytää. Toi romulokero radion vasemmalla puolella on mun mielestä lisävaruste ;) Mut kyllä autossa pitää olla cruise ja ilmastointi jos sillä paljon ajaa.

 Etuiskarien vaihdossa mulla riitti bilteman jousipuristimet
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/jousenpuristimet/jousenpuristin-2-kpl-2000038106
ja pari pitkää murtorautaa/vipua ja bilteman sähköinen mutterimopo oli tärkeät tiukimpien pulttien avaamiseen. Bilteman sakaramutterityökalu oli myös mut jotkut laittaa vasaralla senkin, taisin myös katkaista t50 torxkärjen tota kiristäessä. Pihalla pukkien päällä tuli etupää tehtyä ja takajouset Vianorilla kun en lähtenyt siihen kahden tunkin showhun kuormajousien kanssa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Ne etuiskarin yläpäät on sitten sellaiset että XC90 luettelosta katsottava jos tarvikkeena ostaa. S60/V70/S80 ns. vakiomallin tarvike on tyhjä arpa.

S60 alla Autodocin Starkit kesti kaks viikkoa, Motonetin silloiset muka parempilaatuiset tarvikkeet kaks kuukautta...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa HIGHEND

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • Pappavolvoilua. Ja muita mukavia lötköttimiä.
On niihin jotkut onnistuneet tiivisteen vaihtamaan, haku foorumilla löytää. Toi romulokero radion vasemmalla puolella on mun mielestä lisävaruste ;) Mut kyllä autossa pitää olla cruise ja ilmastointi jos sillä paljon ajaa.


Lie tuo avoin malli ilman kumimattoa se lamamalli, ja vetolärpäkkeellä sitten premium, vai liekö sitä vain S80:ssä? Umpinaista en ole koskaan nähnyt.

Tämä otsikon auto siis eri kuin tuo, siinä pari varustettakin jopa.

Puuttui muuten superkarviksesta myös sumarit, listat oli kumilakattua muovia ja penkit kauheinta feikkiplyysiä. Jotain muutakin oudon surkeaa varustelua siinä oli. Osa noista on pakko olla vakiona ja joku on ne tingannut pois, ajotietokoneen näyttö ja infot kuitenkin löytyivät, muttei rullaa  ;D
S80 2.4D & 240 B200E
Lisäksi kaiken maailman pönttöä ja päristintä

Poissa HIGHEND

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • Pappavolvoilua. Ja muita mukavia lötköttimiä.
Ne etuiskarin yläpäät on sitten sellaiset että XC90 luettelosta katsottava jos tarvikkeena ostaa. S60/V70/S80 ns. vakiomallin tarvike on tyhjä arpa.

S60 alla Autodocin Starkit kesti kaks viikkoa, Motonetin silloiset muka parempilaatuiset tarvikkeet kaks kuukautta...

Meinaakko että ysikymppisen omat on suoraan käyvät mutta järeämmät? iPartsista tilaan aina osat koska muu on idiotismia, ja sieltä saa ihan ok merkkejäkin. Mihinkään Starkeihin en koske yleensä. Jonkun anturin vasta otin Starkina kun ei muuta saanut. Harmitti jo etukäteen.
S80 2.4D & 240 B200E
Lisäksi kaiken maailman pönttöä ja päristintä

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Mä laitoin ne xc90-kumit (Motonetista), ne käy suoraan ja on tukevat.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Meinaakko että ysikymppisen omat on suoraan käyvät mutta järeämmät?

Kyllä.

Starkit tuli kun Autodocilla ei muka ollut muuta varastossa vaikka Febinä tilattiin. Sittemmin tilaukset on tehty Aeromotorsilta OE varaosanumerolla.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Oliko ne käsituntumalla ne Starkit ihan erilaiset kuin XC90-febit? Mä en tiedä mitä mulla oli ennenstään, mahdollisesti 19v vanhat orkkiskumit jopa, mut ne oli ajettu 200-350tkm, vielä ehjät ja vaikutti käteen ihan samalta kuin XC90-kumit.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Oliko ne käsituntumalla ne Starkit ihan erilaiset kuin XC90-febit? Mä en tiedä mitä mulla oli ennenstään, mahdollisesti 19v vanhat orkkiskumit jopa, mut ne oli ajettu 200-350tkm, vielä ehjät ja vaikutti käteen ihan samalta kuin XC90-kumit.
Eikös ne päivitetty jossain vaiheessa, eli siniseltäkin sai vain yhtä (xc90) mallia, vai muistanko väärin?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa HIGHEND

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • Pappavolvoilua. Ja muita mukavia lötköttimiä.

Autodocilla 

Aeromotorsilta

Se iParts on oikeasti sit halvin ja paras.  :D
S80 2.4D & 240 B200E
Lisäksi kaiken maailman pönttöä ja päristintä

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Eikös ne päivitetty jossain vaiheessa, eli siniseltäkin sai vain yhtä (xc90) mallia, vai muistanko väärin?

Joo päivitettiin mut en tiedä minä vuonna, mun yläkumit oli joko 2003 alun orkkikset tai uusittu päivitettyihin samalla vuosikymmenellä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa HIGHEND

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • Pappavolvoilua. Ja muita mukavia lötköttimiä.
Tilattu osia seiskakymppiin, konkurssi tuli:

BRISK Tulpat 5kpl 2,95€ = 14,75€
JAPANPARTS Öljynsuodatin = 2,17€
MFILTER Ilmansuodatin = 4,86€
MAXGEAR Takavakaajan puslat 2kpl 2,22€ = 4,44€
A.B.S. Koiranluut 2kpl 5,21€ = 10,42€
LPR   Takajarruletku = 4,04€
KYB    Iskarin laakerit (XC90) 2kpl 12,45€ = 24,90€

Maxgear nyt näyttää ikävältä tuolla välissä mutta iotech-foorumin sinnepäin-lista hyvistä ja huonoista osavalmistajista (joka usein pitää aika hyvin paikkaansa, tuotekehitystä tarvikeosien geimeissä ei juuri tapahdu suuntaan sun toiseen) väitti tuon merkin puslia jopa paremmaksi kuin muut kalliimmat merkit joita oli saatavilla, tilataan sitten vaikka uretaaniset jos ei nuo kestä. Eipä omassa käytössä tule raiskattua noita ajoneuvoja, vaan lähinnä ajeltua fiksusti voimansiirtoa turhaan rasittamatta.

Suodattimissa en koskaan ole uskonut brändilisän tuomiin etuihin, ja öljynvaihtoväliä itse pidän aika matalana, etenkin bensaturboissa.
iPartsista ym. Tilattaessa usein tilailen vähän tulevaisuuden varalle samoilla posteilla pikkusälää, kuten suodattimia, tulppia ja polttimoita, sekä työkaluja ja lisäaineita/pesuaineita ym. litkuja. Jos vaikka öljynsuodattimet tuolla 2€ ja mätäsessä 12,90€, ja sama hintaero tulpille ja polttimoille, niin kyllähän siinä vuodessa jo menisi paljon rahaa hukkaan. Veroja maksetaan riittävästi jo polttoaineesta tähän harrastukseen  :D :D

Moni hoksaa tilata palikat Viron pojalta, mutta pikkusälä sitten haetaan tarpeen vaatiessa Mätänetistä ym. Huomannut että kun pitää ajatuksen mukana näissä hommissa, säästää muutaman euron sieltä ja muutaman täältä, ja vuodessa summa voi olla jo satasia.

Kannattaishan nämä toisaalta näillä osahinnoilla ennemmin pistää paaliin?  :idiot2: :idiot2:

En ole muuten kertaakaan joutunut vaihtamaan jo vaihtamaani osaa uudelleen huonon laadun takia. Joku laakeri ehkä joskus kun erehdyin tilaamaan halvimman. Eli hyvin selviää kun ei ihan sitä halvinta, tuntematonta merkkiä ota kuin korkeintaan jossain yksinkertaisissa hilluttimissa. Ei ole tullut sinisellä käytyä  ;)

Vähän tuosta kaverista tuntuu olevan huipputeho hukassa, mutta lie vähän #tukkeessa

"D5" tarttis yhden, ehkä kaksi suutinta, baltian pojalta saa parilla kympillä + yhtä kallis rahti, mutta jos joku täältä haluaa moisia myydä epäriistolla niin samahan tuo mistä ostan. Nyt takapenkitkin saatu vaihdettua sporttimalleihin, penkkiin tuleva liitin olikin erilainen, mutta oranssi ja musta johto molemmissa - voinee liittää toisiinsa ohittaen liittimen? En tiedä mikä toiminto siellä on, tunnistaakohan penkin kippauksen? Kun ei mitään bägejä ja lämmityksiä kummassakaan penkkisarjassa ole. Etupenkeissä on liittimet kohdillaan, vanhoissa jakkaroissa oli ns. Kasettityylillä kiinni ja uusissa erilliset liittimet, mutta vastaavat paikat sieltä löytyi kun penkin päässä olevalta boksilta vaihtoi päikseen yhdet liittimet vanhoista penkeistä. Sekin oli vyömuistuttimen johto, jotka ei edelleenkään toimi kun johdot katkaistu sporttipenkkejä irroittaessa. Airbag-herjaa kumminkin antaa inforuudulla, koitettu nollata mutta tulee heti takaisin. Toivon että ei oo mitään tuhoa tullut millekään paukuille tjs. Säilytyksessä?

DTC PDM-003E
SRS 00-D1
DTC AUM-41FF (Tää oli joku vahvistimen koodi)

Onhan tällainen budjettiharrastaminen vähän toista kuin monella täällä omiensa kanssa, mutta josko molemmista leireistä saisi hyviä vinkkejä puolin toisin. Kaikki harrastaminen on oikein.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2022, 09:25:45 kirjoittanut HIGHEND »
S80 2.4D & 240 B200E
Lisäksi kaiken maailman pönttöä ja päristintä

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Mites toimituskulut? Palaako SRS-valo? Puuttuuko srs-vikakoodista joku osa kun google ei tunne sitä
« Viimeksi muokattu: 03.05.2022, 09:24:15 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy